ska det bli R600 eller R1000 ??

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
De jag pratat med gör lika många växlingar per varv runt både Sviestad och Gelleråsen. På sviestad är det tvåan genom bergskurvan, trean - fyran innan esset och ner till tvåan igen. Oavsett om man kör 600 eller större. Om det skiljer något så beror det på drevning eller varvtid, inte på kubik. Visst kan det gå att undvika växlingar lättare på en R1000 men kör ni för att det är bekvämt eller för att det ska gå fort?
Nu kanske inte det gäller i mellangruppen på en gatkörning men nu var ju avsikten att tävla. Ska vi avliva den där myten nu?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Kör R1000, de behöver hjälp med bemanningen i startfältet.

Edit: D v s det är inte alltid de har fullt startfällt.
 
Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
WestW skrev:
2600505 Sen är den STORA haken att du vill ha något reggat. 90% av alla racehojar går ju bort då tyvärr. Det blir väldigt begränsat när man letar då.
Det är faktiskt inte ett så stort problem,
det stora problemet är att dom 600:a hojjarna är för vässade i motorn.:fakta

Buster skrev:
2600490 Klart du ska köra 600.
Att köra 1000 på svenska banor att som att köra runt med automatlåda, och hur mycket racing är det?

Spetsigt register ska det vara.
ha ha ha... Jag gillar din syn på saken... :D :D

Gustav O skrev:
2600478 Come over to The dark side.
Ha ha ha.. jag bara väntade på att någon talliban skulle hugga :D

Nitrous skrev:
2600480 Klart du ska ha en 600a Affe, så vi kan ha lite kul ihop nästa säsong (med kul så menar jag köra hoj på bana och inget annat :näsblod )

PMa vad du har för budget, ev. vet jag några objekt.

/Nitrous
Det är ett par stycken jag känner som ska börja köra i R600, så det lockar helt klart !!

Jag återkommer med Pm till dig senare idag:tummenupp
(det kommer bara handlar om hojrellaterade saker):rolleyes:

MC Doktorn skrev:
2600550 R600 är en bättre instegs klass på svenska banor men som sagt någon större skillnad är det inte, det är kurvhastigheten som avgör varvtidet inte effekten i sig.
Detta är något som talar för en 600:a, kul att köra fortare än en del literhojar:D
flugan skrev:
2600625 Kör R1000, de behöver hjälp med bemanningen i startfältet.

Edit: D v s det är inte alltid de har fullt startfällt.
Jag upptäckte detta på stordebutanten på Gelleråsen.
Det är ju en stor fördel om man får köra racet oxå. eller så får jag helt enkelt bli tillräckligt snabb på en 600:a...:näsblod
 
Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
flugan skrev:
2600625 Kör R1000, de behöver hjälp med bemanningen i startfältet.

Edit: D v s det är inte alltid de har fullt startfällt.

Många 600 förare funderar på att byta klass till bland annat R1000 till nästa år så det är inte säkert att det ser likadant ut i startfälten nästa år som i år. Sen har väl förvisso R600 alltid varit en större klass, startfältsmässigt, jämfört med R1000.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Mr Helmut skrev:

Tack för länkarna, men jag har redan sett alla dom hojarna.
läs mina önskemål och förolämpa mig inte genom att påstå att jag inte har sökt !!:7peta:fatta!
 

sandstream

Guest
Victor skrev:
Nu kanske inte det gäller i mellangruppen på en gatkörning men nu var ju avsikten att tävla. Ska vi avliva den där myten nu?
Tycker vi kan vänta med att avliva den tills någon som tävlat/tränat på samma bana med 600/1000 har kommit med sina erfarenheter.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag tror ingen kan säga till dig vad som är roligast att köra. Gör det du vill mest. Även om folk säger att det är lika kul på en 600:a som en tusen så är det ju helt upp till dig.

Det finns de som tävlar i båda klasserna på A-förarnivå men de kommer nog säga: "Kör det du är sugen på eller testa båda".

Är du igentligen lite mer sugen på att köra tusen gör det. Finns ingen anledning att gå i depån och tänka: " Det hade nog varit ballt med mer effekt."
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Jag har kört både 1000 och 600 och trodde nog som trådskaparen att det skulle vara möjligt att köra på högre växlar pga vridmomentet men har fått revidera min uppfattning.

Ligger du och fajtas med folk precis intill dig så vill du ha max power ut ur böjarna oavsett kubik. I R1000 så ligger du ju och slåss om positioner med andra 1000-kubikare och de tänker samma sak.

En fördel med en 600 är att risken för highsiders är lite mindre. Enligt mig så känns det som en viktig poäng. Man behöver inte vara lika känslig på gasen ut ur böjarna.
Därmed anser jag också att Hårda Grabbar kör 1000 och inte 600. Jag är nog lite klen helt enkelt :)





sandstream skrev:
2602696 Tycker vi kan vänta med att avliva den tills någon som tävlat/tränat på samma bana med 600/1000 har kommit med sina erfarenheter.
 

sandstream

Guest
Mulles skrev:
2602980 Jag har kört både 1000 och 600 och trodde nog som trådskaparen att det skulle vara möjligt att köra på högre växlar pga vridmomentet men har fått revidera min uppfattning.
Du växlade alltså precis lika mycket totalt sett på en 1000 som på en 600 på samma bana under 1 varv?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
sandstream skrev:
2603028 Du växlade alltså precis lika mycket totalt sett på en 1000 som på en 600 på samma bana under 1 varv?


Största skillnaden är nog att med en 600cc är det viktigare med rätt drevning, på en 1000cc är det inte lika känsligt.

Har kört båda på samma bana och visst kan det skilja en växel här och där, men det är ingen jätteskillnad enligt min erfarenhet.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
....ja du affe ! Varför är det så många 600:eek:r till salu ???:va Är det för att dom är poppis eller att folk tröttnat och vill tillbaka/prova 1000 igen ?? Eller är det en kombo...

Det roliga är att dom som kör 600 "försvarar" dom i ett sånt här läge men ute på banorna så går snacket - jag har jue inte samma effekt och vrid och får växla oftare så det är svårare att hänga med, men det tar man igen i kurvhastighet och lättkördhet ibland... Hur ska ni ha det ?? Är det lättare/roligare och köra 600 eller inte på sveriges banor ??/N.Yfiken

Förstår att det inte finns några givna svar pga en rad olika parametrar men ändå...

AFFE http://www.sporthoj.com/annonser/?id=42312 (Skit i reg...)
 
Last edited:

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Tror att jag vxl lika el nästan lika ofta med 1000cc som 600. Ngn skrev att drevning inverkar. Det stämmer givetvis. Skiljer det nåt så beror det nog mer på drevning.

Hur som helst så är min åsikt att det är roligare med 600 än 1000cc. Känns mer lätthanterligt.

Det finns nog lika många förare som föredrar 1000cc...så "600 vs 1000" är nog en smaksak.

sandstream skrev:
2603028 Du växlade alltså precis lika mycket totalt sett på en 1000 som på en 600 på samma bana under 1 varv?
 
Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jonte VSB R-T skrev:
2602922
Är du igentligen lite mer sugen på att köra tusen gör det. Finns ingen anledning att gå i depån och tänka: " Det hade nog varit ballt med mer effekt."
Jag har grubblat rätt mycket på just detta och har även pratat med kompisar om det,
så jag har nu kommit fram till att en literhoj kommer passa mig bäst..

Jag kommer antagligen inte att vara så speciellt snabb,
men en literhoj känns bara rätt på något sätt, då jag i stort sätt bara har ägt sånna :fakta

Nogger skrev:
Om du bara visste hur sugen jag är,
Det är ju en sån jag vill ha fast den ska vara påställningsbar... :gnissla

Var får man tag i en "ny" ram och hur går det till om man ska regga in en sån hoj, vad behövs och vad kostar det?:va
Jag är ingen supermeck, men att byta ram ska jag väl kunna fixa om jag får tid på mig. :)
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Affe_R1 skrev:
2603287 jag har nu kommit fram till att en literhoj kommer passa mig bäst..QUOTE]


Jag tänkte likadant som du, å köpte en K3:a, å visst är det sköönt klös.
Men så fick jag köra en honda 600 -05:a på mantorp i år....
WOOOW va kul det var. Rena Ahaa upplevelsen. (är det så här det ska vara!!!)

Skillnaden i kurvhastiget var enorm, men på rakan höll jag på att krokna av tristess.... Det roliga var att jag fick samma varvtider på 600 som på min K3:a trots att jag bara fick 8-10 varv på 600:an.
(iof är jag inte bland dom snabbaste... 1:26)

Såå nu funderar jag byta K3:an mot en 600 till 2007.

Ang. växlingar..
Jag kör ERF med 2 snabba A-förare. När dom ligger ute tar hojen 10-15% mer soppa än när jag kör.
Vi har kommit fram till att jag växlar oftare och kör på ett lägre varvtal än dom.

Så jag tror det beror på föraren, inte på hojen...

//
Benny
 

sandstream

Guest
RR:Benny skrev:
Ang. växlingar.. Jag kör ERF med 2 snabba A-förare. När dom ligger ute tar hojen 10-15% mer soppa än när jag kör. Vi har kommit fram till att jag växlar oftare och kör på ett lägre varvtal än dom. Så jag tror det beror på föraren, inte på hojen...
Intressant eftersom det går stick i stäv med vad Victor "har hört".
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
RR:Benny skrev:
2603595
Jag tänkte likadant som du, å köpte en K3:a, å visst är det sköönt klös.
Men så fick jag köra en honda 600 -05:a på mantorp i år....
WOOOW va kul det var. Rena Ahaa upplevelsen. (är det så här det ska vara!!!)

Skillnaden i kurvhastiget var enorm, men på rakan höll jag på att krokna av tristess.... Det roliga var att jag fick samma varvtider på 600 som på min K3:a trots att jag bara fick 8-10 varv på 600:an.
(iof är jag inte bland dom snabbaste... 1:26)

Såå nu funderar jag byta K3:an mot en 600 till 2007.

Ang. växlingar..
Jag kör ERF med 2 snabba A-förare. När dom ligger ute tar hojen 10-15% mer soppa än när jag kör.
Vi har kommit fram till att jag växlar oftare och kör på ett lägre varvtal än dom.

Så jag tror det beror på föraren, inte på hojen...

//
Benny
Åååååååååå... Nu ställer du ju till det för mig !! :gnissla :6surkart
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
2603674 Intressant eftersom det går stick i stäv med vad Victor "har hört".

När man kör snabbare så är det ganska vanligt att man måste använda en högre växel än vad dom som kör lite saktare gör. Annars blir det en begränsande faktor om man ska tvingas ligga på vaxvartal på en lägre växel. Helt naturligt mao. :)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Senast det var Rookie tävling på Gelleråsen vill jag minnas att 600 och 1000 körde tillsammans och att det var en 600:a som var först över mållinjen! Eller har jag helt fel?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top