Ska inte fälgarna palla med en 12a ????

R1_Neo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Jag klotade med min R1 -04 :huvet Jag föll av hojen när jag gjorde en 12a i ca 60km/h... Hojen fortsatte ett par meter i 12 läge och gick sedan ner på båda hjulen, la sig sedan på vänster sida och gled ca: 10-20 meter. Det konstiga är att båda fälg kanterna blev intryckta ca 1cm på vänster sida..
Hur är detta möjligt :va Ska inte fälgarna palla med en 12a? Ok..Fram fälgen kan jag förstå men bakfälgen var ju i backen hela tiden och hojen slog aldrig i nått..

Kan det vara så att hoj-banntningen har gjort att kvaliten på fälgarna har blivit klenare??? Blir en aning orolig att det kan va så!!!???

//Neo
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Trist att du klotat en så fin hoj.

ang. kvalitén på fälgarna, så är det nog lite som du säger, men samtidigt så har du nog haft maximal otur.

jag gick själv ner i ett dike & gjorde en volt med min hoj (70-90 km/h)
och ingen av fälgarna fick skador

hur gick det med dig då ?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Framfälgen är väl inget att diskutera, har själv krökt till en framfälg vid liknande övning.

Bakfälgen får kanske klassas in som otur..
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Man får ju tänka på att de försökre karva bort vikt utan att behöva bygga fälgarna i dyra material, så vad händer, ja inte fasen byger de dem för att man ska volta med hojen.
De blir ömtåliga.
 

R1_Neo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Klarade mig med en stukad handled :tummenupp

wonderwizard skrev:
Trist att du klotat en så fin hoj.

ang. kvalitén på fälgarna, så är det nog lite som du säger, men samtidigt så har du nog haft maximal otur.

jag gick själv ner i ett dike & gjorde en volt med min hoj (70-90 km/h)
och ingen av fälgarna fick skador

hur gick det med dig då ?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Men du, tolva i ca 60km/h ???? Det var inte mer en okontrollerad bakhjulsåkning som gick lite för högt :va

Försöker du tolva i 60km/h så kommer du garanterat få ett vobbel som heter duga när railen eller bakändan går i backen, inte att rekomendera!

Edit: Trist på en så fin hoj, och tur att du klarade dig med en stukad hand endast.

/Nitrous
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
UrbanTiger skrev:
Jag gör 12:eek:r i 160 blås :yoparty
Har lagt fem lager med silvertejp på baklyktan. Tre lager brukar nötas bort vid varje touch. Fan va fett med tolvor :yoparty

Wooow, vad du är cool och überbra , vaknade du sen och tuggade på kudden :pannkyss ?

/Nitrous
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
UrbanTiger skrev:
Jag gör 12:eek:r i 160 blås :yoparty
Har lagt fem lager med silvertejp på baklyktan. Tre lager brukar nötas bort vid varje touch. Fan va fett med tolvor :yoparty

Ibland kan du vara rolig.

Oftast är du bara dyngdryg.
 

Bifogat

  • UT.JPG
    UT.JPG
    67.8 KB · Visningar: 342

P-E

Guest
Man gör en tolva, helt stilla, så vickar man hojen så den kommer på 12'a stödet och tar emot där. Sen rycker man hojen lite bakåt så bakdäcket kommer i luften så gasar man lite..:D Så börjar den börna när bakdäcket nuddar marken igen efter det lilla ryck man gjort.:D
 

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm=Täby
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
R1_Neo skrev:
Jag klotade med min R1 -04 :huvet Jag föll av hojen när jag gjorde en 12a i ca 60km/h... Hojen fortsatte ett par meter i 12 läge och gick sedan ner på båda hjulen, la sig sedan på vänster sida och gled ca: 10-20 meter. Det konstiga är att båda fälg kanterna blev intryckta ca 1cm på vänster sida..
Hur är detta möjligt :va Ska inte fälgarna palla med en 12a? Ok..Fram fälgen kan jag förstå men bakfälgen var ju i backen hela tiden och hojen slog aldrig i nått..

Kan det vara så att hoj-banntningen har gjort att kvaliten på fälgarna har blivit klenare??? Blir en aning orolig att det kan va så!!!???

//Neo


Gjorde du det i dag? & isf i Bromma?
 

Leckan

Ny medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
SuperDuke, 1/2 CBR 1000, 1/4 CB125...
Fick en åktur i 25 års present med ovan nämnda galning... Mycket intressant panikångerst man hade, he he :banana
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top