Självplågeri...

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Lustigt, så olika man kan vara, hela ditt inlägg tycker jag snarare tyder på en seriös handlare, som gör det bästa av situationen, och som snarare borde rekommenderas.

1. Handlaren skrev att jag skulle svara om förseningen var acceptabel eller inte. Jag svarade att den inte var det och begärde därför pengar tillbaka. Det fick jag inte trots 3-4 påminnelser.

2. Efter att ha ignorerat att jag begärt pengarna tillbaka (flera gånger under flera veckor) så skickar han helt plötsligt ett meddelande att han nu skickat min order...

3. När jag öppnar lådan ser jag att det är fel avgassystem. På ordersedeln står det att det slipon jag beställt är "out of stock" och att han därför skickar detta istället! När jag sedan mailar honom om detta säger han att jag kan använda det till det jag beställt kommer.. Uppenbarligen ljög han tidigare när han mailade att han skickat "min order".

För mig är det uppenbart att han vill skicka "något" bara för att låsa mig vid affären. Han ville helt enkelt inte makulera ordern och betala tillbaka pengarna, som han för övrigt suttit på sedan dag 1. Det skulle dessutom bli en massa merjobb för mig med skickande av varor fram och tillbaka, vara tillgänglig för UPS som skall hämta och lämna osv. Detta hade han inte kollat att det var OK med mig heller.

Hur man kan få ovanstående till ett seriöst beteende är för mig en gåta....

tsss. det där är inget plågeri. Riktigt självplågeri är att köpa sprillans ny hoj i mellandagarna, köra hem den på släp och vänta på vårsolen. om 3v får jag dessutom dubbla Zard slipons som skall på innan det skall köras 1m.

detta skall jag aldrig göra igen även om man får bra pris. inga pengar är värt denna lidelse.. nästan =)

OK, du vinner! Det du gjort är självspäkelse utan dess like!!
 
Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
I fråga om CO2 har inte katalysatorn någon effekt så varför du blandar in CO2 utsläppen i det resonemanget förstår jag inte.

Om du läser mitt inlägg förstår du att det är precis den poängen jag försöker göra. Jag försöker faktiskt vara saklig. Jag för ett resonemang där jag sätter åtgärden att ta bort katalysatorn i relation till åtgärden att rika upp bränsleblandningen. Miljöpåverkan av fordonstrafik handlar för mig om CO2 utsläpp. Det finns akuta toxiska effekter av kolmonoxid och NOX, visst, men det handlar om koncentrationer som bara uppstår i slutna utrymmen. SOX bildas bara om det finns svavel i drivmedlet och det gör det inte nämnvärt i bensin såvitt jag vet.

Ta bort katalysatorn är inget annat än ansvarslöst.

Stora ord, men det är väl bara att hålla med. So call me irresponsible. Du hittar säkert fler som är ansvarslösa på olika sätt på det här forumet.
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
tänk sen bara på att det tar ofta nån 100tal mil innan ett slipon låter som det ska, måste "brännas in" lite först, jag har testat flera olika fabrikat med samma resultat, det tar ett tag innan dom låter som dom ska!
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
En polare har den hojen och samma slipon. Den låter som en symaskin. Testa och hör själv....
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du läser mitt inlägg förstår du att det är precis den poängen jag försöker göra. Jag försöker faktiskt vara saklig. Jag för ett resonemang där jag sätter åtgärden att ta bort katalysatorn i relation till åtgärden att rika upp bränsleblandningen. Miljöpåverkan av fordonstrafik handlar för mig om CO2 utsläpp. Det finns akuta toxiska effekter av kolmonoxid och NOX, visst, men det handlar om koncentrationer som bara uppstår i slutna utrymmen. SOX bildas bara om det finns svavel i drivmedlet och det gör det inte nämnvärt i bensin såvitt jag vet.



Stora ord, men det är väl bara att hålla med. So call me irresponsible. Du hittar säkert fler som är ansvarslösa på olika sätt på det här forumet.

Nu pratade jag inte om NOX gasernas försurande effekter i fråga om akut toxicitet på individen. I just det fallet är det mer en fråga om avgasernas försurande effekt. Dom gaserna försurar miljön. För du har väl inte missat skriverierna om försurning av sjöar och mark som varit i massmedia de senaste decennierna??
Det finns några till gaser som är giftiga eller miljöförstörande i avgaserna som man tar bort med katalysatorn. Något hundratal närmare bestämt. Jag tänker inte gå igenom och lista alla.
Jag framhåller fortfarande att det är ansvarslöst att plocka bort katalysatorn. Miljövinsten är alldeles för stor för att det ska vara något annat.

Jag kör inte en miljöbil och jag okynneskör motorcykel ibland. Men jag skulle aldrig få för mig att ta bort katalysatorn på någon av dom. Jag kan välja att ha kul men jag kan också välja bort att mångdubbla min miljöförstöring för att få någon procent extra effekt i bilen eller hojen. Jag anser att jag som fordonsägare har ett visst ansvar att inte förstöra mer än nödvändigt.

Jag har kompisar med bilar som har toktrimmat sina bilar till närmare 600 hk men fortfarande kör med katalysatorn. En modern högflödes katalysator tål nämligen det. Så att man inte skulle kunna trimma eller mappa om sin hoj med katten kvar tror jag inte för ett ögonblick på. Mappar du den fel så kommer du att bränna katten men då är det för att någon som inte riktigt vet vad dom gör har varit framme.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jo, jag måste nog inhandla lite Myrr till Garaget..:rolleyes:

Det är faktiskt rätt vanligt numera. Boxern låter ju som en blöt fis med originalsystem. Nu kommer den förmodligen låta som en torr fis i alla fall. :näsblod Men inte vet jag, jag skall ju inte prova ljudet förrän om ett par månader...

Jag har ett Akrapovic på min. Låter finfint. Inte för mycket inte för litet... Du blir säkert nöjd!
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Nu pratade jag inte om NOX gasernas försurande effekter i fråga om akut toxicitet på individen. I just det fallet är det mer en fråga om avgasernas försurande effekt. Dom gaserna försurar miljön. För du har väl inte missat skriverierna om försurning av sjöar och mark som varit i massmedia de senaste decennierna??
Nej det har jag inte. Men det handlar till stor del om svavelföreningar och det är inte relevant alls för bensinfordon. NOX-utsläppen i Sverige handlar till 45% om utsläpp från motorfordon. Av denna andel är det 0,2% som kommer från motorcyklar. Vi snackar alltså mindre än en promille av totala utsläppen i Sverige. Källa: http://www.vv.se/templates/page3____9960.aspx
Av denna promille kommer litet från just min motorcykel. Jag mångdubblar den andelen för att min hoj ska låta fränt, och jag gör mig inte samvete över det.
Det finns några till gaser som är giftiga eller miljöförstörande i avgaserna som man tar bort med katalysatorn. Något hundratal närmare bestämt. Jag tänker inte gå igenom och lista alla.
Jo, gör det. Alla hundra om du kommer ihåg dom. Dom har alla säkert ännu mindre betydelse än NOX-gaserna.
Jag framhåller fortfarande att det är ansvarslöst att plocka bort katalysatorn. Miljövinsten är alldeles för stor för att det ska vara något annat.
Visst bidrar jag till försurningen med mina NOX:ar, alla bäckar små, men jag tycker att du överdriver när du talar om stor miljövinst. Den är stor bara i relativa tal.
Jag kör inte en miljöbil och jag okynneskör motorcykel ibland. Men jag skulle aldrig få för mig att ta bort katalysatorn på någon av dom. Jag kan välja att ha kul men jag kan också välja bort att mångdubbla min miljöförstöring för att få någon procent extra effekt i bilen eller hojen.
Nej det skulle inte jag heller göra, men i mitt fall är det som sagt ljudet jag vill åt och då har jag inget annat val. Förra säsongen körde jag med kat:en kvar och slip-on men hojen lät fortfarande inte som den ska. Du kanske tycker att jag är löjlig, men jag tycker ljudet är viktigt för helhetsintrycket av min motorcykel.
Jag har kompisar med bilar som har toktrimmat sina bilar till närmare 600 hk
jag utgår ifrån att du ständigt påminner dom om hur oansvariga dom är mot miljön. Deras bilar torde släppa ut kopiösa mängder koldioxid, den viktigaste växthusgasen. Det har du väl läst om i tidningarna. :tungan
Så att man inte skulle kunna trimma eller mappa om sin hoj med katten kvar tror jag inte för ett ögonblick på.
Nej. Det har jag aldrig menat eller påstått heller. Jag menade att man ska vara medveten om att man ökar miljöbelastningen i form av CO2 utsläpp när man mappar sin motor rikare, ÄVEN om man har katalysator.

Jag tror inte att jag kan förklara hur jag resonerar så mycket bättre än så här. Hoppas att vi kan vara vänner ändå, du, jag och skrotnisse.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej det har jag inte. Men det handlar till stor del om svavelföreningar och det är inte relevant alls för bensinfordon. NOX-utsläppen i Sverige handlar till 45% om utsläpp från motorfordon. Av denna andel är det 0,2% som kommer från motorcyklar. Vi snackar alltså mindre än en promille av totala utsläppen i Sverige. Källa: http://www.vv.se/templates/page3____9960.aspx
Av denna promille kommer litet från just min motorcykel. Jag mångdubblar den andelen för att min hoj ska låta fränt, och jag gör mig inte samvete över det.
Jo, gör det. Alla hundra om du kommer ihåg dom. Dom har alla säkert ännu mindre betydelse än NOX-gaserna. Visst bidrar jag till försurningen med mina NOX:ar, alla bäckar små, men jag tycker att du överdriver när du talar om stor miljövinst. Den är stor bara i relativa tal.

Nej det skulle inte jag heller göra, men i mitt fall är det som sagt ljudet jag vill åt och då har jag inget annat val. Förra säsongen körde jag med kat:en kvar och slip-on men hojen lät fortfarande inte som den ska. Du kanske tycker att jag är löjlig, men jag tycker ljudet är viktigt för helhetsintrycket av min motorcykel.
jag utgår ifrån att du ständigt påminner dom om hur oansvariga dom är mot miljön. Deras bilar torde släppa ut kopiösa mängder koldioxid, den viktigaste växthusgasen. Det har du väl läst om i tidningarna. :tungan
Nej. Det har jag aldrig menat eller påstått heller. Jag menade att man ska vara medveten om att man ökar miljöbelastningen i form av CO2 utsläpp när man mappar sin motor rikare, ÄVEN om man har katalysator.

Jag tror inte att jag kan förklara hur jag resonerar så mycket bättre än så här. Hoppas att vi kan vara vänner ändå, du, jag och skrotnisse.

Ja. Jag har inte för avsikt att hata någon för att denne gör ett annat val än jag gör. Inte heller dig. :)
Jag håller bara inte med dig i frågan om prioriteringen rörande katalysator på din hoj. På samma sätt som jag inte håller med mina bekanta som toktrimmar sina bilar till gränsen för körbarhet på allmän väg ifråga om den prioriteringen.

Jag är medveten om att motorcyklar står för en väldigt liten del av fordonsutsläppen och om några hojjar kör utan katalysator inte gör någon jätteskillnad. Så länge som du inte står med en fet slipon och tokvarvar utanför mitt sovrumsfönster mitt i natten kommer jag inte att bry mig nämvärt. Min personliga åsikt är dock att det är lite pubertalt att vilja att hojjen ska låta så mycket som möjligt. Vill jag ha fett ljud så slår jag på surroundanläggningen hemma. Vill jag köra startar jag hojen.
Får jag inte ohyggliga prestandavinster genom att ta bort ljuddämpningen på hojjen är det inte värt besväret för mig.
Du får dock göra hur du vill i den frågan. Jag kommer i vart fall inte att vägra svinga en bägare med dig om tillfälle bjuds baserat på sådana trivialiteter som olika prioriteringar.:yoparty
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Låter bra Steffo. Vi tar en öl om vi ses.

Min hoj har nu ett dovt men inte så starkt ljud. Katalysatorn tog bort alla djupa toner så den lät som en symaskin. Nu låter den som en ducati ska låta helt enkelt och skulle det behövas har jag en dB-killer att sätta i, på resor och så. Du skulle komma på en bandag med ducatiklubben och både se och lyssna, du skulle inte förbli oberörd.

Självklart ska jag komma och gasa hos dig, var exakt bor du :D (Jag lovar att inte gasa förbi på natten).

/Jonas
 
Last edited:

Robz

Guest
Jisses!!! Varför inte starta??
Blir väl knappast bekymmer med ny olja som får stå efter några minuters varvande?!
Själv har jag redan dragit igång säsongen med 25mil fördelat på 3 helger :tummenupp

När det gäller att väsnas med fritt blås, så finns det FAKTISKT en säkerhetsbit i det hela - som att köra med tutan på hela tiden :D
Funderar på att dra en skruvmejsel genom min kat... eller byta till annat system utan kat. Men det är jag det...
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Tillbaka till bilden. Jag vill bar upplysa dej om att det räcker med att använda ett stöd i taget. Sidostädet behöver inte fällas ut i det att centralstödet brukas. För övrigt är centralstöd en onödig vikt på en sportmotorcykel.

Tackar ödmjukast för upplysningen! Jag var lite osäker, så jag tänkte det var lika bra att använda bägge stöden.

För övrigt använder jag bara stöden för vinterförvaring. Under åksäsongen åker självklart stödhjulen tillbaka. :rolleyes:

Centralstöd är coolt, alla andra åsikter grundas på avundsjuka eller skitsnack.
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Jisses!!! Varför inte starta??
Blir väl knappast bekymmer med ny olja som får stå efter några minuters varvande?!
Själv har jag redan dragit igång säsongen med 25mil fördelat på 3 helger :tummenupp

När det gäller att väsnas med fritt blås, så finns det FAKTISKT en säkerhetsbit i det hela - som att köra med tutan på hela tiden :D
Funderar på att dra en skruvmejsel genom min kat... eller byta till annat system utan kat. Men det är jag det...

Säkerhetsbiten är faktiskt inte alls oviktig! Man märks lite mer när man smyger mellan bilar i köer..

För övrigt blir det nog provstart till helgen, vädret ser ju hyggligt ut!
 

luci-guard

ja varför inte?
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Hemma
Hoj
R1 -02 och -05
Självplågeri...

Självplågeri är när man har väntat hela vintern på att få köra den nyinköpta hojen. Så på den första turen, visar det sig att man kör rakt in i famnen på farbrorblå som bara säger.......JAG BEHÅLLER DITT KÖRKORT. Och sträckan var ca:2km Det är Självplågeri...:huvet
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Att högljudda avgassystem skulle göra någon större trafiksäkerhetsnytta anser jag vara rent trams.
Har ni aldrig själva blivit omkörda av en hoj när ni bilat?
Ljudet som sprids frammåt är inte tillräckligt för att man skall lägga märke till det inne i kupén.
"Ljudbangen" kommer när man är jämsides.
Tillräckligt för att tant Agda skall vingla till av förvåning.

Anser fortfarande att det är synbarheten man skall satsa på för att märkas.
En ljuspunkt ÄR svårare att både bedömma avståndet till och hastigheten av.
Dubbla lysen borde hjälpa.
Men:
Risken finns att två MC-lysen tätt ihop bedöms som en bil långt borta.
Tycker mig märka att mottrafikanterna ser mig bättre efter att jag kopplat blinkers så att de lyser fast sken när jag inte använder dem.
Allt för klart ljus hade antagligen sett "Axels tivoli" ut, men jag har tonade glas och har sänkt spänningen till "Skenet".
När jag blinkar, blinkar det som vanligt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top