Sjukt dyr elräkning?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
När jag kom hem idag så var min far fly förbannad.

Elräkningen per kvartal hade kommit.

Elräkning låg på 5900kr på 3 månader :S ungefär 7000kW
Innan hade den legat på 1200kr. ungefär 2000kW

Det är samma pris bara skillnad med 0.01öre/kW.

Nätavgiften låg på 1700kr.
Förra räkningen låg den på 700kr.

Alltså massa pengar bara helt plötsligt.

Vi bor i villa, eldar med 2st vedkaminer nästan dagligen och använder knappt elvärme.

Varför blev strömmen så dyr helt plötsligt? Har de gjort något fel på vår räkning eller vad har hänt? :S De siffror över är ungefärliga har inte räkningarna framför mig. Men hur kunde plötsligt elen stiga 5000kW, har inte varit i garaget o svettsat ens dessa 3mån. Någon som kan veta något om detta?

Jonathan

Guest
Pr0bz skrev:

Antingen surfat för mycket SH eller för mycket porr :gnissla

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
ett vanligt trick från elbolagen

"vi har gjort en ny prognos av er kommande förbrukning så vi uppdaterade räkningen så det inte ska bli så mycket att betala senare"

(vi tjänar fett med stålar på era förskottsbetalningarna :D )

Heol

En 750 som går som en 1000
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
GSXR 750
Är det sluträkningen som kommit?

Betalar du för den månad/er/ kvartal som har varit?

Titta lite på räkningen och se vad som står där.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Gamla kyl o frysar, disk/tvättmaskiner etc drar mycket..värme som ni har igång nu men inte förut :va

Det är väl en preliminär räkning och visar det sig att man har betalat för mycket när året är slut så får man tillbaka pengar. Elbolaget som har beräkat att ni gör av med mer än ni gör, bytt bolag?.

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
kan inte vara så att du kör med Vattenfall? ring valfri norrbottning och fråga om de har någon åsikt om vattenfall och din räkning, de kommer nog säga "försökte de bara ta ut så lite i förskott, är du bekant med någon på vattenfall eller :va "

Last edited:

oakbeach

användartitel
Gick med
3 May 2004
Hoj
Thunderace
Pr0bz skrev:

Elräkning låg på 5900kr på 3 månader :S ungefär 7000kW
Innan hade den legat på 1200kr. ungefär 2000kW

Det är samma pris bara skillnad med 0.01öre/kW.

Nätavgiften låg på 1700kr.
Förra räkningen låg den på 700kr.

Alltså massa pengar bara helt plötsligt.

Vi bor i villa, eldar med 2st vedkaminer nästan dagligen och använder knappt elvärme.

Varför blev strömmen så dyr helt plötsligt? Har de gjort något fel på vår räkning eller vad har hänt? :S De siffror över är ungefärliga har inte räkningarna framför mig. Men hur kunde plötsligt elen stiga 5000kW, har inte varit i garaget o svettsat ens dessa 3mån. Någon som kan veta något om detta?

Som någon tidigare sa, de har antagligen gjort en ny avläsning -> bedömning hur mycket el ni kommer göra av med, eller så var detta en rest betalning.

Fick en liknande, dock inte lika hög. Då hade de ialf gjort en beräkning hur mycket jag skulle göra av med osv...

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Det står inget om att det är en resträkning eller sluträkning.

Det ända jag kan tänka mig är väl att de har läst av våran mätare här hemma. För ungefär ½månad sedan var de här och läste av mätaren i vårt elskåp.

Men fader är inte hemma nu så jag vet inte. Och han är mkt sämre än mig på läsa av räkningar.

Men alltså hmm 4000kr mer på restberäkning? Sällan?

Så dyr var inte räkningen förra året vid den här tidpunkten ju ?

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
5000 kwh extra motsvarar en mindre värmefläkt (2 kwh) dygnet runt i tre månader eller torktumlare nästan dygnet runt i tre månader. Kärringen som hade mitt hus (ca 120 m2) gjorde av med 5000 kwh i hushållsel på ett helt år.

Antingen är räkningen fel eller har ni något på som mullar i sig effekt som ni inte haft innan.

Eller som en kompis som hyrde hus där det gick iväg en kabel till bondens stall.. :huvet

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
”Vattenfall har blivit ett rövarband”
20040403

LULEÅ. Vattenfalls el-räkningar kan vara svårlästa och felaktiga.
Ibland handlar det om stora belopp.
- Vi har snart inte råd att bo kvar, säger Helga Johansson.

