Sjuk höjning på CD-skivor!!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Rodentboy skrev:
Nja..det är nog inte helt sant egentligen.

Piratkopieringen slår faktiskt jävligt hårt mot mindre bolag. Det klassiska svenska bolaget MNW är en hårsmån från att lägga ner verksamheten. De har inte ens råd att distrubiera sina artister längre. Så tyvärr så kommer ett av de bättre svenska bolagen gå i graven och det är till största delen tack vare piratkopiering.
Oki ...för totalt sett säljs ju hiskeligt med skivor ändå om man jämför med tidigare årtionden t ex.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Jo, det har du iofs rätt i, men inte jämfört med vad det kostar att driva bolag idag. F.ö så tror jag att bolag för "smalare" musik som tex MNW inte säljer så mycket mer nu än under 80-talet. Snarare är det tvärtom för deras del.

Problemet med nedladdning av musik o dyl. är ju att det slår hårt mot de små bolagen som fortfarande håller på med mindre populär musik. Självklart bidrar det att tex punk & synth inte är inne just nu också.

Andra bolag som det går nerför med är ju Rosa Honung och Ägg tapes om man nu ska titta på svenska bolag. De hade ju ett ordentligt uppsving under början på 90-talet och förhoppningsvis så kommer det väl en punkperiod igen så de hinner återhämta sig.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
:rolleyes: Jag har hört att det skall bli "kassettskatt" på krogragg. för att kompensera skattebortfallet för att folk inte går till prostituerade med F-skattesedel, så skall man skicka in hundra spänn till Ringholm för varje krogragg. :rolleyes:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Rodentboy skrev:
Nja..det är nog inte helt sant egentligen.

Piratkopieringen slår faktiskt jävligt hårt mot mindre bolag. Det klassiska svenska bolaget MNW är en hårsmån från att lägga ner verksamheten. De har inte ens råd att distrubiera sina artister längre. Så tyvärr så kommer ett av de bättre svenska bolagen gå i graven och det är till största delen tack vare piratkopiering.
Nja, de är nog inte mer drabbade av piratkopiering än de flesta andra. Deras problem grundas på att branschen är hit-driven och att de inte har så många säljande artister. Det är ett litet antal titlar som står för en sor del av försäljningen.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Bingo skrev:
Nja, de är nog inte mer drabbade av piratkopiering än de flesta andra. Deras problem grundas på att branschen är hit-driven och att de inte har så många säljande artister. Det är ett litet antal titlar som står för en sor del av försäljningen.

Sant, men likväl så har många bolag i samma genre överlevt väldigt länge utan att deras band varit "inne"...

De drabbas nog inte mer än andra bolag, men däremot drabbas de hårdare eftersom de rör sig med små medel redan från början.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
KaZmur och Yamahatzr, en stilla undran; har ni över huvud taget läst igenom artikeln? Ni verkar i varje fall inte förstå vad det handlar om.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Förresten så tycker jag att det är rena rama kommunistfasonerna. Fortsätter det åt samma håll så har vi snart en helröd flagga med hammare och skära på.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Rätt

Ja du MCB jag har nog inte varit närvarande när jag läste artikeln för jag håller helt med dig, det verkar inte som jag har läst den överhuvudtaget.
Vet inte vad jag gjorde.
// David

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Det kommer ju även slå hårt mot de som programmerar, band som bränner sin egen musik osv. Sjukt förslag!!!

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-12R SÅLD
KNAS skrev:
Idioti. Ska vi belägga semlor med en privatkopieringsskatt för att folk gör egna istället för att köpa på konditori? Ska vi bötfälla en flicka som gör en kopia på ett par Levis-jeans på syslöjden, då hon avstått från att köpa ett par i butik? Förlorar Levis på att hon syr upp egna jeans istället för att köpa deras?

jag håller med om att det e idioti,, men hallå,,,, du får la ha liiite bättre jämförelser :D

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ni spammer tråden ut komplett - tänk oxå på:

Alla dom bilder som fotas med digital camera´s spares / gömmas på; HD, CD-R, DVD-R

Det är jo komplett löjligt at vi ska betala COPY-skatt på sånt..
Jag ve ha royalty om någon fotar mig och spar mig på xxx :p

Om jag tar en backup på min websajt, dokument, räkenskaber etc. på optisk media - ska jag väll för fa´en inte betala avgift som ska gå till någon Multimillionär i Roxette...

Hmm - dom ä inte mycket bättra i Danmark..

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Skillnaden är att någon faktiskt ägde vinylen du kopierad istället för som idag där det räcket att en människa i världen äger cd skivan. Därefter får alla andra kopior av den med samma kvalitet som övriga. Du kunde ju tidigare kopiera från band till band där kvaliteten blev sämre för varje gång man kopierade skräpet. Däri ligger skillnaden idag.

Mvh Blip

berggren_martin skrev:
Att skivförsäljningen skulle va dålig idag är bara skitsnack, den är bättre än någonsin!

Jag själv hade många fler kassettband förr, jämfört med vad jag har brända skivor idag. Det är samma sak med alla mina mina syskon och flera andra som jag känner. Vad är skillnaden? Travor och åter travor av kopierade kassettband som lyssnades på istället för att köpa orginalen... Det här är alltså inget nytt fenomen som skivbolagen gör gällande. Folk har kopierat musikalbum från vinyl till kassettband i årtionden innan cd-skivan ens introducerades på marknaden. Säkert spelades t o m stenkakorna över till rullbandspelare om man går ännu längre bakåt i tiden.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vad ska man säga? Synd, eftersom jag köper jävligt mycket skivor.....

Har å andra sidan hört att Universal records planerar att sänka priserna med 30 %. Det skulle smaka mycket bättre, både för oss och för skivbolagen....

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Wiseguy skrev:
Som tur va finns det ingen gräns för hur många skivor man får köpa i tax-free när man är ute och reser.
:cool:

Jodå, du får ta in varor för max X antal kronor beroende på varifrån du kommer och där 2000 < x < 8000.

Men man får en jäkla massa cd-skivor för 2000 kr.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Satt på ett tåg i våras och lyssnade på musik i den bärbara och mitt emot mig sitter en kille från Sony musik. Självklart blev det diskussion om piratkopiering.

Han avslöjade då en ganska lustig sak... Den musik som tappar i försäljning är den stora main-stream-musiken, typ Robbyn, Eminem o.s.v. alltså det som spelas sönder i radion och som radiostationerna betalar ganska stora pengar för att spela. Det är ju inte så lustigt kanske...

Men, det som säljer mer är smalare musik som normalt inte når ut till den stora massan. Man har hittat en låt hos någon på DC (inte för att JAG använder DC... men jag har hört att man kan använda det...) och så rotar man igenom resten av låtarna också... och så hittar man något som ser intressant ut... fast bara kanske 1 eller 2 låtar... och så till slut blir man frustrerad och köper skivan för man vill ha ALLA låtarna.

Jag har aldrig köpt så mycket original-CD-skivor som nu och det är till största delen för att jag kan "screena" artisterna på ett helt annat sätt.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Lime: jag blir inte förvånad. Frågan är ju dock om det är den musik som tappar mest i försäljning som också laddas ned mest.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Nu är jag så förbannad så jag kokar! :6surkart

Förbannade jävla kommunistregering som korkade svenskar har röstat fram. Hur jävla svårt kan det vara att lägga RÄTT lapp i en låda var 4:e år? Fy fan säger jag bara. :4skrika

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har ca 10 skivor i min egen ägo, resten bränner jag bara. Jag finner ingen mening i att köpa skivor för dyra pengar. För en bra skiva kan jag tänka mig pynta ca en hundring, inte mer. De får in sina pengar ändå musikerna, det är ju staten som gör att folk laddar hem musik. Skippa skatten och låt banden tjäna pengar istället.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Se det så här.

Vem går och köper en skiva som man egentligen inte tycker jättemycket om som man istället kan ladda ner gratis?

Hade DU köpt den skivan om du inte kunde ha laddat ner den? Svar nej, troligtvis.

Musik som man tycker om och grupper man tycker om som ger ut skivor köper man troligtvis i affären.
Vem vill ha en massa kopior i fula fodral som innehåller favoriartisten? Inte jag iallafall.

Nyheter
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras