Ska ett framhjul snurra enkelt?

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Tjena

Har precis genomfört min första meksession och plockat av och satt på hjulen på hojen.

När framhjulet skulle på så var det lite kludd med bromsoken, beläggen slickar minst sagt skivorna och det låter lite grann när man snurrar runt hjulet på depåstödet. Det högra oket fick jag banka på med gummiklubba, ytterst försiktigt dock, då de övre beläggen låg så tight.

När man snurrar runt hjulet så stannar det nästan direkt efter man släpper däcket med handen, inte precis som bakhjulet i neutralen som bara spinner på. Framaxeln är infettad och åtdragen med (hyfsat) korrekt moment. Har jag klabbat till det ordentligt eller brukar det vara så här när man bytt däck?

Den har stått utan hjul i ca. 3-4 dagar om det gör någon skillnad.

Ps.
Snubben på däckia slängde i 2,7 i båda däcken när rekommenderat är 2,5 fram, 2,9 bak, något jag bör ändra eller är det skit samma eftersom den ska in för vintern snart ändå?
DS.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Att man hör att beläggen ligger emot är ingen fara.
Men enligt mig så bör man få hjulet till att snurra minst 2-3 varv om man tar i lite.
Ett annat sätt som man också kan göra är att köra en runda utan frambroms och sedan känna på skivorna .
Är dom varma? Då har du ett problem .
Det kan vara allt ifrån skeva skivor, kolvar i oket som inte löper fritt.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
om du är riktigt paranoid, skruva av oken och testsnurra, då ska det gå lätt, men oken på brukar man höra lite ljud från beläggen som bjork3n säger...
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Kolla att du har rätt rotationsriktning på fälgen, brukar finnas en pil. Sitter den fel kan det vara därför du har problem med det högra oket.
Kör med 2.5 fram och 2.9 bak som är rekommenderat.
Om du inte hissar upp hjulen under vintern med tex. depåstöd kan det vara bra att ha lite extra i däcken under vinterförvaringen. För att undvika att däcken blir "oformade".
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
En annan sak som också kan bidra är om gafflen inte är i linje riktigt.
När man monterar ett framhjul så drar man åt axlen och släpper sedan ner hojen på marken och gungar den fram och tillbaka.
Efter detta är gjort så drar man åt bultarna längst ner på benet.
Detta gör att gafflen "flyter" ut i rätt position.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Du har inte glömt nån distans nånstans som gör att du klämmer hjulet när du drar åt axeln?
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Det gör inget om den ligger mot skivorna lite, då blir skivorna varma och goa!

Se till att det inte tar stopp eller att de ligger på allt för mycket så är det inga problem...

Min 08 snurrar fram lite lite sämre än bak;)
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gummiklubba för att få på oken? :va

Om du inte gjorde det från början, tryck ut kolvarna (beläggen) lite innan du sätter på oken. Kärvar det ändå det som att du vänt hjulet eller missat nåt med distanserna.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
En annan sak som också kan bidra är om gafflen inte är i linje riktigt.
När man monterar ett framhjul så drar man åt axlen och släpper sedan ner hojen på marken och gungar den fram och tillbaka.
Efter detta är gjort så drar man åt bultarna längst ner på benet.
Detta gör att gafflen "flyter" ut i rätt position.


Okej, då får jag nog plocka isär igen. Jag drog åt insexskruvarna längst ner på benet innan jag släppte ner hojen. Vet inte om det också kan vara orsaken till att hojen kändes lite stum i styret under en kort provtur, eller så är det paranoia.

Gummiklubba för att få på oken? :va

Om du inte gjorde det från början, tryck ut kolvarna (beläggen) lite innan du sätter på oken. Kärvar det ändå det som att du vänt hjulet eller missat nåt med distanserna.

Ja, de två övre beläggen var aningen för tätt ihop vid monteringen så när jag "bankade" på dem, knappt någon kraft dock, så tvingades dem ut. Jag provade att bända ut dem med en insexnyckel men det gav inte tillräckligt, hjälpte dock på dem nedre. Bad move?

Kolla att du har rätt rotationsriktning på fälgen, brukar finnas en pil. Sitter den fel kan det vara därför du har problem med det högra oket.
Kör med 2.5 fram och 2.9 bak som är rekommenderat.
Om du inte hissar upp hjulen under vintern med tex. depåstöd kan det vara bra att ha lite extra i däcken under vinterförvaringen. För att undvika att däcken blir "oformade".



Riktningen är rätt, det var jag noga med. Aight, slänger i resp. släpper ut lite när jag är i garaget igen :) tack!
 
Last edited:

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Du har inte glömt nån distans nånstans som gör att du klämmer hjulet när du drar åt axeln?


Nej, distanserna var jag också väldigt noga med. Dock så går min momentnyckel bara till 100nm, och manualen säger 127, så de sista 27 körda jag på känsla med. Kanske spände det för hårt? :död

Har du provat att bromsa max ett par ggr för att motionera kolvarna?


Jadå, tog ut henne på en liten runda kring garaget och bromsade. Pumpade även upp dem innan jag körde.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej, distanserna var jag också väldigt noga med. Dock så går min momentnyckel bara till 100nm, och manualen säger 127, så de sista 27 körda jag på känsla med. Kanske spände det för hårt? :död


127 Nm fram??

På min är det 113 bak, och knappt 60 fram om jag minns rätt.


Det där med att motionera kolvarna är en bra grej om det kärvar. Lossa oken, ett i taget. Bromsa lätt så att kolvarna åker ut lite, de ska inte ramla ut och det räcker du får fram en "ren" yta. Ta bromsvätska på en tops eller nåt och gör rent kolvarna ordentligt.. Framför allt om du byter belägg så hamnar ju kolvarna längre in och tar då med sig beläggningen som blir på dem in i oket.

