1.
Lönen... är ju intressant förstås, baserat på vad jag kan läsa mig till på din profilsida kommer här ledarnas statistiska grundlön för din typ av jobb, du läser den på följande vis: 20/40/60/90 är % har lägre lön än den som står vid resp. gräns. I ditt fall som första chefsbefattning så skulle jag tippa att du hamnar mellan de 2 första intervallerna. Med tillägg för 5-skift kommer du förstås högre men jag kan inte ert avtal så det får du väl räkna på själv.
2.
Utbildning... om företaget tillhör en större koncern så är denna befattning antagligen mer intressant än om du jobbar hos ett mindre företag. Större företag har ofta bra och intressanta chefs-utbildningar och där kan du utvecklas mer och jobbet kan lättare leda till bättre/andra befattningar i framtiden. Ställ krav på utbildningsplan när du förhandlar om villkoren, det är bättre att få till det från början än att komma senare med dessa saker.
3.
Arbetsmiljönsvar... är något som många missar att tänka på. Finns det arbetsmiljö delegeringar på företaget och hur ser de i så fall ut. Om de finns så kan du vara säker på att du på papperet har ett stort ansvar men ofta små befogenheter i verkligheten. Det är av yttersta vikt att du ser till att få utbildning innan du skriver under sådana delegeringar. Enl. arbetsmiljölagen så skall den som har arbetsmiljöansvar för ett arbetsområde ha både ansvar och befogenheter. Befogenheter innebär även ekonomiska befogenheter och det brukar vara tunt med sådana i första-linje-chefs befattningar. Du behöver ha en mao. få en god grundutbildning i arbetsmiljö. så du vet ditt ansvar.
4.
Arbetsrätt... som skrivits av flera andra här i tråden så blir det garanterat personalrelaterade problem som kommer att dyka upp. Då måste du veta hur du ska handla för att det ska gå rätt till. Goda relationer till facket är en stor fördel. Det är viktigt att komma ihåg att MBL-förhandla/informera om alla viktiga förändringar i verksamheten, annars så blir det strul. Integritet är viktigt i alla personalfrågor, man kastar inte paj på enskilda medarbetare inför andra, detta ska alltid ske enskilt men är lätt att missa om man har varit länge på samma arbetsplats och känner alla och är var vid jargongen.
5.
Fritid... du kommer att tappa en hel del av din fritid. Jobbet kräver att du är beredd på att rycka ut och du KOMMER att ta med dig jobbet hem, speciellt om det blir bekymmer med personal eller arbetsplatsolyckor etc. men även bara de vardagliga bekymren med att planera/omplanera ordrar och se till att utrustningen fungerar kan vara sånt som du vaknar upp mitt i natten och funderar över
Ska du ta jobbet? tja är du intresserad av att utvecklas och gillar utmaningar så ta jobbet.
Vill du ha en bekymmersfri fritid och fortsatt goda relationer till dina nuvarande arbetskompisar ska du strunta i att ta det
de chefer som blir utsedda kommer att jobba skift så jag tror inte det blir så mycket telefonsamtal på natten.
men man vet ju aldrig,företaget vill expandera till den dubbla strroleken så dety finns ju utmaningar.
Företaget vill omsätta 2 miljarder om 7 år vi omsätter idag 1 miljard på företaget och då är inte koncernen inräknad.
så det finns ju lite att bita i............
/robin