Ska fyrverkerier förbjudas?

Fyrverkerier skall...

• Antal röstningar
    0

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nä du var kanske inte direkt rädd för egen del, men du var kanske orolig att din hund skulle vara skotträdd? Det överförs när han/hon märker att flockledaren är orolig. Och nä skotträdsla är inte medfött, då skulle ju alla hundar vara rädda eller ingen. Det är nått de lär sig. En del skotträdda hundar visar upp ett helt annat beteende i annat sällskap.

Viss rädsla, eller mer instinkter, är medfödda. Även hos människor, men i de flesta fall lär även vi oss att vara rädda för olika saker. Reaktionen är lite olika beroende på vilken djurart man tillhör.
Men om man har 2 hundar samma ras samma kön o det bara skiljer ett år mellan dem varför är den ena hunden lite mer avaktande mot fyrverkeri men den andra bryr sej ikke ett dugg
Vi har 2 st hundar ingen av dem är skotträdd men den äldre av dem är lite avaktande o vill gärna hålla sej lite bakom husse när det smäller som värst

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Då kan man ju fråga sig hur fyra barn som har blivit uppfostrade av samma föräldrar på samma sätt är rädda för olika saker?

För att dom dels inte uppfostras lika och jämfört med en hund tar de intryck från en hel del annat. Som dagis, tv, media bl a. Hur skulle du annars förklara att kvinnor generellt är mer rädda för att bli våldtagna jämfört med män är rädda för att åka på stryk. Trots att det senare är betydligt vanligare.

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Men om man har 2 hundar samma ras samma kön o det bara skiljer ett år mellan dem varför är den ena hunden lite mer avaktande mot fyrverkeri men den andra bryr sej ikke ett dugg
Vi har 2 st hundar ingen av dem är skotträdd men den äldre av dem är lite avaktande o vill gärna hålla sej lite bakom husse när det smäller som värst

Ja det är väl rätt normalt skulle jag säga, tittar du på en hundflock så kommer ju inte alla individerna att bete sig exakt lika där heller. Ofta kopplat till rangordning i flocken. Är det det din alfa eller efterföljaren som tar skydd?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
Det är faktist alfan som tar skydd så det är lite konstigt

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Polisen Mhtestar inte sina hundar.
Skotträdsla är oftast medfött, men kan dämpas (inte tas bort) eller förvärvas.

Nått test har de iaf för jag har träffat en del folk relativt nyligen som varit fodervärdar åt dom. Antar att hemvärnsfolket har tur med sina hundar då...

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Det är faktist alfan som tar skydd så det är lite konstigt

Ja det är konstigt, om det nu är skydd han tar. I strikt mening är det ju du som är alfa och han kanske mest slutar upp bakom chefen.

Vår egen hund ville mest leka och jaga raketer.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
Ja det är konstigt, om det nu är skydd han tar. I strikt mening är det ju du som är alfa och han kanske mest slutar upp bakom chefen.

Vår egen hund ville mest leka och jaga raketer.
Jo man kan ju gå ut med han när de skjuter som mest så han är ju inte helt skärrad o han skäller o morrar lite mot dem

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Då kan man ju fråga sig hur fyra barn som har blivit uppfostrade av samma föräldrar på samma sätt är rädda för olika saker?

Barn ett är rädd för allt för barn två kom efter några år.

Barn två är rädd för en del som barn ett lärt det.

Barn tre är bara rädd för spindlar för barn två lade en i sängen.

Barn fyra är bara rädd för att barn ett skall skvallra när denne är full på stan.

Typ...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nått test har de iaf för jag har träffat en del folk relativt nyligen som varit fodervärdar åt dom. Antar att hemvärnsfolket har tur med sina hundar då...

De gör L-test.
Man kör inte upp en skotträdd hund till försvarsmaktshund eftersom de måste ha godkänd skottfasthet på MH.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Barn ett är rädd för allt för barn två kom efter några år.

Barn två är rädd för en del som barn ett lärt det.

Barn tre är bara rädd för spindlar för barn två lade en i sängen.

Barn fyra är bara rädd för att barn ett skall skvallra när denne är full på stan.

Typ...

Du har mig definitivt inte övertygad.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tänk efter, var det så jag sa?

Du frågade hur det kommer sig att en familj på fyra barn har kommit att bli rädda för olika saket.

Jag gav ett exempel på det.

Du var inte övertygad.

Typ, sen vet jag ju inte vad du säger därborta, jag kan bara se vad du skriver jue.:)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Du frågade hur det kommer sig att en familj på fyra barn har kommit att bli rädda för olika saket.

Jag gav ett exempel på det.

Du var inte övertygad.

Typ, sen vet jag ju inte vad du säger därborta, jag kan bara se vad du skriver jue.:)

Jag menar med det att jag tror att det beror både på gener, uppfostran och mycket annat. Tror att det är samma sak med hundar. Alla är unika, ingen är lika.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag menar med det att jag tror att det beror både på gener, uppfostran och mycket annat. Tror att det är samma sak med hundar. Alla är unika, ingen är lika.
Jaha, du ville ha en generell regel för något så komplext som människor.

My bad.

I fråga om hundar blir det nog enklare.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...