Ska fyrverkerier förbjudas?

Fyrverkerier skall...

• Antal röstningar
    0

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Som vanligt när en minoritet inte kan använda omdöme så måste en majoritet straffas! :huvet

Jag har aldrig köpt smällare eller raketer så ett förbud skulle inte störa mig personligen.
Men på samma sätt som rökarna nu får betala för att rökare tidigare rökte överallt utan hänsyn så är det snart rökförbud överallt. :död Som passiv ickerökare borde jag gilla det men blir mer skrämd över hur rökare som slutat blir så störda...

Hänsyn och omdöme verkar var på väg bort. Jag kör motorcykel som låter mer än en dammsugare och det händer att jag kör i lagligt tyska hastigheter på krokiga vägar i landet med Noll Vision men jag försöker att inte störa mer än nödvändigt.

"Jag är emot förbud men vill att allt jag ogillar ska förbjudas!" :rolleyes:

Varför inte försöka få till mer omdöme och hänsyn istället. :va
Men det är ju inte lika lätt som att förbjuda...:rolleyes:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Är detta vägen vi vill gå?

Förbjuda allt som inte passar?

Staten som barnvakt och uppfostrare?

I mitt tycke är det bättre att förklara för folk hur dom ska bete sig och straffa de som inte sköter sig istället för att straffa alla i förebyggande syfte så, Nej till förbud!

Men, kan hålla med om att det inte längre går att handla vettiga pjäser.....

Kommer ihåg när man kunde handla en tårta på 8kg krut för 2500(tror det var en 40 effekter), vart inte så länge sen, de var prisvärda, har inte hittat något prisvärt på några år så jag har i besvikelse inte handlat något i år eller förra året så rent tekniskt så kan de införa förbud, jag handlar inget ändå.

Tyvärr går det för närvarande inte att förbjuda den sannolikt enkla sak som skulle ta bort många av våra i-landsproblem, inklusive fyrverkeriproblemen, nämligen de intellektuellt utmanade individer som tyvärr inte nog snabbt nog kollar om det finns Darwinutmärkelse som väntar runt hörnet. Det är dessutom inte helt lagligt att hjälpa dem att leta eller ens att peka dem i rätt riktning.:rolleyes:

Sen finns det de som inte utsätter sig själva utan andra för risker genom att fyra av skiten på helt fel ställe, vid fel tidpunkt o.s.v:mad:

Fyrverkerier vore utan dessa själsligt utmanade och de rent illvilliga inte ett problem, inte alls.
Men då vi inte kan eller får göra något åt den egentliga orsaken så är det enda raka att ta bort fyrverkerierna.

Men det hemgjorda som en kommer att göra i stället, då? Så mycket bättre...det kortar bara sträckan till Darwinutmärkelsen...

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Eftersom alla och då menar jag alla mobilzombies knatar omkring med näsan i mobilen så borde det finnas en gratis-app med en herrans massa fyrverkerier och ett jäkla smällande i headset:et.
För inte är det väl nån som ens lyfter blicken mot skyn när raketandet börjar?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Nej, men lagstadga för full skyddsutrustning för folk som går ut på nyårsafton:brinnerup

På tal om hundar, skotträna dom. Inte alltid det lättaste, men knallpulver + godis/leksak/lek brukar faktiskt gå rätt snabbt.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Det är redan lag på att man skall vara över 18 år gammal och ha tillstånd från polisen för att få skjuta upp fyrverkerier i tätbebyggt område. Se till att de nuvarande reglerna efterlevs innan ytterligare förbud införs.

Smagatusk

Guest
Som vanligt när en minoritet inte kan använda omdöme så måste en majoritet straffas! :huvet

Jag har aldrig köpt smällare eller raketer så ett förbud skulle inte störa mig personligen.
Men på samma sätt som rökarna nu får betala för att rökare tidigare rökte överallt utan hänsyn så är det snart rökförbud överallt. :död Som passiv ickerökare borde jag gilla det men blir mer skrämd över hur rökare som slutat blir så störda...

Hänsyn och omdöme verkar var på väg bort. Jag kör motorcykel som låter mer än en dammsugare och det händer att jag kör i lagligt tyska hastigheter på krokiga vägar i landet med Noll Vision men jag försöker att inte störa mer än nödvändigt.

"Jag är emot förbud men vill att allt jag ogillar ska förbjudas!" :rolleyes:

Varför inte försöka få till mer omdöme och hänsyn istället. :va
Men det är ju inte lika lätt som att förbjuda...:rolleyes:

Ett förbud skulle störa mig då jag tycker det är en trevlig tillställning grannarna bjuder på. Så mitt förslag att det skulle begränsas hade jag både haft kakan och ätit den.

Var jag egoistisk nu igen?

Nej, men lagstadga för full skyddsutrustning för folk som går ut på nyårsafton:brinnerup

På tal om hundar, skotträna dom. Inte alltid det lättaste, men knallpulver + godis/leksak/lek brukar faktiskt gå rätt snabbt.

Tro mig, vi har provat. Brorsan är jägare och har skottränat ett par hundar men min verkar dömd på förhand att misslyckas.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Det är redan lag på att man skall vara över 18 år gammal och ha tillstånd från polisen för att få skjuta upp fyrverkerier i tätbebyggt område. Se till att de nuvarande reglerna efterlevs innan ytterligare förbud införs.

Jag var in till handlarn idag och köpte ett batteri raketer och så sa jag att grabben ville ha lite knallar oxå .
Vad har du ? Ja vi har egentligen bara mattbomber som smäller eller lite annat krafs på max 4 gram krut .
Och så är de ju 18 års åldersgräns på dom men under målsmans övervakning så kan man nog vara lite yngre !

Okey , sa jag . Grabben är 16 år men just nu är han ute i skogen på rådjursjakt själv med hagelsprakarn , annars brukar han sitta på pass med Tikka 243an ! :)

Han blir nog glad för några askar mattbomber ! :banana Så blev de ! :tummenupp

GOTT NYTT ÅR ! :tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tyvärr går det för närvarande inte att förbjuda den sannolikt enkla sak som skulle ta bort många av våra i-landsproblem, inklusive fyrverkeriproblemen, nämligen de intellektuellt utmanade individer som tyvärr inte nog snabbt nog kollar om det finns Darwinutmärkelse som väntar runt hörnet. Det är dessutom inte helt lagligt att hjälpa dem att leta eller ens att peka dem i rätt riktning.:rolleyes:

Sen finns det de som inte utsätter sig själva utan andra för risker genom att fyra av skiten på helt fel ställe, vid fel tidpunkt o.s.v:mad:

Fyrverkerier vore utan dessa själsligt utmanade och de rent illvilliga inte ett problem, inte alls.
Men då vi inte kan eller får göra något åt den egentliga orsaken så är det enda raka att ta bort fyrverkerierna.

Men det hemgjorda som en kommer att göra i stället, då? Så mycket bättre...det kortar bara sträckan till Darwinutmärkelsen...

Jag tycker att alla ska få ta livet av sig på vilket sätt de än får för sig att välja, inte upp till mig att bestämma det! :fakta

Sen, om det är idioter som anfaller så ska dom straffas vilket vapen dom än väljer, bil, fyrverkeri eller annat.

Idioter missbrukar inte fyrverkerier för att det är fyrverkerier utan för att de just är idioter.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jag tycker att alla ska få ta livet av sig på vilket sätt de än får för sig att välja, inte upp till mig att bestämma det! :fakta

Sen, om det är idioter som anfaller så ska dom straffas vilket vapen dom än väljer, bil, fyrverkeri eller annat.

Idioter missbrukar inte fyrverkerier för att det är fyrverkerier utan för att de just är idioter.
Lite av poängen med att bli av med idioter är att det får en hel del spridningseffekter...liksom. Ingen idiot till fyrverkerier, ingen idiot till annat heller. :fakta

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nåja! :D

Får man fråga vad du gav för XL-versionen?

Vanligt listpris á 1500:-

De har dock kört en fuling för en tårta får bara innehålla 1kg krut, enligt säljaren, så denna är delad i två med två separata stubiner (+ två i reserv). De lyfts således ur lådan och placeras på två separata platser så någon oavsiktlig avfyrning inte sker :brinnerup Sen om de faktiskt innehåller 1kg krut vardera som säljaren påstod vet jag inte så noga, firar nyår i stugan uppepå berget så jag kommer smälla högst ändå ;)

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Nu e ju ja visserligen närmare 29 men tycker de e trist att smällare försvann... Har väl heller inte upplevt nåra vidare problem me dom då ja e uppvuxen på vischan... Va lite sen te detta nyår men te nästa blir de nog å importera lite rejälare salutskott, nåt liknande: https://www.youtube.com/watch?v=NdG_T7PzNsc

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag började skotträna jycken redan som valp, men inte fan funkade det . Hon blir bara värre med åren. Varje nyår är en ren pina för henne trots att vi bor på "landet".
Det räcker att hon hör en smällare kilometer bort så är den dagen förstörd. Hon får panikattacker och försöker gräva sig ut genom golvet. Vi har provat feremonsprayer, lugnande piller, men inget hjälper vidare mycket.
Nu skall inte omvärlden rätta sig efter mig , men det vore bra om smällandet kunde begränsa sig till nyårsafton, inte hela veckan. Som hund/barnägare gör man det valet redan vid införskaffandet att man måste offra saker, såsom nyårsfester o sånt. Men det är väldigt svårt att skydda sig i en vecka mot en smäll kilometer bort. :)

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Nu e ju ja visserligen närmare 29 men tycker de e trist att smällare försvann... Har väl heller inte upplevt nåra vidare problem me dom då ja e uppvuxen på vischan... Va lite sen te detta nyår men te nästa blir de nog å importera lite rejälare salutskott, nåt liknande: https://www.youtube.com/watch?v=NdG_T7PzNsc

Finns värre saker än dom där om man letar lite. Men det är bra tryck i dom i filmen.
OM du köper såna där så gör dig själv och alla andra en stor tjänst. Smäll INTE såna där inne i tätbebyggt område.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag vill att man förbjudet krig och svällt. Bomber i raketer kan väl räcka att smälla vid nyår runt tolvslaget så att de stora barnen inte blir ledsna och börjar grina. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag vill att man förbjudet krig och svällt. Bomber i raketer kan väl räcka att smälla vid nyår runt tolvslaget så att de stora barnen inte blir ledsna och börjar grina. :)

Jösses,det där lät som något ifrån en skönhetstävling.:rofl

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...