Sju lösa plomber, journalen

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
Tog hem ramen över påsk och lämande den där i väntan på sommarn. Tog med mig farsans gamla CZ 125 476 motor ner. Han köpte hojen ny 73, två år senare var den avställd med något glapp i veven. Han har släpat den där in och ut i nya garage i alla sveriges hörn de senaste 40 åren. Nu står motorn hemma hos mig i Linköping så jag slipper stirra in i datorn vareviga kväll. Fick isär den och det visar sig att storänden på vevstaken glappar duktigt. Konsulterade den tyska manualen och det kunde ju varit en lättare jobb. Till att börja med lär jag göra några specialverktyg, sen ska veven pressas isär, den nya staken ska pressas in och mätas/justeras med indikatorklocka, lilländen ska få ny bussning(brons?) som ska pressas i och sen brotschas eller liknande till 18,035-18,045. Då jag bara ska plugga 50% i höst räknar jag med att kunna göra resten då. Har bara ett år kvar på LiU sen är jag verkstadslös så jag får passa på.

Angående sju lösa - JAG HAR HITTAT FÖGGAR!
Det blev ett par VM26SS efter rekommendation, de kommer från någon GS1000. Planen är att ta dessa förgasare och sätta i min brygga. Det är samma länkage, bredd på förgasarna, infästning osv så det känns som det lättaste jobbet. Det som behöver göras är ytterdiametern på anslutningen till motorsidan som behöver svarvas ner 3mm för att passa i gummigrejerna. För att inte klämma sönder förgasarna får jag stoppa i en förstärkningsplupp(sista bilden) innan jag spänner upp dom, nylon känns spontant som det bästa men alu/mässing kanske är en bättre idé. Om allt går som det är tänkt och de passar kommer föggarna fräschas upp, hojen kommer att monteras ihop i sommar, få åka lite bänk och sen plockas ner igen. Fästena till kuts/sadel/kåpa/whatever är lite väl basic så det hade varit kul att få på något mer genomtänkt. Avgasrörsfästet kan behöva flyttas och en oljekylare ska på.
Ett par "riktiga" förgasare hade varit kul men de kostar ju en månads CSN....



PbtP85Q.jpg

BGQFz1U.jpg

e9cIlod.png
 

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
Hej på er. Kanske är dags för en liten uppdatering här.
Det har ju i princip gått otroliga 6 år sen senaste uppdateringen och även om sporthoj inte verkar vara lika fullt av liv nu som då(?) så kanske det glädjer nån att det finns hopp om liv i gamla projekt.

Förgasarna jag skrev om i förra inlägget blev svarvade, det var en spännande operation men gick lysande. Sen var det bara att tacka för sin tid i verkstan, ta sin examen och packa flyttlådorna. Förgasarna åkte på hojen tillsammans med nya KN-filter.
IMG_0624.JPG

En heldags dyno-session med lite mixtrande genomfördes hösten 2019 med +10hp om jag minns rätt, fortfarande klen på mitten men vi kommer inte närmre än så med dessa förgasare.
IMG_1712.JPG
IMG_1752.JPG

Hojen kördes litegrann och var väldigt trevlig, man får konstant ligga på den delen av registret där det ylar om man vill ha nån effekt, lite tvåtakt. En slarvigt dragen vevhusventilation gjorde att ett eller två stift sotade och fortfarande behöver bytas
IMG_1631.JPG

Lagom till pandemin slog till hade jag någon krona över, jag köpte en tig-svets och fick tag i en hel kartong med bortkapade original-fästen. De flesta av dessa har svetsats tillbaka och jag har liksom ändrat riktning till att köra med till synes original-delar och vill ha hojen i stuk som en dåtida race-hoj. Lite övrigt småfix har också hänt. Jag monterade en oljekylare men är osäker på om jag törs köra med den? Vid tomgång så lyser oljetryckslampan och den kommer inte igång förens man börjar varva. Detta kanske är normalt men jag slits lite mellan att chansa och att ta bort den.

IMG_2229.JPG
IMG_3047.JPG

Efter 2020 har det egentligen inte hänt nånting. Det blev en enduro som tog tiden istället. Sen blev det ett hus som var i ungefär samma skick som sju lösa. I dagsläget står sju lösa kvar i morsans garage men i skrivande stund ska jag svepa i mig kaffekoppen, lyssna klart på veckomötet och kompa ut. Sen tänkte jag nog gå ner i källaren och rulla lyftbordsprojektet från ett skinande rent garage in till svetsrummet och greja på.
462575006_2297867517230228_1009817582929242587_n.jpg
462570973_1125077862560389_5953739037982755747_n.jpg

Den dagen lyftbordet är brukbart så ska sju lösa äntligen få flytta hem och oj vad jag har saknat henne. Jag har slutat lova saker och insett att sju lösa ska ingenstans, det är här hon ska bo. Hon kommer aldrig bli helt klar heller, men det är inte syftet.

Kort sammanfattat så ser jag otroligt mycket fram emot den dagen jag kan fortsätta projektet
 

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
Tack för den fina responsen folk! Det är helt otroligt att det gått 11 år sen första inlägget. Då fick jag inte ens gå på krogen.

Jag varnar för sveriges långsammaste tråd, jag har inte ens barn, än.
Men jag ska försöka uppdatera när uppdateras bör!
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top