ska man köpa en zx9r?

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
sitter här utan hoj o våndas i abstinensen. :(
orkar inte stå emot längre utan har bestämt mej att köpa en hoj.
har surfat runt o läst otaliga trådar om olika hojar och försökt bestämma mej.
senariot är följande:
har max 35 000 att lägga på hoj. stod o valde mellan blade o zx9r då jag ville ha lite nyare hoj med lite mer mos i än 750 gsxr:n från 92.
saken är den att jag tycker att bladen är lite övervärderad och att man får nyare hoj för samma pengar om man väljer ninjan.
men man blir lite rädd när man läser om alla växellådshaverier, topplockspackningar som går sönder och topplock som överhettas.

är det en problem hoj?
och är det därför den ligger lägre i pris i förhållande till t ex bladen?
eller är jag en fjolla och oroar mej i onödan.

behöver lite hjälp att reda ut detta för jag tänkte handla inom en till två veckor. :2cool

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
devilsdream skrev:
2195446 sitter här utan hoj o våndas i abstinensen. :(
senariot är följande:
har max 35 000 att lägga på hoj. stod o valde mellan blade o zx9r då jag ville ha lite nyare hoj med lite mer mos i än 750 gsxr:n från 92.
saken är den att jag tycker att bladen är lite övervärderad och att man får nyare hoj för samma pengar om man väljer ninjan.
men man blir lite rädd när man läser om alla växellådshaverier, topplockspackningar som går sönder och topplock som överhettas.

är det en problem hoj?

behöver lite hjälp att reda ut detta för jag tänkte handla inom en till två veckor. :2cool

Senast igår såg jag 2 polare byta motor på en zx9r -95 som hade just trasig topp. Köpte en ny fungerande motor för 5000 och bytte den på ca 5-6 timmar. Ska tilläggas att dessa 2 polare är långt ifrån kunniga mekaniker :hihi.

Jag tycker du ska köpa ninjan :banana.

NinjaPutte

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Zx9r

Har en zx9r -98 funkar klockrent har iochförsig inte kört så långt än men ännu så länge lirar allt kanon, jag har inte hört om att just zx9:an skulle gå sönder mer än någon annan sporthoj.Köp den det är en kanonhoj!!!!!!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
devilsdream skrev:
2195446 sitter här utan hoj o våndas i abstinensen. :(
senariot är följande:

är det en problem hoj?

Tror du gör ett bra val!! För de pengarna får du säkert en 95/96:a i bra skick, nyservade med fina däck, tycker de går fint och är lätthanterliga.

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
saken är ju den att jag undrar lite försynt om bladen är mer driftsäker än ninjan. man har ju hört att maskinerna i hondorna ska vara näst intill skottsäkra. men jag upplever att jag får en nyare hoj om jag köper ninjan. och jag vill inte stå i två veckor o byta maskin mitt i sommaren.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
NinjaPutte skrev:
2195459 Har en zx9r -98 funkar klockrent har iochförsig inte kört så långt än men ännu så länge lirar allt kanon, jag har inte hört om att just zx9:an skulle gå sönder mer än någon annan sporthoj.Köp den det är en kanonhoj!!!!!!
mjo, men den nya hade dom väl fixat växellådan på

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
XT 660 X 2005
Har inte haft några problem med min, kan starkt rekomendera ett köp. Årsmodell 96-97 har vissa uppdateringar bland annat sexkolvs bromsok fram.
sen 98 kom det ju en helt ny modell men de ligger nog ofta lite över ditt pristak...

blueblade

Blueblade
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda
devilsdream skrev:
2195481 saken är ju den att jag undrar lite försynt om bladen är mer driftsäker än ninjan. man har ju hört att maskinerna i hondorna ska vara näst intill skottsäkra. men jag upplever att jag får en nyare hoj om jag köper ninjan. och jag vill inte stå i två veckor o byta maskin mitt i sommaren.
HONDA. Kan inte få bättre hoj :yoparty
Va skall du med en skramlasaki till :va :hihi

Pinky skrev:
2195450 Senast igår såg jag 2 polare byta motor på en zx9r -95 som hade just trasig topp. Köpte en ny fungerande motor för 5000 och bytte den på ca 5-6 timmar. Ska tilläggas att dessa 2 polare är långt ifrån kunniga mekaniker :hihi.

Ä tyckte du det var bra reklam :va

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
MOTARD
blueblade skrev:
2195736 HONDA. Kan inte få bättre hoj :yoparty
Va skall du med en skramlasaki till :va :hihi

Håller med är super nöjd med cbr :yoparty

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
vill inte på något sätt vara vrång men naturligtvis så tycker man att hojen man har e bäst och jag tänker inte lyssna till den som skriker högst utan jag undrar om det finns tex några erfarna mc mekaniker som kan säga sitt om saken.
stämmer det att bladen är så driftsäker som jag hört?
kommer jag att tömma lädret för en hoj som står i rad utanför verkstäderna?
tack för alla svaren än så länge :tummenupp

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
Pinky skrev:
2195450 Senast igår såg jag 2 polare byta motor på en zx9r -95 som hade just trasig topp. Köpte en ny fungerande motor för 5000 och bytte den på ca 5-6 timmar. Ska tilläggas att dessa 2 polare är långt ifrån kunniga mekaniker :hihi.

det är ju lite detta jag är rädd för.
har skruvat med bilar i många år och även en hel del med mindre motorcyklar när det begav sej så tummarna sitter där dom ska. men jag vill ju inte att skruva med min trasiga cykel för det , om ni förstår mig :)

blueblade

Blueblade
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda
devilsdream skrev:
2195749 vill inte på något sätt vara vrång men naturligtvis så tycker man att hojen man har e bäst och jag tänker inte lyssna till den som skriker högst utan jag undrar om det finns tex några erfarna mc mekaniker som kan säga sitt om saken.
stämmer det att bladen är så driftsäker som jag hört?
kommer jag att tömma lädret för en hoj som står i rad utanför verkstäderna?
tack för alla svaren än så länge :tummenupp
Vill bara säga att min e från 92 o den går fortfarande som en klocka :Bugar
Vilken som väger tyngst för dig vet jag inte så lycka till :tummenupp

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
blueblade skrev:
2195736

Nej inte direkt, men jag ville bara påpeka att om det värsta möjliga nu skulle hända så kan t o m 2 pappskallar byta motor på 5-6 timmar. Tar antagligen inte längre tid på Hondan om det nu skulle hända.

Med risk för detta tycker jag trots allt att det är värt att satsa på zx9:an framför honda, eftersom jag upplever den som en roligare hoj.

Säger inte att han ska välja ninjan bara för att jag själv kör kawa för tillfället. Är det nåt fabrikat jag gillar så är det Suzuki. Du verkar dock vara förälskad i din honda som du kör för tillfället...

Last edited:

KawaJeppe

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Kawa ZX-9R 2000
Zx9-r

Jag köpte min Ninja ifjol. Det är visserligen en 00:a som jag gav 50.000:- men det är en kanonhoj. Visst skramlar och vibrerar det en del på låga varv och den stutsar nästan fram men över 7000 varv går den som en dröm och ger ett enormt gensvar på gasen. Den är lätt och fin vilket gör den snabbmanövrerad och i förra veckan ställde jag fjädring och dämpare till lite hårdare sättning, det tog mig 20 min. Mitt tips är att köpa en Ninja och blir du inte nöjd så sälj och köp en CBR, det är nästan en lika bra hoj.

blueblade

Blueblade
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda
Pinky skrev:
2195777 Nej inte direkt, men jag ville bara påpeka att om det värsta möjliga nu skulle hända så kan t o m 2 pappskallar byta motor på 5-6 timmar. Tar antagligen inte längre tid på Hondan om det nu skulle hända.

Med risk för detta tycker jag trots allt att det är värt att satsa på zx9:an framför honda, eftersom jag upplever den som en roligare hoj.

Säger inte att han ska välja ninjan bara för att jag själv kör kawa för tillfället. Är det nåt fabrikat jag gillar så är det Suzuki. Du verkar dock vara förälskad i din honda som du kör för tillfället...
Nä,Men mellan dom två hojarna hade jag tagit Hondan :banana
För den är snyggare tycker jag :)
Men det är tur att vi inte gillar samma saker :Bugar

Testa dom o ta den som känns rätt :)

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Kan det vara så att CBR:erna aldrig hinner få så mycket mil i sig för att börja gå sönder?? De hälsar på i skogen låååångt före de blir slitna... ;-)

*nu kommer jag att få stryk...*

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
blueblade skrev:
2195836 Nä,Men mellan dom två hojarna hade jag tagit Hondan :banana
För den är snyggare tycker jag :)
Men det är tur att vi inte gillar samma saker :Bugar

Testa dom o ta den som känns rätt :)

Ingen av dom 2 hojarna är snygga :arsele :hihi. Dock är det bra att vi inte gillar samma saker, nu har vi ju varsin istället :krama.

Som tidigare sagts till trådskaparen, testa båda hojarna och välj den du gillar bäst...sitter mest en massa nötter här på SH som bara snackar massa skit hela tiden :tummenupp.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024