Näe, och folk tror att dom köper en volvo när dom köper Polestar
Ifall du menar att Polestar skulle vara mer kinesiskt än Volvo Cars vet jag inte om det går att säga så.
Förutom mindre delar som ägs av andra via börsen är såväl Volvo Cars som Polestar ytterst ägda av Geely (Polestar är formellt ett joint venture mellan Volvo Cars och Geely) så i den bemärkelsen vet jag inte om man kan säga att Polestar är mer eller mindre kinesiskt än Volvo Cars. Båda är alltså huvudsakligen kinesiskt ägda.
Båda företagen har huvudkontor i Göteborg. Även R&D sker huvudsakligen i Göteborg, även om Volvo Cars även har viss utveckling i Kina och Polestar allt mer även i Coventry, Storbritannien.
Båda företagen är internationella när det gäller var produktionen sker, som de flesta biltillverkare. Det var mer än 50 år sedan Volvo-bilar bara byggdes i Torslanda, utan produktion sker på olika platser utifrån bl.a. plattform och marknad, t ex även i Belgien, Kina, USA och snart Slovakien. Polestar byggs för närvarande visserligen enbart i Kina, men produktion i USA är utannonserat för Polestar 3 och vi lär nog se att de börjar producera även i Europa så småningom. Det finns inget självändamål att ha produktionen just där ägandet finns.
När det gäller vilka som arbetar med bl.a. utveckling och tar de dagliga besluten som påverkar hur bilarna blir är det inte speciellt kinesiskt präglat utan i båda fallen mycket svenskt, även om det som för denna typ av företag är väldigt internationellt och man lockar till sig talanger från hela världen.