Skärpning av lagen mot rattsurf?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, där sitter huvudet på spiken.
Dagens trafikanter förstår inte varför man skall koncentrera sig på körningen och låta annat vara.

Egentligen är den nuvarande skrivningen bra: Du får använda din telefon om du gör det på rätt sätt, vid rätt tillfälle.
En vacker tilltro till trafikantens eget omdöme...

Men, den skulle följts upp med massa information och attitydförändrande kampanjer.
...som inte fungerar i Sverige, sade Tingvall. Och ingen vågar ifrågasätta.
Att denna typen av kampanjer fungerar i övriga världen spelar ingen roll på Trafikverket.
Så, eftersom vi inte har något Trafiksäkerhetsverk i Sverige längre, så tvingades istället Transportstyrelsen ut för att informera.


Bra genomfört, men för lite och för sent.



Alltså riskerar vi nu att få en hård lag som säger att vi inte får pilla på våra snutteapparater medans vi kör.

Kommer den att fungera? Kommer den att efterlevas? Kommer den att effektueras?
Tja, utan poliser med ett explicit uppdrag att arbeta med just trafikfrågor, så blir det nog svårt.

För, när man inte ens klarar av att kolla om det finns körkort, eller hinner göra alkotester...

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-utfor-allt-farre-nykterhetskontroller

...så är kanske inte ytterligare en jäkligt svårövervakad lag är det vi behöver?



Så, vad kommer att hända? Jo, folk sitter och pillar ändå.
Men, istället för att hålla grunkan uppe, öppet - i närheten av siktlinjen, så lär man sitta och smussla med sin telefon eller platta nere i knät, med den sedvanliga gamnacken, än mer avskiljd från omvärlden.

Vad har vi vunnit då?

Utan att arbeta med attityder, utan att hela tiden försöka forma och förklara för trafikantkåren så kan man lagstifta sig blå utan att nå resultat. Man måste ha bilisterna med sig på tåget.


Nästa intressanta steg är de självkörande bilarna som rycker allt närmare.
Där kommer incitamentet att syssla med annat att vara ändå högre, annars lär vi snart få se dödsfall som kan härledas till akut tråkslag.

Vid någon punkt kommer myndigheterna att tvingas godkänna att föraren är sysselsatt med något annat än en extensiv övervakning av systemen.
Skall man då tillkännage att föraren kan flytta över till passagerarsätet för gott, eller blir det en gummiparagraf igen? Vem har ansvaret för framfärden?

hXV5wCP.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om inte utryckningspersonal fick ha extern kommunikation i bilen.
Poliser vet inte att någon har blivit överfallen, Ambulanspersonal vet inte att någon har fått hjärtattack och Brandmän får inte reda på att det brinner... förrän det är dags att stanna för lunch.

Den som förbjuder den kommunikationen tar lätt på andras liv.
jävla bra jämförelse... öhh...
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Söndercurlade ungjävlar som surfar på sina smartphones - våra nya trafikanter. :huvet De bilr fler o fler.....

Snart är det bara på en motorbana man kan köra säkert.

Varje dag när jag pendlar till jobbet så blir man utsatt för dessa surfande dårar till bilförare. Och värst är de med störst fordon typ långtradare. Igår blir jag omkörd av en rattsurfande lastbilschaufför som kör i 100 km/h+ i tät trafik. Övriga kör i 80-90. :mad: Fy faan! Det kommer att sluta i katastrof om inte våra svaga politiker kan rösta fram en ny lag.

För inte så länge sen hade jag en lastbil full med kross som svajade något överjävligt på vägen. var bombsäker på att han var packad men det visade sig att när han stannade vid vägarbetet såg jag han satt och pratade i telefon. Då jag är lite i branschen så bad jag chefen ringa upp chaufförens chef och ta ett snack med han. Tydligen var det inte första gången den liraren hade svajat runt på vägarna heller så man får hoppas det gav effekt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är mycket möjligt att dom vill försöka att ytterligare skärpa lagen.
Frågan är vad dom vill uppnå.

Man lade till en lag om att man inte får prata i mobiltelefon om det är så att den påverkar din förmåga att framföra fordonet.
Men det fanns redan innan utrymme i lagen att lagföra för vårdslöshet i trafik om en förare pillade med mobilen på ett sådant sätt att det påverkar uppmärksamhet och eller förmåga att framföra fordonet.

Dvs man gick från en till två lagar som täcker in samma sak.

Men problemet från början var ju inte att lagen saknades. (Eller för den delen en sådan enkel sak som insikten om att det är en dum idé att hålla på med mobilen i onödan).
Problemet var att det var ingen som lagförde för det eftersom det i många fall är svårbevisat.

Skärper man till lagen så får man istället en hårdare lag som ingen lagför för. Det är ju bara hål i huvudet och det bidrar bara till att undergräva förtroendet för lagen.

Under en ganska lång tid har mantrat att det är hastigheten som är problemet fått råda. Resultatet av det är att man sätter upp fler och fler så kallade trafiksäkerhetskameror som bara fångar fortkörning. Samtidigt är det färre och färre poliser ute i trafiken.

För 10-20 år sedan blev jag stoppad i kontroller av körkort, nykterhet samt flygande besiktning 1-2 gånger om året. (Gissningsvis färdades jag mycket på vägar där man hade många sådana kontroller).
Dom senaste 10 åren tror jag inte att jag blivit stoppad en enda gång i någon kontroll. Troligen hänger det ihop med den minskade intensiteten på trafikpolisens arbete.

Med fler poliser ute på vägarna samt direktiv till dessa att lägga fokus på mobiltelefoni så skulle man med lätthet kunna komma åt en hel del sådana problem.
Exempelvis skulle man kunna ställa några poliser på någon av broarna över E4/Essingeleden med en digitalkamera och sedan stationera ut ett antal bilar och motorcyklar som plockar in syndarna som man fångar på bild. Ett antal sådana punktinsatser skulle garanterat minska viljan bland kreti och pleti att sitta och pilla med mobilen under färd.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Blir det okej att sänka sin uppmärksamhet på vägen för att ett yrke "kräver" det?

Läste en artikel idag där polisen gjort en insats mot tunga fordon. De flesta hade underkända bromsar. Det går säkert att argumentera för att det måste pillas lite på deras underhåll eftersom annars överlever man inte i den branchen.

Det finns få fall där jag kan tänka mig att det krävs telefonkommunikation i bilen, alltså där personen inte hade kunnat leta efter lämplig plats att stanna och sen ta samtalet.

Jag förstår inte varför folk tar så lätt på andras liv.

Det finns ju grader i helvetet. Allt är inte enbart svart eller vitt.
Att det är sämre att sitta och pilla med luren än att ta ett samtal med handsfree kan vi i alla fall vara överens om.

Att det kan påverka förarförmågan negativt även att tala i telefon med handsfree under färd är också relativt klarlagt.

Med det sagt så innebär det att man inte kan säga att man SKA prata i telefon under färd.

Däremot så ger ju lagstiftningen utrymme för en förare att själv avgöra om trafiksituationen är sådan att man klarar av att ta emot ett kortare samtal utan att det innebär för stor påverkan på säkerheten.

Man ska såklart om möjligt undvika att ta emot samtal medan man kör men det finns trots allt yrken där det är mer eller mindre tvunget att göras på det sättet i en del situationer.

Exempel på sådana yrken är exempelvis förare av ambulans, brandbil, polis osv. Även resande försäljare eller servicetekniker och liknande kan ibland vara tvungna att ta samtal under färd då det annars skulle innebära att man inte kan upprätthålla nödvändiga kontakter gentemot kunder och andra. Det skulle också bli svårt att få något egentligt jobb utfört.

På vissa ställen i exempelvis stockholmsområdet är det inte så enkelt att man bara kan köra åt sidan för att ta samtalet. Försöker man köra åt sidan så kan det i värsta val ta en halv till en hel timme innan man är tillbaka på vägen där man började och det är tid som man kanske inte har.

Men det ska fortfarande bara vara absolut nödvändiga samtal under färd. Onödiga samtal skall absolut inte tas under färd om man kör.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
jävla bra jämförelse...

Exempel är inte synonym med jämförelse. :fakta
(Det framgick dock aldrig vilka fall Shimonu kunde tänka sig, kanske var det redan inkluderat).
Om du vill se det som en jämförelse så får det stå för dig!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, där sitter huvudet på spiken.
Dagens trafikanter förstår inte varför man skall koncentrera sig på körningen och låta annat vara.

Egentligen är den nuvarande skrivningen bra: Du får använda din telefon om du gör det på rätt sätt, vid rätt tillfälle.
En vacker tilltro till trafikantens eget omdöme...

Men, den skulle följts upp med massa information och attitydförändrande kampanjer.
...som inte fungerar i Sverige, sade Tingvall. Och ingen vågar ifrågasätta. Att denna typen av kampanjer fungerar i övriga världen spelar ingen roll på Trafikverket.
Så, eftersom vi inte har något Trafiksäkerhetsverk i Sverige längre, så tvingades istället Transportstyrelsen ut för att informera.

Men man får kanske inte gå för långt med att försöka få våra medmänniskor förstå att det kanske inte är lämpligt att använda mobilen samtidigt som man kör... :(

Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren slutar med omedelbar verkan. Orsaken är oenighet mellan henne och regeringen.
Maria Ågren, före detta generaldirektör för Transportstyrelsen.
– Regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas. Vi har därför gemensamt kommit fram till att den tidigare generaldirektören inte längre ska leda myndigheten, säger infrastrukturministerns statssekreterare Mattias Landgren.


http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/locket-pa-nar-gd-byts-ut






Jag är aldrig farlig i trafiken, det är de andra som är idioter!

