Sjöborakan

Tom M

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
03, Suzuki ,gsxr1000 ,04 Ktm 625 lc4
Inte direkt... men varför är det inte på lastbilar med rakarör eller billar med sportsystem :va

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Värt att lägga märke till:
I sommar genomför Trafikpolisen ett projekt som är inriktat på att kontrollera motorcyklister. Dels kontrolleras bullernivån, dels kommer det att utföras hastighetsövervakning.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
japp.. mesta dels fortkörning men buller med.. sett och hört att de har haft massa buller koll på mc i malmö nu den sista tiden med..
Jo...men nu handlade ju din fråga om denna artikeln?
Tyckte det var rätt uppenbart faktiskt.

"Efter önskemål från de boende gjorde Trafikpolisen en kontroll i Häckeberga förra veckan."

"– Under en och en halv timme var det sex stycken som åkte fast för fortkörning, varav fem var motorcyklister. "

Sen har de väl stått i Häckeberga, Sövdeborg mfl ställen ganska många somrar nu? Står de på vettiga platser dvs intill hus, 50/30-sträckor o liknande tycker jag nog det är bra mkt rimligare än de gånger de tagit halva skånes poliskår och placerat på sjöborakan...när det egentligen hade räckt med EN polis-MC...

tkdrille

Guest
Med tanke på hur folk kör dit så är de helt ok att de står och kollar.
Blev omkörd av en i förra året med unge bakpå som var klädd i jeans och nån klen jacka.
Uppskattningsvis körde han 150-170 km/h.
Varför gör man de om man har ett barn bakpå?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Med tanke på hur folk kör dit så är de helt ok att de står och kollar.
Blev omkörd av en i förra året med unge bakpå som var klädd i jeans och nån klen jacka.
Uppskattningsvis körde han 150-170 km/h.
Varför gör man de om man har ett barn bakpå?

En sån grej ska polisanmälas omgående!

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
nada
Ja usch jag vad dom där kromstonkarna låter "hänvisar till bild" säkert har dom sånna raka rör och öppna spjäll

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
En sån grej ska polisanmälas omgående!

För vaddå? Ska vi börja anmäla varandra för fortkörning? Känns som ett vettigt inlägg:brinnerup
Snacka istället med korkskallen om faran av att köraomkull utan bra kläder och skydd, och att detta i allra högsta grad gäller om man har barn med.

sirling

streetfighter is tha shit
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
suzuki gsxr 1000 - 02
tråkigt att dom bara stannar sportare på rakan!! har varit med om 2st glidare men inget mer som dom kollat buller på!!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Mätningen "i Häckeberga" som det står om i artikeln gjordes tydligen på vägen mellan Hässleberga och Häckeberga, dvs söder om Risens naturreservat.

Är ofta ute på Risen och just där kan jag säga att det definitivt är högvarviga sporthojarna som hörs. Bilar däremot måste man nästan vara vid vägen för att höra, dom med sportsystem inkluderade. Kromnissar med raka rör hörs längre än bilarna men definitivt inte som sporthojarna.

Nu löser jag just det problemet genom att själv vara ute och bränna på onsdagarna, men jag kan förstå att boende utefter den vägen har tröttnat lite då dom hörs ända till min trädgård, > 1500 m fågelvägen, så lär det vara ganska högljutt för dom som bor 50 m från vägen.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
För vaddå? Ska vi börja anmäla varandra för fortkörning? Känns som ett vettigt inlägg:brinnerup
Snacka istället med korkskallen om faran av att köraomkull utan bra kläder och skydd, och att detta i allra högsta grad gäller om man har barn med.
Förstår man inte redan från början att man kan göra illa sig om man kör omkull så kvittar det nog om nån främling stoppar en och berättar det... :rolleyes:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
200 & uppåt, för något år sedan, en varm sommardag, stod det full på parkeringen + längs båda sidor..

uppskattningsvis +400 hojar

Då är det inte särskilt svårt att förstå om de som bor i närheten blir upprörda. Även om det bara är en liten procent som missköter sig till och från träffen. Personligen hade jag nästan förutsatt att det var poliskontroller utsatta i samband med dessa träffar och tagit det väldigt lugnt om jag skulle köra till Sjöborakan en onsdag - även utan vetskap om den här artikeln ovan.

Övriga dagar är Sjöborakan helt tom och detsamma gäller en stor del av de mindre vägarna som ligger omkring. Vill man leva loppan är det då man ska ut och köra. Polisen rycker knappast ut för att det är en ensamen mc-förare som är ute och tänjer lite på trafiklagarna.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati