Ska man vara orolig för Kina?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tesla var ju mest sålda bil i världen i maj och jag gissar att merparten är i USA och Kina.
Intressant förresten, för det är den elbil åtminstone jag aldrig någonsin skulle köpa.

De kan mycket väl vara bäst, men det verkar vara en riktigt verklig risk att som kund bli stämd av företaget man valt att spendera sina surt fördärvade pengar hos.
Promenerar hellre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Intressant förresten, för det är den elbil åtminstone jag aldrig någonsin skulle köpa.

De kan mycket väl vara bäst, men det verkar vara en riktigt verklig risk att som kund bli stämd av företaget man valt att spendera sina surt fördärvade pengar hos.
Promenerar hellre.
Stämd?

Mitt största problem med Tesla när ägarna nu kommit ner en i atmosfären igen är att de byggs i Kina. Ett annat är att den inte går att få med turbo.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
De Model Y LR/P som säljs i Europa nu är såvitt jag vet byggda i Tyskland.

Turbo lär man få vänta på men man kan köpa snabbare acceleration till sin LR för under 20 lax.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Turbo lär man få vänta på men man kan köpa snabbare acceleration till sin LR för under 20 lax.
Hans muskighet har ju pratat om att bulta fast raketer på bilarna, så en elektrisk jetturbin är väl inte särskilt galet?
Och då får man ju en turbotesla.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

En jag känner som bor i Tyskland har en Y tror jag, han sade att den är byggd i Kina.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Stämd, varför och hur?

Stämd?

Mitt största problem med Tesla när ägarna nu kommit ner en i atmosfären igen är att de byggs i Kina. Ett annat är att den inte går att få med turbo.

Jag har åtminstone läst flertalet (olika) artiklar där Tesla stämt kunder efter att dessa gått ut i media och klagat på produkten/servicen?

Kanske dessa är BS, eftersom det verkar vara tunggooglat just nu? (Tänker inte sätta stor mängd tid på detta, varsågod om någon är sugen)
Clarksson blev ju åtminstone stämd efter att ha recenserat en. (Inte samma sak, nej)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ok jag tror den var ganska ny men tycker det är en så tråkig "bil" att jag inte var så intresserad.

Det här med elmotorer måste bara få ett slut.
Alla varianter av Model Y tillverkas idag i Tyskland för europeiska marknaden. Har varit vissa färger som av oklar anledning ej har varit tillgängliga där (miljökrav?). Vet inte om det innebar att färgen inte var tillgänglig i Europa eller om just dessa bilar importerades från Kina.

Elmotorer som framdrivning kommer inte försvinna för att du inte gillar det. Hybridbilar (mild samt laddbart) och rena elbilar tar större och större marknadsandelar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ok jag tror den var ganska ny men tycker det är en så tråkig "bil" att jag inte var så intresserad.

Det här med elmotorer måste bara få ett slut.
Nåja, jag tycker inte att det behöver försvinna. Även om jag nästan fick en Tesla i knävecket härom veckan för att den var så satans tyst på matbutiksparkeringen. -Det hade aldrig hänt om muppen kört big block med mycke kamöverlapp...

Men jag tycker gott att allt det här snacket om att allt annat ska förbjudas skulle kunna dra åt helvete.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nåja, jag tycker inte att det behöver försvinna. Även om jag nästan fick en Tesla i knävecket härom veckan för att den var så satans tyst på matbutiksparkeringen. -Det hade aldrig hänt om muppen kört big block med mycke kamöverlapp...

Men jag tycker gott att allt det här snacket om att allt annat ska förbjudas skulle kunna dra åt helvete.

Ja, det är ju en av nackdelarna med elbilar, dom är tyst när dom behöver låta, men låter lika mycket som en ICE bil när man kommer upp i fart...

Hur gick det med dom där konstgjorda ljuden dom skulle måsta avge?
Det är ju en typiskt sån sak som Musk skulle kunna avsätte ett helt team på att syssla med.
Det skulle ju vara skitfestligt med StarWars ljud, Monte Pytons kokkosnöts-galopp och andra festliga ljud.... Diarré ljud kanske? Det ligger ju i hans humor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är ju en av nackdelarna med elbilar, dom är tyst när dom behöver låta, men låter lika mycket som en ICE bil när man kommer upp i fart...

Det är ju en typiskt sån sak som Musk skulle kunna avsätte ett helt team på att syssla med.
Det skulle ju vara skitfestligt med StarWars ljud, Monte Pytons kokkosnöts-galopp och andra festliga ljud.... Diarré ljud kanske? Det ligger ju i hans humor.
Om jag någonsin äger en bil med ljudeffekt utåt så kommer den spela benny hill.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Oklart, men om det skall pipa och tjuta ur varenda en yuppie-permobil i stan så blir jag hellre påkörd.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA