Skäm inte bort din hoj i onödan!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
byter man olja å filter varje rejs så funkar säkert OK oljan alldeles utmärkt, bara den inte blir blaskig (att den är värmebeständig) så de inte smörjer när de går varmt.

Byta olja och filter i en tvåtaktare, du verkar vara ett riktigt tekniskt orakel.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Vore tre år senare intressant att höra Teddys samlade erfarenheter som lojal OK-kund.
Tre säsonger, X antal mil, ett gäng kolvbyten och ännu fler ringbyten. Allt på OKQ8 Alkylatbensin och företrädesvis tvåtaktsoljan OK Speed Bio TT. Dessa tre säsonger har varit intensivt lärorika och dragit bort magins skynke från driv- och smörjmedel. Allt är lika självklart som enkelt och vem som hellst kan lära sig det om man bara är villig att lägga lite tid på det, kasta sina fördomma och och gå in i det med öppna ögon.

Nästan alltid spårar dessa frågor ut i rena gissningstävlingar om vilken produkt som är bättre eller sämre än någon annan. Sådana debatter tycker jag är ganska ointressanta. Faktum är att det kommer alltid att finnas något som är lite bättre. Och lite dyrare förståss! För mig är det intressanta att veta vad som är TILLRÄCKLIGT bra för MIG. Dessa produkter är tillräckligt bra för att köra en standard Honda RS250R i motionärstempo, det VET jag. :tummenupp

Det enda negativa är att OKQ8 i Vällingby som var den enda stationen i Stockholm med Alkylatbensin på pump bytte ut innehållet i tanken mot E85 för en vecka sedan. :gnissla

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det innebär dock inte att det är samma olja i alla flaskor..

Självklart inte....

Men både användningsområde och viskositet står på flaskorna, så det är
liten risk att ta fel.

ALLT GÅR ATT SÄLJA MED MÖRDANDE REKLAM........

KentW

jonasbm

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Rs125R
Når vi var inne på temaet olje og suppe, jeg er en helt fersk eier av en RS125r og lurer på om jeg skal følge oppskriften på baksiden av flasken med A747, 1:40? Ble litt usikker da jeg leste om 4% osv..

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Når vi var inne på temaet olje og suppe, jeg er en helt fersk eier av en RS125r og lurer på om jeg skal følge oppskriften på baksiden av flasken med A747, 1:40? Ble litt usikker da jeg leste om 4% osv..
Har du inte verkstadshandboken? 1:30 står det i den så det kommer jag att köra med, också färsk RS125R-ägare!

jonasbm

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Rs125R
Har du inte verkstadshandboken? 1:30 står det i den så det kommer jag att köra med, också färsk RS125R-ägare!

Nei desverre, fikk ikke med den. Skal bestille den sammen med delene jeg skal ha snart. Men takk for svar:) Glad jeg ikke gasset mer da jeg startet den i går..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

2,5% är definitivt för lite och skall mer ses som en rekommendation med miljötanke från oljefabrikanten. Bäst livslängd och effekt når man kring 4%, 1 flaska Motul800 i en 25L dunk racesoppa är ett beprövat recept.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati