ska det bli R600 eller R1000 ??

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Efter att ha kört gata och på bandagar i ett antal år så har jag ledsnar mer o mer på gatåkat. :fakta
Tack vare detta har jag nu gått och sålt R1:an för att istället införskaffa en RR-hoj.
Under 2007 så ska jag köra (se försöka kvala in) minst ett B-race för att se om det ger någon mersmak.
Sen så får jag se vad som sen händer året efter...

Jag vill köpa en nyare (-04/-05) literhoj (helst R1) påställningsbar för att testa R1000,
men det säljs i stort sätt inga av nyare literhojar alls. (iaf inte på Sh och roadracing.se)
Därmot så finns det hur många annonser som helst på är sexhundror av alla dess slag.

Jag är inte helt emot att börja köra med en sexhundra,
men efter att nästan alltid ha kört literhoj så känns sexhundran "tom".
Ja jag vet att en sexhundra räcker till, men det är inte de jag syftar på


Finns det andra sajter/ställen där folk säljer sina RR-hojar?? :va
Hittar jag ingen lämplig literhoj så får det väl lov att bli en sexhundra... :gnissla
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Alla hårda killar kör ju R600 sen när du insett att du aldrig kommer bli snabb fuskar du och går upp till 1000...

(det jag vill säga är att 600 är jäkligt kul på bana men på vägen tja upp yill var och en)

björn
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Som Björn antyder ovan får du skilja på landsväg och bana. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra en 600 på landsväg, det vore helt värdelöst. Men på bana är det hugget som stucket. Det är nog t.o.m lite ballare med 600 på bana.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
björn.e skrev:
2599590 Alla hårda killar kör ju R600 sen när du insett att du aldrig kommer bli snabb fuskar du och går upp till 1000...

(det jag vill säga är att 600 är jäkligt kul på bana men på vägen tja upp yill var och en)

björn
Ha ha ha... jaså är det så det går till, jag trodde att det tvärtom,
att man byter ner motorvolymen och skyller allt på att den e slö... ;) :D



I somras så fick jag testa en R6 -03 och en SS kittad ZX6RR -04 på Gotland,
samt på gelleråsen fick jag testa en CBR 600RR -04
Dom var lätta och smidiga men med ett jäkla växlande...
ZX6:an gick som ett skållat ol*** !!


Frågan kvarstår dock,
finns det något annan plats där det annonseras ut RR-hojar eller har du en till salu?
 
Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Mr Helmut skrev:
2599748 Du skrev inte med blocket så jag säger blocket.

Tycker det finns rr hojar i mängder men de kanske bara är för jag tittat på äldre.
Jag nämde inte blocket pga att det knappt finns några där,
samt att dom som är någotsånär intressanta är redan sålda..

Du har rätt i att det finns mängder av RR hojar till salu.
Tyvärr inte av dom årsmodellerna som jag letar efter,
så därför vill jag fråga er som kör var man ska leta.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Affe_R1 skrev:
2599716 ...Dom var lätta och smidiga men med ett jäkla växlande...
Ska du tävla så blir det nog en del växlande med en 1000 oxå då man hela tiden håller (försöker hålla) sig på toppen av registret. Det får väl visserligen större effekter på varvtiderna att komma ur en kurva med fel växel på en 600 än en 1000 då registret är bredare på en 1000 men räknar man antalet växlingar på ett varv är nog skillnaden ganska marginell mellan klasserna. Nån får gärna rätta mig om jag har fel.
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
björn.e skrev:
2599590 Alla hårda killar kör ju R600 sen när du insett att du aldrig kommer bli snabb fuskar du och går upp till 1000...

(det jag vill säga är att 600 är jäkligt kul på bana men på vägen tja upp yill var och en)

björn

VAAA? Kör inte alla hårda killar 650??
 

sandstream

Guest
newstead skrev:
2599905 Ska du tävla så blir det nog en del växlande med en 1000 oxå då man hela tiden håller (försöker hålla) sig på toppen av registret. Det får väl visserligen större effekter på varvtiderna att komma ur en kurva med fel växel på en 600 än en 1000 då registret är bredare på en 1000 men räknar man antalet växlingar på ett varv är nog skillnaden ganska marginell mellan klasserna. Nån får gärna rätta mig om jag har fel.
Okej, då rättar jag dig :)

Du behöver inte alls växla lika mycket med en literhoj eftersom den har så mycket bättre vridmoment.
Jag har både provat att köra 600:a på bana och legat bakom 600:eek:r och det är ett jäkla växlande. Där jag kan gå ur en kurva på 3:an och inte växla alls innan det är dags att bromsa för nästa kurva kan 600:an gå ur kurvan på 2:an och sedan jobba sig upp till 4-5:an innan bromsningen.

600:a är kul på sitt sätt men inget jag uppskattar att köra.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
sandstream skrev:
2600226 Okej, då rättar jag dig :)

Du behöver inte alls växla lika mycket med en literhoj eftersom den har så mycket bättre vridmoment.
Jag har både provat att köra 600:a på bana och legat bakom 600:eek:r och det är ett jäkla växlande. Där jag kan gå ur en kurva på 3:an och inte växla alls innan det är dags att bromsa för nästa kurva kan 600:an gå ur kurvan på 2:an och sedan jobba sig upp till 4-5:an innan bromsningen.

600:a är kul på sitt sätt men inget jag uppskattar att köra.
Jo, självklart har literhojen bättre vrid men är inte skillnaden i antal växlingar ganska marginell ändå på ett varv? Även om man tjänar nån eller ett par växlingar på en 1000cc.
Tycker dom växlar som f-n i SBK oxå :)

Edit: Vi vanliga dödliga kanske inte utnyttjar toppeffekten på samma sätt som självmordspiloterna i SBK dock :va
 

sandstream

Guest
newstead skrev:
2600266 Jo, självklart har literhojen bättre vrid men är inte skillnaden i antal växlingar ganska marginell ändå på ett varv? Även om man tjänar nån eller ett par växlingar på en 1000cc.
Tycker dom växlar som f-n i SBK oxå :)
De kör på lite andra banor än vad vi gör. De svenska banorna framstår som gokartbanor i en jämförelse.

På Gelleråsen tex kan jag köra i princip lika fort på 3:an runt hela banan (förutom på rakan där jag hinner peta i 5:an) som jag gör om jag växlar mellan 2:an och 3:an hela varvet. Skulle tro att de som kör 600:a i samma tempo som mig växlar betydligt mer.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
sandstream skrev:
2600284 De kör på lite andra banor än vad vi gör. De svenska banorna framstår som gokartbanor i en jämförelse.

På Gelleråsen tex kan jag köra i princip lika fort på 3:an runt hela banan (förutom på rakan där jag hinner peta i 5:an) som jag gör om jag växlar mellan 2:an och 3:an hela varvet. Skulle tro att de som kör 600:a i samma tempo som mig växlar betydligt mer.
Var lite otydlig men jag menade NSBK med Lindström och dom andra stora pojkarna. Har ju iofs ingen bekräftad statistik på hur mycket dom växlar utan mitt påstående var bara från mina betraktelser vid sidan av banan.

Själv har jag inte kört nån 600:a på bana men dagens 600:eek:r är väl relativt jämförbara med min gamla 750 (-98) och visst växlade jag en del på Gelleråsen med den men tyckte inte att det var överdrivet mkt iaf. Visserligen hänger jag nog inte med dina tider men ändå :)
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
sandstream skrev:
2600284 De kör på lite andra banor än vad vi gör. De svenska banorna framstår som gokartbanor i en jämförelse.

På Gelleråsen tex kan jag köra i princip lika fort på 3:an runt hela banan (förutom på rakan där jag hinner peta i 5:an) som jag gör om jag växlar mellan 2:an och 3:an hela varvet. Skulle tro att de som kör 600:a i samma tempo som mig växlar betydligt mer.


Vad har du för utväxling på din, original? De 600:eek:r du jämfört med lär ju varit rätt så nerdrevade om det var rena rejshojar? Det är skillnad på 600 och 1000 men knappast en skillnad på 3 växlar över en raka?
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
sandstream skrev:
2600226 Okej, då rättar jag dig :)

Du behöver inte alls växla lika mycket med en literhoj eftersom den har så mycket bättre vridmoment.
Jag har både provat att köra 600:a på bana och legat bakom 600:eek:r och det är ett jäkla växlande. Där jag kan gå ur en kurva på 3:an och inte växla alls innan det är dags att bromsa för nästa kurva kan 600:an gå ur kurvan på 2:an och sedan jobba sig upp till 4-5:an innan bromsningen.

600:a är kul på sitt sätt men inget jag uppskattar att köra.
Jag är av samma uppfattningen efter att ha legat bakom ett antal 600:eek:r
ibland växlas det både en och två gånger innan jag behöver göra det. (samma tempo)
Detta har varit mellan och snabb grupp, inte licenspojkarnas, så det är kanske en dålig jämförelse. :näsblod






Jag måste ju erkänna att det är just därför det känns liite lockande med en 600:a
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om du gillar att växla, och gillar att testa nya saker, så kan du köra i 125Racer och 250 Racer också. Även 250SP går ju bra med B-licens.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Klart du ska ha en 600a Affe, så vi kan ha lite kul ihop nästa säsong (med kul så menar jag köra hoj på bana och inget annat :näsblod )

PMa vad du har för budget, ev. vet jag några objekt.

/Nitrous
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Affe_R1 skrev:
2600440 Jag är av samma uppfattningen efter att ha legat bakom ett antal 600:eek:r
ibland växlas det både en och två gånger innan jag behöver göra det. (samma tempo)
Detta har varit mellan och snabb grupp, inte licenspojkarnas, så det är kanske en dålig jämförelse. :näsblod

Jag måste ju erkänna att det är just därför det känns liite lockande med en 600:a
Klart du ska köra 600.
Att köra 1000 på svenska banor att som att köra runt med automatlåda, och hur mycket racing är det?

Spetsigt register ska det vara.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Affe_R1 skrev:
2599837

Du har rätt i att det finns mängder av RR hojar till salu.
Tyvärr inte av dom årsmodellerna som jag letar efter,
så därför vill jag fråga er som kör var man ska leta.

Sen är den STORA haken att du vill ha något reggat. 90% av alla racehojar går ju bort då tyvärr. Det blir väldigt begränsat när man letar då.
 

MC Doktorn

Guest
R600 är en bättre instegs klass på svenska banor men som sagt någon större skillnad är det inte, det är kurvhastigheten som avgör varvtidet inte effekten i sig.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top