notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Ja, där sitter huvudet på spiken.
Dagens trafikanter förstår inte varför man skall koncentrera sig på körningen och låta annat vara.
Egentligen är den nuvarande skrivningen bra: Du får använda din telefon om du gör det på rätt sätt, vid rätt tillfälle.
En vacker tilltro till trafikantens eget omdöme...
Men, den skulle följts upp med massa information och attitydförändrande kampanjer.
...som inte fungerar i Sverige, sade Tingvall. Och ingen vågar ifrågasätta.
Att denna typen av kampanjer fungerar i övriga världen spelar ingen roll på Trafikverket.
Så, eftersom vi inte har något Trafiksäkerhetsverk i Sverige längre, så tvingades istället Transportstyrelsen ut för att informera.
Bra genomfört, men för lite och för sent.
Alltså riskerar vi nu att få en hård lag som säger att vi inte får pilla på våra snutteapparater medans vi kör.
Kommer den att fungera? Kommer den att efterlevas? Kommer den att effektueras?
Tja, utan poliser med ett explicit uppdrag att arbeta med just trafikfrågor, så blir det nog svårt.
För, när man inte ens klarar av att kolla om det finns körkort, eller hinner göra alkotester...
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-utfor-allt-farre-nykterhetskontroller
...så är kanske inte ytterligare en jäkligt svårövervakad lag är det vi behöver?
Så, vad kommer att hända? Jo, folk sitter och pillar ändå.
Men, istället för att hålla grunkan uppe, öppet - i närheten av siktlinjen, så lär man sitta och smussla med sin telefon eller platta nere i knät, med den sedvanliga gamnacken, än mer avskiljd från omvärlden.
Vad har vi vunnit då?
Utan att arbeta med attityder, utan att hela tiden försöka forma och förklara för trafikantkåren så kan man lagstifta sig blå utan att nå resultat. Man måste ha bilisterna med sig på tåget.
Nästa intressanta steg är de självkörande bilarna som rycker allt närmare.
Där kommer incitamentet att syssla med annat att vara ändå högre, annars lär vi snart få se dödsfall som kan härledas till akut tråkslag.
Vid någon punkt kommer myndigheterna att tvingas godkänna att föraren är sysselsatt med något annat än en extensiv övervakning av systemen.
Skall man då tillkännage att föraren kan flytta över till passagerarsätet för gott, eller blir det en gummiparagraf igen? Vem har ansvaret för framfärden?
Dagens trafikanter förstår inte varför man skall koncentrera sig på körningen och låta annat vara.
Egentligen är den nuvarande skrivningen bra: Du får använda din telefon om du gör det på rätt sätt, vid rätt tillfälle.
En vacker tilltro till trafikantens eget omdöme...
Men, den skulle följts upp med massa information och attitydförändrande kampanjer.
...som inte fungerar i Sverige, sade Tingvall. Och ingen vågar ifrågasätta.
Att denna typen av kampanjer fungerar i övriga världen spelar ingen roll på Trafikverket.
Så, eftersom vi inte har något Trafiksäkerhetsverk i Sverige längre, så tvingades istället Transportstyrelsen ut för att informera.
Bra genomfört, men för lite och för sent.
Alltså riskerar vi nu att få en hård lag som säger att vi inte får pilla på våra snutteapparater medans vi kör.
Kommer den att fungera? Kommer den att efterlevas? Kommer den att effektueras?
Tja, utan poliser med ett explicit uppdrag att arbeta med just trafikfrågor, så blir det nog svårt.
För, när man inte ens klarar av att kolla om det finns körkort, eller hinner göra alkotester...
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-utfor-allt-farre-nykterhetskontroller
...så är kanske inte ytterligare en jäkligt svårövervakad lag är det vi behöver?
Så, vad kommer att hända? Jo, folk sitter och pillar ändå.
Men, istället för att hålla grunkan uppe, öppet - i närheten av siktlinjen, så lär man sitta och smussla med sin telefon eller platta nere i knät, med den sedvanliga gamnacken, än mer avskiljd från omvärlden.
Vad har vi vunnit då?
Utan att arbeta med attityder, utan att hela tiden försöka forma och förklara för trafikantkåren så kan man lagstifta sig blå utan att nå resultat. Man måste ha bilisterna med sig på tåget.
Nästa intressanta steg är de självkörande bilarna som rycker allt närmare.
Där kommer incitamentet att syssla med annat att vara ändå högre, annars lär vi snart få se dödsfall som kan härledas till akut tråkslag.
Vid någon punkt kommer myndigheterna att tvingas godkänna att föraren är sysselsatt med något annat än en extensiv övervakning av systemen.
Skall man då tillkännage att föraren kan flytta över till passagerarsätet för gott, eller blir det en gummiparagraf igen? Vem har ansvaret för framfärden?