Sjukt samhälle

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Markus skrev:
Jo, det stämmer men jag ifrågasätter rimligheten i att:

A) Man har 1 veckas semester inarbetad, väljer att ta ut den i ledighet - och får därmed 1 veckas ledighet

B) Man har 1 veckas semester inarbetad, väljer :confused: att ta ut den i pengar - och får därmed 3.5 dagars "ledighet"

Varför gör de så här mot mig? Ser faktiskt ingen principiell skillnad mellan detta och lite annekteringar här och där, allt i demokratins namn.

Tydligen har inte Persson förstått att tid=pengar.........

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:
Du får allt motivera bättre varför dessa pengar skulle vara skattefria, det är inte helt lätt att hänga med i tankegångarna.

Kolal A+B exemplet, jag kanske är en dålig pedagog men jag kan inte bättre...

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Markus skrev:
Bara om den är väpnad... Demokrati är för pussys. Håller på med en uniform, i äkta sydamerikanskt snitt. :rofl

Självklart, vi lejer några aggressiva norrlänningar och finnar! Mycket krom och glitter ska det vara... :banana

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Hur löser vi det här då? Vill du betala skatt för dina lediga dagar också?

Nej, jag vill inte betala skatt för min semester - överhuvudtaget. Dessutom har jag redan betalat skatt på inkomsten jag fick medans jag arbetade in mina 10 veckor...

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Men Markus, får du inte semesterersättning som i runda slängar motsvarar det du skulle tjänat brutto om du jobbat under semestertiden? Och att det efter skatt blir kvar ungefär så mycket som du hade fått ut netto om du jobbat den tiden?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
URRninja skrev:
Men Markus, får du inte semesterersättning som i runda slängar motsvarar det du skulle tjänat brutto om du jobbat under semestertiden? Och att det efter skatt blir kvar ungefär så mycket som du hade fått ut netto om du jobbat den tiden?

Se a+b exemplet, för typ 5:e gången. Frågan är varför.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Nej, jag vill inte betala skatt för min semester - överhuvudtaget. Dessutom har jag redan betalat skatt på inkomsten jag fick medans jag arbetade in mina 10 veckor...
Nej, skatt vill man ju helst slippa helt. Du har dock inte betalat skatt för semesterersättningen när du tjänade in den. Den beskattas först när din arbetsgivare betalar ut den till dig. Tricket är ju att du undanhålls en del av den totala ersättningen för ditt arbete. Det är den undanhållna delen som betalas ut som "semesterersättning".

Grundläggande för inkomstbeskattningen är att man betalar skatt för den inkomst man har. Inte för den ledighet man har. Har man ingen inkomst så betalar man ingen skatt. Har man ingen inkomst har man (vanligen) förbaskat mycket fritid - som är skattefri. Det är i praktiken svårt att uppnå "kostnadsneutralitet" mellan arbete och ledighet.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
valmers skrev:
Det fina i den kommunistiska kråksången är att du får skatta ersättningen som engångsbelopp, cirka 52% skatt. Det är häftigt att betala skatt.

Fel det är sexit att betala skatt :fakta (enligt Mona Sahlin)

Hatar skatt, eftersom jag betalar min egen lön och mine egna arbetsgivaravgifter så förstår jag varför företag sparkar folk, vem faan har råd att anställa när skattepolitiken ser ut som den gör. Nä sänk arbetsgivaravgifterna till minst hälften så ska du se arbetslösheten minskar. Nästa steg blir inkomstskatten, dumpa ner den till en 20-25% så ska du se att svart arbetet minskar, sätt även gräns för hur länge du kan gå på soss,A-kassan mm. Kolla upp alla som är sjukskrivna, där finns många som skulle kunna jobba om dom bara orka(slöhet) men där finns även dom som har på tok fördåligt pga alla fuskare.

När allt detta är genomfört så ska du se att arbetslösheten är bra mycket mindre, svartarbetet minskat och allt fusk mm som sker med skatt kommer minska och företagen stannar kanske kvar. Visst det blir ett par riktigt tunga år för staten men sen kommer glansdagarna.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Markus skrev:
Se a+b exemplet, för typ 5:e gången. Frågan är varför.

