Skönaste ljudet någonsin!?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Ja precis, man måste sätta gasturbinens vikt i relation till det större erforderliga bränsleförrådet.

Skall man krana ur runt 2000hästkrafter med driftsäkerhet i form av en kolvmotor snackar vi ju bigblock med kompressorx2.
Jag gissar på bra mycket mer vikt än vad de två turbinerna turbonerna väger. Man kommer nog inte upp i mer än 30% effektivitet med kolvmotorerna heller, så bränsleförrådet skulle ju inte bli mycket mindre.

Egentligen är det skit samma då jag hade varit i sjunde himlen om jag hade möjlighet att äga endera alternativen:Bugar

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skall man krana ur runt 2000hästkrafter med driftsäkerhet i form av en kolvmotor snackar vi ju bigblock med kompressorx2.
Jag gissar på bra mycket mer vikt än vad de två turbinerna turbonerna väger. Man kommer nog inte upp i mer än 30% effektivitet med kolvmotorerna heller, så bränsleförrådet skulle ju inte bli mycket mindre.

Egentligen är det skit samma då jag hade varit i sjunde himlen om jag hade möjlighet att äga endera alternativen:Bugar
En "Family cruiser" med 1240 kusar verkar allround.
[YOUTUBE-ID]OLxhQJWEOKc[/YOUTUBE-ID]

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Nä, man installerar en CRM W18-diesel på 2MW och 1500kg eller MTU, Eller 2 st om man vill ha mer.

Eller en 50-tals 57-liters W18 Isotta Fraschini-bensinare. Såna har jag kört och underhållit som maskinist/chief sedan 1989. Svarar bra på trotteln när de är varma :D

[YOUTUBE-ID]VCETVEqcTo8[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]NDT2E0b_7T4[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Då jag känner mig trygg i att jag rör mig bland likasinnade vänner (?), vågar jag erkänna att jag har ett stycke skönljudande motorhistoria i verkstan. Dåligt justerad tändning och endast soppa i förgasana tar ner helhetsintrycket, men kanske kompenseras av att en av åhörarna skrek "Dra åt helv*te!" och sprang ut på gården.

http://www.youtube.com/watch?v=teVvL0NrEIg

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då jag känner mig trygg i att jag rör mig bland likasinnade vänner (?), vågar jag erkänna att jag har ett stycke skönljudande motorhistoria i verkstan. Dåligt justerad tändning och endast soppa i förgasana tar ner helhetsintrycket, men kanske kompenseras av att en av åhörarna skrek "Dra åt helv*te!" och sprang ut på gården.

http://www.youtube.com/watch?v=teVvL0NrEIg

Roligt att se att du tar hand om ett stycke motorhistoria!
:tummenupp Kan tänka mig vilket ljudtryck det måsta ha varit i lokalen :D

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kan tänka mig vilket ljudtryck det måsta ha varit i lokalen :D
Jo. Första gången den startade (filmen är tagen andra gången) sket jag i princip på mig. Berätta det inte för någon bara. Gotta keep my cool. Instängd i ett hörn med ett eldsprutande monster mellan mig och utgången! Ooooh! :eek:

Jag bor 3km från P7 Revingehed och den här motorn kommer just från en Centurion som varit stationerad där. Det är ju lite kul. Jag släpade ut burdustolvan på gården och startade upp den till grannarnas ohöljda glädje. Efter en stund kom den glade pensionären från Miloverkstan som hjälpt mig med dokumentation på motorn: -Jag hörde du fick igång den!
Det mest roande med den kommentaren är att han bor på andra sidan byn. :D

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Nä, man installerar en CRM W18-diesel på 2MW och 1500kg eller MTU, Eller 2 st om man vill ha mer.

Eller en 50-tals 57-liters W18 Isotta Fraschini-bensinare. Såna har jag kört och underhållit som maskinist/chief sedan 1989. Svarar bra på trotteln när de är varma :D

Ja Isottorna W18 har så grymt skönt ljud, att höra tre stycken vråla när båten passerar..ujj ståpäls är bara förnamnet.:yoparty
Och tomgångs orrandet från T56:ans dieslar ..urrrff..uurrf. helt oslagbart.
Bra knuff i dom också:D

Appropå Rolls Royce Merlin så var det en Australiensare som kapade bort det främsta cylinderparet från en Merlin, och byggde en hoj runt den.
En twin på 5 liter:Bugar
Häftigt bygge, skulle vara kul med något ljudklipp från den, men har inte hittat något:gråta

http://74.54.120.132/dbbp/coolest/5000cc.html

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja Isottorna W18 har så grymt skönt ljud, att höra tre stycken vråla när båten passerar..ujj ståpäls är bara förnamnet.:yoparty
Och tomgångs orrandet från T56:ans dieslar ..urrrff..uurrf. helt oslagbart.
Bra knuff i dom också:D

Appropå Rolls Royce Merlin så var det en Australiensare som kapade bort det främsta cylinderparet från en Merlin, och byggde en hoj runt den.
En twin på 5 liter:Bugar
Häftigt bygge, skulle vara kul med något ljudklipp från den, men har inte hittat något:gråta

http://74.54.120.132/dbbp/coolest/5000cc.html

Ja den där hojen minns jag att jag läste ett reportage om i ngn hojtidning på 80-talet. Riktigt ball, ett ljudklipp skulle jag också gärna vilja höra!:Bugar

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja den där hojen minns jag att jag läste ett reportage om i ngn hojtidning på 80-talet. Riktigt ball, ett ljudklipp skulle jag också gärna vilja höra!:Bugar

MCM naturligtvis.
Jag kommer ihåg den.
Ett busigt bygge med halvdan finnish, precis som jag vill ha det.
merlinvtwin2.jpg

p7217438.jpg

Nummer tre 1987 tror jag, om någon är intresserad.

Hamnade senare i en "Streamliner":
[YOUTUBE-ID]-4kYGx3nikc[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
MCM naturligtvis.
Jag kommer ihåg den.
Ett busigt bygge med halvdan finnish, precis som jag vill ha det.
merlinvtwin2.jpg

p7217438.jpg

Nummer tre 1987 tror jag, om någon är intresserad.

Hamnade senare i en "Streamliner":
[YOUTUBE-ID]-4kYGx3nikc[/YOUTUBE-ID]

Tack

Ibland blir jag mer irriterad än vanligt över saknat ljudspår :mad:

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati