Ska man vara orolig för Kina?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har kunder som vägrar använda kinesiska komponenter och som inte vill ha Taiwanesiska i nya projekt eftersom risken att det blir kinesiskt är överhängande.

En av mina kinesiska leverantörer meddelade häromdagen att de flyttar firandet av kinesiska nyåret till början av januari i stället för slutet på grund av att så många har fått Covid-19. Annars hade personalen varit frånvarande alldeles för länge.
De har inte samma arbetsregler som vi.

Jag arbetar med leverantörer i 24 länder, men kan inte välja bort Kina.
Ingen har sagt att du kan välja bort Kina alltid. Men ibland kan du.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tyvärr så kommer inte detta att lösas om man inte kommer ifrån att alltid konkurrera på pris. Ser man inte andra värden än monetära så sitter vi här.
Det är klart att vi kan införa slaveri här också, öppna ett dagbrott i fjällen och skicka en infanteribataljon till Göteborg och börja lasta arbetskraft på tåg.
Mycket billigare än att importera slavprodukt från andra sidan världen.

Enkelt. Men inte önskvärt.
Kina är inte ens billigt längre, när jag slutade jobba med Kina ca år 2017 så var fabriksarbetarnas löner 2800kr men de har tretton löner per år. Sedan dess har de minst dubblerat skulle jag gissa. Logistiken är katastrof och om containerfrakterna vänder upp igen så blir det nytt fiasko.
Europa kan absolut konkurrera med Kina, allt annat är en nyliberal Reinfeldt -lögn.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är klart att det gör skillnad på hur mycket pengar man skjuter till Kina. Men sålänge tillverkaren man handlar av gjort sig beroende av komponenter &/eller råvara som Kina kontrollerar, så stöder man fortfarande att göra sig beroende av Kina (och dess politiska klimat).

Och i min värld åtminstone, så är det just beroendet som är problemet.
Du kan alltid påverka omfattningen på problemet.

Vad jag vet så är det bara koreanska telefoner som tillverkas utanför Kina. Köp sådana. Tex.

Det finns också västerländska ledare som ifrågasätter Kinas fördelar och beteende, stöd sådana ledare.

Alla kan göra något, ingen kan göra allt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Vad jag vet så är det bara koreanska telefoner som tillverkas utanför Kina. Köp sådana. Tex.

Det finns också västerländska ledare som ifrågasätter Kinas fördelar och beteende, stöd sådana ledare.

Inget fel på vad du säger i sak. Min poäng är att vissa kan göra mycket mer än andra. Och att det där behövs en synsättsförändring.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inget fel på vad du säger i sak. Min poäng är att vissa kan göra mycket mer än andra. Och att det där behövs en synsättsförändring.
Absolut, så är det ju.
Men börja med att fundera på vad du själv kan välja bort som är Kina-tillverkat, säkert något.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kina går mycket riktigt inte att undvika om man lever ett normalt liv, men man kan absolut göra någonting för att mildra kineseriet.

Att Putin kunde fucka upp vår energi, det är ingenting mot vad Kina kan göra, lika bra att försöka minska att beroendet i någon mån.

De har dessutom väldigt lite vi egentligen behöver, de har bedragit våra politiker (förutom högern/ytterhögern) men det går också att ändra på.
Exakt!
Nu ser jag att EU och USA tar hem tillverkning till hemmaplan. Tack o lov!
Beroende är farligt, då det kan utnyttjas.
Om Kina invaderar Taiwan, vill vi inte ha samma beroende som rysk gas&olja, vilket gjorde att EU-politiker inte vågade markera INNAN ryssen gick in i Ukraina.

USA har lärt sig läxan och markerar nu kraftfullt "gå INTE in i Taiwan" = bra!

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Det är klart att det gör skillnad på hur mycket pengar man skjuter till Kina. Men sålänge tillverkaren man handlar av gjort sig beroende av komponenter &/eller råvara som Kina kontrollerar, så stöder man fortfarande att göra sig beroende av Kina (och dess politiska klimat).

Och i min värld åtminstone, så är det just beroendet som är problemet.
Ja men beroendet är olika stort.

Värst är att Kinaägare styr (=äger merparten) företaget
Näst värst om R/D sker i Kina
Sedan var tillverkning sker
Minst beroende om vissa komponenterna kommer från Kina.

Anta att det blir handelskrig mellan Kina och väst, tror du Kina kommer bry sig om svenska fack, svenska regler mm?
Då Kina styr Volvo kan de ta hem R/D och all tillverkning till Kina.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj

BRA Markus!!!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Problemet med problemet Kina är också att det bara är politiker som Trump, Le Pen, SD och övriga i etablissemanget impopulära ledare som påtalat Kinas fräckhet.

Sådana som har applåderat Kina är Macron, Obama, Reinfeldt.

Det kommer, som i andra frågor, göra att skeppet tar längre tid att vända om.
Ni minns säkert hur det först utmålades som något suspekt när Trump bannlyste Huawei. Sedan blev det tyst. Sedan fattade FRA samma beslut. Osv.

Vi behöver således auktoritära ledare nu, trist, men Beatrice Ask generationen får stå tillbaka.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Problemet med problemet Kina är också att det bara är politiker som Trump, Le Pen, SD och övriga i etablissemanget impopulära ledare som påtalat Kinas fräckhet.

Ni minns säkert hur det först utmålades som något suspekt när Trump bannlyste Huawei. Sedan blev det tyst. Sedan fattade FRA samma beslut. Osv.

Vi behöver således auktoritära ledare nu, trist, men Beatrice Ask generationen får stå tillbaka.
Pelosi har haft en "beef" med Kina i många år.
Och Biden verkar ha tagit över Trumps "håll kina kort och ta hem jobb"-politik = bra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det har ju i årtionden varit skitdumt att skicka någon avancerad tillverkning till Kina eftersom att den kinesiska staten stjäl allt av värde och spinner upp nya företag med den stulna teknologin.
Huawei byggdes på stulen teknik från Ericsson. Och garanterat stulen, för den hade även hemliga verifieringsfunktioner som inte ingick i den vanliga funkionsytan.
Och så lär de ha gjort med precis allt. Kopiorna som de öser fram har Statens vaga medgivande.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det är välkänt inom säkerhetstjänster att spionerande länder alltid ligger tvåa , dom snor skiten först när den är klar o då har motparten redan bästa generation i drift hysshyss innan tekniken blir civil

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det har ju i årtionden varit skitdumt att skicka någon avancerad tillverkning till Kina eftersom att den kinesiska staten stjäl allt av värde och spinner upp nya företag med den stulna teknologin.
Huawei byggdes på stulen teknik från Ericsson. Och garanterat stulen, för den hade även hemliga verifieringsfunktioner som inte ingick i den vanliga funkionsytan.
Och så lär de ha gjort med precis allt. Kopiorna som de öser fram har Statens vaga medgivande.
Inte ens stulit, alla som velat starta en fabrik i Kina har behövt släppa in staten som ägare. Kina har haft så stor marknad att de kunnat kräva det. Varenda västerländska biltillverkare i Kina har kinesiskt delägande.

Vi har blivit så våldtagna av Kina, helt medvetet.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte ens stulit, alla som velat starta en fabrik i Kina har behövt släppa in staten som ägare. Kina har haft så stor marknad att de kunnat kräva det. Varenda västerländska biltillverkare i Kina har kinesiskt delägande.

Vi har blivit så våldtagna av Kina, helt medvetet.
Knappast våldtäkt om man går med på det.
Vi har horat ut oss för billigt skräp och vinstmarginaler helt enkelt.

Billiga, skitiga, slampor, som vi är.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Knappast våldtäkt om man går med på det.
Vi har horat ut oss för billigt skräp och vinstmarginaler helt enkelt.

Billiga, skitiga, slampor, som vi är.
Ja, något åt det hållet.

Självskadebeteende i någon form, våldtäkt eller inte.

Jag jobbade med svensk, baltisk, polsk och kinesisk produktion i många år. Enda rationella skälet att tillverka avancerade produkter i Kina är om de skall säljas där.

Att tex enkla produkter som telefoner inte tillverkas i Europa är ett mysterium, det är i huvudsak automatiserade processer och materialet har samma kostnad där som här. Och inga tullar har vi ju haft, som Kina har mot oss (...), det är så djupt jävla korkat att man saknar ord.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka