Ska försäkringen döda mitt livsintresse?

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Nu sitter nästan gråten i halsen....

Jag flyttade nyligen och i samma veva fick jag den nya inbetalningen för hojen. Jag har tidigare haft halvförsäkring helår hos trygg hansa. Detta kostade mig förra året (0607-0707) 14 336kr (trafik 8547, halv 5789). Då betalade jag hela summan på en gång då jag hade pengarna för tillfället. Men nu vid flytten kom det nya försäkringsbrevet med den hemska skatten, då blev det istället 16 430kr (trafik 8047, halv 5808, skatt, 2575). Ringde och ändrade då hos trygg hansa så jag kunde betala månadsvis istället. Det var inga problem.

Men nu till den stora skrällen. Fick idag ett nytt försäkringsbrev för att dom har uppfattat min nya address. Där står det 18 559kr (trafik 9660, halv 5808, skatt 3091).

Jag har inte råd att betala så här mycket pengar för min MC och hur fasen kan dom höja trafikförsäkringen för att jag har flyttat? Vad har den med min flytt att göra?

Ska ringa dom snart och försöka ställa ner till endast trafikförsäkring. Men uppenbarligen kommer det så småningom oxå bli för dyrt då någon inte vill att jag ska åka hoj.

Har någon tips om vad jag kan göra för att pressa ner mina försäkringspremier? Jag vill inte skenförsäkra och fula mig utan det ska vara legitimt!

/Ledsen 23åring med 7 skadefria år på vägarna.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
alternativ 1 köp slöare hoj med högre vikt och lägre effekt. visst inte kul alls :mad:
allternativ 2 flytta långt ut på landet, inte kul det heller,men du får andas frisk luft iaf
alternativ 3 skippa försäkringen o kör endast bana, hur kul som helst :tummenupp

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
har du testat ringa andra försäkringsbolag? trygghansa har aldrig direkt varit några förval hos mig, alltid fått dåliga premier där.

du är ung (och dum enligt försäkringsbolagen) vilket gör att det blir dyrt.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Borde inte Folksam vara biligare?? eller byt hoj och köp en honda och ta deras märkesförsäkring. ca 9000 helår halvförsäkring vart du än bor om hojen är äldre än 4 år. :)

Dark_Messenger

Guest
Jag klotade min blade 06:a och har gått o köpt mig en motard nu. Funkar väl ett tag antar jag. Snorbilliga premier!! :tummenupp

Du kan ju "spara" pengar ett tag genom att byta hoj..??

Jbod

Kör hårt!
Gick med
28 May 2006
Hoj
Kawasuki 1000-04
Prøva førsækringen på pricerunner. Det billigaste jag hitta var på if 17900kr Søkte sedan på pricerunne och fick ner det till 8500kr/år halvførsækring

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Köp äldre hoj, klart att en zx9r från -98 är dyr att försäkra när du bor i STHLM och är 23 år... Trist, men så är det!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Tyvärr har du nog redan fått alla relevanta råd.
1) Kolla med alla andra aktuella försäkringsbolag.
2) Byt till annan hoj.
3) Flytta längre ut från stan.
4) Bli äldre.

Jag har betat av alla fyra punkterna, och det reducerar min försäkringskostnad till ungefär en åttåndel av din. Dessvärre är det ju ingen mänsklig rättighet att köra motorcykel, lika litet som det är att äga ett sportflygplan, köra en stor motorbåt, eller ha pool på tomten. Det är svindyrt att köra sporthoj och dyrare blir det, alldeles oavsett om man själv håller sig på hjulen eller ej.

Men faktum är att det går att ha kul på en hoj med lägre klassning. Och om hojen nu är det största intresset i ditt liv så kanske det inte vore helt uteslutet att fundera på att flytta utåt landet? (Även om du skriver att du nyss flyttat.) Boendet blir dessutom billigare, miljön bättre och de roliga hojvägarna närmare... :tummenupp Det går förmodligen att bo i ett eget litet hus i bra skick, med garage och allt, till samma eller ännu lägre totalkostnad som för en fräsch lägenhet i brommatrakten. Själv bor jag en timme från Gbg i ett jättestort hus med helt suveräna mekmöjligheter, till lägre månadskostnad än för en lagom stor (jag har familj) lägenhet i Mölndal. Reskostnaderna försvinner (till största delen) i deklarationen, det jag offrar är min tid för pendlingen.

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
din ålder och var du bor talar tyvärr emot dig rätt duktigt , men gör som Swedie sa .. ring runt o kolla! det slår rätt mycket på bolagen .. IF ville ha 1300 halvförsäkrad/månad på min R1 medan jag nu betalar 1400/månad helförsäkrad hos Salusansvar efter skattehöjningen ...

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Byte till Motard?

Har en husa 650, 19år o bor centralt i Karlstad.
Betalar 1 700 hel/hel.

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för alla svar... Ni förstår säkert när jag säger att jag lever för motorcyklar och tanken på att leva utan en är som att skjuta sig själv.

Motard, absolut ett alternativ. Desvärre har jag fäst mig vid just literhojarna och kåpor. Bra vrid (behöver inte varva som en galning) och snygga samt lite bekvämare vid längre turer.

Har inte ringt än men ska imorgon, först ringa till trygg hansa och se vad dom kan göra. Sen ringer jag runt till alla andra och kollar om dom har några vettiga priser.

Men fortfarande irriterar jag mig över att premien för just trafikförsäkringen har gått upp nu när jag flyttat. Vad har egentligen området jag bor i för inverkan på hur jag kör? Skulle det varit halvförsäkringen dom höjt (pga. den större stöldrisken) skulle jag inte reagerat.

Som sagt, tack för hjälpen! Det lättar att känna att man har folk som kan fånga en när man ramlar. :tummenupp

Upp till kamp! :coolsmileymedflaggaochhämdiblicken

JoPPe

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Flertalet
Överväg endast trafikförsäkring, och komplettera med riktigt bra lås?

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Tack för alla svar... Ni förstår säkert när jag säger att jag lever för motorcyklar och tanken på att leva utan en är som att skjuta sig själv.

Motard, absolut ett alternativ. Desvärre har jag fäst mig vid just literhojarna och kåpor. Bra vrid (behöver inte varva som en galning) och snygga samt lite bekvämare vid längre turer.

Har inte ringt än men ska imorgon, först ringa till trygg hansa och se vad dom kan göra. Sen ringer jag runt till alla andra och kollar om dom har några vettiga priser.

Men fortfarande irriterar jag mig över att premien för just trafikförsäkringen har gått upp nu när jag flyttat. Vad har egentligen området jag bor i för inverkan på hur jag kör? Skulle det varit halvförsäkringen dom höjt (pga. den större stöldrisken) skulle jag inte reagerat.

Som sagt, tack för hjälpen! Det lättar att känna att man har folk som kan fånga en när man ramlar. :tummenupp

Jag säger bara Salus Ansvar, har kollat på 6st olika 600 sport och fått bäst premie hos dom...iofs så är det ju hel/hel jag kollat på...men dom ligger runt 10 000kr under Trygg-hansa/länsförsäkringar/folksam mfl

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag säger bara Salus Ansvar, har kollat på 6st olika 600 sport och fått bäst premie hos dom...iofs så är det ju hel/hel jag kollat på...men dom ligger runt 10 000kr under Trygg-hansa/länsförsäkringar/folksam mfl

Jag kollade snabbt upp på deras hemsida vad dom skulle ta för mig. Ca 32 000 blev det!!!!

Prutar dom det om man ringer eller?

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST

antagligen för att tätare trafik = fler att köra på både fordonsburet och gående större risk att ngt händer alltså

Smagatusk

Guest

Motard är inget alternativ, behåll kawan:D
Kan prova det jag har gjort, sätt hojen på din morsa eller farsa. Har alltid haft min hoj på farsan, "han" har klotat en gång och krockat en gång. Verkar inte som bolagen kollar upp det nåt vidare.
Men jag blir så jävla trött på att alla "skötsamma" ska få sota för oss som vurpar då och då. Nu var det förvisso 6 år sen jag mula en hoj senast, men vore det inte bättre att shockhöja självrisken, så slipper alla bli lidande för att vissa fallerar i systemet?

All-in!

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Fajjerbläjde...Igen!:)
Jag kollade snabbt upp på deras hemsida vad dom skulle ta för mig. Ca 32 000 blev det!!!!

Prutar dom det om man ringer eller?

Hemsidan??. hittar ingen kalkyl på salus, är du säker på att du kollade på rätt bolag?
Jag har halv/ helår på min cbr 954 hos salus och pröjsar 7800 om året.
Dock så bor jag inte i sthlm men 32000:- för en ninja 98 tycker jag inte låter rimligt.
Polaren har sin ZX10R -05 halv/ helår hos salus ansvar för typ 9000:- om året.
det bästa är nog att ringa upp dom.
Lycka till!

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu är allt sååå mycket bättre igen! :)

Ringde trygghansa och personen jag pratade med var behjälplig men han kunde inte göra något åt den höga premien och inte heller sätta ner försäkringen till trafik.

Så jag tackade för mig och ringde Salus och fick prata med en supertrevlig tjej (som själv körde hoj) hon hjälpte mig med en ny försäkring så nu betalar jag 15 900 halv/hel istället. Fortfarande mycket pengar men klart bättre än trygg hansa!

Tack du underbara människa! Dagens ros till dig! :tummenupp

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nu är allt sååå mycket bättre igen! :)

Ringde trygghansa och personen jag pratade med var behjälplig men han kunde inte göra något åt den höga premien och inte heller sätta ner försäkringen till trafik.

Så jag tackade för mig och ringde Salus och fick prata med en supertrevlig tjej (som själv körde hoj) hon hjälpte mig med en ny försäkring så nu betalar jag 15 900 halv/hel istället. Fortfarande mycket pengar men klart bättre än trygg hansa!

Tack du underbara människa! Dagens ros till dig! :tummenupp

Men är de en avställbar försäkring? min hos SalusAnsvar är inte "avställbar" ända sättet å bli av med en är att låta tiden löpa ut utan att förnya eller göra ägarbyte på cykeln så har jag iaf.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring