FläsketBrinner
Medlem
Tog hem ramen över påsk och lämande den där i väntan på sommarn. Tog med mig farsans gamla CZ 125 476 motor ner. Han köpte hojen ny 73, två år senare var den avställd med något glapp i veven. Han har släpat den där in och ut i nya garage i alla sveriges hörn de senaste 40 åren. Nu står motorn hemma hos mig i Linköping så jag slipper stirra in i datorn vareviga kväll. Fick isär den och det visar sig att storänden på vevstaken glappar duktigt. Konsulterade den tyska manualen och det kunde ju varit en lättare jobb. Till att börja med lär jag göra några specialverktyg, sen ska veven pressas isär, den nya staken ska pressas in och mätas/justeras med indikatorklocka, lilländen ska få ny bussning(brons?) som ska pressas i och sen brotschas eller liknande till 18,035-18,045. Då jag bara ska plugga 50% i höst räknar jag med att kunna göra resten då. Har bara ett år kvar på LiU sen är jag verkstadslös så jag får passa på.
Angående sju lösa - JAG HAR HITTAT FÖGGAR!
Det blev ett par VM26SS efter rekommendation, de kommer från någon GS1000. Planen är att ta dessa förgasare och sätta i min brygga. Det är samma länkage, bredd på förgasarna, infästning osv så det känns som det lättaste jobbet. Det som behöver göras är ytterdiametern på anslutningen till motorsidan som behöver svarvas ner 3mm för att passa i gummigrejerna. För att inte klämma sönder förgasarna får jag stoppa i en förstärkningsplupp(sista bilden) innan jag spänner upp dom, nylon känns spontant som det bästa men alu/mässing kanske är en bättre idé. Om allt går som det är tänkt och de passar kommer föggarna fräschas upp, hojen kommer att monteras ihop i sommar, få åka lite bänk och sen plockas ner igen. Fästena till kuts/sadel/kåpa/whatever är lite väl basic så det hade varit kul att få på något mer genomtänkt. Avgasrörsfästet kan behöva flyttas och en oljekylare ska på.
Ett par "riktiga" förgasare hade varit kul men de kostar ju en månads CSN....
Angående sju lösa - JAG HAR HITTAT FÖGGAR!
Det blev ett par VM26SS efter rekommendation, de kommer från någon GS1000. Planen är att ta dessa förgasare och sätta i min brygga. Det är samma länkage, bredd på förgasarna, infästning osv så det känns som det lättaste jobbet. Det som behöver göras är ytterdiametern på anslutningen till motorsidan som behöver svarvas ner 3mm för att passa i gummigrejerna. För att inte klämma sönder förgasarna får jag stoppa i en förstärkningsplupp(sista bilden) innan jag spänner upp dom, nylon känns spontant som det bästa men alu/mässing kanske är en bättre idé. Om allt går som det är tänkt och de passar kommer föggarna fräschas upp, hojen kommer att monteras ihop i sommar, få åka lite bänk och sen plockas ner igen. Fästena till kuts/sadel/kåpa/whatever är lite väl basic så det hade varit kul att få på något mer genomtänkt. Avgasrörsfästet kan behöva flyttas och en oljekylare ska på.
Ett par "riktiga" förgasare hade varit kul men de kostar ju en månads CSN....