Ska köpa 1000cc men vilken!?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Massa meck med en twin :) Jag gillar höga varv :rolleyes:

Oki! Respekt för din strävan efter en riktigt vass radfyra.. Dock så meckar man inte alls så mycket med twinnar som kanske en del verkar tro :tungan .. En myt som vi kan a död på direkten tror jag..
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Ja är det från 06 och framåt så är det nog rätt jämt. Hondan fick ju några uppdateringar till 2006 som gjorde den bl a lättare. Man känner igen den på att den har svart sving jämfört med den tidigare silvriga. Har du provkört dem?

Tricolor och Repsol har "silvrig" sving.
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Lånar tråden lite ^^
Funderar också på att byta upp mig till 1000 cc (eller inte funderar, jag ska)...
Har samma problem, dock undrar jag hur stor skillnad det är på R1 -06 och -07,
och samma på gixxern, är det stor skillnad på -06 och -07 där också?
 

Nicotin

Guest
Lånar tråden lite ^^
Funderar också på att byta upp mig till 1000 cc (eller inte funderar, jag ska)...
Har samma problem, dock undrar jag hur stor skillnad det är på R1 -06 och -07,
och samma på gixxern, är det stor skillnad på -06 och -07 där också?

kan svara för gixxern...-07 är lite tyngre men dock så har effekten ökat ngt..
Ett tips om du köper ny är att skrota dubbelpiporna för att få ner vikten..

men den stora skillnaden jag upplevde när jag tittade på hoj i våras var den totala avsaknaden av låg/mellanregister på R1..
Provade en -06 med helsystem och en org -07..
Skillnaden var som natt och dag mellan R1 och gixxer..
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
kan svara för gixxern...-07 är lite tyngre men dock så har effekten ökat ngt..
Ett tips om du köper ny är att skrota dubbelpiporna för att få ner vikten..

men den stora skillnaden jag upplevde när jag tittade på hoj i våras var den totala avsaknaden av låg/mellanregister på R1..
Provade en -06 med helsystem och en org -07..
Skillnaden var som natt och dag mellan R1 och gixxer..


Det intressanta och underliga är att R1-07:an är snabbare på bana än någon av de andra (inkl MV Agusta), trots "sin totala avsaknad av låg/mellanregister"!?

Är det så att den är så stark på topp att mellanregistret känns klenare än det egentligen är eller syns det svaga mellanregistret inte på tiderna av andra orsaker?

Har inte kört R1-02-06, utan har bara ganska stor erfarenhet av 01:an och 07:an. Personligen kändes det som att 01:an hade minst lika bra låg/mellanregister som 07:an (trots variabla insugstrattar) men på topp spelar 07:an i en helt annan division kontra 01:an. Dessutom ligger 07:an en växel före på de högre växlarna med samma hastighet (4:an på 07:an motsvarar 5:an på 01:an med orginaldrevning). Man når 299 km/h redan i 5:an med 07:an. Kanske inte speciellt avgörande parameter :rolleyes: men ändå...

Vet att man gärna talar för sitt eget märke/hoj men tror snarare att man bör kolla lite på totalbilden och på den själva hojen snarare än att snöa in sig på vilket märke den har. Jag valde R1-07 eftersom jag anser det är 2007 års bästa totalpaket samt för att jag har bra kontakt med ett YC i närheten.

Med tanke på att priserna nu ligger på lågt bör du kanske även snegla lite på 07:an om du nu funderar på en R1:a? Jag har bara gott att säga om R1-07:an, sålde min efter 512 mil men insåg att det inte gick att få något bättre och köpte tillbaks den igen efter 3 veckor :D .

/D.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hondan är sjuuukt lättkörd, det går snabbare än man tror att man kör på krokiga vägar, byggd som en stridsvagn men motorn är trist, Yamman är min favorit, bra klös, skön att sitta på och från 07 så har den bäst bromsar av alla.

Men som andra varit inne på så är suckan en grymt bra hoj. Ful i häcken som fan och, jna ser faktiskt inge vidare ut nånstans från 05 och framåt. Håller med, kul med märkesomväxling.

Tror det är vilket som. Gillar silvereloxerad ram som det är på repsolhyndan från -07. 08 ser ut som skit dock:mad:

Tricolor och Repsol har "silvrig" sving.

jupp och 07 är hela ramen silver...

Oki! Respekt för din strävan efter en riktigt vass radfyra.. Dock så meckar man inte alls så mycket med twinnar som kanske en del verkar tro :tungan .. En myt som vi kan a död på direkten tror jag..

Men vill man ha en radfyra så vill man inte ha en twin. Det är helt olika saker.
Jag skulle få gå på radfyreavvänjning om Jag skulle tjöpa twin. Gillar ljudet dock.
 
Last edited:

Snowstormer

Snowstormer
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Skövde
Hoj
Hayabusa GSX-1300R -05
Ja det var det jag tänkte, nu sitter jag och väljer mellan (om dom finns kvar vill säga)

http://www.blocket.se/vi/13051649.htm?ca=23_11_s

och

http://www.blocket.se/vi/13059019.htm?ca=23_11_s

Har provkört båda modellerna innan men inte några längre sträckor. Jag är ju jättesugen på hondan, dessutom så dräller det inte av dom till skillnad från R1:an.

Nää nån gixxer blir det inte, jag kan verkligen inte köpa en till :)




Denna då finns i Väring för 98000kr mkt fin hoj på mc kompaniet. http://www.mc-kompaniet.se/bilder/beghojar/1000rr-05.jpg
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tror att just den färgsättningn på Hondan kommer kännas gammal fort. Svart R1 eller Blade håller längre.

Men det är så trist. Gubbe kan man vara sen. Dessa svarta, silvriga, liggsårsvinröda hojar de har envisats med ett tag är tråkiga. Färgerna hör hemma på en V70. Kan man spraka till det med lite färger så är det lika bra att passa på tycker Jag. :julgran

Denna då finns i Väring för 98000kr mkt fin hoj på mc kompaniet. http://www.mc-kompaniet.se/bilder/beghojar/1000rr-05.jpg

Dyr as hell! Får en sprojlans hoj för 10k mer ju.
 
Last edited:

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Det här med YCC-T och liknande på R1 2007, finns det något liknande på Suzukin? Är det så bra som det sägs? För att vara säker, YCC-T kom på 2007 R1 och inte 2006 eller? Fanns på R6an först vet jag.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Tjohopp... ytterligare ett par kommentarer. Jag har själv inte haft varken R1, ZX10 lr CBR1000 men jag har läst på en hel del om dem, bla. för att jag själv är ute och letar på samma sätt.
ZX10:an är mycket snygg, ganska ovanlig och helt hysterisk. Hysterisk på ett positivt sätt om man gillar "hysteriskt". Styrdämpare rekomenderas...
R1:an är för mig alltför vanlig, dock fruktansvärt snygg och något lugnare än ZX10:an. Kvalitet och fartresurser är ungefär samma...
CBR1000 är den lugnare hojen av de tre. "Lugnare" i detta sammanhanget är närmast av akademisk karaktär eftersom den enligt specar har mer vrid än t.ex. R1:an. Den lär ändå gå som en raket och den är dessutom snygg som f-n och kvalitén är nog snäppet högre än de andra två.

Jag tror att det avgörs på smak/plånbok i slutändan. Mitt råd till dig är "let the best bargain win".. Så tänker jag göra.. och JA, gixxern är definitivt ett intressant alternativ!
 

Stalker

Nu ännu snabbare..
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Linköping
Hoj
R1-07
Har du kört R1 på bana hellmoppers, så kommer du inse att den bjuder på överraskningar som inte hondan är i närheten av..den går ju för fan aldrig att tämja, detta vilddjur. Få tag på en r1-07 o åk bana så får du se vad jag menar..den är sjuk!!

http://www.youtube.com/watch?v=W30gKZ8R3xM

kolla utgången på långa rakan på sviestad..där ser man tydligt att effekten på höga varv finns iaf..
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Det intressanta och underliga är att R1-07:an är snabbare på bana än någon av de andra (inkl MV Agusta), trots "sin totala avsaknad av låg/mellanregister"!?

kan ju bero på vad man snackar för bana osv...man har ju en förmåga att ligga på ganska höga varvtal på bana kontra gata om man inte kör minimoto bana:D

jag gjorde jämförelsen mellan min -05 som jag köpte och både -06 och -07 R1 varav -06 hade helsystem med bänkning/mappning.

Den gick ganska likt den org gixxer -05 jag provkörde på samma ställe.

-07 R1 var hysterisk på toppen men samma där, totalt avsaknad av låg/mellanregister jämfört med sukki sukki.

Men ska man ta en hoj bara på grund av motorn är zx10r 04-05 toltalt i topp..
Där snackar vi mellanregister..:D

och visst pratar man sig varm om det märke man kör, jag ville bara berätta mina upplevelser när jag köpte hoj i våras och ville ha mycket hoj för stålarna ( el snarare motor :D )..enda anledningen till att jag inte köpte kawa 10:an var att jag satt taskigt på den.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
CBR1000 är den lugnare hojen av de tre. "Lugnare" i detta sammanhanget är närmast av akademisk karaktär eftersom den enligt specar har mer vrid än t.ex. R1:an. Den lär ändå gå som en raket och den är dessutom snygg som f-n och kvalitén är nog snäppet högre än de andra två.

Jag tror att det avgörs på smak/plånbok i slutändan. Mitt råd till dig är "let the best bargain win".. Så tänker jag göra.. och JA, gixxern är definitivt ett intressant alternativ!

Hondan är ren av trött i jämförelse med R1. Dessutom har rettan längsta serviceintervallerna. Jag gillar hondan men den är lite väl tröskig. Nya R1 är så jäkla smutt! Det är dessutom inte mer vanligt med R1 än GSXRCBRZXR i dagsläget. Den enda hojen Jag inte kan uttala mig om är nyare kawor men de känndes jäkligt plastiga och lite b-kvalle när jag har klämt på dom på mäsor. Gaffelbenen ser ut som dom är sprejade med biltemaguldfärg och broms/kopplingshandtag var i knirrig bakelit.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Har du kört R1 på bana hellmoppers, så kommer du inse att den bjuder på överraskningar som inte hondan är i närheten av..den går ju för fan aldrig att tämja, detta vilddjur. Få tag på en r1-07 o åk bana så får du se vad jag menar..den är sjuk!!

http://www.youtube.com/watch?v=W30gKZ8R3xM

kolla utgången på långa rakan på sviestad..där ser man tydligt att effekten på höga varv finns iaf..

Vi är överens gällande R1-07:ans potential. Jag kan dock bli för jävla trött på alla dessa annars bra filmsnuttar som total förstörs av någon sketen rocklåt. Man sitter där och njuter av motorljudet och så plötsligt skall någon tvunget dra fram eldragspelet och paja hela upplevelsen! :huvet :huvet

Är det bara jag som tycker att ljudet från en litersmaskin uppe i varv slår alla jäkla låtar som någonsin gjorts?? Jag får se snutten igen och stänga av ljudet.

(inser att jag är lite känslig idag, men det är ju på snudd till kriminellt att göra på det sättet :D )

D.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
och visst pratar man sig varm om det märke man kör, jag ville bara berätta mina upplevelser när jag köpte hoj i våras och ville ha mycket hoj för stålarna ( el snarare motor :D )..enda anledningen till att jag inte köpte kawa 10:an var att jag satt taskigt på den.

Vad var det för "fel" på körställningen på kawan? Är du över eller under medellängd?

Är själv liite spekulant på en kawa fast då ska det vara 06-07 ..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top