Ska man acceptera böjd fälgkant vid däckbyte?

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Hoj
Street Triple R '14
Känner på mig att det här är en väldigt naiv fråga, men jag är nybliven motorcykelägare och de perioder när jag ägt bil har jag oftast sålt dem innan däcken tagit slut, så jag har inte mycket erfarenhet av däckbyte och däckfirmor.

Fick nya Metzler påkrängda av verkstaden och såg när jag kom hem att ena fälgkanten är stukad. Känns inte helt OK tycker jag.

Svårt att ta en rättvis bild, men IRL syns det tydligt.

IMG_0142.jpg

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Det skulle jag aldrig acceptera. Tyvärr finns det många däckmojar som fortfarande inte klarar av att skifta däck på vare sej bil eller mc

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, det är inte okej tycker jag. Böjd aluminium kan få sprickor, och sprickor i fälgar kan få katastrofala följder även om det inte ser ut att vara så illa på din fälg. Det där tycker jag du ska skälla öronen av verkstan för.

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det är absolut inte okej.
Åk tillbaka till verkstaden och informera dom lugnt om vad dom har gjort och fråga hur dom tänker lösa detta, ifall du får fingret så kan du börja kriga och kasta skit, för det där är fan inte okej någonstans.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nån mindre lackskada på fälgkanten hade jag kanske accepterat, men verkligen inte nåt sånt där.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nej givetvis inte, vad är det för klåpare du hittat?

Jag hade inte ens godkänt färgskrap eftersom dom som kan mc inte ställt till med sånt.

Edit: som Goffen frågar i nästa post så är mitt svar på att du är säker på att däckkrängaren är bevisad orsak till skadan.

Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Du har inte kört i nån håla nångång när du va ute o kört? Jag trodde också att däckkrängaren hade stukat fälgen när jag bytt en gång men sen mindes jag att jag kört i en liten håla med nerlägg och mig veterligen kan det där inte hända vid en krängning.

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Hoj
Street Triple R '14
OK, bra, tack, då känner jag att jag har på fötterna.

Ska ändå åka tillbaka och gnälla då de har gjort några ordentliga hack i centrum på fälgen. Tycker också att det är aningen oprofessionellt av en märkesverkstad att dra i 0,2 bar för mycket i framdäcket samtidigt som man varnar mig för att nya däck är hala.

IMG_0137.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OK, bra, tack, då känner jag att jag har på fötterna.

Ska ändå åka tillbaka och gnälla då de har gjort några ordentliga hack i centrum på fälgen. Tycker också att det är aningen oprofessionellt av en märkesverkstad att dra i 0,2 bar för mycket i framdäcket samtidigt som man varnar mig för att nya däck är hala.

View attachment 422533

Va i helvete? För att lyckas med det där måste man ju vara så jävla kass på att kränga däck att jag inte skulle lita på att klåparn skruvat fast bromsarna efter sig ens... :mad:

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Hoj
Street Triple R '14
Du har inte kört i nån håla nångång när du va ute o kört? Jag trodde också att däckkrängaren hade stukat fälgen när jag bytt en gång men sen mindes jag att jag kört i en liten håla med nerlägg och mig veterligen kan det där inte hända vid en krängning.

Jag är rätt nojig när det gäller mina däck och inspekterar dem och fälgarna vid varje kedjesmörj. Det är omöjligt att jag hade missat det där.

Sedan har jag inte kommit så långt med mina nerlägg än. Om jag åkt ner i ett hål med så mycket lut hade jag skitit ner mig, och det hade jag kommit ihåg.

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Att de drar i 0,2 bar för mycket har ingen större inverkan på hur hojen beter sig i vardagstrafik.
Hur vet du att det är 0,2 bar för mycket? Och vad jämför du emot?( kan vara så att däcktillverkare och hojtillverkare kanske har olika rekommendationer i sina listor)

Men skadorna på fälgen känns inte okej om de uppstod vid monteringen av däcket.

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Hoj
Street Triple R '14
Att de drar i 0,2 bar för mycket har ingen större inverkan på hur hojen beter sig i vardagstrafik.
Hur vet du att det är 0,2 bar för mycket? Och vad jämför du emot?( kan vara så att däcktillverkare och hojtillverkare kanske har olika rekommendationer i sina listor)

Jag mätte upp 2,55 bar med min mätare från Longacre Racing. Både Triumphs och Metzelers rekommendation är 2,35 bar.

Om vi ska spekulera i att mätaren är felkalibrerad och visar för höga värden så kan jag tilllägga att jag också mätte upp 2,62 bak där det ska vara 2,9 (vilket jag personligen tycker är på tok för mycket om man inte skjutsar.)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kallt eller varmt? 0,2 bar ligger innom
alla felmarginaler så den striden skall du nog inte använda i kriget.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jag mätte upp 2,55 bar med min mätare från Longacre Racing. Både Triumphs och Metzelers rekommendation är 2,35 bar.

Om vi ska spekulera i att mätaren är felkalibrerad och visar för höga värden så kan jag tilllägga att jag också mätte upp 2,62 bak där det ska vara 2,9 (vilket jag personligen tycker är på tok för mycket om man inte skjutsar.)

Varm eller kall temp :p

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Hoj
Street Triple R '14
Kallt eller varmt? 0,2 bar ligger innom
alla felmarginaler så den striden skall du nog inte använda i kriget.

Nej, jag kommer inte ta upp det.

Uppmätt tidig morgon innan färd. Stod inte i solen. Runt 18° vill jag minnas.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Om du ser brytmärken av verktyg där fälgen böjer in har du ändå mer på fötterna att det inte blivit när du kört utan de har orsakat det vid däckbytet.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kan det vara så att dom tappat hela fälgen utan däck.
Det var ju ganska grova märken kan man säga.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja det ser lite udda ut för att vara gjort i en däckmaskin, men vad vet jag egentligen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år