OBS! Ironi
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Exempel är inte synonym med jämförelse. :fakta
(Det framgick dock aldrig vilka fall Shimonu kunde tänka sig, kanske var det redan inkluderat).
Om du vill se det som en jämförelse så får det stå för dig!
jag har bara svårt att få in det i samma kategori ens som att slibbiga säljare ska behöva sitta och mala i luren, att flygvärdinnor använder mobilen som sminkspegel i 160(verkligt exempel, helt jävla sjukt) för att hinna med sitt flyg, osv.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
jag har bara svårt att få in det i samma kategori ens som att slibbiga säljare ska behöva sitta och mala i luren, att flygvärdinnor använder mobilen som sminkspegel i 160(verkligt exempel, helt jävla sjukt) för att hinna med sitt flyg, osv.

Kan hålla med dig om att det inte passar in i samma kategori.
Tar man alla personer som har någon form av beredskapstjänst så är det nog trotts allt ganska många. Så även om det är mer undantagsfall så berör det ändå många personer.
(Blåljuspersonal har redan diverse undantag mot vanliga "civila")
Men ja det kan väl ses som ett sidospår i debatten.



För majoriteten är det nog i så fall mer relevant att jämföra att prata med någon som inte är fysiskt närvarande (vanligtvis via telefon) eller att prata med någon som är fysiskt närvarande i bilen.
Där tror jag att det till stor del beror på vem man pratar med och också till viss del vad man pratar om. Vissa personer och/eller konversationer kan vara mer krävande än andra.
En fördel med att prata med någon på telefon är i så fall att det är lättare att lägga på luren än att ignorera någon i bilen (vid behov stänga av telefonen/aktivera flygplansläge).
Någon som har en partner i bilen som vill gräla kan vara krävande och distraherande.
Barn är inte alltid tysta och lugna.
Fulla polare är inte alltid tysta och lugna.
Men det hade varit svårt att förbjuda folk att skaffa barn, att tvinga alla att vara singlar och inte ha kompisar för att främja trafiksäkerhet.

Ensam i/på fordonet och ingen kommunikation med extern part, inget rattsurfande, inget pillande med infotainment system eller dylikt bör vara den säkraste kombinationen.

Att gradera hur störande olika saker är, är betydligt svårare och också till stor del individuellt. Vilket gör det svårt att stifta lagar.
Men så är det med mycket. Många lagar/regler är ganska redundanta/onödiga om man tillämpar sunt förnuft, gott omdöme och har moral/empati (inte vill skada andra).
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Testade slutarattsurfa.se... Stod att jag inte rattsurfare. ... Tacka tusan för de visste jag innan...
Dela på Facebook stod det... Inte tusan har jag de... Tänker inte skaffa de för att visa resultatet...
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Testade slutarattsurfa.se... Stod att jag inte rattsurfare. ... Tacka tusan för de visste jag innan...
Dela på Facebook stod det... Inte tusan har jag de... Tänker inte skaffa de för att visa resultatet...

Det hade varit ironiskt om du delade det på Facebook, via mobilen, medan du körde... :näsblod
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Det hade varit ironiskt om du delade det på Facebook, via mobilen, medan du körde... :näsblod

Haha! Jag funderade på om jag skulle svara att jag läste denna tråden med stort intresse i bilen på Västerleden, men det snackades ju om skottpengar osv så jag ligger lågt. :D

Som sagt det är ju inte svart eller vitt. Kan man inte framföra sin bil säkert spelar det ingen roll vad orsaken är, rattsurfande, fylla, blindhet eller vanlig inkompetens. Att däremot smygkika lite i en tråkig krypkö när Pilot Assist är inkopplat har jag svårt att bli upprörd over.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hade varit lika sannolikt att man gått till månen då...:D

Har inte en mobil som går att surfa me ens...

Oldschool :)


Märkte att endast fråga 7 kan fälla avgörandet i 'domen'.


Fråga 7
Vad gör du om du får ett sms?
* Läser men svarar inte
* Läser när jag kommer fram
* Läser och svarar direkt

Väljer man "Läser när jag kommer fram" så kan man få ett (beroende på övriga svar)

Du rattsurfar inte

Tack för att du inte utsätter dig själv eller andra för livsfara. Du är ett föredöme i trafiken. Dela gärna ditt resultat på Facebook och uppmuntra andra att sluta rattsurfa.


Väljer man däremot "Läser men svarar inte"
så får man
Sluta rattsurfa

Du är ett riskfyllt mongo. Om du dricker 40% och tittar ner på mobilen i två sekunder hinner du rulla ur sängen helt utan kontroll och olycksrisken är väldigt stor. Tänk på att om du voltar i 50 blås är det som när du föll från tredje våningen.

Behöver du ringa telefonsex, äta en pizza eller kissa? Låt din medpassagerare göra det åt dig. Är du ensam, stanna och gör det i lugn och ro. Sätt på byxorna när du är uttråkad – porrsurfa inte.

[ ] Jag förstår faran med att snusksurfa och lovar att sluta.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ensam i/på fordonet och ingen kommunikation med extern part, inget rattsurfande, inget pillande med infotainment system eller dylikt bör vara den säkraste kombinationen.

Att gradera hur störande olika saker är, är betydligt svårare och också till stor del individuellt. Vilket gör det svårt att stifta lagar.
Men så är det med mycket. Många lagar/regler är ganska redundanta/onödiga om man tillämpar sunt förnuft, gott omdöme och har moral/empati (inte vill skada andra).

Jag håller inte riktigt med. Personligen så har jag lättare för att falla in i en passiv slentrianmässig körning om jag är själv i bilen utan att göra något. Sjunger jag med i musiken och trummar i takt till den, eller pratar i telefon samtidigt som jag kör så är jag aktiv och mer fokuserad på allt. Oavsett handsfree eller ej.
Sedan lägger jag alltid fokus på körningen och skulle det bli svårt att multitaska av någon anledning så är det pratandet som blir lidande. Inte körningen. Men där verkar det finnas två sidor. För en del så verkar körningen bli lidande istället.

Samma sak är det med bilister och smsandet. En del håller sig riktigt bra i sin fil trots kurvor och fan vet allt samtidigt som de smsar. Troligtvis så tar det väl en evighet för dem att smsa klart men fokus verkar ligga på körningen. Det känns tillräckligt tryggt för min del. Då är det värre men förare som är så trötta så de kör värre än rattfulla idioter.

Jag är inte direkt för att poliser ska ha mobiltelefonkontroller (som en annan förespråkade) då det finns betydligt bättre saker att lägga fokus på i trafiken. Men det vore bra om samhället kunde lära sig att alltid prioritera trafiken som nummer 1, och i mån av utrymme så kan de lägga tid på samtal/sms/vad som helst. Bara det inte stör körningen. Vissa klarar det. Andra fuckar upp det totalt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det som är mest irriterande är att varje gång jag ser den här tråden i listan läser jag "lagen mot rattmuff" och tänker "Va?". :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Utan konsekvenstänkande och förståelse för varför lagen finns kommer lagen aldrig att följas :fakta

En gång i tiden hade vi Anslagstavlan på TV, en lagom blandning av moralkakor och samhällsinformation, som jag ändå vill inbilla mig gjorde stor nytta. Nöter man tillräckligt många gånger om farliga vårisar, nykterhet i trafiken osv så sjunker det sakta men säkert in. Vi hade tom poliser som kom ut till både dagis och skolan och berättade om hur vi skulle bete oss i trafiken och att det var farligt att springa ut mellan bilarna, och det var innan reflexväst och curlingföräldrar var uppfunna.

Nu är det visserligen den generationen som har småbarn idag, men utan upprepning försvinner de flesta kunskaper, och idag är allt sånt nerlagt. Det kan dyka upp någon reklamkampanjs om att man ska ha cykelhjälm ibland, men det är också allt. Istället ska man ha reflexväst och sen kan man navelskåda bäst fan man vill, det är ju ändå någon annans ansvar, och det gäller alla åldrar, från 5 till 85.

Jag cyklar 42 km om dagen, året runt, från Huddinge till Solna och tillbaka, och jag ogillar verkligen att krocka/bli påkörd, så jag ser mig verkligen omkring, och det är skrämmande många som oavsett om dom kör bil, lastbil eller buss, går eller cyklar, som dels fipplar med sin mobil, helt omedvetna om sin omgivning, eller byter fil/svänger utan att överhuvudtaget kontrollera om det är något ivägen eller inte. Jag tittar fanimig över axeln om jag svänger in i vardagsrummet från hallen hemma, det är en ryggmärgsreflex, jag skulle skämmas så fruktansvärt om jag krockade med någon bara för att jag inte hade sett mig för, bortsett från onödiga utgifter osv.

Så för min del får dom gärna vidga begreppet vårdslöshet till alla som inte har full fokus på sin trafiksituation och iom det orsakar farliga situationer/olyckor, och ja, det krävs mer poliser, men bötesbeloppen skulle lätt finansiera dom :fakta Sen kunde man anställa billig civilpersonal som sköter pappersjobbet så att dyra poliser kunde göra det dom ska göra, lösa brott :mattias
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top