Henningway
Ny medlem
- Gick med
- 2 Sep 2008
- Ort
- Rödånäs
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1292 Turbo Dragbike, GSX-R 7/11 turbo -91, GSX-R 1340 Turbobygge, GSX 1168 Katana, RMX 250, Kosman projekt
Jo Dennis det är allt en idol.
Ligger fortfarande hemma och hostar och snörvlar, tror jag har sett varenda dragracing film jag har. Det kliar i skruvar fingrarna.
Jag har spånat lite hit och dit och tror att jag har bestämt mig för att bygga en 1371cc sugmotor till det chassit jag gjorde åt jocke, det med R1000 kåpan. Jag har topp, underdel, coperör, och tändning, saknar dock förgasare. Bygger jag en sugmotor kan även fruga köra, hon vill ej åka turbo. Jag har fått tag på en cylider av en "gammal" dragracingräv som numera vuxit upp. Den kräver dock en del svetsning och foderbyte, då den är minst sagt luftig, efter att ha fått smaka på ett vevstaks haveri.
Jag kommer ändå att åka med shnitz tändningen för att få ett exakt startvarv, jocke var hit och lämnade boxen tändplattan och spolar. Det blir spännande att se om det räcker för att åka 8.80 SCB, jag har ju gjort det tidigare, men det var för ca 10 kg sedan.
Jocke var för övrigt och testade sin SCB i helgen i Åmsele, skall tilläggas att det var 4gr på morgonen.
http://www.youtube.com/watch?v=tU4zZtTyIz0
om inte länken funkar sök på tuben, åmsele test and tune så hittar ni den.
Han har nu gjort om trycksättningen av förgasarna, även hittat ett fel till, en plastbricka till nålarna samt shims som satt på fel sida nålen på en cylinder. Han har även bytt till ny pump och regulator. Men det var problem att skjuta i växlarna när det spann, någon som haft liknade problem med tryckluftsväxling???
Mvh Peter
Liten korrigering där Peter; Ändrade trycksättningen av regulatorn eftersom det var tagit ut från ett pitotrör just efter turbon. Flyttade det till plenum istället för att få ett jämnare tryck och inte ett luftflöde förbi. Vet inte om det har så stor betydelse eller ej, men det känns mer rätt.
Den gamla regulatorn hade en kortad fjäder i sig och dessutom var den begränsad genom att justerskruven var injusterad 9,5 mm. Så jag tog regulatorn från den andra turbosatsen istället (dessutom var membranet i den gamla regulatorn mycket fräschare).
Problemet som vi hade i Piteå med tryckluftsväxlingen, både att den höll på att trycka in en växel av sig själv när vi stod och tomvarvade i depån (hade ju varit snyggt om vi skjutit iväg hojen rakt genom depån!!!) men också att luften i tanken tog slut efter en körning, berodde på att elventilen var faststrippad mot ramen och vibrationerna uppenbarligen släppte ut en hel del luft. Nu hänger ventilen provisoriskt bara i slangarna och då håller sig cylindern helt stilla samt att jag kunde tryckluftsväxla två körningar och en retur utan problem.
Däremot som du säger Peter så var det ibland lite problem med att skjuta i växlarna och jag misstänker att det beror på att det spann. Det var rätt så kallt och oklistrad bana, så man fick vara lite försiktig med gasrullen!
Någon som har ett tips på vad man ska ha för bryttid på tändningen vid växling när man kör Schnitz box och tryckluft? Tidigare så stod den på 0,02 sekunder vilket kändes lite väl kort. I Piteå när det inte fungerade alls så ställde vi upp den till 0,12 sekunder och det verkar hyffsat men man vill ju gärna ha så kort tid som möjligt!!