Ska det vara så obekvämt att köra MC?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Grabben föö fan du måste träna dig stenhård, bara riktiga muskelmän kan köra mc ju..!

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Kul att så många är tvärsäkra på vad problemet är. Komiskt med så många olika lösningar :rofl
Håller verkligen med. Galet.

Själv tänker jag såhär:

Suzuki GSX 400 E från 1983
Föraren är 192 cm
Det blir ”sjukt obekvämt” efter 30-60 minuter.
Det ”värker i handen” efter 1-2 timmar.

Detta låter helt normalt. Förmodligen är den gamla hojen obekväm för vem som helst att köra under längre pass än 30 min. Efter 2 timmar skulle de flesta som ger råd i den här tråden ha "värk i handen".

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag kör en xjr 1300 som är en sporttouring hoj, jag sitter väldigt upprätt o avslappnat, jag är 186 cm. och jag har aldrig dom här problemen, tror sporthojar ofta är obekväma innan du kommer in i et

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vilken sporthoj tänker du på?
helt ärligt har inte ens provat en själv, men ämnet har varit uppe många gånger förut. och ddet jag lärt mig härifrån är att är man ny o stel o tex kör runt i stan, blir det lätt obekvämt, pga av framåtlutad sittställning hård sadel etc. sporthojar gör sig rätt i aktiv körning i högre hastigheter. vad jag läst

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
"Ju fler kockar, desto sämre soppa"? :gnissla

Jag skulle nog ge råd som - "Trail-by-error-metoden". Prova dig fram (gärna med de råd du fått) och se vilket som passar DIG bäst. Sedan ska du ju inte ha samma hoj hela tiden. det är då det går upp ett ljus om hur din effektivaste körställning blir. Sedan har absolut vana och trafikerfarenhet stor betydelse.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
TS - varför kör du mc?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
helt ärligt har inte ens provat en själv, men ämnet har varit uppe många gånger förut. och ddet jag lärt mig härifrån är att är man ny o stel o tex kör runt i stan, blir det lätt obekvämt, pga av framåtlutad sittställning hård sadel etc. sporthojar gör sig rätt i aktiv körning i högre hastigheter. vad jag läst
TS kör ju inte sporthoj, utan en GSX 400 E från 1983.

Marbeng

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Honda CB 1100 EX 2014
Hejsan

Kanske du skulle skrinlägga planerna på att köra motorcykel och sätta dig i en bekväm bil i stället?

När jag var ny på motorcyklar så var det sista jag tänkte på om jag blev trött i handen, om det spänner i huvudet, sjukt obekvämt, sjukt tungt osv....

För mig var det en enda stor känsla av lycka när jag äntligen, efter ett år på mopeden fick sätta mig på en motorcykel!! Ont i handen, huvudet, sjukt hit och sjukt dit......nej, nej, det existerade inte utan det var bara en ren och skär lyckokänsla.

Kör bil om det är obekvämt att köra motorcykel och du inte brinner för det, det är mitt råd till dig.

MVH Marbeng

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...