Ska det vara så obekvämt att köra MC?

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Tips på hjälm som passade mig är en Arai. Jag har konstigt huvud jag med och det är den bästa hjälm jag haft.
Dock är ju alla huvuden olika så testa olika modeller....
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Tips på hjälm som passade mig är en Arai. Jag har konstigt huvud jag med och det är den bästa hjälm jag haft.
Dock är ju alla huvuden olika så testa olika modeller....

Precis olika modeller, inte bara olika märken.
Jag har precis köpt en Shoei GT-Air som är den skönaste hjälmen jag någonsin har haft. Att den dessutom reducerar vindbrus bättre än någon annan hjälm jag har testat är bara plus :tummenupp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Huvudvärken kan också komma av att det bullrar för mycket. Behöver inte vara avgasljud utan kan lika gärna vara vindbrus. Prova med öronproppar om du inte gjort det.

Annars är det nog som sagt innan mycket att du spänner dig på hojen, känner igen mig själv i det där från första tiden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När smorde du kopplingswiren senast? :va
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Slappna av för fan ! jag menar det bokstavlingen. Du sitter och krampar som nybörjare. Händerna skall du hålla lagom löst på handtagen.

Den enda delen du skall anstränga är att knipa ihop bena mot tanken när du svänger och bromsar hårt. Överkroppen /armarna skall vara avslappnad och följsam.

Ju mer du spänner dig ju stelare blir du och detta fortplantar sig i styret och motorcykeln får värdelösa köregenskaper pga dig.

Ang huvudvärk. Kolla upp din "huvudform" Rund/ägg/ oval/ plat etc och skaffa en hjälm som passar din skalle. Sen skaffa öronproppar. Skönt om du skall köra längre än 30 min.

Solskydd för ögonen med annat visir eller solglasögon om det känns bekvämt i hjälmen. En billig lösning att sätta Solfilm på den övre 1/3 delen av ditt ofärgade visir. kan du köra på kvällen och i mörka tunnlar utan att krocka.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mitt tips är att du börjar med att låna en annan hoj som har annorlunda vinkel på styre och reglage. Kör en längre sträcka på denna. Får du fortfarande ont, eller känns det helt annorlunda på denna hoj...?

Små vinkelskillnader på styren och reglage kan göra enorma skillnader för spänningsvärk i handleder, axlar och nacke.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om du får ont i huvet av hjälmen finns två alternativ 1-byt hjälm 2-byt huvud. Billigare är att klippa bort håret eller härda ut en säsong så att inredningen sätter sig.
Troligen är det som andra säger att du spänner dig i stället för att låta hojen göra jobbet. Nu för tiden finns många som är fysiskt inaktiva vilket kan ge problem. Ensidig träning kan oxå skapa problem.
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Låter för mig som nybörjarkrämpor. Lägger lite för mycket vikt på händerna istället för att luta sig tillbaka. Som föregående talare har sagt så är olika typer av hojar avgörande faktor för många. Givk själv från en touring till sporthoj och till de absolut skönaste en slags adventure hoj med rak sittställning. Den sist nämda kör man så avslappnat på och man kan beta av mil på mil utan några känningar.
Har själv elefantmannen huvud och har svårt att hitta rätt hjälm. Hade fruktansvärda spänningar i pannan första året men det har släppt efter att hjälmen gett med sig. Tips är att känna o klämma på olika hjälmar o kanske bita ihop första tiden:huvet.
Nuförtiden det obekväma med att köra hoj är all utrustning på varma dagar
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kul att så många är tvärsäkra på vad problemet är. Komiskt med så många olika lösningar :rofl
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kul att så många är tvärsäkra på vad problemet är. Komiskt med så många olika lösningar :rofl

Det är förslag till lösningar, ingen kan ju exakt veta utifrån problembeskrivningen men det som är helt klart är att detta är något de flesta går igenom och svaret finns sannolikt att söka inom flera av de utpekade områdena.

Man har fel körställning, håller styret för hårt, har inte provat ut hjälmen ordentligt etc. Och man är ovan och spänd.

Fostrande för körställning och styrhållning är att göra på grusväg. Håller man i styret som ett handtag ormar hojen och känns vinglig. Släpper man styret och kramar tanken med knäna blir hojen stabil. Kör femtio mil lösgrus så skall du se att du fått bättre ställning och mindre kramp i armarna. :fakta
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Det ska aldrig vara obekvämt att köra mc och om så är fallet så lever både du och andra trafikanter lite farligare när denna obekvämhet på hojen i sin tur kan locka fram diverse trafikfarlig moment pga att du inte mår så bra bakom styret.Gå igenom på en skala av vad du upplever som det största problemet av dina redan nämnda och beta sedan av dom i tur och ordning tills du fått rätsida på dessa fel.

Hur pass bra är din utrustning när den sitter på kroppen !?.Är du verkligen avslappnad bakom styret eller sitter du och spänner dig hela tiden !?.Passar hojen dig som du kör !?.

Hoppas du får ordning på problemen. :crash
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Som hyfsat nybörjare så spänner du dig garanterat mkt mer än du kommer göra när du blivit mer bekväm med allt.

2. Kör du mkt stadstrafik när du övningskör? I så fall använder du ju också kopplingen mkt mer än vad iaf jag gör normalt, skulle nog också känna av det "i stan".

3. Hur är vinkeln på styret (ovan sagt redan)? Fel vinkel för DIG kan bli jättekonstigt och snabbt jobbigt.

4. Vem fan sa att det ska bekvämt att köra hoj? Det ska va KUL!!!
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Vänj dig på en gång att växla upp utan koppling så blir det automatiskt mindre ansträngning i långa loppet för handen, kö-körning är dock svårt utan koppling :)

I övrigt, kör mer, justera reglagen lite eftersom så blir det nog bra.
Eller så ligger du kvar i soffan hemma :huvet
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Hade samma problem med min förra hoj med trög koppling på GSX400E. Jag bytte kopplingswire utan resultat. Eller jo, resultatet blev att jag drog av fästet för kopplingswiren under kåpan vid framdrevet. Efter att ha bytt fäste med tillhörande mekanism löpte den lätt.

Alternativ lösning från en tråd om samma problem här på sporthoj:
"Det är inget fel på din hoj... min sambos gsx400e har nu en lätt koppling... det som var fel på hennes var att det inte var nå glid fett kvar på plastskruven som går ut och trycker på kopplingspinnen innanför framdrev kåpan....."
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Att köra mc ska inte vara obekvämt, utan tvärtom, det förvånar mig att det är så många som accepterar att det är obekvämt att köra mc. Jag haar kört mc sedan början av 80-talet och har aldrig upplevt det obekvämt, detta trots att jag kör så gott som dagligen större delen av året. Grundregeln nummer ett gäller den personliga utrustningen, bra kläder som tål väder och vind samt en hjälm som inte skaver någonstans, speciellt viktigt om man har glasögon, en hjälm ska aldrig trycka i pannan det ger inte med sig med tiden (det ger huvudvärk), däremot över kinderna kan den gott trycka det ger sig efter ett tag. En mc är lite besvärligare att ändra körställning på än en bil, men det är dock tvunget då vi inte ser likadana ut allihopa, att vinkla om reglage, styren kanske till och med höja styret, eller rent av byta styre, en liten kostnad för att man ska trivas med cykeln, en annan sadelstoppning, sänkningssats eller höjningssats. En bil drar man i en spak och flyttar både säte och ratt, på en mc är det lite krångligare men det går. Kontentan är i alla fall att i min värld är det aldrig obekvämt att köra mc.:tummenupp
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...är man så pass lång och på den cykeln, ja då blir det obekvämt (är själv 197 cm) det var liasom tanken med svaret :) Har alltid åkt sporthoj och 90 % på bana och nu fick jag för mig att köpa en Kotte Sumo 950 och nu snackar vi bekvämt ! Smal tank och brett styre och sadel ....

Att köra mc ska inte vara obekvämt, utan tvärtom, det förvånar mig att det är så många som accepterar att det är obekvämt att köra mc. Jag haar kört mc sedan början av 80-talet och har aldrig upplevt det obekvämt, detta trots att jag kör så gott som dagligen större delen av året. Grundregeln nummer ett gäller den personliga utrustningen, bra kläder som tål väder och vind samt en hjälm som inte skaver någonstans, speciellt viktigt om man har glasögon, en hjälm ska aldrig trycka i pannan det ger inte med sig med tiden (det ger huvudvärk), däremot över kinderna kan den gott trycka det ger sig efter ett tag. En mc är lite besvärligare att ändra körställning på än en bil, men det är dock tvunget då vi inte ser likadana ut allihopa, att vinkla om reglage, styren kanske till och med höja styret, eller rent av byta styre, en liten kostnad för att man ska trivas med cykeln, en annan sadelstoppning, sänkningssats eller höjningssats. En bil drar man i en spak och flyttar både säte och ratt, på en mc är det lite krångligare men det går. Kontentan är i alla fall att i min värld är det aldrig obekvämt att köra mc.:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nått är ju uppenbart fel med din koppling.
Eftersom du upplever att det inte är några problem att dra in kopplingen på din handledares hoj.
Är wirehöljet rätt draget genom hojen från styret ner till motorn?
Är det "original typ" wirehölje?
På mitt "original typ" wirehölje till min SV650S var delar av höljet böjda stålrör.
På det ställe där "wirehöljet" gjorde en 90-graders böj (ett ställe nära kopplingshandtaget"
När du bytte kopplingswire, bytte du också wirehöljet?
Går kopplingswiren utan några hårda böjar från kopplingshandtaget ner till motorn?
Är kopplingswiren kanske feldragen?
Och du har smort kopplingswiren. Eller hur?
Då måste det var något annat som krånglar. Inne i kopplingsmekanismen i motorn.
Nått är inte smort eller sönder.
Har du jack i kopplingskorgen? (Om nu jack i kopplingskorgen kan påverka hur svårt det är att dra kopplingen? :va)

Klämmer hjälmen ska du ha en storlek större hjälm. Ett enkelt sätt avgöra om hjälmen klämmer är att du har dig hjälmen hemma några timmar.
Får du ont i huvudet då är hjälmen för liten.
Köp större hjälm.
Eller en hjälm av annan modell som passar ditt huvud bättre.
För sittande hemma kan du ju inte rimligen
(om du har en bra situation hemma, inga konflikter i hemmet)
inte få spänningshuvudvärk.

Till sist det är jobbigt köra MC om man inte är tränad.
Kroppen hålls på plats av rygg och magmuskler. Man ska alltså inte hänga hänga på styret.
Du ska kunna ha vänster hand på låret och sköta gasen med tummen och pekfingret med höger hand.
Ryggmusklerna är normalt inga problem eftersom de tränas varje gång du böjer dig framåt.
Magen tränas bäst med situps med underbenen på en soffa eller stol.
Du ligger alltså på golvet med 90 grader mellan lår och mage och gör sedan situps.
Dvs drar överkroppen upp mot låren med hjälp av magmusklerna.
Man ska alltså inte ligga på golvet med tårna under ett element eller sängen och göra situps.
För då tränas skräddarmuskeln som går mellan ryggens baksida och lårens framsida.
Och blir skräddarmuskeln starkare, ja då är det stor risk man får ont i ryggen.
Till sist, eftersom ryggmuskeln tränas jämt är det viktigt stretcha ryggmuskeln.
Ställ dig med raka ben och böj dig framåt och sätt fingertopparna mot golvet,
Och när det går bra ställ dig på en stol och sätt fingertopparna mot golvet, (försök åtminstone).

Och för att förbättra förankringen på hojen, Stompgrips eller TechSpec Gripster Snakeskins på tanken.
Det påstås att kontaktlimmade såna här också funkar. För att förbättra förankringen med bena.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80012853/
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top