Sjöborakan

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
nu vet jag inte hur rakan ser ut osv men här hemma så har det körts på Gröla industriområde, vilket polisen har låtit folk göra då det är bättre att dem kör där på området än "ute i trafiken" de har som oftast bara visat sig där om någon har ringt in och klagat.

för de som race:ar åker ju bara vidare å kör någon annan stans där det är mer olämpligt...

kanske samma med Sjöborakan?
Den största delen av folket som är längs rakan en onsdag är folk som är där för att se folk köra på bakhjulet, typ. Ibland kommer en lastbil och någon buss. Mycket mer är det inte. Inga konstiga infartsvägar eller hus jättenära.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
nu vet jag inte hur rakan ser ut osv men här hemma så har det körts på Gröla industriområde, vilket polisen har låtit folk göra då det är bättre att dem kör där på området än "ute i trafiken" de har som oftast bara visat sig där om någon har ringt in och klagat.

för de som race:ar åker ju bara vidare å kör någon annan stans där det är mer olämpligt...

Bor inte i den regionen av Skåne så jag vet inte om det funnits någon sanktion från polisen eller kommunen sträckan tillhör om att få köra street race eller dylikt under ordnade former.

Här i Helsingborg pågår det street race på vissa sträckor och man har försökt få något ställe att hålla till på utan att lyckas. Polisen ligger på dem rätt bra. En katt och råtta lek de nätter de håller på. Ofta hänvisar man att det finns en stripp i Malmö.

Jag har som sagt aldrig varit på Sjöborakan när det varit träffar. Har ingen uppfattning hur det hela går till mer än det som framgått i tråden redan. Om deltagarna skött sig i övrigt och visat de boende i omgivningarna respekt tror jag inte att de hade klagat om deltagarna kört av sig på flygrakan i fråga. Men polisen hade säkert haft synpunkter. Samtidigt tror jag inte att de trafikerar sträckan rutinmässigt utan de punkt markerar troligtvis när det pågår träffar och dylikt som de får kännedom om. De har nog fullt upp att övervaka sträckor där det är mer trafik vanligtvis.

Undra om det inte finns något gammalt flygfält/taxibana i närheten som man hade kunnat låta folk köra på där ingen annan trafik pågår? Någon som bor i sjöbo trakten som vet det rent av?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Problemet från myndigheternas perspektiv är att rakan ligger på den relativt stora väg 13 som går från hamnstaden Ystad och norr ut och är en inte helt otrafikerad 90 -väg (just på den dubbelfiliga flygrakan dock sänkt till 80, troligtvis pga hojarna).

Ja och allt buskörande dit. Men där har dom lagt ut fler och fler poliskontroller varför folk numera ofta håller ner fart den närmsta halvmilen.

heingebusen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
kawasaki vn900 -10
Det är ju egentligen inget problem. Det är en VÄG, med hastighetsbegränsning. Ingen autobahn. klart att farbror blå står där för att klämma dit buskörning. Hur tror ni att de vilda djuren gör när det gäller att skaffa mat? Jag tycker det är bra att polisen tar krafttag mot detta. Om ni tar och kollar upp lite andra trådar så kan ni läsa hur det kan gå om man busar för mycket. Även vanliga olyckor. sänk farten eller börja knarka:D

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ser inte problemet. Om man nu vill testa topphastigheten i slutet på sjöborakan är det ju bara att åka dit en anonym dag och köra en kontroll runda för att se till att det inte är någon poliskontroll. Väljer man att köra dit när det är en känd träff. Då bör man nästan förutsätta att polisen känner till det också.

Last edited:

heingebusen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
kawasaki vn900 -10
Vill ju ändå inte skapa orosmoment här på tråden. jag har själv bränt iväg där ett par gånger. och som sagt, inte under onsdagar. men sen ligger det oxå däri att det finns djur som kan springa ut på vägen. Tänk 2 ggr innan man gör något. Planera framåt.

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
:mad: Detta tjat om sjöborakan. Visst, det är coolt att så många hojåkare samlas på ett ställe. sen tycker jag att man ska hålla hastigheten vart man än kör. Gäller bil oxå. menar, är det värt att riskera sitt eget och andras liv bara för att köra fort och på bakhjulet. Dessa imbiciler som gör detta borde bli av med kortet direkt. Ni som kör på bakhjulet i 100 knyck, tänk om ni förlorar kontrollen och kör rakt in i folkmassan och tar med er ett par människor in i döden, kanske ett par barn oxå. och du överlever. Hur hade du kännt dig då? hade du bara skakat av dig det, köpt ny hoj och gjort samma sak igen? Det finns platser som är ämmnade just för dessa konster. och sen det här med stopp-plikter! Hur många gånger har man nästan fått tvärnita med bilen p.g.a alla idioter som totalt skiter i skyltar! Vi hojåkare har även ett ansvar att visa att vi respekterar regler och lagar. Vrf tror ni att vi är så hatade av alla som inte kör hoj?? Bli omkörd på insidan av två mongon med chock-rosa tröjor på bakhjulet när man är trött och på väg hem från jobb en fredagkväll? Nä, fan alla hojåkare, även mig själv, lär er att respektera trafiklagarna. uppför er i trafiken. Det räddar liv.:mad:

Måste börja med att lägga upp en bild från i onsdags.
Undra vem det kan vara:D
1106292030000001.jpg

Och att jag är själv 2 barns pappa.
Ja jag kan tänka mig att ta med ungarna ner o kolla. Men på gräset en lång bit därifrån. Inte ute på vägen som dom flesta gör.
Hade inte folk busat o lekt på rakan tror jag inte 1/3 hade dykt upp där.
där är ju lätt 200-300pers som kommer på cykel/bil/mopeder mm för att titta bara. Det e ju lite av en folkfest:yoparty
Även om man känner sig säker på slangen så e det klart att allt kan gå fel och man skulle kunna ploga ner folk massan. Men som sagt, dom står där för att titta, så dom vet vad som gäller. Nej jag skulle inte kunna leva med mig själv om det händer något. Men vi lever med risker hela tiden. Ungarna kan lika lätt bli mosade på Ica maxis parkering.
Köpte inte sporthoj för att den e fin o putsa på, den ska tuktas som den är byggd för.:banana
Naturligvis håller jag med om att folk som håller 100knyck i byar o städer är helt blåsta. Men ute på vishan där det knappt finns ett hus in till vägen tycker inte jag det är några broblem att gazza på lite extra. bara jag som dör där ute isf.
Skulle det springa ut ett barn från skogen (Vad fan ungen nu gör där ute) skulle jag hellre sikta på ett träd än ungen.

Ska jag lägga till något extra så e det att har du svårt att låta bli att hålla rullen på max alltid så kör bana istället. Där kör man av sig... Det mesta iaf. Man plågar inte lika mycket på gata längre. man tar framför allt inte lika stora risker:tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har faktiskt hållit mig i skinnet de gånger jag haft vägarna förbi. Det har aldrig varit målet att komma till sjöborakan utan bara en punkt att passera. Dock brukar flygrakor locka en att trycka lite mer på gasen än vanligt. I just fallet sjöborakan har man dock känt att det är en klassisk fälla. Men än har jag aldrig sett någon kontroll när jag haft vägarna förbi. I efterhand kan man lätt ångra sig att man inte tog med sig bra fart ut på flygrakan dock tryckte gasen i botten...

Måste börja med att lägga upp en bild från i onsdags.
Undra vem det kan vara:D

Var polisen där i onsdags som artikeln verkade göra gällande?

Last edited:

Stone Cold

Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Jag har faktiskt hållit mig i skinnet de gånger jag haft vägarna förbi. Det har aldrig varit målet att komma till sjöborakan utan bara en punkt att passera. Dock brukar flygrakor locka en att trycka lite mer på gasen än vanligt. I just fallet sjöborakan har man dock känt att det är en klassisk fälla. Men än har jag aldrig sett någon kontroll när jag haft vägarna förbi. I efterhand kan man lätt ångra sig att man inte tog med sig bra fart ut på flygrakan dock tryckte gasen i botten...

Var polisen där i onsdags som artikeln verkade göra gällande?

Nej dom befann sig inte på plats denna onsdag.
Där av bilden:D
Körde hela häckberga rundan ner till sjöbo vid 16 tiden för att kolla så det var lugnt tills det var dags för onsdagsgazz ingen där heller.
Möte dock 2mc poliser sen under gazz rundan men dom vände inte.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nej dom befann sig inte på plats denna onsdag.
Där av bilden:D
Körde hela häckberga rundan ner till sjöbo vid 16 tiden för att kolla så det var lugnt tills det var dags för onsdagsgazz ingen där heller.
Möte dock 2mc poliser sen under gazz rundan men dom vände inte.

Misstänkte det, men kan nästan tycka att det är lite patetiskt av polisen att inte gå ut lite hårdare. Själva raksträckan hade man ju utan vidare kunnat sätta under bevakning på onsdagarna även om man inte har resurser att bevaka alla småvägarna som är populära för mc-folket.

I slutändan är det nog en resursfråga och jag tror inte att man anser att problemet är så stort egentligen att folk är ute på Sjöborakan även om man kanske kommer att sätta upp en och annan kontroll för att visa att man finns där och att folk ska hålla huvudet kallt.

Stone Cold

Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Misstänkte det, men kan nästan tycka att det är lite patetiskt av polisen att inte gå ut lite hårdare. Själva raksträckan hade man ju utan vidare kunnat sätta under bevakning på onsdagarna även om man inte har resurser att bevaka alla småvägarna som är populära för mc-folket.

I slutändan är det nog en resursfråga och jag tror inte att man anser att problemet är så stort egentligen att folk är ute på Sjöborakan även om man kanske kommer att sätta upp en och annan kontroll för att visa att man finns där och att folk ska hålla huvudet kallt.

Innan var det faktiskt så att om dom fanns där så stod dom på rakan o vinka in folk. Mest nu på senare dom förflyttat ut sig på småvägarna.

Absolut en resursfråga, nu börjar semestrarna. Då kommer dom inte vara där alls. möjligtvis glider en radiobil eller mcpolis förbi men inte mycket mer.

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
jag tycker det är rätt kul o kolla lite när grabbarna stajlar, men det är riktigt farligt att stå vid vägen.
skulle något gå fel vid nedsättning t.ex så skördas det offer .
var med en gång o kolla o fick med det på telefonen.
det kom en kille ganska skarpt på bakhjulet en r1:a har jag för mig.
precis framför oss kommer där en från samma håll o ska svänga över vägen in till fiket (en äldre kille med klassiker hoj).
han kollar bak men ser inte den andre hojen (lyset pekar ju rakt upp)börjar svänga men pga att alla började skrika så gira han till o r1:an kom föbi i säkert 150.
o man kan inte se att det är något avstånd mellan dem.
jag tänkte att han kommer att dö.
det jag vill säga är också att alla som kommer dit känner inte till vad som händer på rakan o då kan det gå åt helvete(konstigt att det inte hänt än).
ska se om jag kan lägga upp snutten.

Stone Cold

Gick med
2 Feb 2009
Hoj
jag tycker det är rätt kul o kolla lite när grabbarna stajlar, men det är riktigt farligt att stå vid vägen.
skulle något gå fel vid nedsättning t.ex så skördas det offer .
var med en gång o kolla o fick med det på telefonen.
det kom en kille ganska skarpt på bakhjulet en r1:a har jag för mig.
precis framför oss kommer där en från samma håll o ska svänga över vägen in till fiket (en äldre kille med klassiker hoj).
han kollar bak men ser inte den andre hojen (lyset pekar ju rakt upp)börjar svänga men pga att alla började skrika så gira han till o r1:an kom föbi i säkert 150.
o man kan inte se att det är något avstånd mellan dem.
jag tänkte att han kommer att dö.
det jag vill säga är också att alla som kommer dit känner inte till vad som händer på rakan o då kan det gå åt helvete(konstigt att det inte hänt än).
ska se om jag kan lägga upp snutten.

Ush, det har hänt olyckor genom åren. Och MÅNGA nära döden upplevelser:gnissla

Brukar vänta tills folk börjar köra hem istället för när dom kommer dit innan man kanske busar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ush, det har hänt olyckor genom åren. Och MÅNGA nära döden upplevelser:gnissla

Brukar vänta tills folk börjar köra hem istället för när dom kommer dit innan man kanske busar

Är det ingen som styr upp det hela lite? Lite ordning och reda skadar ju inte även om det är olagligt arrangemang i sig.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Är det ingen som styr upp det hela lite? Lite ordning och reda skadar ju inte även om det är olagligt arrangemang i sig.

Så fort det blir uppstyrt med regler så dör det ut.... såna där tillställningar är ju kul just för att det är lite vilda västern.

Farligt farligt.... men hääärligt härligt!! :yoparty

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Bor inte i den regionen av Skåne så jag vet inte om det funnits någon sanktion från polisen eller kommunen sträckan tillhör om att få köra street race eller dylikt under ordnade former.

Här i Helsingborg pågår det street race på vissa sträckor och man har försökt få något ställe att hålla till på utan att lyckas. Polisen ligger på dem rätt bra. En katt och råtta lek de nätter de håller på. Ofta hänvisar man att det finns en stripp i Malmö.

Jag har som sagt aldrig varit på Sjöborakan när det varit träffar. Har ingen uppfattning hur det hela går till mer än det som framgått i tråden redan. Om deltagarna skött sig i övrigt och visat de boende i omgivningarna respekt tror jag inte att de hade klagat om deltagarna kört av sig på flygrakan i fråga. Men polisen hade säkert haft synpunkter. Samtidigt tror jag inte att de trafikerar sträckan rutinmässigt utan de punkt markerar troligtvis när det pågår träffar och dylikt som de får kännedom om. De har nog fullt upp att övervaka sträckor där det är mer trafik vanligtvis.

Undra om det inte finns något gammalt flygfält/taxibana i närheten som man hade kunnat låta folk köra på där ingen annan trafik pågår? Någon som bor i sjöbo trakten som vet det rent av?
Björkaflygfält ligger i närheten polisen använder det som övningsområde och där är låst med grindar.Men visst går det ta sej in där om man kör in lite i skogen

Stone Cold

Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Björkaflygfält ligger i närheten polisen använder det som övningsområde och där är låst med grindar.Men visst går det ta sej in där om man kör in lite i skogen

Tråkigt nog är det faktiskt så att folk har varit i kontakt med ansvariga för björka flygfält. Och det finns int den minsta möjlighet någonsin att det skulle gå bra att använda det till att köra mc på. Plus att dom har ju nu smällt upp massa mega betong suggor och byggt en mini stad i mitten för strid i bebyggelse och för polisens träning:huvet

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati