Ska jag köpa Yamaha Yzf 750 R ?

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport

Läst igenom tråden och ingen verkar ha tipsat om det.

Trygghansa försäkrar bara helår, dvs du kan inte ställa av den under vintersäsong så det blir 4300kr/år och för att "ändra" försäkringen måste man sälja till nån eller byta bolag.

Så det är värt att räkna ut lite extra på och kolla med andra bolag. Kanske billigare o ta det andra som va lite dyrare för i längden så blir det billigare för man har den avställd i 6 månader...

O nu önskar jag dig lycka till med köp av hoj!
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Nu har jag följt den här övertalningstråden så länge att jag med måste lägga upp en bild på mitt ex. som jag sålde vidare förra våren.... Det är inte annat än att man saknar den lite :gråta
 

Bifogat

  • jag_hojjliten2.jpg
    jag_hojjliten2.jpg
    68.9 KB · Visningar: 157

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Nu har jag nog övertalat farsan tror jag, han har förståt att det är detta jag vill :tummenupp Men sen kom smällen! "Du måste köra strypt" :huvet och så funderade jag ett tag på ifall jag då skulle köpa en mindre hoj som var roligare strypt, men jag insåg snabbt att det är denna bågen jag vill ha, jag får leva med att den är tråkig dom första åren :huvet :tummenupp
Han sa dock att vi kanske kunde kompromissa lite, att jag körde en säsong strypt, och sedan avstrypt andra säsongen, om jag hade lärt mig att behärska hojen tillräckligt:tummenupp Så det finns ljus ändå!

Nu är det alltså jävligt nära köp! Men jag vill ha lite info om acceleration och toppfart och liknande, i strypt utförande!
Betänk även att jag kör en 125a idag som gör knappa 110 och accar som en trimmad moppe, så den kanske inte blir så slö för mig ändå :tummenupp


Du lyckas säkert tala din far tillrätta. Passa på att fråga Mattias om han har en kanot till salu när du är där och klämmer på hojen. Det får honom på extra gott humör för han har nämligen ett genuint kanotintresse:tungan .

Hehe, så du känner honom :tummenupp Han aldrig fråga om någon kanot faktsikt :D Vad heter du? Så jag kan hällsa från dig när jag åker dit och köper den :tungan

Läst igenom tråden och ingen verkar ha tipsat om det.

Trygghansa försäkrar bara helår, dvs du kan inte ställa av den under vintersäsong så det blir 4300kr/år och för att "ändra" försäkringen måste man sälja till nån eller byta bolag.

Så det är värt att räkna ut lite extra på och kolla med andra bolag. Kanske billigare o ta det andra som va lite dyrare för i längden så blir det billigare för man har den avställd i 6 månader...

O nu önskar jag dig lycka till med köp av hoj!

Det lät som en bra idé faktiskt, Folksam erbjuder ju garageförsäkring under vintern! Farsan får ringa igen och kolla vad det blir då :tummenupp
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Läst igenom tråden och ingen verkar ha tipsat om det.

Trygghansa försäkrar bara helår, dvs du kan inte ställa av den under vintersäsong så det blir 4300kr/år och för att "ändra" försäkringen måste man sälja till nån eller byta bolag.

Så det är värt att räkna ut lite extra på och kolla med andra bolag. Kanske billigare o ta det andra som va lite dyrare för i längden så blir det billigare för man har den avställd i 6 månader...

O nu önskar jag dig lycka till med köp av hoj!

Jag hade Trygg-Hansa förra året, det var inga som helst problem att ställa av hojjen och försäkringen blev automtiskt en garageförsäkring. Bara att man ringer och säger att man vill ha den avställningbara försäkringen, hade lite högre årskostnad men eftersom man ställer av på vinter så blir den ändå betydligt billigare! Det som de däremot inte gillar är att man sätller av och på massor med gånger. Men ställer man på på våren och av på hösten så är det inga problem!

Till trådskaparen: Brorsan har en sådan hoj du funderar på, jag har provkört den några gånger och tycker den är trevlig.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag hade Trygg-Hansa förra året, det var inga som helst problem att ställa av hojjen och försäkringen blev automtiskt en garageförsäkring. Bara att man ringer och säger att man vill ha den avställningbara försäkringen, hade lite högre årskostnad men eftersom man ställer av på vinter så blir den ändå betydligt billigare! Det som de däremot inte gillar är att man sätller av och på massor med gånger. Men ställer man på på våren och av på hösten så är det inga problem!

Till trådskaparen: Brorsan har en sådan hoj du funderar på, jag har provkört den några gånger och tycker den är trevlig.

Låter som att vi ska ringa Trygg Hansa en gång till också :tummenupp
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Man måste nog väldigt noga förklara att man vill ställa av den vintertid, står på deras hemsida lite mera. Ber om ursäkt om jag förvillat.

Ur trygghansa.se
Kan man ställa hojen ur trafik under pågående hojsäsong?

Svar: Nej, premien på Trygg-Hansas hojförsäkring är årsdifferentierad och varierar med säsong, det vill säga att du betalar mer under sommarhalvåret. Detta innebär att motorcykeln alltid ska vara inregistrerad i trafik.


http://www.trygghansa.se/04Privat/Page7665.html#118676
 

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Något som kan vara bra att veta om Trygg hansa är också att trafikförsäkringen inte gäller på bankörningar.
Eller endast smc-kruser men inte vanliga "track-days".