Men vad är det som säger att den summan du får ut motsvarar 3.5 dagar? Beloppen är satta så att du, när du har skattat för ersättningen, ska få ut ungefär lika mycket som om du hade arbetat den tiden istället. Se mitt A och B exempel nu istället:

A: Man har 1 veckas semester inarbetad, väljer att ta ut den i ledighet - och får därmed 1 veckas ledighet

B: Man har 1 veckas semester inarbetad, väljer att ta ut den i pengar - brutto får man pengar motsvarande mer än en veckas semester men efter skatt så får man betalt för sin veckas tid med ungefär lika mycket som man jobbat.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
mossen skrev:
Jag får ingen semesterersättning från min arbetsgivare (litet AB, 3 personer) är det lag på detta?
Definitivt! 12 % av lönen ska avsättas till semester lön. Det är från den högen pengar företaget ska betala din lön då du är ledig, så har du betald smester har du också troligen en semetserersättning. Bör framgå av löneundelag.
Krångliga är att man måste jobba på ett företag för att de ska kunna sätta undan pengar, dvs man har egentligen ingen betald semester första året, utan jobbar då ihop till semesterlönen. När man sen tar ut semester under påföljande år så försvinner den högen, men man jobbar samtidigt ihop till nästa års semester. Företaget har då alltid en latent skuld till den anställde, och när man slutar hos företaget får man ut den i en klumpsumma. Det trista då är att det är en engångsutbetalning, och den preliminära skattesatsen är då runt 50 %...
/Hasse

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tveksam till om det är lag på semesterersättning. Mycket beroende på olika anställnings former.

Jag har ingen och ingen klagar över det.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har jag förstått saken rätt så har du blivit uppsagt och har 10 veckors outtagen semester. Väljer du att ta ut den i from av lön istället i samband med att din anställning upphör får du skatta för det beloppet. Det vill säga att det är förmånligare rent ekonomiskt att ta ut semester dagarna i ledighet istället för lön om möjligt. Det verkar du redan insett. Jag har varit i den situationen och hade inte möjlighet att ta ut ledigheten. Det kändes givetvis inte bra.

Kanske är det så att staten vill främja uttagen ledighet genom sin utforming av skattesystemet.

Last edited:

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Qwerty skrev:
Tveksam till om det är lag på semesterersättning. Mycket beroende på olika anställnings former.

Jodå, det är lag på det. Gäller alla anställningsformer. Men ibland kan den ingå i lönen, alltså betalas ut samtidigt som lönen varje månad. Detta ska då ovillkorligen stå i avtalet mellan arbetsgivaren och den anställde.

Therudeboy

Guest
April-april räknas väl semesterersättningen på? Sen kan man första året oftast ta ut förskottssemester men då är man skyldig företaget detta i 5år och slutar du innan det får du betala tillbaka pengarna och det är ju slutlönen som ryker på det :(

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tacka Magnus Ladulås, det var han som satte skattetrycket i system :)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
URRninja skrev:
Men vad är det som säger att den summan du får ut motsvarar 3.5 dagar? Beloppen är satta så att du, när du har skattat för ersättningen, ska få ut ungefär lika mycket som om du hade arbetat den tiden istället. Se mitt A och B exempel nu istället:

A: Man har 1 veckas semester inarbetad, väljer att ta ut den i ledighet - och får därmed 1 veckas ledighet

B: Man har 1 veckas semester inarbetad, väljer att ta ut den i pengar - brutto får man pengar motsvarande mer än en veckas semester men efter skatt så får man betalt för sin veckas tid med ungefär lika mycket som man jobbat.
Det Markus menar är att det är dyrt att ta ut sin semester i pengar relativt att ta ut den i ledighet. I princip borde det kvitta i vilken form man tar ut sin ersättning.

ake_fisk

Member and founder of - PoK -
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750
Det låter som dom flesta är lack på hög skatt och Fet Persson i största allmänhet.....Gör då det ända rätta och rösta BORT Fet grisen snarast!!!!! Sossarna håller på att skatta sönder hel landet och skrämmer bort företagare!! Jag hade oxå flyttat ut mina pengar utanför sverige om jag hade en större förmögenhet.......

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Qwerty skrev:

Får du lön under dina lediga semesterdagar? Då har du semesterersättning. En annan sak om företagen ni jobbar i har koll och bokför det rätt (vilket kan vara jobbigt den dag man slutar, eftersom de då inte har koll på att ni faktiskt ska få ut de pengarna...)

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Bingo skrev:
Det Markus menar är att det är dyrt att ta ut sin semester i pengar relativt att ta ut den i ledighet. I princip borde det kvitta i vilken form man tar ut sin ersättning.

Det beror ju helt på hur högt man värderar sin ledighet. Det finns inget som säger att ens ersättning blir lägre om man jämför semestertid med skattad semesterersättning. Och fortfarande så får man betalt med ungefär lika mycket som om man hade jobbat den tiden istället. Hade det varit en skattefri ersättning så hade den naturligtvis varit lägre. Samma sak i slutändan, fast vi kanske hade sluppit Markus gnäll.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024