Du ska kunna trycka in kolvarna med en tummes kraft, gör det några ggr så det löper hyfsat jämnt. Du vet att är hyfsat när båda/alla oken rör sig lika när du bromsar ut dem (ofta är det bara e´n kolv som rör sig och då får man hålla emot den för att få ut den andra).

Upprepa på andra sidan.


Och nej, du har förmodligen inte gjort nåt "dumt"..
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
127 Nm fram??

På min är det 113 bak, och knappt 60 fram om jag minns rätt.


Det där med att motionera kolvarna är en bra grej om det kärvar. Lossa oken, ett i taget. Bromsa lätt så att kolvarna åker ut lite, de ska inte ramla ut och det räcker du får fram en "ren" yta. Ta bromsvätska på en tops eller nåt och gör rent kolvarna ordentligt.. Framför allt om du byter belägg så hamnar ju kolvarna längre in och tar då med sig beläggningen som blir på dem in i oket.

Du ska kunna trycka in kolvarna med en tummes kraft, gör det några ggr så det löper hyfsat jämnt. Du vet att är hyfsat när båda/alla oken rör sig lika när du bromsar ut dem (ofta är det bara e´n kolv som rör sig och då får man hålla emot den för att få ut den andra).

Upprepa på andra sidan.


Och nej, du har förmodligen inte gjort nåt "dumt"..


Grymt svar, tack!

Ang. momentet så hoppas jag att det skall vara 127 då manualen inte ger mycket utrymme för fel :tungan
 

Bifogat

  • axel.jpg
    axel.jpg
    33.7 KB · Visningar: 248

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Grymt svar, tack!

Ang. momentet så hoppas jag att det skall vara 127 då manualen inte ger mycket utrymme för fel :tungan

Det är inte fel att räkna på hur lång hävarm man har och hur många Newton som kan tänkas behövas på den hävarmen, om man nu ska höfta utan momentnyckel menar jag. Då har man större chans att hamna hyfsat rätt. Har för mig att jag nån gång kom fram till att 150 Nm som det ska vara på R1:ans bakaxelmutter är ett ganska bestämt drag med ett fälgkors för mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det högra oket fick jag banka på med gummiklubba, ytterst försiktigt dock, då de övre beläggen låg så tight.
Sätter du in en ren planfil mellan bromsbeläggen, sätter in den med samma riktning som en eker på hjulet och vrider till ska du kunna trycka in kolvarna i oken och då kan du utan gummiklubba få bromsoket på plats.
Vill du kolla funktionen, kan du med ett bromsok monterat på skivan och en ren planfil mellan bromsbeläggen på det andra oket trycka till på bromsen och se hur kolvarna arbetar.
Sedan lätt ta loss filen, sedan sätta filen med riktning som en eker mellan bromsbeläggen vrida runt och trycka in kolvarna i oken igen.

Ren=Jag tvättar med biltema aceton, tvättar också bromsskivorna med aceton, lätt ha fett på händerna. Men se upp, du kan få sån broms efter sån här rengöring av skivorna så du lätt låser framhjulet vid låg fart. Så tat försiktigt när du bromsar första gången efter rengöring och kollar läget.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan inte vara så enkelt att du bröt isär beläggen lite extra på ena sidan, så att dom trycktes ut på den andra, och iom det kärvar det nu? Hur mycket bromsvätska har du i behållaren?
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Det är inte fel att räkna på hur lång hävarm man har och hur många Newton som kan tänkas behövas på den hävarmen, om man nu ska höfta utan momentnyckel menar jag. Då har man större chans att hamna hyfsat rätt. Har för mig att jag nån gång kom fram till att 150 Nm som det ska vara på R1:ans bakaxelmutter är ett ganska bestämt drag med ett fälgkors för mig.


Ska ta och göra det :)

Sätter du in en ren planfil mellan bromsbeläggen, sätter in den med samma riktning som en eker på hjulet och vrider till ska du kunna trycka in kolvarna i oken och då kan du utan gummiklubba få bromsoket på plats.
Vill du kolla funktionen, kan du med ett bromsok monterat på skivan och en ren planfil mellan bromsbeläggen på det andra oket trycka till på bromsen och se hur kolvarna arbetar.
Sedan lätt ta loss filen, sedan sätta filen med riktning som en eker mellan bromsbeläggen vrida runt och trycka in kolvarna i oken igen.

Ren=Jag tvättar med biltema aceton, tvättar också bromsskivorna med aceton, lätt ha fett på händerna. Men se upp, du kan få sån broms efter sån här rengöring av skivorna så du lätt låser framhjulet vid låg fart. Så tat försiktigt när du bromsar första gången efter rengöring och kollar läget.


Will do! Tack

Det kan inte vara så enkelt att du bröt isär beläggen lite extra på ena sidan, så att dom trycktes ut på den andra, och iom det kärvar det nu? Hur mycket bromsvätska har du i behållaren?


Fy fan, trodde inte det var så känsligt. Jo, det låter väldigt sannolikt då jag höll på att bända fram och tillbaka för att få fast skiten. Kärvar gör det inte riktigt, bromsarna tar, men framhjulet snurrar som sagt inget. Ska ner och kolla vätskenivån nu, återkommer.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fy fan, trodde inte det var så känsligt. Jo, det låter väldigt sannolikt då jag höll på att bända fram och tillbaka för att få fast skiten. Kärvar gör det inte riktigt, bromsarna tar, men framhjulet snurrar som sagt inget. Ska ner och kolla vätskenivån nu, återkommer.
Det är ju ett slutet system med en inkompressibel vätska, mao blir det mindre plats för vätska i ett ok så måste det ta vägen någon annanstans...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top