Ska försäkringen döda mitt livsintresse?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Man får väl anpassa sig lite. Bo i stor stad med nyare sporthoj är nog bara att glömma om man inte har gott om pengar.
Om det nu är en så stor del av sitt liv så är det ju bara att flytta ut på landet och köpa en äldre och tyngre hoj, eller en offroad. Men då krävs det just ett motorcykelintresse.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Min årspremie höjdes med 202 kr, den enda fördelen med att vara gammal och ha en antik RR hoj.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Alla tjatar om att köpa en äldre hoj. Jisses, den är ju 10 år nästan. Hur mycket ska man behöva gå ned i ålder för att försäkringarna ska vara rimliga :confused:

Hur som helst så är det nog bara att bereda sej på smäll nummer två, å det är när regeringen behagar "fördubbla" våra försäkringar :gnissla

JA, jag vet...jag ANTAR. Men med tanke på hur de lyckas driva igenom detta, så tror jag också att de lyckas med nästa steg.

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Lite OT men ändå..
Tror Ni att lite äldtre hojjar typ fzr1000 och gsxr1100 osv kommer att bli poppis ''igen'' så att säga , då dom har skaplig prestanda(runt 140-150 hk) och är välldigt billiga att försäkra(runt 2-3000kr hel/hel) då dagens nya hojjar tar knäcken på en rent försäkringsmässigt?
själv tror jag begagnat priserna på dom hojjarna kommer öka i takt med att försäkringen blir så dyr på dom nya.

Tror du har fel, folk vill ändå ha nyare hojjar beroende på att hojjarna du nämner är "forntid" även om dom har 140-150hk, kommer alltid finnas sätt att få billigare premier, tex. hårdare och fler villkor.

80-90 tals hojjarna är ljusår från dagens vad det gäller chassi m.m så att dessa skulle börja stiga i pris låter otroligt och folks smärtgräns är nog väldigt mycket högre en vad man tror, kolla nyreg i år, trots skatten så ökar försäljningen.

Vi är väl som knarkare, trots att det är dyrt så måste vi ha det:D

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Njae, stämmer inte riktigt med det dom sa till mig iaf.

Enligt Salus Ansvar så kan jag ställa av hojen om jag vill det men kommer betala lika mycket i månaden för det. Hon påstod även att jag skulle kunna byta bolag om jag bara ställde av hojen först.

Så ska det tydligen vara hos alla bolag. Ställer du av hojen så kan du byta bolag bäst du vill.

Den stora frågan är väl om man får tillbaks alla pengar för resten av perioden då, om man nu har betalt allt på en gång..?

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Det var nån som skrev at IF hade förmånlig märkesförsäkring. Bullshit säger jag. Du får kanske en hygglig premie men jag lovar att du håller dig nog för skratt när du kommer ner på morgonen och upptäcker att pärlan är borta och eftersom du är under 35år har en självrisk vid vagnskada och stöld på 50 000:- (!!!! :huvet !!!!)

Jisses, vad tusan hade du för försäkring. Betalade du en hundring i månaden eller?

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Flera som tipsat om att byta hoj redan men ändå... När jag skulle köpa hoj ringde jag runt till alla försäkringsbolag och bad om prisuppgift på flera olika litershojar.

Min slutsatsen var att yamaha thunderace var förhållandevis billig om man ser till prestanda osv. Det är ju ingen supersporthoj med moderna mått mätt men jag trivs mycket bra med den. Jag betalar 6000 halv/helår folksam smc-försäkring. betalade motsvarande på trygghansa men eftersom jag inte fick köra bana så bytte jag till folksam.

Jag ger dig alltså tipset att kolla upp olika hojar och se vad försäkringen landar på, ibland bli man positivt överraskad :tummenupp

Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Det var nån som skrev at IF hade förmånlig märkesförsäkring. Bullshit säger jag. Du får kanske en hygglig premie men jag lovar att du håller dig nog för skratt när du kommer ner på morgonen och upptäcker att pärlan är borta och eftersom du är under 35år har en självrisk vid vagnskada och stöld på 50 000:- (!!!! :huvet !!!!)

Är självrisken på stöld beroende av ägarens ålder?!?

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Hur mycket lägger du på krogen varje mån?

Om det är ditt största intresse är det bara att lägga prio 1 på hojen då har du råd!

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Hur mycket lägger du på krogen varje mån?

Om det är ditt största intresse är det bara att lägga prio 1 på hojen då har du råd!

För att vara ärlig så går jag (väldigt) sällan på krogen. Det kostar bara onödigt mycket pengar och folket man träffar är dryga otrevliga svin. Näe, att köpa lite öl/vin på systemet och grilla hemma med polarna är mycket billigare/bättre och roligare.

Faktum är att dom enda utgifterna jag har förutom hojen är saker som är nödvändiga för att kunna bo. Såsom el, föreningsavgift, räntor, mat. Annars har jag inga stora utgifter.

Men min dystra min kan även bero på att jag nyss flyttat och att det gått åt en hel del pengar till möbler osv. Så om ett par månader eller så har nog saker ljusnat igen.

Men tack vare nnA så har jag ju råd att ha kvar hojen iaf. Men till nästa år blir det kanske byte av hoj. Även fast jag älskar henne! :kär

lelleman

Be careful out there...
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
Hayabusa -08

Hur som helst så är det nog bara att bereda sej på smäll nummer två, å det är när regeringen behagar "fördubbla" våra försäkringar :gnissla

JA, jag vet...jag ANTAR. Men med tanke på hur de lyckas driva igenom detta, så tror jag också att de lyckas med nästa steg.

:va JAg håller med dig... detta är bara början:( ny höjning nästa sommar sen blir det säkert tull på hojjar också... måste vara nån anledning till att vi ska ha sklyt fram... inte beslutat än...men som Ullis säger: "Men med tanke på hur de lyckas driva igenom detta, så tror jag också att de lyckas med nästa steg"

Sorry... lite OT :) men blev lite upprörd :yoparty

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är du under 35år har du dubbla självrisken på stöld och vagnskada hos IF.

WTF!? Är vi som är under gubbålder sämre på att låsa, har vi kanske MER alzheimer och glömmer nycklen i låset, är det så att vi har vanan att parkera våra pärlor på schaskiga bakgator i storstäder, eller är det mer sannolikt att vi löper större risk att få hojen snodd av en avundsjuk "polare"?? Va i hela... håller IF på med egentligen? DO-here I come... Kan köpa det där med vagnsskada, men stöld kan ALDRIG hålla med motiveringen "löper större risk än..."
Muttermorrfrääääs....

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
:va JAg håller med dig... detta är bara början:( ny höjning nästa sommar sen blir det säkert tull på hojjar också... måste vara nån anledning till att vi ska ha sklyt fram... inte beslutat än...men som Ullis säger: "Men med tanke på hur de lyckas driva igenom detta, så tror jag också att de lyckas med nästa steg"

Sorry... lite OT :) men blev lite upprörd :yoparty

Höjning nästa sommar?
Inget ang. försäkringsreformen är klart, om det ens går att genomföra så kommer den tidigast 2009 och då är det väldigt nära nästa val så det är ju som att fälla krokben på sig själv om den kommer då.

Det är fler en MC-åkarna som tycker att förslaget är orättvist så det är nog svårt att få stöd för ett genomförande, vad det gäller årets skatt så skiter ju alla andra fordonsägare i den då det blev växelpengar för övriga fordon, undantaget MC då dessa har outstanding högst trafikpremier.

Kommer nog låta annorlunda när de börjar dra i nästa steg, om dom ens gör det för ev. behövdes grundlagsändringar och då måste det vara val i mellan för att kunna genomföra reformen.

Men tack vare nnA så har jag ju råd att ha kvar hojen iaf. Men till nästa år blir det kanske byte av hoj. Även fast jag älskar henne! :kär

Älskar du nnA eller hojen:D

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha