Ska jag byta bil?

Just det det har jag ju glömt skriva.

PSA group tillverkar ju även BMWs dieslar. Skillnaden är att BMW har en egen designad topp.
Ja vad säger man PSA Group är ju världens största dieselmotor tillverkare till personbilar.

Precis.. Och glöm inte att det sitter PSA-dieslar i Volvos småbilar, dom dom skryter så förtivlat över. Även Jaguar blev först med V6:an för nåt år sen, innan den hamnade i Citroen C6.
Jag läser en del på Citroenakuten, och det jag fattat är att det är mest elektronikkrångel med dom nuförtiden. Märkligt egentligen, när det står "Bosch" på allt el i dom....

Vogge skrev om stöldbegärligheten på BMW, och det är en sak som jag också tänkt på. Som Citroenägare får man ju ha bilen ifred, ingen vill ha dom, utom vi som sitter i träsket.. Vi har massor av inbrott i bilarna här i området, men mina får alltid stå orörda. Märkligt. Om jag nu byter bilmärke får jag väl ställa den i garaget i fortsättningen.

Ja, jag har ju inte bestämt mig än, men som sagt, det skulle vara kul att prova nåt annorlunda, och jag har vridit och vänt på det och inga andra bilar än Citroen och BMW lockar mig, så nån av dom blir det.
Dom är väl varandras motsatser kan man väl säga.

Jag tänkte bara förtydliga mig:
Jag har inget speciellt mot Citroen som märke, men C5 var inget att hänga i granen direkt... Xantia Hdi är däremot en väldigt trevlig bil.

Jag tänkte bara förtydliga mig:
Jag har inget speciellt mot Citroen som märke, men C5 var inget att hänga i granen direkt... Xantia Hdi är däremot en väldigt trevlig bil.

Du får gärna överta min Xanta....

Jag har en kompis som köpt två nya C5:or och jag tycker dom är rätt trevliga. Fast inredningen är trist och fjädringskomforten är inte vad den varit och fronten ser bedrövlig ut utom på den nyaste modellen...men som sagt bilen är charmig på sitt sätt ändå.

Annars gillar jag min Xantia HDi skarpt, men med dom få milen jag kör per år så är det inte roligt med den skatten.

F.ö. var jag och okulärbesiktigade en 528 Touring idag. Den står på en bilfirma känd för sina halvskruttiga bilar. Rätt pris och bra med utrustning, men det är nåt skumt med bilen. Den såg helt perfekt ut, inte en rostfläck eller buckla. alldeles rak och fin i plåten överallt. Såg nästan ny ut, och då blir jag misstänksam eftersom den har stått på firman ett bra tag och ändå är priset lågt.
Ska åka dit i morron när det är öppet och prata med dom.

F.ö. var jag och okulärbesiktigade en 528 Touring idag. Den står på en bilfirma känd för sina halvskruttiga bilar. Rätt pris och bra med utrustning, men det är nåt skumt med bilen. Den såg helt perfekt ut, inte en rostfläck eller buckla. alldeles rak och fin i plåten överallt. Såg nästan ny ut, och då blir jag misstänksam eftersom den har stått på firman ett bra tag och ändå är priset lågt.
Ska åka dit i morron när det är öppet och prata med dom.

Så här ligger det till; Ska du köpa bil på firma så ska du köpa på en riktigt stor firma med egen serviceverkstad. Köper du en bil hos "Affes biltorg" så blir du rövknullad hur du än gör. För alla bilsäljare luras. Alla. Men de större har lite mer krav på sig och där har du en chans att få tag på en bil med mindre problem och med större chans att få hjälp om det blir strul med den.
Behöver jag säga att jag har sålt många bilar :gnissla

För övrigt, 528:orna är väl inte direkt eftertraktade i dagsläget av en ganska självklar anledning. Köp en 520 istället.

Och den övriga diskussionen angående vem pappa som är starkast/vilket bilmärke är bäst, är ju bara så bra :D Sandlåda när det är som bäst.
Det finns ju faktiskt papper man kan läsa för att leta fram de bästa bilarna, eller tex fråga de som vet; Besiktningsmännen. En besiktningsman sa till mig att den bästa bilen man kunde köpa var antingen Avensis eller Astra. Avensisen om man har lite mer ekonomi till inköpet och Astran om man vill ha en billig och riktigt bra bil.

Kan inte instämma mer, kolla på SBP.s mm statistik så har ni svart på vitt vilka bilar som är bra/bättre. Självklart finns det alltid undantag men man får ändå en bra bild på hur det är i det stora hela. Jag köper mkt hellre en bil privat än av en firma, även här instämmer jag med föregående talare.

Jag har bara jobbat på auktoriserade märkesverkstäder och ja, det fuskas även där om än i mindre skala.

Fast SBPs statistik ljuger ju lite.
Volvo V70. 37000 taxibilar som rullat 40 000mil innan första besiktning sänker ju snittet lite.

Seat Arosa var det väldigt lite problem med, men hur många av dessa tant bilar går mer än 500mil på ett år och och står sen i garage resten av tiden.

Ger självklart ett Hum. Men ingen exakt spegling utav verkligheten.

Å andra sidan... det som upptäcks på bilprovningen är ju inte rasade motorer och växellådor.

Kör en ny Mustang GT idag, men saknar ändå min 735:a från -88 jag hade i Sverige... :)

BMW är kankse trevliga att köra, men mördande trista att titta på. Gör dina medtrafikanter en välgärning och välj nåt roligare. :mad:

En kompis köpte en Citroen C5 V6 när modellen släpptes. Innan han hade ägt bilen i ett år så hade han åkt bärgare 4 gånger. Det är inte bra när han som kör bärgaren kan ditt reg.nr utantill.

På vintern var han tvungen att ha en stor gummiklubba med sig i bilen, detta på grund av att bakbromsarna frös fast.
Klimatanläggningen la av första sommaren, det var nu inte ett så stort fel. Orsaken var att en slang var felmonterad och hade nötts av. Problemet var att verkstaden tyckte inte det var nått konstigt, bilen var ju körd ett tag (bilen var då 5 mån) men efter lite bråkande så fixade dom felet.

Innan kompisen köpte bilen så valde han mellan en fullutrustad C5 eller en basutrustad BMW 320. Gissa om han ångrade sitt val, denna bil blev en DYR affär för honom.

Ni som tänker köpa en C5 av första årsmodellen behöver inte vara nervösa att bilen ni köper är min kompis gamla bil. Den bilen blev köpt av en norsk och på vägen hem så totalkvaddade han bilen, två timmar efter han köpt den.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick