Sjöborakan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sjöborakan är södra sveriges slingerbult, slangar du inte hela så är du kass :D

Sjöborakan är en flygraka. Under normala omständigheter borde raksträckan i fråga vara ett av de säkraste ställena i Skåne att köra fort rakt fram om man får med sig lite fart ut på rakan. Glest trafikerat och gott om marginaler på båda sidorna av vägbanan etc. Borde även vara ett relativt säkert ställe att öva köra på ett hjul för den som är intresserad av sådant. Det finns väl skäl till att det har varit ett populärt tillhåll under årens lopp för mc- intresserat folk.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Om slingerbulten är en spikrak flygraka så tycker jag faktiskt ännu mer synd om stockholmarna nu...:rolleyes:

Tack och lov är likheterna obefintliga och typen av hojåkning därtill.

Bifogat

• Sjöborakan.jpg
    Sjöborakan.jpg
    100.6 KB · Visningar: 236
  • slingerbulten.jpg
    slingerbulten.jpg
    132.2 KB · Visningar: 215
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
.
Blev omkörd av en i förra året med unge bakpå som var klädd i jeans och nån klen jacka.
Uppskattningsvis körde han 150-170 km/h.
Varför gör man de om man har ett barn bakpå?

En sån grej ska polisanmälas omgående!

Antar att det var hastighetsöverträdelsen som skulle anmälas direkt. :confused:

Att åka med barn i jeans är väl inte olagligt, utan bara osmart.

Sjöborakan är södra sveriges slingerbult, slangar du inte hela så är du kass :D

Likheten är väl att det är Skånes posörsträcka på samma sätt som bulten är stockholms posörsträcka.

Är det lika många fotografer på båda stäckorna :confused:

Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
På tal om icke-problem... :dummer

Jag bor 100m från en väg och ljudliga lastbilar etc tröttnar man rätt fort på. Det går uppåt genom byn så det brötar mycket o länge när lastbilarna kör utan ljuddämpare. Särskilt när det är en trött Scania som masar på.

Det är alltså inte ett icke-problem överallt var min poäng

tkdrille

Guest
För vaddå? Ska vi börja anmäla varandra för fortkörning? Känns som ett vettigt inlägg:brinnerup
Snacka istället med korkskallen om faran av att köraomkull utan bra kläder och skydd, och att detta i allra högsta grad gäller om man har barn med.

Men så hur skulle jag stoppa han :va Han körde i uppskattningsvis då 170 när han körde om mig. Och jag körde en v70 diesel med folk i. De skulle nog inte vara så lätt att hinna ifatt och stoppa han.
Sen så varför inte anmäla ? Polisen kanske ringer hem och påpekar problemet och vädjar iallafall att han ska ta de lite lugnare. Och de tycker jag är rätt, antingen så kanske han lugnar ner sig när han har ungen på eller så ligger de omkomna båda 2. Men då har man iallafall försökt.

Då är det inte särskilt svårt att förstå om de som bor i närheten blir upprörda. Även om det bara är en liten procent som missköter sig till och från träffen. Personligen hade jag nästan förutsatt att det var poliskontroller utsatta i samband med dessa träffar och tagit det väldigt lugnt om jag skulle köra till Sjöborakan en onsdag - även utan vetskap om den här artikeln ovan.

Övriga dagar är Sjöborakan helt tom och detsamma gäller en stor del av de mindre vägarna som ligger omkring. Vill man leva loppan är det då man ska ut och köra. Polisen rycker knappast ut för att det är en ensamen mc-förare som är ute och tänjer lite på trafiklagarna.

De rullat rätt mycket poliser längs vägen där åtminstone möter jag alltid poliser både målade som civila som på mc. Vilken dag som.
Men nu var de ju några veckor sen sist jag var förbi.

Last edited:

heingebusen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
kawasaki vn900 -10
:mad: Detta tjat om sjöborakan. Visst, det är coolt att så många hojåkare samlas på ett ställe. sen tycker jag att man ska hålla hastigheten vart man än kör. Gäller bil oxå. menar, är det värt att riskera sitt eget och andras liv bara för att köra fort och på bakhjulet. Dessa imbiciler som gör detta borde bli av med kortet direkt. Ni som kör på bakhjulet i 100 knyck, tänk om ni förlorar kontrollen och kör rakt in i folkmassan och tar med er ett par människor in i döden, kanske ett par barn oxå. och du överlever. Hur hade du kännt dig då? hade du bara skakat av dig det, köpt ny hoj och gjort samma sak igen? Det finns platser som är ämmnade just för dessa konster. och sen det här med stopp-plikter! Hur många gånger har man nästan fått tvärnita med bilen p.g.a alla idioter som totalt skiter i skyltar! Vi hojåkare har även ett ansvar att visa att vi respekterar regler och lagar. Vrf tror ni att vi är så hatade av alla som inte kör hoj?? Bli omkörd på insidan av två mongon med chock-rosa tröjor på bakhjulet när man är trött och på väg hem från jobb en fredagkväll? Nä, fan alla hojåkare, även mig själv, lär er att respektera trafiklagarna. uppför er i trafiken. Det räddar liv.:mad:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bli omkörd på insidan av två mongon med chock-rosa tröjor på bakhjulet när man är trött och på väg hem från jobb en fredagkväll?
Är du så trött så att du inte längre är uppmärksam på trafiksituationen runt dig så får du inte köra bil, det är samma straffvärde som rattfylla och du utgör ett hot mot dina medtrafikanter! Även om andra gör fel så gör du fel om du propsar på din rätt och inte själv försöker bidra till att förhindra olyckan.

heingebusen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
kawasaki vn900 -10
På grund av alla puckon som klotar ?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=243709

Ser att du joinade igår. Väkommen till sporthoj.com

(duckar :tungan)

Fast egentligen håller jag med dig i sak, men hur kul är det...

Ja! jag körde omkull ordentligt! och ja, jag joinade igår. letade efter ett fourm där man kan dryfta allt som har med hojåkning att göra. kanske lite kontroversiellt att racka ned på alla mongon som gör trafiken farlig. men man blir as-förbannad på alla som ska stila. Tänk själv om det är du eller din unge som blir kvaddad p.g.a någon kört oaktsamt. tycker bara att man ska respektera varandra i trafiken. jag har kört allt från trimmade mopeder till pungrakter. och alltid finns det någon som ska göra nått dumt. Vidare tycker jag det är tramsigt att snuten lägger ner tid på " ljud " när de ska sätta dit fortkörare. Även innan min olycka så tyckte jag att fortkörning e ren idioti! Visst har man dratt på, men på ställen där det finn utrymme till sånt. och inte på en smal landsvägsremsa med en fil och massa kurvor! kan säga så mycket. Att om jag sett någon som kört och krockat p.g.a idiotkörning och skadat någon. Så hade inte ljugit för polisen i alla fall. Detsamma gäller ju bilister. Det jag har märkt sen jag flytta hit från malmö. är att de flesta här ute i boona-lann bara kan köra fort rakt fram. kurvtagning är något ingen härute kan. och ingen stannar vid stopp-skyltar! med sådana trafikkunskaper skulle man kört lite försiktigare!

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Ja! jag körde omkull ordentligt! och ja, jag joinade igår. letade efter ett fourm där man kan dryfta allt som har med hojåkning att göra. kanske lite kontroversiellt att racka ned på alla mongon som gör trafiken farlig. men man blir as-förbannad på alla som ska stila. Tänk själv om det är du eller din unge som blir kvaddad p.g.a någon kört oaktsamt. tycker bara att man ska respektera varandra i trafiken. jag har kört allt från trimmade mopeder till pungrakter. och alltid finns det någon som ska göra nått dumt. Vidare tycker jag det är tramsigt att snuten lägger ner tid på " ljud " när de ska sätta dit fortkörare. Även innan min olycka så tyckte jag att fortkörning e ren idioti! Visst har man dratt på, men på ställen där det finn utrymme till sånt. och inte på en smal landsvägsremsa med en fil och massa kurvor! kan säga så mycket. Att om jag sett någon som kört och krockat p.g.a idiotkörning och skadat någon. Så hade inte ljugit för polisen i alla fall. Detsamma gäller ju bilister. Det jag har märkt sen jag flytta hit från malmö. är att de flesta här ute i boona-lann bara kan köra fort rakt fram. kurvtagning är något ingen härute kan. och ingen stannar vid stopp-skyltar! med sådana trafikkunskaper skulle man kört lite försiktigare!

Lite kaxigt att kalla sig för Heingebusen, köra en VN900 och tycka att "fortkörning e ren idioti". Samtidigt som man registrerar sig på en hemsida med underrubriken "Forum för alla som kör snabb motorcykel".:D
Du verkar lite bitter och det är farligt i trafiken!

heingebusen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
kawasaki vn900 -10
Lite kaxigt att kalla sig för Heingebusen, köra en VN900 och tycka att "fortkörning e ren idioti". Samtidigt som man registrerar sig på en hemsida med underrubriken "Forum för alla som kör snabb motorcykel".:D

hey, allt har att göra med attityd. har bytat hoj. just p.g.a farten och riskerna. trodde man kunde dryfta det man ville här. Nånnstans borde man få säga vad man tycker om trafiken. Inte nu att säga att man inte ska köra fort! fan, det är roligt. men att göra det där man får, och där det finns utrymme för det. ok? ta`t easy där ute. det är väl det enda man kan önska sig. Alla har rätt till sin åsikt, eller hur

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
hey, allt har att göra med attityd. har bytat hoj. just p.g.a farten och riskerna. trodde man kunde dryfta det man ville här. Nånnstans borde man få säga vad man tycker om trafiken. Inte nu att säga att man inte ska köra fort! fan, det är roligt. men att göra det där man får, och där det finns utrymme för det. ok? ta`t easy där ute. det är väl det enda man kan önska sig. Alla har rätt till sin åsikt, eller hur

Det heter BYTT förihelvete :mad:

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400

Visst får alla ha sin åsikt, jag efterlyste precis en mer varierad dialog i forumet. Du kan vara vår moraltant. Jag kör ca 6000 mil i bil och ca 1000 på två hjul och möter idioter nästan varje dag. Ofta är det självutnämnda poliser som försöker hindra medtrafikanter som de tycker gör fel el. tex kör för fort. Detta är både förbjudet och livsfarligt! Att hela tiden jaga upp sig för hur andra kör kan skapa större olycksrisker. Jag förespråkar inte bakhjulsåkning av orutinerade i folksamlingar men det har hänt att även mitt framhjul lämnat marken vid inspirerade tillfällen. Har man mer än 100 hk på hojen gillar man nog att utnyttja kraften. Jag menar bara att vara bitter på alla andra i trafiken kan skapa större faror för andra och dig själv. Men jag tror nog att det är ok för dig att vara bitter här...

Last edited:

heingebusen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
kawasaki vn900 -10

Ja, e int, bitter ja nä!!
men tänk dig själv att sitter och nynnar på din favolåt , lalalalaalllaaaaa.
du håller uppsikt bakåt, framåt och sidorna. du ser att det ligger 2 cycklar bakom dig. jaha, inget med det tycker du. men i nästa sekund brölar de förbi på insidan i jäkligt hög fart. helt utan nånn förvarning. hur i hela fridens namn reagerar du då???
jag försöker alltid släppa förbi mc-folk, när tillfälle ges. men man ska ju inte ta det förgivet att man alla som sitter i bilar gör det. jag skulle aldrig hindra någon att göra en omkörnning, det är ju förbjudet i lag. jag tycker bara att man ska " fråga " först om det är ok att köra om med hojen. ja, jag skrev fråga, du vet va jag menar. blinka med lampan lite eller vifta med armen.:Bugar

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Då är det inte särskilt svårt att förstå om de som bor i närheten blir upprörda. Även om det bara är en liten procent som missköter sig till och från träffen. Personligen hade jag nästan förutsatt att det var poliskontroller utsatta i samband med dessa träffar och tagit det väldigt lugnt om jag skulle köra till Sjöborakan en onsdag - även utan vetskap om den här artikeln ovan.

Övriga dagar är Sjöborakan helt tom och detsamma gäller en stor del av de mindre vägarna som ligger omkring. Vill man leva loppan är det då man ska ut och köra. Polisen rycker knappast ut för att det är en ensamen mc-förare som är ute och tänjer lite på trafiklagarna.

nu vet jag inte hur rakan ser ut osv men här hemma så har det körts på Gröla industriområde, vilket polisen har låtit folk göra då det är bättre att dem kör där på området än "ute i trafiken" de har som oftast bara visat sig där om någon har ringt in och klagat.

för de som race:ar åker ju bara vidare å kör någon annan stans där det är mer olämpligt...

kanske samma med Sjöborakan?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...