Ska inte en 1000rr vara bra mycket snabbare än 929?

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Någon som har koll på prestanda skilldnad på en 929:a och 1000rr?

Då menar jag acc på en raka?

Kolla denna video, spola fram till slutet så ser man när 929:an kommer ifatt en 1000RR i en kurva på estoril ut på en raka där båda ger järnet och släpper av först vid 280kph

http://www.youtube.com/watch?v=DlhURxhUGd4

Verkar vara rätt jämt skägg??
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
för det första, utgångshastighet är allt ur en kurva...

för det andra, hur vet du att han med 1000RR panga fullt? kan mycket väl vara så att han tog det lite lugnare på högre växel?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
929:an kanske hade mycket högre fart genom kurvan och bar den med sig ut på rakan? I det fallet beror det ganska mycket på föraren.

Enbart rakt fram från stillastående hade du nog ändå inte sett någon större acc-skillnad förrän över 200 knyck och vidare upp mot topp gissar jag. (jämför damens 150 hkr gixxer och min 125 hkr tuono)

Edit: Skriver för sakta... som vanligt ;)
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Båda förarna manglar ju på för fullt, ingen kan väll komma och påstå att 1000RR föraren ligger på halvgas eller nåt men ändå når 280 blåss innan det är dags att bromsa?

Sen att det finns förare som är bättre än andra fattar väl vem som helst men gasa rakt fram klarar väl dom flesta? och det verkar dom ju båda onekligen göra.

jag menar bara att den ena hojen flyttar sig inte nämnvärt från den andra i längsled under fullgas acc upp till 280.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Men 929an har högre hastighet redan från början. Syns tydligt att han knappar in redan under kurvtagningen, men sen när dom kommer ut på rakan börjar 1000 sakta stabilisera avståndet mellan hojarna. Videon visar perfekt att kurvhastighet är allt i ett race! Om man inte ska ge de sämre förarna mer muskler som handikap. Men nu spelar vi ju inte golf :D

929ans förare är bättre
1000rr'ns motor är starkare :)
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Han längst fram slog ju inte på förrän han såg att 929an var på G...

Var det bara jag som såg det eller? Kan inte va möjligt... :)

Det kunde lika gärna vart en 600a och en 1000cc, det är inga monsterskillnader rakt fram, speciellt inte om den 600an skulle slå på före.

Båda förarna manglar ju på för fullt.

Förutom att dom troligen låg på olika växlar och slog på gasen på helt olika ställen.
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag låg jämt med polaren längst hela start o målrakan på Gelleråsen med min 600rr, jag var tillome nästan om innan det var dags att bromsa.
Jag hade mycket högre utgångshastighet ur depåböjen o de räckte för att jag skulle ligga före efter nästa kurva :D
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Han kommer med mycket högre utgångshastighet ur kurvan pUnChT
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om man tittar riiiiiiiktigt noga så ser man att 1000RRens passagerarfotpinnar är bara lite nerfällda, det förklarar allt!
 
Last edited:

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Om man tittar riiiiiiiktigt noga så ser man att 1000RRens passagerarfotpinnar är bara lite nerfällda, det förklarar allt!

Håller med dig till!

Lösning:

Han får borra :brynad ett hål och najja fast dem i nerfällt läge :fakta
 

EvilBiker

Bla bla bla
Gick med
17 Apr 2010
Ort
På sofflocket
Hoj
2006 HayaBusa Turbo Street Fighter
Var är Tocar när man behöver han,han har säkert läst spalt meter om detta i någon av hans tidningar.:arsele:rolleyes:
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Har man någon gång kört på bana tillsammans med effektstarkare hojar så vet man att man måste vara snabbare där effekten inte spelar någon roll för att ha en chans på rakan. Fysiken är enkel, 200hk kör ifrån 100hk vid samma förhållanden. Men om 100hk har fördel av "rullande start" så blir det värre.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Det är väl cirkus 50 hästar mer i 1000rr i motorn jämfört med en 929. Har kört båda och det är stor skillnad Sen körs det ju rätt så soft i videon. Inget fel på 929 alls. Funderar själv på en sån som lekhoj men att tro att den går som en modernare literhoj rakt fram är nog att ta i.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
En fråga: vad fan spelar det för roll?

Penismätning är så jävla ointressant..
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top