Skönaste ljudet någonsin!?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Nä, man installerar en CRM W18-diesel på 2MW och 1500kg eller MTU, Eller 2 st om man vill ha mer.

Eller en 50-tals 57-liters W18 Isotta Fraschini-bensinare. Såna har jag kört och underhållit som maskinist/chief sedan 1989. Svarar bra på trotteln när de är varma :D

Joo det har du nog rätt i. Jag har dock svårigheter med att avstå från ljudet som kommer ur en stor, arg åttacylindrig motor med bankerna i 90graders vinkel.

Jag kommer dock aldrig glömma när Persåkers Speedshop hade en Isotta uppställd utanför entren och ett litet knyte gick förbi med sin pappa varpå knytet fick stooora ögon, pekade på den grönmålade Isottan och utbrast; "Titta Pappa, en gräsklippare!"

Jag garvade ihop med många och tänkte tyst för mig själv; Rejäl gräsklippare! :D

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Jag undrar över en sak.

Kawasakis sexcylindriga 1300, låter inte den som en CBX den med?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Jag kikade lite på YT och konstaterade att Jörgen hade rätt.
Samma ljud men med dovare klang, vilket innebär att man behöver varva mer för att få samma F1 liknande skrik som en vass CBX har ur en z1300. Ja eller fuska med smalare pipor då:)

Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag tycker inte att 1300 låter lika mysigt.

Känns mer väluppfostrad.

Kanske är det så men Arto uppväger det mesta! :)

Såg honom första gången på strippen på Mantorp på sjuttiotalet. Då hade han helgipsat ena benet så han åkte inte på träskorna. Däremot körde han 402 m på 12,2 s med sin Kawa 1300 sittande baklänges. Mycket fortare än så gick den väl inte.

Tiden har sin gång och nu finns det väl många som överglänser honom men hans svar 1986 när Bike frågade hur långt han kan köra på bakhjulet står sig nog ännu. Arto hade tittat lite undrande när han fick frågan men gav det självklara svaret, "Tills bensinen tar slut så klart". :)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
[YOUTUBE-ID]oTrAtlIkkxs[/YOUTUBE-ID]Gammal wankel på gammal snöskoter.
Lägg också märke till hur tyst den är m.t.p. att den inte har någon ljuddämpare utan bara blåser avgaserna rakt ut.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker inte att 1300 låter lika mysigt.

Z1300 är ju 300cc större så de varvade ju inte riktigt lika mycket som CBX, men åas så tyckte jag att det kompenserades väl av mer bas och kraftfullare ljud när man hörde dem irl. Sedan gillade jag den ruggade designen på Z1300:an. Det var lite samma stadiga sång som en Merca- eller BMW-sexa. (Kopplingen verkar inte riktigt hålla i på rakan innan oljan är varm)

[YOUTUBE-ID]wjk4S5tpVi0[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I mina öron finns det inget som slår en överladdad wankel, hade det inte varit för bristen på pengar, tid och garageplats skulle jag börjat bygga en dirrrekt.

Säger som Lars Vegas på deras julskiva: Lyssna. Och njut.:Bugar

[YOUTUBE-ID]xGhorgniFzA[/YOUTUBE-ID]

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Sir Jörgen, jag måste säga att ni har eminent smak och kunskap.
Era poster förgyller vardagen på ett sätt som få poster kan göra.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Sir Jörgen, jag måste säga att ni har eminent smak och kunskap.
Era poster förgyller vardagen på ett sätt som få poster kan göra.

Jag ville ju bara styra över allt det ljud jag älskar (och har vigt mitt 42-åriga singelliv åt) till rätt tråd innan ngn moderatr plockar bort allt vackert jag vill ha kvar. Är det fel? Jag älskar motorer, det är mitt liv.
Johansson har jag till skillnad från dig (mig veterligen) träffat irl.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...