Skåpsläp aluminium - inredning

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Då har jag - äntligen - inhandlat ett eget skåpsläp, aluminium, av modell större. Har olika tankar och funderingar beträffande inredning inför kommande bandagar. Samtidigt är jag osäker på vad "man bör tänka på", till exempel i förhållande till hyllor och krokar på väggarna, diverse håltagning etc.

Kloka inspel, goda råd och all erfarenhet mottages ytterst tacksamt. Min förhoppning är naturligtvis att kunna optimera ytan som finns samtidigt som en genomtänkt struktur råder och genomsyrar utrymmet.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Aluminium...

...sandwich?
...plank?
...klädd plyfa?

Berätta mer, så skall du nog få bra svar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Mer detaljer om släpet tack, så kan nog den samlade sporthojintelligentian börja tycka till.
Första grejen att tänka på är få till lastens placering så att du får lagom kultryck.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Aluminium...

...sandwich?
...plank?
...klädd plyfa?

Berätta mer, så skall du nog få bra svar.

Mer detaljer om släpet tack, så kan nog den samlade sporthojintelligentian börja tycka till.
Första grejen att tänka på är få till lastens placering så att du får lagom kultryck.

Ah! Men naturligtvis! :fakta

Flakbotten i brun Wiraplyfa
Sidoväggar i 18 mm plywood samt ABS plast i sandwich konstruktion
Skärmar i plast
Sidoväggar i aluminium
Ramp och invändigt golv klätt i aluminium
Välvd front samt tak i glasfiber
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gör så få hål som möjligt i skåpet det ser ut som att någon har skjutit med hagelgevär genom kåpan om du inte tänker dej för innan.

Jag har tittat på skoter släp och undvikit att köpa pga att det såg ut som en tesil när allt var bortmonterat. Du skall säkerligen sälja någon gång.

Väldigt mycket går att sätta fast genom att bygga upp en ram på ena sidan av släpet med EX 25*25*2 RHS fyrkants rör. Dessa finns med perfekt passning mellan olika dimentioner så att du enkelt kan göra teleskop fastsättning för ev snabbt demontage. Då kan du enkelt göra ett skal invandigt med en lätt ram i RHS rör och klä denna med ex pyfa..

Nu kan du skruva upp bänkar hyllor kanske en upp fällbar brits att vila på.

Kanske en beg gas trinett för kyla till mat o laga mat om man e ute flera dagar..

En webasto diesel värmare för tidigt vår o höst bruk.

Bara fantasin sätter gränserna.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gör så få hål som möjligt i skåpet det ser ut som att någon har skjutit med hagelgevär genom kåpan om du inte tänker dej för innan.

Jag har tittat på skoter släp och undvikit att köpa pga att det såg ut som en tesil när allt var bortmonterat. Du skall säkerligen sälja någon gång.

Väldigt mycket går att sätta fast genom att bygga upp en ram på ena sidan av släpet med EX 25*25*2 RHS fyrkants rör. Dessa finns med perfekt passning mellan olika dimentioner så att du enkelt kan göra teleskop fastsättning för ev snabbt demontage. Då kan du enkelt göra ett skal invandigt med en lätt ram i RHS rör och klä denna med ex pyfa..

Nu kan du skruva upp bänkar hyllor kanske en upp fällbar brits att vila på.

Kanske en beg gas trinett för kyla till mat o laga mat om man e ute flera dagar..

En webasto diesel värmare för tidigt vår o höst bruk.

Bara fantasin sätter gränserna.



Precis!

Sandwich med plyfakärna är ett fantastiskt materiel - så länge det lämnas orört.
Första borrhålet är en skadeskjutning, and its all downhill from there.

Kryssfaneret ssuuggeerr åt sig vatten - regnvatten, körvatten, ren jävla fukt ur torra luften.
Finns det H2O-molekyler inom en mils avstånd så kommer dom att samlas och anrikas inne i din sandwich.
Först mättas plyfan och kan väga det dubbla, därpå börjar förruttnelsen, och för att lägga sten till börda så vill gärna blöt plyfa frysa i kall väderlek och därigenom frostspränga plasten i sandwichen.

Dr Sadness, me...?

Borra inte, thats all.
Precis som moddlaren (spellcheck: "mördaren"...) ovanför beskriver: det går att bygga en ram på insidan att bygga i. Det finns kantlina av stålprofiler uppe och nere att fästa i.

Tips: väljer du att regla med virke kan det kännas som en bra idé att jobba med gott mått och pressfästa in reglarna med liten klubba.
Lurigt! Det är klena dimensioner i ett släp, och risken finns att man pressar isär passningen mellan profil och sandwichskiva - med risk för framtida vatteninträngning och försämrad hållfasthet som följd istället.

Tips: om du måste borra genom sandwichen, så se till att platsen inte ligger i närheten av hjulsprut från vare sig släpet eller dragbilen.
I vissa fall kan det vara en bra idé att göra hålet överstort, jämfört med skruvförbandet du använder. Det blir lättare att täta med Sikaflex på det viset.
Vidare är det smart att lägga en nymåne med Sikaflex på utsidan någon centimeter ovanför en genomföring för att leda bort regnvatten.
En mycket enkel och effektiv "hängränna".

Alla släp mår bra att stå under tak. Det dubblar livslängden på vilket i övrigt välskött släp som helst.
Det finns ändå större anledning att härbergera ett ombyggt släp under tak - enkelt skärmtak hjälper mycket.

Planering:

Teoretiskt kan du bygga in 300 kg allra längst fram i släpet, och balansera ut det med 300 kg längst bak.
Tyngdpunkten lär hamna på eller vid N-punkten, men med två olika masscenter så långt från släpets vridpunkt så skapar man ett monster som kommer ha alldeles för mycket att säga till om i kritiska situationer.

Allt tungt och kompakt skall centreras på eller omkring N-punkten.
Där skall du också göra plats för förbrukningsvaror som dricksvatten, ölbackar och bensindunkar - allt sådant som inte följer med hem igen.


Lycka till, och - denna tråden är såklart värdelös utan bilder. :hej
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Gör så få hål som möjligt i skåpet det ser ut som att någon har skjutit med hagelgevär genom kåpan om du inte tänker dej för innan.

Jag har tittat på skoter släp och undvikit att köpa pga att det såg ut som en tesil när allt var bortmonterat. Du skall säkerligen sälja någon gång.

Väldigt mycket går att sätta fast genom att bygga upp en ram på ena sidan av släpet med EX 25*25*2 RHS fyrkants rör. Dessa finns med perfekt passning mellan olika dimentioner så att du enkelt kan göra teleskop fastsättning för ev snabbt demontage. Då kan du enkelt göra ett skal invandigt med en lätt ram i RHS rör och klä denna med ex pyfa..

Nu kan du skruva upp bänkar hyllor kanske en upp fällbar brits att vila på.

Kanske en beg gas trinett för kyla till mat o laga mat om man e ute flera dagar..

En webasto diesel värmare för tidigt vår o höst bruk.

Bara fantasin sätter gränserna.

Utmärkt förslag, jag bugar och bockar! För oss som är direkt oförmögna till all form av hantverk och "manual labor", hur går jag tillväga för att bygga dylikt? Var kan material till detta enklast inhandlas? Finns det möjligtvis klara byggsatser att nyttja? :Bugar

Hade du tänkt att sova i släpet eller bara använda det för att transportera med. Inte så enkelt att bo i ett släp med ramp. Själv byggde jag sängar i racebussen en eftermiddag av virke jag hade liggande. Det är inte fel att lätt kunna plocka ur inredningen. Är nöjd med https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/mc-stod/framhjulsstod-mc-2000032368. Fast dom behöver förankras i framändan.

Tackar! Har själv ett från Biltema, funkar alldeles utmärkt! Tänkte enkom transportera cykeln med alla dess tillbehör, verktyg etc. Får säkerligen plats för att även sova i släpet, men lägger hellre ett par slantar extra för en säng och dusch. :)

Precis!

Sandwich med plyfakärna är ett fantastiskt materiel - så länge det lämnas orört.
Första borrhålet är en skadeskjutning, and its all downhill from there.

Kryssfaneret ssuuggeerr åt sig vatten - regnvatten, körvatten, ren jävla fukt ur torra luften.
Finns det H2O-molekyler inom en mils avstånd så kommer dom att samlas och anrikas inne i din sandwich.
Först mättas plyfan och kan väga det dubbla, därpå börjar förruttnelsen, och för att lägga sten till börda så vill gärna blöt plyfa frysa i kall väderlek och därigenom frostspränga plasten i sandwichen.

Dr Sadness, me...?

Borra inte, thats all.
Precis som moddlaren (spellcheck: "mördaren"...) ovanför beskriver: det går att bygga en ram på insidan att bygga i. Det finns kantlina av stålprofiler uppe och nere att fästa i.

Tips: väljer du att regla med virke kan det kännas som en bra idé att jobba med gott mått och pressfästa in reglarna med liten klubba.
Lurigt! Det är klena dimensioner i ett släp, och risken finns att man pressar isär passningen mellan profil och sandwichskiva - med risk för framtida vatteninträngning och försämrad hållfasthet som följd istället.

Tips: om du måste borra genom sandwichen, så se till att platsen inte ligger i närheten av hjulsprut från vare sig släpet eller dragbilen.
I vissa fall kan det vara en bra idé att göra hålet överstort, jämfört med skruvförbandet du använder. Det blir lättare att täta med Sikaflex på det viset.
Vidare är det smart att lägga en nymåne med Sikaflex på utsidan någon centimeter ovanför en genomföring för att leda bort regnvatten.
En mycket enkel och effektiv "hängränna".

Alla släp mår bra att stå under tak. Det dubblar livslängden på vilket i övrigt välskött släp som helst.
Det finns ändå större anledning att härbergera ett ombyggt släp under tak - enkelt skärmtak hjälper mycket.

Planering:

Teoretiskt kan du bygga in 300 kg allra längst fram i släpet, och balansera ut det med 300 kg längst bak.
Tyngdpunkten lär hamna på eller vid N-punkten, men med två olika masscenter så långt från släpets vridpunkt så skapar man ett monster som kommer ha alldeles för mycket att säga till om i kritiska situationer.

Allt tungt och kompakt skall centreras på eller omkring N-punkten.
Där skall du också göra plats för förbrukningsvaror som dricksvatten, ölbackar och bensindunkar - allt sådant som inte följer med hem igen.


Lycka till, och - denna tråden är såklart värdelös utan bilder. :hej

Först och främst - tack för mycket, mycket intressanta inspel, synpunkter och kloka råd! :Bugar Tyvärr förstod jag endast en fjärdedel (knappt) av samtliga verktyg och material som skulle nyttjas, och hur ger jag mig knappt in på. :brinnerup

Första frågan: finns det byggsatser klara som man relativt enkelt kan montera upp inne i släpet? Jag ämnar INTE borra, alls!

Andra frågan: om jag förstod dig korrekt så ställer jag cykeln/cyklarna i mitten av släpet, på boggin, och försöker därefter lasta lika mycket fram som bak? Det vill säga, inte allting fram för att få för högt kultryck. Vad är N-punkten?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Första frågan: finns det byggsatser klara som man relativt enkelt kan montera upp inne i släpet? Jag ämnar INTE borra, alls!

Det kan jag inte tänka mig. Det är ingen stor marknad, och varje ombyggnation är unik.
Jag ser en himla massa artikelnummer fladdra förbi, men ingen som är beredd att köpa standardprylar.


Andra frågan: om jag förstod dig korrekt så ställer jag cykeln/cyklarna i mitten av släpet, på boggin, och försöker därefter lasta lika mycket fram som bak? Det vill säga, inte allting fram för att få för högt kultryck. Vad är N-punkten?

Typ.
Har du fått fatt i en boggi-kärra så har du ett större spelrum i längsled hur du kan fördela vikten.

N-punkten, eller mer korrekt ”N-värdet” är den punkt på lastfordonet, som tyngdpunkten hos lasten skall träffa, för att max lastvikt skall fördelas ut korrekt över axlar och drag.

