Sjuk toppfart

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Oro skrev:
Värt att notera att ett heltgäng förare fick se tidsträningen från sidan av banan efter en masskrasch orsakad av (just det) OLJESPILL! :rofl

Det är det här som är det märkligaste tvitaktssnacket som existerar. Räsrar är bevisligen revolutionerande prestandamaskiner då de uppenbarligen kör med torra lager! Överallt!!

Konstigt måste jag säga...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bj.O.rn skrev:
500 mil är mycket!

/B

När jag tänker efter så förstår jag ju att de bygger sina block med otroligt små toleranser och så lätta som möjligt och då framstår ju 500 mil som helt ok.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tittade in på motoGPs hemsida på morgonen, värt å tillägga tycker jag är att barros åkte 347.2km/h på sin Honda... Alltså inte bara Ducati som kan åka fort på rakorna ;)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Serviceintervaller Yamaha M1.

Kamkedja 600 km
Kolvar & ventiler 800 km
Vevaxellager 1500 km
Vevstakar och vevaxel 4000 km
Motorblock 5000 km

Maxeffektern vd 15 350 rpm. Varvstopp vid 15 500 ( kommer höjas till 16 000 denna säsong)
Intressant att blocken bara håller i 500 mil innan de kasseras. Vevaxel är fräst/svarvad ur ett stycke.....billigt.

Fakta från Ichiri Yoda / Motorcycle Racer

De serviceintervallerna är ju ganska lika de på en 2-taktsracer, tänk vad trevligt billigt det kommer bli att köra racer om några år då de är fyrtaktare....
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
De serviceintervallerna är ju ganska lika de på en 2-taktsracer, tänk vad trevligt billigt det kommer bli att köra racer om några år då de är fyrtaktare....
Om serviceintervallerna är lika täta, blir det väl inte dyrare? :va
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Om serviceintervallerna är lika täta, blir det väl inte dyrare? :va

Ok, så att kamkedja+ventiler+fyrtaktskolv(ar) komplett är lika dyrt/billigt som en kolv till en tvåtaktare? Skulle inte tro det.....

För att inte tala om priserna då det rasar.....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Ok, så att kamkedja+ventiler+fyrtaktskolv(ar) komplett är lika dyrt/billigt som en kolv till en tvåtaktare? Skulle inte tro det.....

För att inte tala om priserna då det rasar.....

Nu har du gått in i det fanatiska tvåtaktslandet igen.

Varför skulle BYTE av kamkedja+ventiler+fyrtaktskolv(ar) vara självklart i service intervall??

Hur många gånger tror du att dina cylindrar spricker i år?? Skär??

I sanningens namn kan vi inte förtränga de faktiska räser-rasen om vi ska fabulera om en framtid med fyrtaktsprototyper.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
Om serviceintervallerna är lika täta, blir det väl inte dyrare? :va

Jo det blir det! Fler delar att byta ut och mera komplicerat att serva dem! MotoGP mekanikerna tar ju betalt för sitt jobb..

Jämför hur cylindrarna ser ut på 2-t och ett par olika toppar till 4-t med olika karaktärer ser ut!

Har frågat motoransvarige på Proton Team KR om vad dom tyckte om övergången till 4-t och om det blev dyrare men han svarade inte direkt på mina frågor (fick kanske inte?) utan svarade med att det var lika för alla osv..

Har däremot hört från annat håll att motorerna gjort att det blivit mycket dyrare att köra största klassen i GP.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Nu har du gått in i det fanatiska tvåtaktslandet igen.

Varför skulle BYTE av kamkedja+ventiler+fyrtaktskolv(ar) vara självklart i service intervall??

Hur många gånger tror du att dina cylindrar spricker i år?? Skär??

I sanningens namn kan vi inte förtränga de faktiska räser-rasen om vi ska fabulera om en framtid med fyrtaktsprototyper.


Jag är inte inne i något fanatiskt tvåtaktsland mer än i er fantasi. Allt som skrivs från min sida i två vs fyrtakts kriget är inte blodigt allvar.

Jag syftade på de serviceintervall som Gubbstuff skrivit tidigare och allt det du skrev ovan byts med ungefär samma intervall som kolvarna på en tvåtaktare.

Mina cylindrar har havererat två gånger på tre säsonger, veven en gång och kanske 4-5 kolvar och jag tror uppriktigt inte att en fyrtaktsracer skulle klara sig utan ventil/lager whateverhaveri så mycket bättre. Skillnaden är det ekonomiska, laga en cylinder går på 2-3 k, en vev på 2k och en kolv 500kr.
Både du och jag vet alltför väl vad fyrtaktare kostar att laga.

Jag kör mer än gärna en fyrtaktsracer, men jag tror att så länge de är såpass mycket dyrare som de är idag så kommer de varken att återfinnas i VM eller SM.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Chrille skrev:
Varför skulle BYTE av kamkedja+ventiler+fyrtaktskolv(ar) vara självklart i service intervall??.

Av samma skäl som man byter vissa delar på en 2-taktare! Dvs att dom blivit slitna och tappar effekt eller att det finns en teoretisk risk med att det kan gå sönder!

Byte av kolvar i tex superbike och supersport är en självklar service efter en viss intervall.
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Axxexs skrev:
Av samma skäl som man byter vissa delar på en 2-taktare! Dvs att dom blivit slititna och tappar effekt eller att det finns en teoretisk risk med att det kan gå sönder!

Byte av kolvar i tex superbike och supersport är en självklar service efter en viss intervall.

Kan så vara men orsaken till att jag yttrar mig är ju att vi inte vet än. Varför spekulera? Och framför allt varför spekuleras det MOT fyrtaktarna ?

Service-intervall är väl inte detsamma som bytesintervall?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Chrille skrev:
Kan så vara men orsaken till att jag yttrar mig är ju att vi inte vet än. Varför spekulera? Och framför allt varför spekuleras det MOT fyrtaktarna ?

Service-intervall är väl inte detsamma som bytesintervall?

Vad vet vi inte och vad spekuleras det om? Och varför tror rookies att 4-t inte slits? Och att det skulle vara påhopp mot 4-t om att dom gör d?

Byte av delar kan väl kallas service?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Kan så vara men orsaken till att jag yttrar mig är ju att vi inte vet än. Varför spekulera? Och framför allt varför spekuleras det MOT fyrtaktarna ?

Service-intervall är väl inte detsamma som bytesintervall?

Ja det är ju jättekonstigt.....

Det är väl inte så konstigt att man är skeptisk till att två kolvar,en kamkedja och en massa ventiler ska kosta 500kr eller mindre... :rolleyes:

Först sades det att 250:eek:rna skulle börja fasas ut till förmån för fyrtaktare 2007 men VM-teamen satte sig på tvären så kraftigt att det idag är osäkert när det kan börja genomföras, det är inte för att det är roligare med tvåtakt utan att det är för dyrt med fyrtakt. De flesta privatteam i 250-VM har redan nu hårt ansträngda resurser och övergång till fyrtakt skulle knäcka de flesta. I Motogp har kostnaderna flerdubblats sen man övergav 500:eek:rna.Även 125 hade man planer på att fasa ut, men det ser inte ut att bli gjort inom överskådlig framtid, av samma anledning.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
Kan så vara men orsaken till att jag yttrar mig är ju att vi inte vet än. Varför spekulera? Och framför allt varför spekuleras det MOT fyrtaktarna ?

Service-intervall är väl inte detsamma som bytesintervall?

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så är de intervaller jag angivit för M1:an bytesintervall.
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top