ska det bli R600 eller R1000 ??

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sandstream skrev:
2603674 Intressant eftersom det går stick i stäv med vad Victor "har hört".

Hur fick du det där till en jämförelse mellan 600 och 1000 kubik?
Ökan man farten kanske inte växlarna stämmer och då får man ändra växlingspunkter eller dreva om. Det sista är lite svårt under ett ERF gissar jag. Rätt så självklart skulle man kunna tycka.
Eller gör du en massa onödiga inlägg nu för att spamma lite?
 

sandstream

Guest
Victor skrev:
2603714 Hur fick du det där till en jämförelse mellan 600 och 1000 kubik?
Ökan man farten kanske inte växlarna stämmer och då får man ändra växlingspunkter eller dreva om. Det sista är lite svårt under ett ERF gissar jag. Rätt så självklart skulle man kunna tycka. Eller gör du en massa onödiga inlägg nu för att spamma lite?
Nej, jag gjorde en rejäl miss när jag läste, sorry! :rodnar
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Hallå hallå!!!

Hardu någe emot Kawa eller!?!

Jag har en till salu! Nyare, går att regga, alla orginal delar nya nerpackade.

Jag väljer att fortsätta min andra roadracingsäsong på 600 för att jag tror det ger mig mer i längden. Dvs jag lär in grunderna av racing = hög kurvhastighet!
Jag tror att för att bli duktig måste man lära sig att gå in hårt, snabbt in i kurvorna för att sedan ha med sig hastigheten igenom och ut ur kurvorna.
R1000 e fusk... :D

.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
flykay76 skrev:
2604023 Hallå hallå!!!

Hardu någe emot Kawa eller!?!

Jag har en till salu! Nyare, går att regga, alla orginal delar nya nerpackade.
Du kan vara lugn, jag har luskat lite på din Kawa. ;) :tummenupp
 

Borgh

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Hägersten,Sthlm
Hoj
Yamaha R1 -09
nazurro skrev:
2603687 Senast det var Rookie tävling på Gelleråsen vill jag minnas att 600 och 1000 körde tillsammans och att det var en 600:a som var först över mållinjen! Eller har jag helt fel?

det va stor debutant tävlingen på gälleråsen i sommras som 600 occh 1000 körde tillsammans, det var 600 1:a och 2:a och första 1000 var trea 18 sekunder efter.....
 

stridis nr60

if you cant bet them.hit them harder
Gick med
6 Oct 2005
Ort
stockholm
Hoj
gsxr1000-02-Race,wr 250
Borgh skrev:
2604869 det va stor debutant tävlingen på gälleråsen i sommras som 600 occh 1000 körde tillsammans, det var 600 1:a och 2:a och första 1000 var trea 18 sekunder efter.....
PÅ falkenberg när det var gemensam start i sommras så var det 1000cc på
1,3,4,5 plats kollar man varvtider är det väl hugget som stucket.hur ser Jimmy lindströms varvtider ut gemfört med Mickel nilssons
 

sandstream

Guest
På Sviestad har Miinin varvrekordet med en GSX-R1000 -03 och Lindström var väl bara ett par tiondelar i från på sin R1 -06 i år.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
sandstream skrev:
2605049 På Sviestad har Miinin varvrekordet med en GSX-R1000 -03 och Lindström var väl bara ett par tiondelar i från på sin R1 -06 i år.

Det är nog den långa rakan som ger 1000cc:arna mer övertag på Sviesta jämfört med t.ex Gelleråsen.
 

sandstream

Guest
nazurro skrev:
2605137 Det är nog den långa rakan som ger 1000cc:arna mer övertag på Sviesta jämfört med t.ex Gelleråsen.
Men det skiljer väl inte så mycket i längd mellan de rakorna?
Däremot kommer du ut med högre fart på Gelleråsens vilket borde gynna 600:eek:rna.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2605299 Men det skiljer väl inte så mycket i längd mellan de rakorna?
Däremot kommer du ut med högre fart på Gelleråsens vilket borde gynna 600:eek:rna.

Bara några hundra meter.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
oFFkeFF skrev:
2605379 Bara några hundra meter.

Banans längd i meter dividerat med banans längd i cm (mätt med linjal på flygbild =P), detta sedan multiplicerat med rakans längd i cm (också mätt med linjal på samma bild) ger följande längd på rakorna:

Gelleråsen: 656m
Sviesta: 928m

Väldigt oexakt mätt men borde vara ungefär lika dåligt mätt på båda banorna, så som OffKeff skriver skiljer det några hundra meter, rättare sagt 272m.

Någon som vet om jag ens kom nära?
 

sandstream

Guest
nazurro skrev:
Någon som vet om jag ens kom nära?
När det gäller Sviestad har jag svårt att tro att rakan skulle vara nästan en kilometer men det finns säkert någon som vet.
På Anderstorps och Mantorps långa rakor når iaf jag klart högre toppfart än på Sviestad.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2605469 När det gäller Sviestad har jag svårt att tro att rakan skulle vara nästan en kilometer men det finns säkert någon som vet.
På Anderstorps och Mantorps långa rakor når iaf jag klart högre toppfart än på Sviestad.

Minns inte siffran på sviestad exakt, men den är ~800m, den är lång. Toppfarten är rätt brutal, särskilt med 1000cc, runt 280 för de som kan köra riktigt bra.
Sviestad och Anderstorp är de banorna jag haft högst toppfart på min 250, 245 på sviestad och 250 på anderstorp.
Man får en liten extra skjuts nerför på sviestad efter knicken som hjälper till.
Mantorp har oftast inte riktigt samma toppfart, långsam utgång och sen går det uppför.
Karlskoga prickar man ungefär 230km/h med 250/600, 1000cc har jag inte hört mig för så mycket om toppfarter där, de behöver ju oftast bromsa lite tidigare..
 

sandstream

Guest
Jag kan ju bara gå efter min egen mätare och det faktum att jag inte är i närheten av det bästa SBK-förarna men här är mina ungefärliga toppfarter:
Sviestad: Ca 250-260 km/h
Gelleråsen: Ca 250-260 km/h
Mantorp: Ca 280-290 km/h
Anderstorp: Ca 290 km/h

På de två sistnämnda banorna är det inga problem att hänga av även snabba 600-förare, problemet kommer när det är dags att bromsa :D
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
sandstream skrev:
2605494...här är mina ungefärliga toppfarter:
Sviestad: Ca 250-260 km/h

Alltså då måste ju min mätare visa helt galet. När jag bromsar min standard R6 -01 efter knicken visar den en bit över 260. Och då har jag inte ens någon bra utgång ur torparn. Inte ur någon kurva för den delen, eftersom jag precis börjat köra. Jämfört med den borde din brutala gixxer göra 280. Vid något tillfälle låg jag efter någon 1000cc:are och den drog ifrån mig duktigt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
nazurro skrev:
2605512 Alltså då måste ju min mätare visa helt galet. När jag bromsar min standard R6 -01 efter knicken visar den en bit över 260. Och då har jag inte ens någon bra utgång ur torparn. Inte ur någon kurva för den delen, eftersom jag precis börjat köra. Jämfört med den borde din brutala gixxer göra 280. Vid något tillfälle låg jag efter någon 1000cc:are och den drog ifrån mig duktigt.

Jag har fisit med en gsx1000 på sexan genom torparn och ändå haft strax över 260 på mätaren på sviestad. Men, bergskurvan är hårig att bromsa in i, och har man inte kört så mycket där, kanske en dålig utgång och en lite fegare inbromsning inte ger högre toppfart.
Sen får man också tänka på glädjemätarna.
Gelleråsen +250 har jag lite svårt att tro på även med 1000cc.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Affe_R1 skrev:
2599582 Efter att ha kört gata och på bandagar i ett antal år så har jag ledsnar mer o mer på gatåkat. :fakta

Så du ska börja "rejsa" lite mera nu Affe, kul :tummenupp
Så hittar du någet skojj? Själv så letar jag också hoj men ska bara åka
hoj för att ta mig till racen och titta ; )
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top