Skära till egna skivor, kan man göra det?

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
stockholm, huddinge
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
fundrar på att dra på nya snyggare skivor med nått schysst mönster, nån som vet antinget ett företag eller person som göra detta till ett bra pris?
 

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
stockholm, huddinge
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
saken är den att de måste vara custom utskärda :rodnar ska sitta på en moppe, en yamaha fs1 och dem finns inte på nått ställe jag letat på. hoppas att man inte blir mobbad nu bara :4skrika
 

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
det är inga problem bara du kan fixa någon som kan vatten eller laser skära det åt dig
 

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
Man kan anv någon metod som kallas "gnistning" också.
Men det är svindyrt och knappast värt att lägga ner pengar på en moppeskiva
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
som i tråden nån tipsade om så gör snubben som jag vet på beställning exakt som du vill ha den för en 500ing typ.
får min motard skiva nån gång nästa månad..få se hu den bli :yoparty
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Solid snake skrev:
Tappar härdningen o en massa annat lull lull, den kommer slå sig då.

Tror jag inte....
Handlar om kylning och rätt skärhastighet , laser blir varmare men vatten är nog enklast ! (givetvis dyrast också..)
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Solid snake skrev:
Tappar härdningen o en massa annat lull lull, den kommer slå sig då.

Det vinnande konceptet är att köra med rätt hastigheter så värmen försvinner genom spånorna. Går att fräsa så ämnet knappt blir "mysvarmt"...
 

Solid snake

Guest
Forsberg skrev:
Det vinnande konceptet är att köra med rätt hastigheter så värmen försvinner genom spånorna. Går att fräsa så ämnet knappt blir "mysvarmt"...


Japp, det går, men alla vet ju inte det, alla vill ju att det ska gå så fort som möjligt så man slipper vänta o så.
 

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
fräsa en broms skiva tycker jag verkar mycket omständigt... Mycke vinklar och liknande så det måste vara enklast att skära ut den... Det finns skär maskiner som använder cad ritningar så man kan rita sin egen skiva sedan bara kopiera över till maskinen och så e det klart
 

Solid snake

Guest
jra_racing skrev:
fräsa en broms skiva tycker jag verkar mycket omständigt... Mycke vinklar och liknande så det måste vara enklast att skära ut den... Det finns skär maskiner som använder cad ritningar så man kan rita sin egen skiva sedan bara kopiera över till maskinen och så e det klart


Nu ska jag bara fråga en sak, är det inte väldigt mycket mer omständigt att rita en skiva i en dator?

Polarens bror har gjort sånt, han höll på o rita i flera dagar innan han la in den i maskinen som skulle skära ut den.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
gaffel46 skrev:
fundrar på att dra på nya snyggare skivor med nått schysst mönster, nån som vet antinget ett företag eller person som göra detta till ett bra pris?

Rundstålsmaterial,ss- 2172, eller ss 2142 max, för maximal bearbetning, man kan kapa tunna skivor, som man sedan måste låta någon med svarv el fräs berbeta, vet en som hade en grabb som körde cross och gjorde av med mycket bromsskivor, han köpte material från mitt jobb, och kapade upp ett 20-tal skivor som bearbetades , gäller då att veta exakta dimesionen! Men för en bromsskiva, är det värt det..? Är det inte bättre att köpa 1 ny istället?
 

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Ort
Umeå
Hoj
R
ozeo skrev:
som i tråden nån tipsade om så gör snubben som jag vet på beställning exakt som du vill ha den för en 500ing typ.
får min motard skiva nån gång nästa månad..få se hu den bli :yoparty
Ska du få en motard? Av vem?
Vad är det för skiva då? Studenten är väl inte förrns om flera månader?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Mech skrev:
Ska du få en motard? Av vem?
Vad är det för skiva då? Studenten är väl inte förrns om flera månader?

VA! :3freak
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Solid snake skrev:
Nu ska jag bara fråga en sak, är det inte väldigt mycket mer omständigt att rita en skiva i en dator?

Polarens bror har gjort sånt, han höll på o rita i flera dagar innan han la in den i maskinen som skulle skära ut den.
Går rätt fort att rita på dator om man är van. Vet man måtten kan man rita en skiva på 5 min. Sen tar det kanske 10 min att göra CNC-programmet.
Fast man kommer jämt på nya designer när man sitter och ritar, så det kan ta låång tid.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top