ska det bli R600 eller R1000 ??

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2605529 Jag har fisit med en gsx1000 på sexan genom torparn och ändå haft strax över 260 på mätaren på sviestad. Men, bergskurvan är hårig att bromsa in i, och har man inte kört så mycket där, kanske en dålig utgång och en lite fegare inbromsning inte ger högre toppfart.
Sen får man också tänka på glädjemätarna.
Gelleråsen +250 har jag lite svårt att tro på även med 1000cc.
Sviestad körde jag 05 och har väl utvecklats en del sen dess så det kanske går lite fortare nu.
Över 250 på mätaren på Åsen är inga problem, sen vad det är för verklig fart är en annan potatis.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom flesta hojarna har hastigheten via växellådan numera. Så hojen har ingen aning om att man har drevat om den då. Man får räkna ut farten beroende på sin drevning.

På Anderstorp körde vi ett kugg mindre fram än orginal på ZX6RR. Den ska göra 261km/h med org. Med det mindre kugget fram fick den ca en 7% lägre utväxling och skulle då göra ca 242,7km/h.
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
nazurro skrev:
2605457

...klipp klipp...

Gelleråsen: 656m
Sviesta: 928m

Väldigt oexakt mätt men borde vara ungefär lika dåligt mätt på båda banorna, så som OffKeff skriver skiljer det några hundra meter, rättare sagt 272m.

Någon som vet om jag ens kom nära?

Jo ganska nära, sen är det lite lurigt med var en raka börjar och slutar men jag sätter ändå en slant på att Sviesta är 906m och karlskoga 566m

sandstream skrev:
2605803 Sviestad körde jag 05 och har väl utvecklats en del sen dess så det kanske går lite fortare nu.
Över 250 på mätaren på Åsen är inga problem, sen vad det är för verklig fart är en annan potatis.

Nu ska jag vara "glädjedödare", verklig fart är tyvärr mycket lägre. :gnissla

En 55:a på Sviesta sätts om man får till lite drygt 230km/h i toppfart med en 1000cc. Kommer du runt Gelleråsen på 1.12 borde toppfarten inte bli så mycket högre än knappt 220km/h (edit:230 ska det vara), även här med 1000cc.

Fast där man ser stor skillnad på 600cc och 1000cc är på start/mål på Sviesta, ~20km/h...
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Strandelin skrev:
2606099

Nu ska jag vara "glädjedödare", verklig fart är tyvärr mycket lägre. :gnissla

En 55:a på Sviesta sätts om man får till lite drygt 230km/h i toppfart med en 1000cc. Kommer du runt Gelleråsen på 1.12 borde toppfarten inte bli så mycket högre än knappt 220km/h, även här med 1000cc.

Fast där man ser stor skillnad på 600cc och 1000cc är på start/mål på Sviesta, ~20km/h...

Toppfarten på rakan har inte så mycket med vilka varvtider man sätter, iaf inte på sviestad.
Att pricka bra toppfarter på sviestad behöver man inte köra särskilt fort för heller.
En 1000cc som inte accar från ~80-100km/h i torparn till 250km/h på 650m?
Då gasar man inte, eller bromsar alldeles för tidigt..
600'or åkte jag iofs sakta ikapp med min 250 eftersom man tog med sig rätt bra fart ut på rakan, sen fick man ta dem i inbromsningen, utvarvad på 6'an 13000rpm, toppfart över 240km/h.
Min gamla ss600 plockade jag över 240 ärliga på sviestad också, utan att åka under minuten..
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
ReDan skrev:
2605556 Så du ska börja "rejsa" lite mera nu Affe, kul :tummenupp
Så hittar du någet skojj? Själv så letar jag också hoj men ska bara åka
hoj för att ta mig till racen och titta ; )
Jo jag ska testa ett B-race till o börja med, sen får vi se var det leder...
(hoppas bara att jag lyckas kvala in till racet) :3freak


Angående hoj så fick jag min hoj helt såld igår. (han hade betalat handpenning)
men tyvärr så har jag inte hittat den hojen jag helst av allt vill ha, så vi får se...
Det finns ju denna men det är lite väl mycket pengar för min plånbok...


Jag hittade denna tråden som "flugan" har startat. :tummenupp
Länkar till begagnatmarknaden för RR-hojar
 
Last edited:

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
RR:Benny skrev:
2603595
Affe_R1 skrev:
2603287 jag har nu kommit fram till att en literhoj kommer passa mig bäst..QUOTE]


Jag tänkte likadant som du, å köpte en K3:a, å visst är det sköönt klös.
Men så fick jag köra en honda 600 -05:a på mantorp i år....
WOOOW va kul det var. Rena Ahaa upplevelsen. (är det så här det ska vara!!!)

Skillnaden i kurvhastiget var enorm, men på rakan höll jag på att krokna av tristess.... Det roliga var att jag fick samma varvtider på 600 som på min K3:a trots att jag bara fick 8-10 varv på 600:an.
(iof är jag inte bland dom snabbaste... 1:26)

Såå nu funderar jag byta K3:an mot en 600 till 2007.

Ang. växlingar..
Jag kör ERF med 2 snabba A-förare. När dom ligger ute tar hojen 10-15% mer soppa än när jag kör.
Vi har kommit fram till att jag växlar oftare och kör på ett lägre varvtal än dom.

Så jag tror det beror på föraren, inte på hojen...

//
Benny

Har exakt samma erfarenheter som du.Körde en honda 600RR 05a 10 varv på gelleråsen med laptimer.Kör annars en R1 05a och där vågar inte jag kräma ur likadant ur kurvor som på 600an.
 

sandstream

Guest
Strandelin skrev:
Nu ska jag vara "glädjedödare", verklig fart är tyvärr mycket lägre. :gnissla
Det är jag självklart medveten om :tummenupp

Har ett par varv från Åsen i somras som loggades med GPS, ska se om jag kan hitta dem och se om farten finns angiven.

EDIT: Hittade filen och vad jag kan räkna fram genom att räkna pixlar i PS så var min bästa toppfart drygt 230 km/h (233) och då visar mätaren drygt 255 km/h. Kan tillägga att bästa toppfarten sattes på ett av de sämre varven tidmässigt men att varven på 1.12-tider också hade toppfarter runt 230 km/h.

Bifogar en bild :)
 

Bifogat

  • sh_gps_varv.gif
    sh_gps_varv.gif
    11.6 KB · Visningar: 88
Last edited:

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
oFFkeFF skrev:
2606174 Toppfarten på rakan har inte så mycket med vilka varvtider man sätter, iaf inte på sviestad.
..

Näe det är sant, angav tider för att visa att det var lite mer än lukta-på-blommorna-tempo. Annars tycker vi olika men vi kan kanske enas om att det går fortare med högre hastighet. :)

sandstream skrev:
2606827 Det är jag självklart medveten om :tummenupp

Har ett par varv från Åsen i somras som loggades med GPS, ska se om jag kan hitta dem och se om farten finns angiven.

EDIT: Hittade filen och vad jag kan räkna fram genom att räkna pixlar i PS så var min bästa toppfart drygt 230 km/h (233) och då visar mätaren drygt 255 km/h. Kan tillägga att bästa toppfarten sattes på ett av de sämre varven tidmässigt men att varven på 1.12-tider också hade toppfarter runt 230 km/h.

Bifogar en bild :)

Usch vad hemskt, du har rätt! :huvet

fel av mig, drygt 230 på Gelleråsen ska det vara, farten på rakan har inget med varvtiden att göra men hur fort du kör genom depåkurvan påverkar toppfarten... såklart...
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag har väl inte så mycket att välja på efter inhandlat mig en ny hoj i går.
Den platsar bara in i en av klasserna :D
 

Bifogat

  • minmc.jpg
    minmc.jpg
    88.1 KB · Visningar: 152

sandstream

Guest
Liwa1 skrev:
2607122 Jag har väl inte så mycket att välja på efter inhandlat mig en ny hoj i går. Den platsar bara in i en av klasserna :D
Griiiiiim!
Jag har redan frågat din sämre hälft på vilket sätt man bör uppvakta dig för att få låna den ett par varv på Gotland nästa år :D
 

Dr.Bike

Guest
Liwa1 skrev:
2607122 Jag har väl inte så mycket att välja på efter inhandlat mig en ny hoj i går.
Den platsar bara in i en av klasserna :D

Ah - läcker! (Men det är ju en Sukiyuki!) :D

Kul!!
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
sandstream skrev:
2607155 Griiiiiim!
Jag har redan frågat din sämre hälft på vilket sätt man bör uppvakta dig för att få låna den ett par varv på Gotland nästa år :D

:D Svarar är istället Sandis, klart du får prova den (bestämde just jag, den sämre häften)
Smått störande att "hennes" Sukka är i princip lika välutrustad som jag.. errhmm.. som min Kawwa menar jag :)
Fast på banan har hon inte en chans :yoparty

/Nitrous
 

Dr.Bike

Guest
sandstream skrev:
2607155 Griiiiiim!
Jag har redan frågat din sämre hälft på vilket sätt man bör uppvakta dig för att få låna den ett par varv på Gotland nästa år :D

Se till att få lite fart i din egen ångmaskin nu i stället! :mattias :D

*lockar med filstiftet* :cdevil
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Liwa1 skrev:
2607122 Jag har väl inte så mycket att välja på efter inhandlat mig en ny hoj i går.
Den platsar bara in i en av klasserna :D
Perfekt !! Då har jag iaf en hoj att köra med på Actionpics körningar.. ;)










Näe men seriöst, ett stort Grattis till nyförvärvet !! :tummenupp :hoppa :hoppa
hoppas att du blir nöjd med den :)


Dr.Bike skrev:
2607188 Ah - läcker! (Men det är ju en Sukiyuki!) :D

Kul!!
Det heter faktiskt SURzuki :hihi
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Back to topic då.

Affe, köp en 600. Det kommer inte att gynna varvtiderna om du inte vågar slå på ut ur böjarna. Precis lika lite gynnar det varvtiderna om du vågar slå på, men hamnar i omloppsbana.

Jag har kört 250SP, 600 och 1000 på bana, och visst är det häftigt med en 1000 när det sladdar och går på bakhjulet och sådär. Men nästa varv vågar åtminstone jag inte provocera fram den där sladden igen. 600 är nog en vettig kompromiss mellan pulver och kontrollerbarhet. Sen när du vunnit råkky600 kan du gå vidare till sooperbajk och dominera där.

Tvåtakt är naturligtvis det enda rätta, så gör oss alla förvånade och kom med till Korpen-125.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det var väl själva f.. vad min hoj skulle bli poppis då. Håll er till era egna va :arsele

Kanske AffeR1 kan få testa den då....om han inte har en hoj tills det är dags att ge sig ut igen på banorna.

Nitrous!!!Älskade make, du har en EGEN hoj och har man köpt sig en Kermitgrön kawa kavack får man stå sitt kast och sukta efter min hoj i depån :tungan
 

Dr.Bike

Guest
Affe_R1 skrev:
2607196 Det heter faktiskt SURzuki :hihi

Skratta lagom du! Snart sitter du kanske på en egen! :skrämd

Näe - köp du en 600, det kommer göra dig gott när du kör ifrån mig på den.
Annars kommer jag bara skylla det hela på att du sitter på en 1000-kubikare!
:lol
Tror faktiskt att en 600 är "bästa paketet! för bana om vi talar 4-takt.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Dr.Bike skrev:
2607235 Skratta lagom du! Snart sitter du kanske på en egen! :skrämd

Näe - köp du en 600, det kommer göra dig gott när du kör ifrån mig på den.
Annars kommer jag bara skylla det hela på att du sitter på en 1000-kubikare!
:lol
Tror faktiskt att en 600 är "bästa paketet! för bana om vi talar 4-takt.
Ja man vet ju aldrig... :confused:
Jag känner att köra själva racet med en 600:a faktiskt lockar mig. :tummenupp
men det är all den andra körningen som gör att jag är väldigt tveksam till att köpa en...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top