ska jag ta ett chefsjobb?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
bra tips men nja lönen är inte allt,lutar nog att jag visar mitt intresse för första intervjun var mer en intresseanmälan.
så det är inte säkert att jag får jobbet ändå,men jag får väl reda mpå det tids nog
/robin
:tummenupp Vet inte hur kompisen (yabba) har tänkt att göra,men jag går nog till chefen idag och säger att jag är intresserad av jobbet:)
Det får bära eller brista.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
tack för det:tummenupp Ringde upp både på mobil och jobbtelefon inget svar men så ringde mr boss upp mig,så jag sa till honom att jag var intresserad av jobbet,han lät lite lättad för jag tror inte det är helt enkelt att få ihop fem chefer,kompisen yabba ringde också och sa att han var intresserad,så nu är det bara att vänta och se.
Tack för alla tips och råd:)
/robin

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Lycka till!
Jag själv gått från vanlig kodknackare till teknisk projekt ledare till chef för ett eget team. För mig finns det några gyllene tumregler jag gör vad jag kan för att följa:

- Du kan bli utnämnd till chef, du kan aldrig bli utnämnd till ledare
- Kritik i enrum, beröm publikt
- Ömsesidig respekt och tydliga beslut
- Skiter det sig för teamet, ställ dig upp och ta skiten för teamets skull
- Går det bra för teamet, ge dom all cred för det
- There is no I in Team...

Dom bitarna har funkat bra för mig i ca 25 år :)
/Danne

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Lycka till!
Jag själv gått från vanlig kodknackare till teknisk projekt ledare till chef för ett eget team. För mig finns det några gyllene tumregler jag gör vad jag kan för att följa:

- Du kan bli utnämnd till chef, du kan aldrig bli utnämnd till ledare
- Kritik i enrum, beröm publikt
- Ömsesidig respekt och tydliga beslut
- Skiter det sig för teamet, ställ dig upp och ta skiten för teamets skull
- Går det bra för teamet, ge dom all cred för det
- There is no I in Team...

Dom bitarna har funkat bra för mig i ca 25 år :)
/Danne
bra tips,men vi får se hur det går fick mailat nåt psykologitest som jag skulle göra sen ska väl det utvärderas,så får vi se sen.
/robin:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
bra tips,men vi får se hur det går fick mailat nåt psykologitest som jag skulle göra sen ska väl det utvärderas,så får vi se sen.
/robin:tummenupp
Det är trams.
Allvarligt.
Inte ens om du svarar "ALLA SKALL BRINNA!!!11!one" så kommer det att påverka resultatet om utvärderaren har något i huvudet.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Det är trams.
Allvarligt.
Inte ens om du svarar "ALLA SKALL BRINNA!!!11!one" så kommer det att påverka resultatet om utvärderaren har något i huvudet.
jo jag vet inte om det ger nåt men det blir väl fler intervjuer senare misstänker jag.
Kan ju vara intressant att se vad komma skall.
/robin

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja, en del företag är grundliga i sina utval... Innan jag blev erbjuden det jobb som jag nyligen accepterade, så gick jag igenom 13 intervjuer och 2 presentationer. Bra träning iofs, men trist om man till slut inte fått jobbet... :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, en del företag är grundliga i sina utval... Innan jag blev erbjuden det jobb som jag nyligen accepterade, så gick jag igenom 13 intervjuer och 2 presentationer. Bra träning iofs, men trist om man till slut inte fått jobbet... :)
När man rekryterar folk "utifrån" ja.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7

Vad är det dom tror sig få fram på dom sista 10-11 intervjuerna? Klarar man inte skaffa sig en hygglig bild av någon efter tre samtal är det fan något underligt.

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
1. Lönen... är ju intressant förstås, baserat på vad jag kan läsa mig till på din profilsida kommer här ledarnas statistiska grundlön för din typ av jobb, du läser den på följande vis: 20/40/60/90 är % har lägre lön än den som står vid resp. gräns. I ditt fall som första chefsbefattning så skulle jag tippa att du hamnar mellan de 2 första intervallerna. Med tillägg för 5-skift kommer du förstås högre men jag kan inte ert avtal så det får du väl räkna på själv.:tummenupp

2. Utbildning... om företaget tillhör en större koncern så är denna befattning antagligen mer intressant än om du jobbar hos ett mindre företag. Större företag har ofta bra och intressanta chefs-utbildningar och där kan du utvecklas mer och jobbet kan lättare leda till bättre/andra befattningar i framtiden. Ställ krav på utbildningsplan när du förhandlar om villkoren, det är bättre att få till det från början än att komma senare med dessa saker.

3. Arbetsmiljönsvar... är något som många missar att tänka på. Finns det arbetsmiljö delegeringar på företaget och hur ser de i så fall ut. Om de finns så kan du vara säker på att du på papperet har ett stort ansvar men ofta små befogenheter i verkligheten. Det är av yttersta vikt att du ser till att få utbildning innan du skriver under sådana delegeringar. Enl. arbetsmiljölagen så skall den som har arbetsmiljöansvar för ett arbetsområde ha både ansvar och befogenheter. Befogenheter innebär även ekonomiska befogenheter och det brukar vara tunt med sådana i första-linje-chefs befattningar. Du behöver ha en mao. få en god grundutbildning i arbetsmiljö. så du vet ditt ansvar.

4. Arbetsrätt... som skrivits av flera andra här i tråden så blir det garanterat personalrelaterade problem som kommer att dyka upp. Då måste du veta hur du ska handla för att det ska gå rätt till. Goda relationer till facket är en stor fördel. Det är viktigt att komma ihåg att MBL-förhandla/informera om alla viktiga förändringar i verksamheten, annars så blir det strul. Integritet är viktigt i alla personalfrågor, man kastar inte paj på enskilda medarbetare inför andra, detta ska alltid ske enskilt men är lätt att missa om man har varit länge på samma arbetsplats och känner alla och är var vid jargongen.

5. Fritid... du kommer att tappa en hel del av din fritid. Jobbet kräver att du är beredd på att rycka ut och du KOMMER att ta med dig jobbet hem, speciellt om det blir bekymmer med personal eller arbetsplatsolyckor etc. men även bara de vardagliga bekymren med att planera/omplanera ordrar och se till att utrustningen fungerar kan vara sånt som du vaknar upp mitt i natten och funderar över:D

Ska du ta jobbet? tja är du intresserad av att utvecklas och gillar utmaningar så ta jobbet.
Vill du ha en bekymmersfri fritid och fortsatt goda relationer till dina nuvarande arbetskompisar ska du strunta i att tacka ja.

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    18.8 KB · Visningar: 56

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
bra svar,gick igenom nåt test med en certiferiad konsult och det gav bara bra meriter.
Jag tror att det kommer innebära dels förmansjobb och även lite lite mera men får se om chefen kallar in mig,vilket fall så är det intressant då jag har jobbat på golvet i 20 år nu i sommar,känns som jag jag kan det där och som försteman har jag inte alla befogenheter men det kommerr jag antagligen få nu i så fall.
den som lever får se,men de 5 chefer kommer att få bygga en ny organisation och det är också intressant när man kan påverka sitt jobb lite mera.
/robin

1. Lönen... är ju intressant förstås, baserat på vad jag kan läsa mig till på din profilsida kommer här ledarnas statistiska grundlön för din typ av jobb, du läser den på följande vis: 20/40/60/90 är % har lägre lön än den som står vid resp. gräns. I ditt fall som första chefsbefattning så skulle jag tippa att du hamnar mellan de 2 första intervallerna. Med tillägg för 5-skift kommer du förstås högre men jag kan inte ert avtal så det får du väl räkna på själv.:tummenupp

2. Utbildning... om företaget tillhör en större koncern så är denna befattning antagligen mer intressant än om du jobbar hos ett mindre företag. Större företag har ofta bra och intressanta chefs-utbildningar och där kan du utvecklas mer och jobbet kan lättare leda till bättre/andra befattningar i framtiden. Ställ krav på utbildningsplan när du förhandlar om villkoren, det är bättre att få till det från början än att komma senare med dessa saker.

3. Arbetsmiljönsvar... är något som många missar att tänka på. Finns det arbetsmiljö delegeringar på företaget och hur ser de i så fall ut. Om de finns så kan du vara säker på att du på papperet har ett stort ansvar men ofta små befogenheter i verkligheten. Det är av yttersta vikt att du ser till att få utbildning innan du skriver under sådana delegeringar. Enl. arbetsmiljölagen så skall den som har arbetsmiljöansvar för ett arbetsområde ha både ansvar och befogenheter. Befogenheter innebär även ekonomiska befogenheter och det brukar vara tunt med sådana i första-linje-chefs befattningar. Du behöver ha en mao. få en god grundutbildning i arbetsmiljö. så du vet ditt ansvar.

4. Arbetsrätt... som skrivits av flera andra här i tråden så blir det garanterat personalrelaterade problem som kommer att dyka upp. Då måste du veta hur du ska handla för att det ska gå rätt till. Goda relationer till facket är en stor fördel. Det är viktigt att komma ihåg att MBL-förhandla/informera om alla viktiga förändringar i verksamheten, annars så blir det strul. Integritet är viktigt i alla personalfrågor, man kastar inte paj på enskilda medarbetare inför andra, detta ska alltid ske enskilt men är lätt att missa om man har varit länge på samma arbetsplats och känner alla och är var vid jargongen.

5. Fritid... du kommer att tappa en hel del av din fritid. Jobbet kräver att du är beredd på att rycka ut och du KOMMER att ta med dig jobbet hem, speciellt om det blir bekymmer med personal eller arbetsplatsolyckor etc. men även bara de vardagliga bekymren med att planera/omplanera ordrar och se till att utrustningen fungerar kan vara sånt som du vaknar upp mitt i natten och funderar över:D

Ska du ta jobbet? tja är du intresserad av att utvecklas och gillar utmaningar så ta jobbet.

Vill du ha en bekymmersfri fritid och fortsatt goda relationer till dina nuvarande arbetskompisar ska du strunta i att ta det
de chefer som blir utsedda kommer att jobba skift så jag tror inte det blir så mycket telefonsamtal på natten.
men man vet ju aldrig,företaget vill expandera till den dubbla strroleken så dety finns ju utmaningar.
Företaget vill omsätta 2 miljarder om 7 år vi omsätter idag 1 miljard på företaget och då är inte koncernen inräknad.
så det finns ju lite att bita i............
/robin

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
det är jag glad för.jagk anske man ska göra det!
Är glad att de frågade för iinte
rodde att jag skulle bli tillfrågad till att börja med.
våga o vinn,annars får jag väl gå tillbaka till golvet,och det kan jag ,kan göra jobbet i sömnen därav så är det intressant med ett chefsjobb

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...