Sjuk höjning på CD-skivor!!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
nu spikar de igen kistan för sig själva.
tror de att folk ska köpa mer för att de vansinneshöjer ännu mer?
De måste hitta andra lösningar än hot och svartmålande och höjda priser.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
SkorvKalle skrev:
Tror det är för att minska piratkopieringen..
No shit, Sherlock.. :D
Du trodde väl inte att musikproducenterna saknar inflytande? Staten är nog inte svårbevekad att dra in mer skattepengar heller.. Och det är ju i brottsförebyggande syfte, vad gnäller du för? :hej

KNAS

Fotograf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
EOS 1D MKII
Idioti. Ska vi belägga semlor med en privatkopieringsskatt för att folk gör egna istället för att köpa på konditori? Ska vi bötfälla en flicka som gör en kopia på ett par Levis-jeans på syslöjden, då hon avstått från att köpa ett par i butik? Förlorar Levis på att hon syr upp egna jeans istället för att köpa deras?

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Det är ju bara att svartimportera isf, jag ska börja smuggla!
KOmmer vara feetstora pengar i det!

Alex R1100S

Numer bosatt i Norr
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR-06 & CB500 -77
& vem bryr sig...
Det enda det kommer resultera i är att folk kommer att köpa skivor på nätet från annat land...
Cigg & sprit smugglarna kommer även att börja "importera" skivor.

= Staten får in ännu mindre skattepengar.

De fick ju för sig att chockhöja tobakskatten för ett par år sen...
pga alla skador som rökningen orsakar.

vad hände?
Jo smugglingen ökade med typ 800%.... ett par år senare när de kom på att staten förlorade en en massa pengar för att folk inte köpte tobak som gynnade staten. så sänkte man skatten... men smugglingen hade redan kommit igång i stor skala...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Att skivförsäljningen skulle va dålig idag är bara skitsnack, den är bättre än någonsin!

Jag själv hade många fler kassettband förr, jämfört med vad jag har brända skivor idag. Det är samma sak med alla mina mina syskon och flera andra som jag känner. Vad är skillnaden? Travor och åter travor av kopierade kassettband som lyssnades på istället för att köpa orginalen... Det här är alltså inget nytt fenomen som skivbolagen gör gällande. Folk har kopierat musikalbum från vinyl till kassettband i årtionden innan cd-skivan ens introducerades på marknaden. Säkert spelades t o m stenkakorna över till rullbandspelare om man går ännu längre bakåt i tiden.

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Ja, man blir mörkrädd när myndigheterna går i konsumenternas intressen på det här sättet!

Kommer branschen få pengarna? Nja, knappast!! Inte ens på grund av att de kommer sälja mer? För vilka pengar då ska vi konsumenter ha råd med skivor i affär? HA!

Dessutom, minneskort till olika media ex handdatorer säger de.
Ännu värre!!! Jösses och djävlar helvete! Egna dokument skapade i handdatorn? Eller ännu värre, digitalkamera? Varför i hela friden ska jag betala någon omotiverad skatt för att få fota? Inte kommer de pengarna gå till bevarandet och restaurerandet av motiven i allafall!

SKAMLIGT är bara förnamnet när politiker agerar så här! Förbud löser inget! Tänd ett ljus istället för att förbanna mörkret!

Problemet är att det är svårt att mäta sådana påhitt i pengar på kort sikt och det gillar inte ekonomerna! Så företagsledningar och politiker fortsätter att förbanna mörker...

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Alex R1100S skrev:
& vem bryr sig...
Det enda det kommer resultera i är att folk kommer att köpa skivor på nätet från annat land...
...

I Danmark är det idag 5 kr. per CD-RW & DVD
I Sverige är det idag 1 kr. per CD-RW & 0 kr. på DVD-RW

Men typ 40 kr på en DVD-disc är 120% tåkigt. Branche föreningen för "Optiske Media" kommer att jobba stenhårt emot detta vansinne.

Alt som händer är att alla importörer, handlera köpar sig ihjel strax innan avgiften kommer. Sen står marknaden still i 2 år - och alla fightes med gamla varulagra..
Och när dom börjar ta slutt ändras avgiften för att skapa flere jobbs och för att få branchen igång..

Galne Dansken runs for Government :finger

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Fan då, jag som just köpt cd-brännare :D

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Äh... jag köper ändå inte skivor och har inte gjort det på flera år... det är bara att ladda hem... Förutom de skivor som jag verkligen vill ha och vill stödja artisterna, nu senast Lasse Stefanz - Det här är bara början

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Varför inte göra som i USA och sänka priserna till en rimlig nivå?
Kostade en skiva runt 130-140:- så skulle jag garanterat köpa, som priserna är nu så har jag inte köpt en enda skiva på 2år :fakta Innan priserna höjdes så mycket köpte jag i snitt 2 skivor/månad, fattar inte idioterna att dom gräver sin egna grav?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
"...även hårddiskar..."

:skrämd

Ska man inte få byta hårddisk nu utan att beskattas upp till öronen för det?! :mad:
Varför inte mäta hur mycket luft man använder och beskattas för det också?! :mad:

Diversion

Guest
Ugluk skrev:
No shit, Sherlock.. :D
Du trodde väl inte att musikproducenterna saknar inflytande? Staten är nog inte svårbevekad att dra in mer skattepengar heller.. Och det är ju i brottsförebyggande syfte, vad gnäller du för? :hej

Man retar bara upp folk som kommer att hitta nya vägar. Desutom används ju faktiskt inte all skivor till piratkopiering.

Ett problem med musik och även dataspelsbranschen är att deras volymförsäljning är riktad mot en icke köpstark grupp, nämligen ungdomar.

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
precis som förra gången priserna skulle skjuta i höjden. Vart det nån höjning då? NÄPPPPP! Bara desperat försök att sälja brännigsskivor, vilket ifs funkade då.

Jag säger: Cd skivor suger, köper mer hd! (hd= hårddisk och inte Harley Davidsson)

Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
berggren_martin skrev:
Att skivförsäljningen skulle va dålig idag är bara skitsnack, den är bättre än någonsin!

Nja..det är nog inte helt sant egentligen.

Piratkopieringen slår faktiskt jävligt hårt mot mindre bolag. Det klassiska svenska bolaget MNW är en hårsmån från att lägga ner verksamheten. De har inte ens råd att distrubiera sina artister längre. Så tyvärr så kommer ett av de bättre svenska bolagen gå i graven och det är till största delen tack vare piratkopiering.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Tvärtom

Ska dom höja !!!!!!!!!!!!!!!!
Dom borde ju sänka priser istället om dom vill få bort piratkopieringen.
Sånt där gör en förbannad, piratkopieringen kommer inte försvinna pga att dom höjer priserna!!!!!!!!
// Miaggi

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...