Helga Johansson och hennes make har bott i villan på Rymdvägen i Kiruna i nästan 30 år. De är besvikna på hur det statliga bolaget Vattenfall behandlar sina kunder.
- Inget är sig likt längre. Räkningarna har blivit omöjliga att tyda. Så fort man nämner Vattenfall så fräser folk, berättar Helga Johansson, pensionär i Kiruna.

FELAKTIG FAKTURA
Nyligen fick paret Johansson en smärre chock när de öppnade räkningen från Vattenfall. De trodde inte sina ögon när de såg beloppet på 10 000 kronor.
- Vi tänkte att det här kan inte stämma, någonting är fel. Vi har aldrig tidigare fått en så hög elräkning, säger Helga Johansson som genast kontaktade elbolaget.
Då fick makarna Johansson en ny räkning och nu blev de riktigt upprörda. Denna gång var slutsumman på 15 000 kronor.

enats
Efter flera turer med elbolaget har de nu enats om att det riktiga beloppet är 11 000 kronor.
- Det ska inte behöva gå till på det här sättet. Vattenfall har blivit ett rövarband. Man undrar ju hur de kommer fram till sina siffror och hur många andra kunder som får fel räkningar, frågar sig Helga Johansson.
Kiruna kommuns konsumentvägledare, Monica Sandström, bekräftar elkundernas upprördhet.
- Det finns mycket att önska när det gäller elfakturor. De borde gå att göra betydligt enk-lare och mer lättbegripliga. Det är ibland rena djungeln att förstå sig på dem, säger hon.

Vattenfall bluffar Dig med mätaren och fakturorna. Se upp!

http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=852

Last edited:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
von reisen skrev:
5000 kwh extra motsvarar en mindre värmefläkt (2 kwh) dygnet runt i tre månader eller torktumlare nästan dygnet runt i tre månader. Kärringen som hade mitt hus (ca 120 m2) gjorde av med 5000 kwh i hushållsel på ett helt år.

Antingen är räkningen fel eller har ni något på som mullar i sig effekt som ni inte haft innan.

Eller som en kompis som hyrde hus där det gick iväg en kabel till bondens stall.. :huvet

Men exempel då. om jag skulle ha på min dator 500w 10timmar om dygnet med kWpris 0.32öre.

10*0.500*0,32=1.6kr/dygn * 30 * 3 = är 144kr.

4500kr/144kr =
31 datorer som är på 10h om dygnet i 3månader.

Så de måste vara något jävligt som är igång. Liksom jag o min bror är bara här varannan vecka, och min fader sover ofta hos sin brud. Det är nästan bara kylskåp + frys + tv på kvällen och datorn som står på. Kylen och kylskåpet är nytt, typ Bklass på energi. Förstår inte vad som drar så mycket ström. Elementen är ju inte ens på i huset.

Mickez77 skrev:
”Vattenfall har blivit ett rövarband”
20040403

Har inte vattenfall, men ska höra med vårat bolag imorgon.

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Jag fick precis min årsavläsning, då dom dels fakturerat för lite 1200kwh istället för de 2000 jag uppgett att vi kommer förbruka. Sedan förbrukade vi närmare 3300kwh p.g.a. många terrarier och datorer så då fick jag snällt pynta 3000:-. Förjävligt. Att dom inte ens kan sköta sin fakturering!

Heol

En 750 som går som en 1000
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
GSXR 750
Kw pris = 32 öre---> ca 0,75 öre totalt per Kw (med alla skatter, moms, avgifter...)

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Men asså, man betalar ju vad man gör av med. Man kan ju inte käka lunch på krita i ett helt år och sen bli arg när man får en räkning på 25000:-

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Grannen här hade över 6 k i månaden... Hur ni tidigare lyckades använde endast 400 kr el i en villa förstår jag inte, jag hade ju 300 kr i min 1:a per månad.

Och en dator drar inte 500 W hela tiden. Min förra dator drog ungefär 60 W vid normalt användande.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Lite OT men en elräkning är alltid dyr, det är bara frågan om hur mycket pengar det är...

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Jag ligger numera på runt 400:- i månaden för en 2:a på 47kvm. :D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...