Skåne till Danmark???

Dr.Bike

Guest
De som vill höra till Danmark är samma typ av människor som köpte Teschörten: "Fri sprit och bredare trottoarer" ur Hobbex sortiment en gång i världen...

De när en rosenskimrande bild av det danska gemytet, billig öl, och allt de minns från sin första fylla i Helsingör...

Förmodligen en korrekt världsbild att hänga upp ett beslut om statstillhörighet på. Jomänn som Eddie hade sagt.
Hör på Scuba diver. Han borde väl veta?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Jag håller med, Skåne till Danmark asap! Fan vad skönt det ska bli att slippa mupparna i fjollträsk, och hembrännarna i lappkåtorna som bara kostar en massa skattepengar.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
August Strindberg var en gång i Danmark. Det måste ha varit i landsflykt. Han kallade det ett fekalt helvete. Inte särskilt smickrande men väldigt träffande.
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Bor dock inte i skåne, men i halland som också näms där. Skulle aldrigh någonsin bo kvar om det skulle bli danskt område, skulle hellre dö än bo i danmark (nästan) :gnissla
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
aftonbladet skrev:
Krarup säger i en intervju för nyhets-byrån Ritzau att stora delar av befolkningarna i de sydligaste svenska landskapen skulle bli glada åt att få bli danska medborgare.

För att inte tala om hur glada vi i mellersta och norra Sverige skulle bli om
skåne hörde till danmark istället.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
va snackar du om:va skånska å danska e la fö fan samma skit:D eller:huvet

eller..


Skånska och Danska är inte ett dugg likt,
Vår dialekt är en blandning med FRANSKA!
Från Medeltiden har jag för mig att det var då frankrike var det finaste
många kunde tänka sig, och ville därför vara lite fina i kanten och prata franskt.


Skånska är besläktat med franskan, inte danskan.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
eller..


Skånska och Danska är inte ett dugg likt,
Vår dialekt är en blandning med FRANSKA!
Från Medeltiden har jag för mig att det var då frankrike var det finaste
många kunde tänka sig, och ville därför vara lite fina i kanten och prata franskt.


Skånska är besläktat med franskan, inte danskan.

Om det där lär dom lärde tvista för om du tänker efter lite så har ju faktiskt Skåne varit danskt under rätt lång tid och att den skånska dialekten då inte har influerats av danskan är... inte så troligt.


Förövrigt är jag jävligt trött på den här sandlådedebatten och att pollen är gjord av AB gör mig ännu mer förbannad och dessutom tvärsäker på att dom som överhuvudtaget diskuterar det här seriöst har blivit tappade och stampade på som små. Jävla mongon.


Vem vill förresten vara dansk istället för svensk? Danmark är väl en av dom mest rasistiska staterna i Europa, dom har ingen natur och ölet smakar bäst när det är från Sverige. Case closed.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Säger detsamma...

Och "Danskdjävlarna*" snackar om "onaturliga gränser2 och har tex Bornholm som ju ligger närmare oss...
För att inte tala om hur naturligt det känns att de har Grönland... och väl (?) delar av Antarktis.
Snart även stora delar av kontinentalplattan mellan grönland och Canada.

Aggressivt litet folk de där... ;)



*Ernst Hugo

Visst är vatten en naturlig gräns. Man kan ju skapa en naturlig gräns också om man vill:D
http://www.gravbortskane.se/

"The Legend
2004 startade föreningen Gräv bort Skåne och fick snabbt ett rykte som den mystiska föreningen som bestämt sig för att för hand gräva bort ett helt landskap. Hemsidan som då var av det mindre laget blev snabbt omdiskuterad i webbens alla hörn och sidan hade tiotusentals besökare i månaden. "


Man förstår ju vad dom skriver i alla fall:D
 

Smagatusk

Guest
För att inte tala om hur glada vi i mellersta och norra Sverige skulle bli om
skåne hörde till danmark istället.

På vilket sätt skulle ni bli glada om ni slipper oss? Ni i sthlm rör er väl aldrig utanför 50-skyltarna i alla fall, så det gör väl inget om vi förblir svenskar? Det var just såna tankegångar som dina som gjorde att vi inte längre är en stormakt.
 

Dr.Bike

Guest
På vilket sätt skulle ni bli glada om ni slipper oss? Ni i sthlm rör er väl aldrig utanför 50-skyltarna i alla fall, så det gör väl inget om vi förblir svenskar? Det var just såna tankegångar som dina som gjorde att vi inte längre är en stormakt.

:fakta *applåder*
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Trist tycker jag som älskar Skåne :)

Tror mest att det är en "lokalpatriotism" som gått lite snett hos folk uppe i landet, parat med en rädsla för det man inte förstår: Skånska.


men e det inte skåne som t o m har "skaffat" sig en egen flagga, det kallar jag patriotism:näsblod
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Okej.
Det var en annons på blocket om att sälja skåne till Danmark -> http://www.blocket.se/vi/14695207.htm?ca=23_13_s
Frågan är hur mycket annonsören var villig att betala för att bli av med eländet.
Antagligen inte billigt.
Vi har ju krigat med dansken om att slippa eländet.

BTW: Skåne försvinner inte för att det går över till danskt styre.
Tror ni att alla som bodde i "Sverige" under stormaktstiden var blonda, blåögda och lyssnade på Lasse-Stefans i volvooriginal stereon?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top