Ska man vara orolig för Kina?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Gulligt märke som vissa av piloter i Taiwans flygvapen har börjat använda. (se https://en.wikipedia.org/wiki/Winnie-the-Pooh#Similarity_to_Xi_Jinping). När jag uppehöll mig vid Taiwans västkust såg man flera gånger i timmen rotar av jaktplan på väg västerut mot gränsen, och då var det inte några större incidenter under den tiden utan bara den vanliga bevakningen. Så de har lite att göra.

1681206871504.png
1681207213012.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Orkar inte ens ta in hur naiva vi är.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Orkar inte ens ta in hur naiva vi är.

Näe, och folk tror att dom köper en volvo när dom köper Polestar

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Båda bolagen styrs från Kina = inget jag skulle köpa.
Geely äger 82% av Volvo Cars, resten är på börsen (Volvo som äger Polestar)

Förövrigt säljer Geely fortfarande fordon till Ryssland, USCH!!!

Raderad medlem 51742

Guest
Ifall du menar att Polestar skulle vara mer kinesiskt än Volvo Cars vet jag inte om det går att säga så.

Förutom mindre delar som ägs av andra via börsen är såväl Volvo Cars som Polestar ytterst ägda av Geely (Polestar är formellt ett joint venture mellan Volvo Cars och Geely) så i den bemärkelsen vet jag inte om man kan säga att Polestar är mer eller mindre kinesiskt än Volvo Cars. Båda är alltså huvudsakligen kinesiskt ägda.

Båda företagen har huvudkontor i Göteborg. Även R&D sker huvudsakligen i Göteborg, även om Volvo Cars även har viss utveckling i Kina och Polestar allt mer även i Coventry, Storbritannien.

Båda företagen är internationella när det gäller var produktionen sker, som de flesta biltillverkare. Det var mer än 50 år sedan Volvo-bilar bara byggdes i Torslanda, utan produktion sker på olika platser utifrån bl.a. plattform och marknad, t ex även i Belgien, Kina, USA och snart Slovakien. Polestar byggs för närvarande visserligen enbart i Kina, men produktion i USA är utannonserat för Polestar 3 och vi lär nog se att de börjar producera även i Europa så småningom. Det finns inget självändamål att ha produktionen just där ägandet finns.

När det gäller vilka som arbetar med bl.a. utveckling och tar de dagliga besluten som påverkar hur bilarna blir är det inte speciellt kinesiskt präglat utan i båda fallen mycket svenskt, även om det som för denna typ av företag är väldigt internationellt och man lockar till sig talanger från hela världen.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
När det gäller vilka som arbetar med bl.a. utveckling och tar de dagliga besluten som påverkar hur bilarna blir är det inte speciellt kinesiskt präglat utan i båda fallen mycket svenskt, även om det som för denna typ av företag är väldigt internationellt och man lockar till sig talanger från hela världen.
Det som betyder något är var företagen kontrolleras = ägs = Kina.
De för över hightech till Kina och då de inte längre behöver sverige, så hejdå.
Vad händer om det skulle hetta till mellan Kina o väst, tex över handelshinder eller ännu värre Taiwan?
Fackklubben i göteborg och svenska politiker har noll makt.
Kina har kvar R/D mm så länge de tjänar på det.

Ni som har synpunkter, jag sa samma sak om det ryska beroendet (olja/gas) då tyskarna lade ned kärnkraften efter Fukishima och satte stora delar av EU i ett stort energiberoende...
Beroende är alltid dåligt.
Och beroende kommer alltid utnyttjas förr eller senare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad händer om det skulle hetta till mellan Kina o väst, tex över handelshinder eller ännu värre Taiwan?

Ni som har synpunkter, jag sa samma sak om det ryska beroendet (olja/gas) då tyskarna lade ned kärnkraften efter Fukishima och satte stora delar av EU i ett stort energiberoende...
Självklart har du rätt, ingen kan ju ha argumenterat emot det där.

Se även Trump mot Stoltenberg, annat land, samma poäng, heja Trump.

Raderad medlem 51742

Guest

Jag menar inte att man skall underskatta riskerna med att det är kinaägda bolag, tvärtom. Men många tycks ha en rätt skev bild av hur dessa bolag fungerar idag, som om det vore kineser som detaljstyrde allt. Har snarare upplevt att det är en betydligt mer svensk och självständig företagskultur idag än på Fordtiden.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag menar inte att man skall underskatta riskerna med att det är kinaägda bolag, tvärtom. Men många tycks ha en rätt skev bild av hur dessa bolag fungerar idag, som om det vore kineser som detaljstyrde allt. Har snarare upplevt att det är en betydligt mer svensk och självständig företagskultur idag än på Fordtiden.
Ja det är väl klart?
Så skapar du ju mer beroende lättare till du behöver det. Vill du ha en tam björn så ger du den mat, slår du den så kommer den bara att äta upp dig en vacker dag.

Ford ville ju bara göra vinstmarginal till nästa bokslut, så då jobbar man lite annorlunda.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Notera att jag inte talar daglig drift, utan var makten sitter, redo att flytta allt till kina.
Varför ha kvar Göteborg?
För kunskapsöverföring.

Raderad medlem 51742

Guest
Notera att jag inte talar daglig drift, utan var makten sitter, redo att flytta allt till kina.
Varför ha kvar Göteborg?
För kunskapsöverföring.
Ja, precis och min poäng med mitt ursprungliga inlägg var att det inte var någon skillnad mellan Volvo Cars och Polestar i just det avseendet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Kinesiska språkskolor har starka kopplingar till den kinesiska regimen och sprider kommunistpartiets världsbild till barn"

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå Kina och den gula björnen, har Sverige tagit tag i polisstationerna de slagit upp här i landet?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gissningsvis så har våra genier i riksdagen typiskt mjäkigt frågat Kinas ambassadörs sekreterares tjänstehjon om Kina kanske har någon sådan organisation i Sverige. Och trott på svaret.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Kina driver 102 inofficiella ”polisstationer” i 53 andra länder för att övervaka kinesiska medborgare utomlands, enligt en ny rapport från den spanska ideella Safeguard Defenders."

Jag försökte hitta en här i stan, men det fanns ingen, eventuellt finns det en i Stockholm

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ja, detta har varit på G länge. Bra att uppmärksamma detta. USA har äntligen reagerat tex

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år