ska man ha Mc ställ till 125:a??

rizzle

opera
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
husqvarna sm
tycker man ska skaffa sig ett ställ som man kan ha när man bara e ute och glider. men tycker det känns lite "onödigt" om man åker och badar med ngra polare/ tjejer så kommer man i skinnställ och ryggskydd och shit. Iförsej är det bra om man orkar men...

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Ja, det är ganska onödigt att bada med fullt skinnställ. Man blir smidig som ett kylskåp. Om du har de här problemet är mitt tips att testa med badshorts. :tummenupp

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
tycker man ska skaffa sig ett ställ som man kan ha när man bara e ute och glider. men tycker det känns lite "onödigt" om man åker och badar med ngra polare/ tjejer så kommer man i skinnställ och ryggskydd och shit. Iförsej är det bra om man orkar men...

Man kan väll iaf åka i skinnjackan om man har två delat, bättre med nått än inget alls :tummenupp.... ....eller ? :va

:tungan

Alm

Saknar tvåtakt.
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Skeppad till Rhodesia.
Jag var iallafalll jävlig glad att jag hade på mig mitt ställ trots att det var en tur på 5 km till skolan.

110 km/h så rasar Aprilian, bakhjulet låser sig. Alm åker ner i diket. Vill inte veta hur ont det hade gjort utan ställ (och ryggplattan).

Så jag tycker man ska ha det.

Jocke91__

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
GasGas 125
joo mc ställ är bra att ha. inte just skinn kanske, för det inte är så snyggt.
finns ju andra, gore tex och sådant.
Jag köpte ett Alpinestar allvädersställ, svart skit snyggt. Det är visserligen ganska dyrt.. Alpinestar ställ + Alpinestar stövlar = 6500 kr:tummenupp

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Funderar på att skaffa skinställ .. ska man ha det när man har lätt mc??:confused:

Att tänka på är väl att en 125:a går lika snabbt som en tung mc (vid laglig körning) enda skillnaden e att det e sämre kraft i en 125:a (och annan tyngd såklart) Men mitt tips till dig är att skaffa det. Och hoppas på att aldrig behöva ha det egentligen. För är olykan framme kan ett mcställ vara skillnaden på liv och död. ( Iallafall ett bra skydd om du vill ha kvar ditt skinn)

Ställ skall du ha! Jag körde "bara en lite sväng" typ 200 meter och vände... så kommer jag i bra fart ca 80 km/h och bromsar kraftigt, då låser jag framhjulet... Jag vet inte riktigt men jag tror att jag hade fått ner farten en del innan det låste sig men jag studsade i alla fall drygt 25 meter på asfalten. På grund av att det var en såpass kort tur hade jag Jeans, tröja, vanliga skor och inga hadskar... Jag hade tur så det slutade bara med ett rejält sår på knät så jag kunde inte böja på benet i flera dar och och de var allmänt otrevlig. En sak jag inte kan förstå är hur jag klarade händerna utan ett märke... Men ställ skall man ha på sig så slipper man ofta onödiga otrevligheter som skrapsår m.m.

Med andra ord du gjorde den armochknäkissandehunden stoppie? (obs! armochknäkissandehunden Är inte mitt påhitt)

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3016289 Kan väl också vara för att ett skinnställ har bättre slitstyrka mot asfalten än vad en crossutrustning har? Rätta mig om jag har fel. :)
Har testat tre gånger och cross skydd pallar bra det med :)

Saningen är att crossktyd skyddar bättre mot krss skador som tordes vara det vanligaste för 125cc åkare.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Har testat tre gånger och cross skydd pallar bra det med :)

Saningen är att crossktyd skyddar bättre mot krss skador som tordes vara det vanligaste för 125cc åkare.

Alltså borde jag var coolast här, eftersom jag kör med crosskydd under ett gammalt 80tals skinnställ :yoparty

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Asså min åsikt till mc ställ är "Hellre Dö än bli invalid" Av den slutsatsen att Krockar du med mc ställ rygg platta och hela tjabbalua så e det större chans att du klarar dig från rullstolar och annat tjaffs efter krocken. Och slipper lida. Hade en kompis vars pappa körde utan ryggplatta. Han kan numera bara röra på huvudet lite smått. (han kan prata och allt sånt) Och han har sagt det 1000 gånger att han ångrar sig mest av allt att han körde utan ryggplatta.

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
RF 900 rgv 250
Skadorna blir redan i lagliga farter rätt smärtsamma utan skinn.
Även om man har tur och inte åker in i någonting
Road rash är bara onödigt.
Lägger in ett par bilder på Gixxie som nog önskar att hon hade haft bättre kläder på sig
GIXXIE9.jpg

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Av den slutsatsen att Krockar du med mc ställ rygg platta och hela tjabbalua så e det större chans att du klarar dig från rullstolar och annat tjaffs efter krocken. Och slipper lida. Hade en kompis vars pappa körde utan ryggplatta. Han kan numera bara röra på huvudet lite smått. (han kan prata och allt sånt) Och han har sagt det 1000 gånger att han ångrar sig mest av allt att han körde utan ryggplatta.
Om du krockar med en bil i säg 70km/h så spelar det ingen större roll om du har skinnställ eller inte om du nu inte har änglavakt. Redan innan du har tagit i marken så har du slagit sönder dig rejält på motorcykeln.

(Jag kör alltid med full utrustning)

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Om du krockar med en bil i säg 70km/h så spelar det ingen större roll om du har skinnställ eller inte om du nu inte har änglavakt. Redan innan du har tagit i marken så har du slagit sönder dig rejält på motorcykeln.

(Jag kör alltid med full utrustning)

Det jag menar e det e större chans att dö om du har alla skydden än att bli invalid för resten av ditt liv. Asså om du krockar i 110 med alla skydd på dig e det större chans att du dör än bryter ryggen. Om man kör utan skydd e det större chans att man blir invalid (bryter ryggen eller krossar nått). (chansen att dö finns ju såklart där oxå och e större där. men som sagt det jag menar e att JAG personligen hellre dör än blir rullstolsbunden för resten av mitt liv. Och Självklart kör jag alltid med full utrustning. Använder tillochmed allt när jag sitter på nödfalls fordonet (moppen) Visst det e lite nördigt men jag e rädd om mitt eget skinn

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Det jag menar e det e större chans att dö om du har alla skydden än att bli invalid för resten av ditt liv. Asså om du krockar i 110 med alla skydd på dig e det större chans att du dör än bryter ryggen. Om man kör utan skydd e det större chans att man blir invalid (bryter ryggen eller krossar nått). (chansen att dö finns ju såklart där oxå och e större där. men som sagt det jag menar e att JAG personligen hellre dör än blir rullstolsbunden för resten av mitt liv. Och Självklart kör jag alltid med full utrustning. Använder tillochmed allt när jag sitter på nödfalls fordonet (moppen) Visst det e lite nördigt men jag e rädd om mitt eget skinn

Så du menar att dom som kör skinnställ vill dö när dom krockar? Och dom som inte kör med skinnställ vill bli invalida när dom krockar?

Det känns som om man borde dö om man inte har skinnställ och bli invalid om man har skinnställ?

:va

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Du har inte tänkt på nacken? De flesta (alla?) ryggskydd täcker inte nacken, finns dock numera ryggskydd som har ett påbyggt nackskydd.
Oavsett om du har full utrustning eller inte i en krock i 110km/h så har du inte oddsen på din sida att du överlever. Inre organ krossas som sagt innan du har nått marken. Tänk dig kraften som påfrestar nacken vid en krock.

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Honda NSR 125R
nu när ni talar om ställ måste jag bara fråga om hur man snyggar upp repor på skinnstället. kan man inte använda skokräma (för skinn)?

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
nu när ni talar om ställ måste jag bara fråga om hur man snyggar upp repor på skinnstället. kan man inte använda skokräma (för skinn)?

INgen aning men de finns speciell medel som man smörjer in skinnstället med för att de ska hålla o få bort märken. De går väll att köpa i vanlig mc-affär skulle tro. :tummenupp

Kom me tips vart man annars kan köpa sånt medel nån...:tungan

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...