Vilket har fått mig att fundera på att byta försäkringsbolag.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag pratade med farsan tidigare ikväll, vi kom fram till en lösning, sen ringde jag till ägaren av motorcykeln, genomförde en lätt prutning från 22 till 20 o fem. Sedan bestämde vi att jag ska komma och hämta den på söndag, han skulle till och med försöka ordna fram en kärra :tummenupp

Fan vad gött att detta är bestämmt nu! :yoparty :yoparty :yoparty :tummenupp :tummenupp

Fan vad jag är glad!!!:yoparty

Tack för alla tipps!

Hoppas att den går så bra med växel i på vägen som den låter i friläge i garaget, känns lite spännande att köpa en hoj utan att provköra den först, men vafan, den kan ju inte vara dålig liksom:tummenupp :) :tummenupp


Limez
 

TobiasBoodh

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha Fzr600r
Grattis till köpet!

Jag äger själv lillebroshan till din nya hoj, och jag är riktigt nöjd med den! Min första "riktiga" hoj (dåligt på att jämföra med andra) men jag har intrycket av att den är mycket lätthanterlig och ett bra insteg in i sporthojslivet!

Nu vet jag iof inte hur mycket som skiljer bröderna åt, men jag hoppas du får kul med den!!

ps. strypningen kan jämföras med kniv i hjärtat - misshandel!:huvet
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Nu har jag nog övertalat farsan tror jag, han har förståt att det är detta jag vill :tummenupp Men sen kom smällen! "Du måste köra strypt" :huvet och så funderade jag ett tag på ifall jag då skulle köpa en mindre hoj som var roligare strypt, men jag insåg snabbt att det är denna bågen jag vill ha, jag får leva med att den är tråkig dom första åren :huvet :tummenupp
Han sa dock att vi kanske kunde kompromissa lite, att jag körde en säsong strypt, och sedan avstrypt andra säsongen, om jag hade lärt mig att behärska hojen tillräckligt:tummenupp Så det finns ljus ändå!

Du kommer ju övningsköra en hel säsong, sen är det bara att förklara att du på kurviga väger har all kraft du behöver, även fast hojen är strypt. Du tycker dock att det vid omkörningssituationer är lite jobbigt att den tappar kraft, då detta leder till att säkra och smidiga omkörningar blir svåra att genomföra. Sedan kan det ju alltid vara kul att ha lite acc på motorvägspåfarter och liknande.

Ungefär denna körde jag på far min. Den är ju delvis sann, och funkar perfekt :tummenupp
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Är du nöjd med Hojen? Jag gillade den som fan.:tummenupp



.

Japp den har funkat jävligt bra tycker jag. Har inte behövt gjort några större reparationer, mest slitdelar som bytts. Ska sälja den nu i vår pga studier, får se om jag har råd med hoj senare i sommar.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Du kommer ju övningsköra en hel säsong, sen är det bara att förklara att du på kurviga väger har all kraft du behöver, även fast hojen är strypt. Du tycker dock att det vid omkörningssituationer är lite jobbigt att den tappar kraft, då detta leder till att säkra och smidiga omkörningar blir svåra att genomföra. Sedan kan det ju alltid vara kul att ha lite acc på motorvägspåfarter och liknande.

Ungefär denna körde jag på far min. Den är ju delvis sann, och funkar perfekt :tummenupp

Riktigt bra förklaring! :tummenupp Den kör jag på nästa vår :tummenupp

såg jättefin ut! du blir nog asnöjd med köpet, lite skillnad från 125a!!

Tackar! :tummenupp Ja, STOR skillnad med körställningen också, från Streetfighter till Sport/kåp. Blir kanske lite jobbigt då jag har haft lite problem med rygg/axlar, men vafan! Man lever ju bara en gång och då ska man ju köra sporthoj :yoparty
:) :tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Yzf750sp 1995

Det är väldigt mycket hoj för pengarna och otroligt billig i försäkring.
jag betalar 6800:- halvförsäkring helår i centrala göteborg.
jag har funderingar på att byta till någon dyrare hoj men har inte hittat någon med bättre prestanda som har överkomlig försäkringspremie.

Du kommer inte bli besviken på effekten nu när du går från 125:a. den är helt galet kul då

:) Den dagen du ska sälja SPn, sänd mig en hälsning. Gillar singelseater. Och är jag stad i kassan och garaget har plats. För tillfället lite trångt :D
 

Bifogat

  • IMG_0230 J.S.jpg
    IMG_0230 J.S.jpg
    125.7 KB · Visningar: 141

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
:) Den dagen du ska sälja SPn, sänd mig en hälsning. Gillar singelseater. Och är jag stad i kassan och garaget har plats. För tillfället lite trångt :D

Tjenare! Är det din RC45a som står/stod inne i verkstaden på MC-delen? Var inne och snackade med Björn här om dagen, då visade han mig den dära. Vilken maskin:yoparty inte ofta man ser en sån, aldrig egentligen :tummenupp :)

Du har en liten samling tydligen :tummenupp :yoparty
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top