Dock så är man knappast ensam i företaget ifall du har en lokal på 150m2 o betalar 300,000 per år.
Säg att man är då 5 pers minst...o alla dessa ska ju dra in sin del. Desto fler anställda..desto mer ska man få kvar i pengapåsen. Annars finns ingen anledning att ha stor lokal eller fler anställda än en själv.
Dock så fattar jag att man måste ta betalt.
Speciellt mc relaterade företag då det är säsongsbetonat..men man slår sig lite själv på fingrarna när man tar 500kr för att byta ETT däck som en kund tar med tillsammans med lös fälg (DIN MC sollentuna) eller på annat sätt försöker ta så mycket betalt för så lite som möjligt. Inte sagt att alla eller ens många gör det...men det finns.
Sen kan jag gissa att när man frågar varför det tex är så dyrt att byta däck så skulle man säkert få svar att maskinen man använder till att byta däcket med är dyrt..säg 20,000 kr.
Då undrar jag såhär...hållar man koll på hur mycket pengar man drar in på denna däcksmaskin tills den är betald..för att sedan sänka priset till något mer realistiskt. Hhhmmmm.
För isåfall är den betald efter endast 40 däcksbyten! Ännu snabbare ifall de byter på medförd hoj då det tar mer betalt o tjänar procentuellt mer pengar än när lös fälg tas med.
Visst..inget fel med att försöka ta rejält betalt. Alla vill ju tjäna mycket pengar. Men jag tror många gräver sin egen grav baserat på så löjliga grejer som att ta mycket betalt för skitgrejer.
O sen ännu värre är de som förlorar kunder för att de är otrevliga...inte kan hålla tider o håller inte vad de lovar och är oärliga. Hur jävla svårt kan det vara för en uppfostrad mänsklig varelse.
Ett till exempel...har lämnat in en simpel ritning på platta med två öron som ska svetsas på till en smides verkstad. Den ska användas som blinkers o regskyltshållare. Ett jobb som tar en timme max.
Dom sa att den skulle va klar samma vecka o att de skulle höra av sig. De hörde aldrig av sig på fredagen så jag ringde måndagen efter.
De sa de inte hade börjat då de har mycket att göra men att de skulle göra klart det i veckan. De skulle återigen återkomma när den var klar.
Veckan går..inget händer..jag ringer på fredagen. Neee..det var inte gjort. Det går 2 veckor till.
Jag ringer o får höra att den lilla rektangulära plattan är klar men öronen är inte fastsvetsade. Han skulle göra det på en gång o sedan ringa mig..detta var för 2 veckor sen.
Kommer aldrig någonsin fucking ever sätta min fot där igen.
Nu kanske många tänker att det spelar ju ingen roll..det är ju inga pengar dom tjänar iallafall på sånna här småjobb så vem bryr sig. Säkert så de tänkte oxå.
Dock..så hade jag faktiskt en planeringsskopa som behövde nya ribbor o skärstål just då. Ett jobb för bra många tusenlappar.
Tanken var att lämna in den där ifall jag tyckte de lämna tillbaka en bra utfärd tjänst och produkt då de ändå låg i mina hemmatrakter.
Så självfallet hamnade skopan någon annanstans..o de gjorde jobbet samma dag o imponerande bra.
Där kommer mina andra skopor o allt annat svets o ståljobb som krävs hamna i framtiden.
De förlorade alltså en återkommande kund de skulle tjänat pengar under lång tid för en så pissig sak som en timmes jobb o att de inte har vett nog att RINGA UPP EN PÅ MOBILEN.
Du har rätt, det är inte jämförbart.
Men...
Nej!
Om vi som exempel tar Hela Hojjen´s lokal på ca 150m2 så är hyran på den runt 300 000:-/år.
Vid 3% ränta ger detta att grävmaskinen bör kosta över 10 000 000:- för att den
skall ge 'mer för pengarna' vid 750:-/h.
(Allt övrigt i verkstaden oräknat.(såsom verktyg etc etc.))
Erforderlig 'maskinistkompetens' är väl kanske jämförbar?
Jag står vid min poäng att mcverkstadsbranschen inte är någon guldgruva.
Dock hade jag nog bjudit på skruvlossandet om TS varit trevlig och god.
Det är nog därför jag aldrig kommer att bli särskilt rik.
/e