N-värdet hos ett personbilssläp ligger nästan alltid framför axeln/axlarna och är uttryckt i mm räknat från axelcentrum.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/N-värde


Jag tror det vore bra om berättade vad för kärra du hittat.
Kanske har någon här redan byggt på samma bas, och kan komma med konkreta tips.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Det kan jag inte tänka mig. Det är ingen stor marknad, och varje ombyggnation är unik.
Jag ser en himla massa artikelnummer fladdra förbi, men ingen som är beredd att köpa standardprylar.




Typ.
Har du fått fatt i en boggi-kärra så har du ett större spelrum i längsled hur du kan fördela vikten.

N-punkten, eller mer korrekt ”N-värdet” är den punkt på lastfordonet, som tyngdpunkten hos lasten skall träffa, för att max lastvikt skall fördelas ut korrekt över axlar och drag.

N-värdet hos ett personbilssläp ligger nästan alltid framför axeln/axlarna och är uttryckt i mm räknat från axelcentrum.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/N-värde


Jag tror det vore bra om berättade vad för kärra du hittat.
Kanske har någon här redan byggt på samma bas, och kan komma med konkreta tips.

Tack snälla för exceptionellt tydliga svar! Jag tänker att jag lastar hojen längst fram (där jag ändå har stödet för framdäcket) och allt annat bakom cykeln, torde bli korrekt.

Släpet jag har är ett Debon C500. Hoppas att någon sitter med samma! Tack igen! :fyllisar
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack snälla för exceptionellt tydliga svar! Jag tänker att jag lastar hojen längst fram (där jag ändå har stödet för framdäcket) och allt annat bakom cykeln, torde bli korrekt.

Släpet jag har är ett Debon C500. Hoppas att någon sitter med samma! Tack igen! :fyllisar

Kul att du uppskattar det.
Jag skall ändå dra det där med dubbla masscenter igen, så att du förstår vad jag menar - men framförallt: för att någon blyg stackare som läser tråden om 3 år kanske börjar bygga på en enkelaxlad kärra utan att ställa egna frågor.

För din del - med en boggikärra (egentligen paraxlad) spelar det mindre roll, men du riskerar just nu att skapa en kärra med två masscentrum.

När du "lastar hojen längst fram" och "allt annat bak" så kan du mycket väl få tyngdpunkten på eller tillräckligt nära N-värdet för att det skall vara acceptabelt.
Men, du har en tung klump fram och riskerar ytterligare en tung klump bak - båda på var sin sida om N-punkten, bara för att balansera vikten. När sedan släpet i en olycklig situation börjar pendla, så kommer dessa två skilda masscentrum att driva på och förvärra pendlingen - eftersom dom ligger åtskilda med någon meter eller två.
Avståndet mellan de två masscentren kan beskrivas som en hävstång som förvärrar pendling under gång.
Det hela accentueras av att ett standardsläps vridcenter nästan alltid ligger tätt intill N-punkten.
På sin höjd irriterande på en bra paraxlad kärra, men potentiellt livsfarligt på en enkelaxlad.

Därför: ju mer man lyckas samla vikten på eller kring N-punkten, desto stabilare och lugnare kommer släpet att gå bakom bilen.

En ytterligare aspekt med att köra ett släp med 2 olika masscentrum är ökat slitage på vagnen.
De två masscentren åker gungbräda över N-punkten och till sist böjs eller rent av knäcks vagnen av att inte bli belastad som det var tänkt. Lustigt nog är det inte på golv eller i underredet som de allvarliga skadorna sker, utan det är i taket.

Husvagnar är utmärkta exempel på vagnar som ofta tvingas rulla med två masscenter.
Gasolflaskor och massa annan tung skit längst fram i näsan, och sedan möbler, bärs och annat längst bak för att "väga upp" tyngden i fronten. Golvet flexar några milimeter i varje ojämnhet, men uppe i taket blir det ändå större rörelser.
Plåtar sträcks, nitningar glappar upp sig och limningar släpper - och vips så har man en läckande vagn.
See...?

Grattis till ett bra släp!
Sidorna är byggda i aluminiumplank, eller profiler om man så vill.
Dom är ihåliga inuti, och du kan faktiskt borra i sidorna för att fästa konsoler och annat.
Viktigt att tänka på är dock att använda sig av distanshylsa som avlastar i genomföringen, annars drar man bara sönder aluminiumprofilen/väggen.

Två saker till att tänka på specifikt med just det släpet du köpt:
"Framstammen" är väldigt klen. Jag undrar ens om det finns någon skiva inne i plasten, eller om det bara är några mm formad polyester som bildar fronten på släpet. Hur som helst; jag har sett dåligt förankrad last spränga sig rakt igenom fronten på sådana Debonsläp redan vid rätt måttliga inbromsningar i stadstrafik och ställa till stor skada på både kärra och dragbil.
Var noga med lastsäkringen.

Stödhjulet är av en helt annan typ och funktion än det traditionellt nordiska.
Lär dig hantera det, och låt ingen annan sköta det. Det sätt som stödhjulet är infäst i släpet gör att man riskerar dyra skador på både påskjutsbroms och själva lastlådan om hjulet hugger in
Som sagt - Grattis till ett bra släp som är lättdraget och samarbetsvilligt.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag skall ändå dra det där med dubbla masscenter igen, så att du förstår vad jag menar

När du "lastar hojen längst fram" och "allt annat bak" så kan du mycket väl få tyngdpunkten på eller tillräckligt nära N-värdet för att det skall vara acceptabelt.
Men, du har en tung klump fram och riskerar ytterligare en tung klump bak - båda på var sin sida om N-punkten, bara för att balansera vikten. När sedan släpet i en olycklig situation börjar pendla, så kommer dessa två skilda masscentrum att driva på och förvärra pendlingen - eftersom dom ligger åtskilda med någon meter eller två.
Avståndet mellan de två masscentren kan beskrivas som en hävstång som förvärrar pendling under gång.
Det hela accentueras av att ett standardsläps vridcenter nästan alltid ligger tätt intill N-punkten.
På sin höjd irriterande på en bra paraxlad kärra, men potentiellt livsfarligt på en enkelaxlad.

Därför: ju mer man lyckas samla vikten på eller kring N-punkten, desto stabilare och lugnare kommer släpet att gå bakom bilen.
Saxat ur notrightriders inlägg
Intresant läsning, du verkar kunna endel om släpvagnar.... oxå.

Jag kom att tänka på denna lilla snutt där dom förmodligen skapar ett negativt kultryck och dubbla masscentrum samtidigt.

https://www.youtube.com/watch?v=syMYB43qx2k
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Saxat ur notrightriders inlägg
Intresant läsning, du verkar kunna endel om släpvagnar.... oxå.

Jag kom att tänka på denna lilla snutt där dom förmodligen skapar ett negativt kultryck och dubbla masscentrum samtidigt.

https://www.youtube.com/watch?v=syMYB43qx2k


Yes! Det där är ju det perfekta klippet att illustrera det hela med!

Där går man från positivt kultryck till negativt, och dessutom med två masscenter så långt ifrån varandra som möjligt.

Det jag vill trycka på är att man kan ha både korrekt kultryck, tyngdpunkten på n-värdet och laglig axelbelastning, men ändå drabbas av ett oroligt släp - om man har flera masscenter långt ifrån n-värdet.


Ja jag är intresserad av släp. Överintresserad, antar jag.

Det kliar i fingrarna på mig när jag tittar på videon.
Är det någon mer än jag som ser att både axeln och bankarna för vikter sitter med klämskruv och kan justeras?
Där skulle man kunna... :fakta:fakta:fakta

Är det ens någon mer än jag (och Dalis) som orkar läsa tråden längre...? :glömdet
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Kul att du uppskattar det.
Jag skall ändå dra det där med dubbla masscenter igen, så att du förstår vad jag menar - men framförallt: för att någon blyg stackare som läser tråden om 3 år kanske börjar bygga på en enkelaxlad kärra utan att ställa egna frågor.

För din del - med en boggikärra (egentligen paraxlad) spelar det mindre roll, men du riskerar just nu att skapa en kärra med två masscentrum.

När du "lastar hojen längst fram" och "allt annat bak" så kan du mycket väl få tyngdpunkten på eller tillräckligt nära N-värdet för att det skall vara acceptabelt.
Men, du har en tung klump fram och riskerar ytterligare en tung klump bak - båda på var sin sida om N-punkten, bara för att balansera vikten. När sedan släpet i en olycklig situation börjar pendla, så kommer dessa två skilda masscentrum att driva på och förvärra pendlingen - eftersom dom ligger åtskilda med någon meter eller två.
Avståndet mellan de två masscentren kan beskrivas som en hävstång som förvärrar pendling under gång.
Det hela accentueras av att ett standardsläps vridcenter nästan alltid ligger tätt intill N-punkten.
På sin höjd irriterande på en bra paraxlad kärra, men potentiellt livsfarligt på en enkelaxlad.

Därför: ju mer man lyckas samla vikten på eller kring N-punkten, desto stabilare och lugnare kommer släpet att gå bakom bilen.

En ytterligare aspekt med att köra ett släp med 2 olika masscentrum är ökat slitage på vagnen.
De två masscentren åker gungbräda över N-punkten och till sist böjs eller rent av knäcks vagnen av att inte bli belastad som det var tänkt. Lustigt nog är det inte på golv eller i underredet som de allvarliga skadorna sker, utan det är i taket.

Husvagnar är utmärkta exempel på vagnar som ofta tvingas rulla med två masscenter.
Gasolflaskor och massa annan tung skit längst fram i näsan, och sedan möbler, bärs och annat längst bak för att "väga upp" tyngden i fronten. Golvet flexar några milimeter i varje ojämnhet, men uppe i taket blir det ändå större rörelser.
Plåtar sträcks, nitningar glappar upp sig och limningar släpper - och vips så har man en läckande vagn.
See...?

Grattis till ett bra släp!
Sidorna är byggda i aluminiumplank, eller profiler om man så vill.
Dom är ihåliga inuti, och du kan faktiskt borra i sidorna för att fästa konsoler och annat.
Viktigt att tänka på är dock att använda sig av distanshylsa som avlastar i genomföringen, annars drar man bara sönder aluminiumprofilen/väggen.

Två saker till att tänka på specifikt med just det släpet du köpt:
"Framstammen" är väldigt klen. Jag undrar ens om det finns någon skiva inne i plasten, eller om det bara är några mm formad polyester som bildar fronten på släpet. Hur som helst; jag har sett dåligt förankrad last spränga sig rakt igenom fronten på sådana Debonsläp redan vid rätt måttliga inbromsningar i stadstrafik och ställa till stor skada på både kärra och dragbil.
Var noga med lastsäkringen.

Stödhjulet är av en helt annan typ och funktion än det traditionellt nordiska.
Lär dig hantera det, och låt ingen annan sköta det. Det sätt som stödhjulet är infäst i släpet gör att man riskerar dyra skador på både påskjutsbroms och själva lastlådan om hjulet hugger in
Som sagt - Grattis till ett bra släp som är lättdraget och samarbetsvilligt.

Tack till tusen för mycket goda råd och alldeles fantastiska inspel!

Jag har nu läst om flera av dina inlägg, ett par gånger, och landat i att jag framgent ska försöka lasta släpet med så mycket av lasten som möjligt på N-värdet, det vill säga i mitten på släpet på axeln. Dels för ett stabilare släp, dels för att minska slitaget etc. Tack!

Sedan, vad avser "distanshylsa", vad menar du? :va Jag är synnerligen oförmögen till bygg/borr/liknande hantverk, tyvärr. Får man vara så fräck att be om möjligtvis länk/bild till förslag på dels hylsa dels lämpliga krokar? :7peta

Ska också säga det, gällande stödhjulet (som jag förmodar naturligtvis är hjulet längst fram som man vevar upp/ned), att jag är mycket imponerad av konstruktionen. Smidigt, lätt, är inte i vägen och man kan ej missta sig för att tro att det är uppe när det inte är det. Superbra lösning kan jag konstatera.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En föredetta jobbarkompis skulle dra en bil till skroten och ville låna min biltrailer, lyckligtvis hade sonen sin krashade rallybil på den och behöve en traktor för att lasta av, så jobbarkompisen hyrde en biltrailer istället, det var ju bara för någon timme.

Bilen som skulle lastas stod lite jävligt till, så han backade upp den.
Filmsnutten illustrerar tydligt vad som händer om man lastar med motorn (den röda vikten) bak....
Alla biltrailar (utom ett specialbygge för en VW bubbla som jag hade tidigare) är byggda för bilar med motorn fram, vänder du bilen får man garanterat ohållbar bakvikt.

Nåväl, han överlevde rullningen nerför en slänt, och bärgaren fick lämna två bilar och en släpvagn till skroten, givetvis betalade han inte extra för försäkring när han hyrde släpvagnen, och det är väl tveksamt om den skulle ha hjälpt ändå då han inte hade tillräckligt körkort för ekipaget (minns inte om det var totalvikten eller dragvikten det stöp på, kanske till och med båda)

När det gäller att bygga inredning i ditt släp, kolla blocket för gamla skåpbilsinredningar som folk sliter ut när dom köper Sprinter och ska bygga husbuss...
Nya är dom svindyra, men det brukar finnas gott om begagnat.
Min förra chef slet ut ur dom senaste skåpbilarna han köpte, fina skåp, lådor och arbetsbänkar, lådor med rejäla rullskenor och lås i transportläge, rejäla arbetsbänkar med skruvstycke osv...
 

Frezy_man

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2020
Ort
Skövde
Hoj
2009, Yamaha WR250f
Hej
Ny på forat :) Tack för intressant läsning. Prövar att låna tråden lite. Också nyfiken på hur det gick för TS.

Någon som vet om det går bra att såga upp för taklucka på ett Debon-släp? De flesta DIY videos på nätet för ombyggnationer av skåpkärra till camper verkar inte ha glasfibertak. Samma funderingar har jag egentligen om att sätta fönster i väggarna för dubbel alu väggar.

En annan fråga: har sett att det finns ett Debon släp vid namn c500 XL samt en c700. Verkar vara lika långa. Någon som vet vad som skiljer dom åt?

Ser över att köpa och inreda ett släp. Funderar på just för/nackdelar med att köpa exempelvis ett äldre Thule flyttsläp jämfört med ett nytt Debon. Visst är det fräscht med nytt samt att de vanligaste gamla flyttsläpen är enkelaxliga och lite svårare att flytta. Men utöver detta? Har BE så tyngre släp är inte så mycket hinder. Hittar verkligen ingen info om någon på hela webben som byggt om Debon släp - med undantag från denna tråden :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Mitt tips är att åka utan fast inredning en säsong för att se vad man behöver och framförallt om man verkligen vill fortsätta åka med släp eller om man ska gå på buss.
På den tiden jag körde mycket bana var det ovärdeligt med tidsbesparingen en buss gav. Dessutom är stöldrisken mindre vilket är bra när man har mycket dyra prylar med sig.
Å andra sidan har ett släp varit en billig och enkel lösning de åren jag inte kört så mycket. Då är det skönt att slippa kostnaderna och underhållsbehovet en buss medför.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Väcker upp en gammal tråd.

Önskemålen nu är följande. Ca 300x150 cm stort. 180 högt invändigt. Obromsat för att slippa allt strul med det. Helst dörr på hö sida fram. Får max väga 750 kg då dragbilen väger 3500 kg och inte aktuellt med BE-kort. Budgeten är att komma undan så billigt som möjligt, men ändå inte köpa skit...

Syftet med släpet är att frakta två crossar i. Utrymmet längst fram (vid dörren) är tänkt till ombyte av kläder och lite "renare" saker. Inte så mycket som ska fraktas däri i övrigt. Högtryckstvätt, dunkar och verktyg kan stå där det finns plats.. Säg 100 kg förutom hojarna. Så lastvikten räcker om den är kring 300 kg samt att jag har ett rätt rymligt samvete vad gäller några kg överlass så länge kärran tål det.

Uppskattar lite tankar och idéer om val av fabrikat, materialval samt vad man ska undvika och inte.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top