ska det bli R600 eller R1000 ??

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Axxexs skrev:
2606020 Dom flesta hojarna har hastigheten via växellådan numera. Så hojen har ingen aning om att man har drevat om den då. Man får räkna ut farten beroende på sin drevning.

På Anderstorp körde vi ett kugg mindre fram än orginal på ZX6RR. Den ska göra 261km/h med org. Med det mindre kugget fram fick den ca en 7% lägre utväxling och skulle då göra ca 242,7km/h.


Fick en Excelfil ifrån en kompis och i den kan man lägga in alla variabler för sin motor såsom maxvarv , högsta motoreffektvarv, drevning mm och få tabell på maxfart på alla växlar, optimalt växlingsvarvtal och vid vilken fart, vad gör ett kuggs skillnad fram o bak på resp växel.. Ja ett kalkylfreak som jag kan få ut massor av en sådan fil.
Vet inte hur man lägger ut filen här men PMa så mailas den.
 

Bifogat

  • Utväxl.JPG
    Utväxl.JPG
    122.5 KB · Visningar: 103

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag läste precis specen på en gixxer K5/K6. Vad tusan de väger ju MINDRE än min R6:a!!! Här köpte man en 600:a för att den skulle vara smidig, lättsvängd och ha en jävla kurvhastighet, men gixxern är ju t.o.m lättare samt med 178 hk.

Eller är det så att en 1000 med samma vikt ändå är "klumpigare" pga att den måste byggas med ett chassi som funkar med den mycket större effekten? Dvs att kurvhastigheten är större på en 600:a än en 1000 om båda väger lika mycket?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
nazurro skrev:
2630018 Jag läste precis specen på en gixxer K5/K6. Vad tusan de väger ju MINDRE än min R6:a!!! Här köpte man en 600:a för att den skulle vara smidig, lättsvängd och ha en jävla kurvhastighet, men gixxern är ju t.o.m lättare samt med 178 hk.

Eller är det så att en 1000 med samma vikt ändå är "klumpigare" pga att den måste byggas med ett chassi som funkar med den mycket större effekten? Dvs att kurvhastigheten är större på en 600:a än en 1000 om båda väger lika mycket?

K7:an väger mer så du får se till att tävla mot dem... ;)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Affe_R1 skrev:
2599716
I somras så fick jag testa en R6 -03 och en SS kittad ZX6RR -04 på Gotland,
samt på gelleråsen fick jag testa en CBR 600RR -04
Dom var lätta och smidiga men med ett jäkla växlande...
ZX6:an gick som ett skållat ol*** !!
Jag har aldrig riktigt förstått det där resonemanget? Hur kör ni 1000kubikarna då? Jag växlar inte nå mer med en 600 än med en 1000cc på bana. Man väljer ju den växel som varvar ur just efter du rätat upp hojjen. Iaf på anderstorp och mittsverige så räcker då 600's effekt till att tappa greppet på bakhjulet även om man inte ligger på toppvarven.

Kan verkligen inte förstå om ni tycker det är jobbigt att växla på rakorna, herregud, finns ju inte särkskilt mycke annat att göra på raksträckan ändå? Speciellt på anderstorp kändes det som att ligga på soffan och se på tv på långrakan.

Nä ni som tycker att de e jobbigt å växla ofta borde få en helhelg på en crossbana på en 450cc crosshoj.

Sen vad du ska köra tycker jag handlar om smak, jag tror att man blir bättre på köra bra mycke fortare på en 600 än på 1000 men det kanske inte är lika roligt.

nazurro skrev:
2630018
Eller är det så att en 1000 med samma vikt ändå är "klumpigare" pga att den måste byggas med ett chassi som funkar med den mycket större effekten? Dvs att kurvhastigheten är större på en 600:a än en 1000 om båda väger lika mycket?
Att det är större motor gör också att de blir tyngre att svänga för att de e större krafter.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Olof Eriksson skrev:
2630035Sen vad du ska köra tycker jag handlar om smak, jag tror att man blir bättre på köra bra mycke fortare på en 600 än på 1000

Så kan jag absolut tänka mig att det är, man kan med en 600 inte kompensera med motoreffekt för dåliga spår eller låg kurvhastighet, på samma sätt som med en 1000.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
nazurro skrev:
2630039 Så kan jag absolut tänka mig att det är, man kan med en 600 inte kompensera med motoreffekt för dåliga spår eller låg kurvhastighet, på samma sätt som med en 1000.
Sen handlar det mycke mer om gaskontroll på en cykel med mer effekt, och det är något man måste träna sig till. Men innan det hänger på hur bra gaskontroll man har så åker man duktigt fort. Finns så mycket annat som man måste lära sig först och man behöver inte fokusera så mycket på om man har 3/16 gas eller 4/16 gas när man kör en 600...
 

MC Doktorn

Guest
600 bättre att börja med, det som avgör varvtider är kurvhastigheten.

Varvtiderna i rookie eliten ligger ganska lika utom på effektbanorna.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
oscar skrev:
2611442 Ja man växlar minde med en 1000! På tex Mo I Rana körde jag varvet på tre växlar med Humlans hoj, och jag tror inte att det hade funkat med en 600!
MEN såååå jäkla knepigt är det inte att komma ihåg att växla. Kan man inte reda ut det så kanske man borde göra något annat istället… :pannkyss
...lustig bana den.
Vi körde enbart på 2:an & 3:an, ...& dessutom med endast en uppväxling & en nedväxling per varv !!
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
En liten uppföljning...

Jag får börja med att tacka för all den respons jag fick i denna tråden. :)

Allt mitt grubblande för att bestämma mig för vilken hoj jag skulle köpa är äntligen över !!
Det blev en Honda CBR 600RR -05 (som ni garanterat känner igen)

Varför valde jag då just denna:
Jag ville ju ha en R1 -04/-05 och har varit och huggt på ett par stycken,
men det visade sig alltid att dom inte gick att registrera i Sverige. Tack Nogger !!

Under tiden som jag har letat efter min "dröm R1:a" så började jag att titta allt mer på 600:eek:rna.
Som en del skrev så är det kanske lättare att börja med en 600:a som inte är så effektstinn.
Detta fastnade i bakhuvudet och jag började hålla lite koll på dessa annonser.

Orsaken till att det blev just denna modellen beror på att av dom 600:eek:r jag hade kört tidigare
(Marias R6 -03, Yashas 600RR -04 och Nitrous kittade ZX6RR -04)
så trivdes jag faktiskt bäst på Yashas Honda, den kändes bara rätt från början. :tummenupp
(även om dom andra också var roliga att köra)

Med detta i minnet så åkte jag och tittade på "min nya hoj"
Priset tyckte jag var bra (blev bättre) samt att jag fick med en hel del vid sidan av hojen gjorde att det kändes helt rätt och jag ville slå till på en gång.
Nu är ju problemet för mig att jag brukar vara lite för spontan vid mina köp,
så jag bad om att få några timmar till att fundera och återkomma med svar, trots att han hade en till som var intresserad.


På vägen hem så diskuterade jag med JoS som hade följt med om för och nackdelar med hojen. (Tack JoS)
Det enda negativa vi (jag) kom fram till var effekten som jag var/är rädd för att sakna.
Priset var rätt, årmodellen var rätt, modellen var rätt och det följde med en hel del vid sidan.

Så vi han mer eller mindre knappt landa i Uppsala fören jag ringde och sa att jag tog den. :fakta :)




Såhär lite i efterhand när jag har lyckats smälta alltihopa litegran,
så tror jag att jag har gjort helt rätt och kommer att vara skitnöjd med denna hojen !!
Så nu ser jag fram emot att bli omkörd av er allihopa kommande sommar.. :yoparty


Ett extra tack till dom som jag har fått stöd av och har stått ut med mitt "gnällande"


Nogger
Nitrous
Liwa1
JoS
Tellan
och självklart familjen ;)



En liten bild på pärlan måste ju med.
(Pga det rådande vädret så är inte bilden speciellt bra)
 

Bifogat

  • Nya pärlan.jpg
    Nya pärlan.jpg
    112 KB · Visningar: 136
  • Hojen.jpg
    Hojen.jpg
    132 KB · Visningar: 78
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
GRATTIS till hojen

Ska bli kul och köra med dig i sommar, vi och våra 600or :D

Kul att man kunnat hjälpa till lite i dina tankegångar.
Gissar på att du lääääääängtar till Gotland Ring nu

/Liwa1
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Men skit altså.

Hur fan kunde du köpa en sån???????
Du har rätt i dina argument om att hojjen e bra.
Men du har missat det viktigaste av allt, ditt nic på sporthoj blir ju helt fel.
Nu blir ju hela värdsbilden fel. Snön blir varm och eld blir kallt.

:tummenupp
Grattis till ett förhopningsvis bra köp.
 

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Ort
.
Hoj
Lilla Råttan
Grattis Affe! Inte för att jag har en aning om VAD du har köpt men ATT handla är härligt! :tummenupp
 

Maria

....addicted....
Gick med
2 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07
Affe_R1 skrev:
Orsaken till att det blev just denna modellen beror på att av dom 600:eek:r jag hade kört tidigare
(Marias R6 -03, Yashas 600RR -04 och Nitrous kittade ZX6RR -04)
så trivdes jag faktiskt bäst på Yashas Honda, den kändes bara rätt från början. :tummenupp
(även om dom andra också var roliga att köra)


Stort grattis till den nya hojen!!! Kan förstå att du längtar till Gotland. Kan meddela att du inte är ensam.

Kul att man kunde bidra lite till att ge dig en möjlighet att prova lite olika 600:eek:r modeller. Själv tänkte jag knycka Olles hoj några varv nästa år för att se hur jag upplever den hojen på banan.

/Maria
 

sandstream

Guest
Grattis Affe! :tummenupp

Har full förståelse för att det blev en 600:a, nu har du ju alltid något att skylla på när du inte hänger med :hihi :pannkyss
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
VA !!!!!!!:skrämd Blev det ett sånt effektmonster ?? Hur blir det med den här då som vi va och titta på då ?? http://www.blocket.se/vi/9924148.htm?ca=11_s Du plussa alltså på 200 cc till....:mattias

Skämt åsido affe, det där kommer och bli kanon och jag va jue med och såg hur LITE delar du fick med oxå..:tummenupp

Nu hoppas vi på en tidig vår så man kan få höra sången från akraröret på "triumphen"....
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Grattis Affe, nu vill jag se dig lägga bombvarv på banorna i sommar :tummenupp Är du riktigt snäll så kan jag tänka mig att prova den ett par pass....:pannkyss
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Liwa1 skrev:
2644956 GRATTIS till hojen

Ska bli kul och köra med dig i sommar, vi och våra 600or :D

Kul att man kunnat hjälpa till lite i dina tankegångar.
Gissar på att du lääääääängtar till Gotland Ring nu

/Liwa1
Tackar...

Ja det blir 600:a maffian den kommande sommaren:yoparty

Om du bara anar hur mycket jag lääängtar till kalkbrottet!! :nicka
Eskilsson skrev:
2644968 Men skit altså.

Hur fan kunde du köpa en sån???????
Du har rätt i dina argument om att hojjen e bra.
Men du har missat det viktigaste av allt, ditt nic på sporthoj blir ju helt fel.
Nu blir ju hela värdsbilden fel. Snön blir varm och eld blir kallt.

:tummenupp
Grattis till ett förhopningsvis bra köp.
Tackar..

Jo jag har grubblat en hel på mitt nick också,
men har bestämt mig för att behålla det tillsvidare.
Titania skrev:
2644992 Grattis Affe! Inte för att jag har en aning om VAD du har köpt men ATT handla är härligt! :tummenupp
Ha ha ha... inget ovänatat svar från en av det andra könet ;)
Maria skrev:
2645007 Stort grattis till den nya hojen!!! Kan förstå att du längtar till Gotland. Kan meddela att du inte är ensam.

Kul att man kunde bidra lite till att ge dig en möjlighet att prova lite olika 600:eek:r modeller. Själv tänkte jag knycka Olles hoj några varv nästa år för att se hur jag upplever den hojen på banan.

/Maria
Tackar..
Ja detta hjälpte ju inte direkt mot Gotlandsabstinensen :gnissla

Jag får även tacka än en gång för att jag fick provköra din hoj. :krama
sandstream skrev:
2645031 Grattis Affe! :tummenupp

Har full förståelse för att det blev en 600:a, nu har du ju alltid något att skylla på när du inte hänger med :hihi :pannkyss
Jag skulle vilja höra dina ursäkter om jag blir snabbare än dig på min så ynkliga 600:a :7peta
 

sandstream

Guest
Affe_R1 skrev:
Jag skulle vilja höra dina ursäkter om jag blir snabbare än dig på min så ynkliga 600:a :7peta
Det kommer att ske samtidigt som tyngdlagen slutar att gälla på jorden, jag är med andra ord inte direkt orolig :D
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Nogger skrev:
2645135 VA !!!!!!!:skrämd Blev det ett sånt effektmonster ?? Hur blir det med den här då som vi va och titta på då ?? http://www.blocket.se/vi/9924148.htm?ca=11_s Du plussa alltså på 200 cc till....

Skämt åsido affe, det där kommer och bli kanon och jag va jue med och såg hur LITE delar du fick med oxå..:tummenupp

Nu hoppas vi på en tidig vår så man kan få höra sången från akraröret på "triumphen"....
Ha ha ha... du e bara besviken för att jag svek 1000kubikarna :tungan
tyvärr så ingick det ju bara en o annan del i köpet:rolleyes:

Jag startade den en snabbis igår kväll... VILKEN SÅNG !!:yoparty
M:et skrev:
2645393 Grattis Affe, nu vill jag se dig lägga bombvarv på banorna i sommar :tummenupp Är du riktigt snäll så kan jag tänka mig att prova den ett par pass....:pannkyss
Ha ha ha... ja det där med bombvarv får vi se hur det blir, men jag ska försöka :tummenupp

Ja du kanske kan få låna den ett par varv eftersom det inte sitter några blinkers på den. :hihi :hihi
aRWe skrev:
2645457 Du har ju blivit lurad, det där är ju en Triumph, det står ju det på´n:D
Japp det är Triumph special Edition -05 :tuttar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top