Ska man vara orolig för Kina?

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Varför ska Kina köra Stockholms tunnelbana?

Varför importerar Skanska en bro från Kina?

Varför finns det vitlök från Kina i min matvarubutik?

Det är så jävla dumt rakt igenom.

Jag har tre norska ulltröjor, tillverkade ca 1995, 2013, 2022. Tillverkade i Norge, Litauen, Kina. Det är väl själva fan att en nästan helt automatiserad process måste outsourcas, galenskap.

Håll jobben och framförallt kunnandet i väst, NATO, EU, Norden, Sverige, ditt landskap. Det är var och ens skyldighet.

Det är ju dubbelt dåligt både med att tex transportera vitlök därifrån när det (antagligen) odlas i Europa, men även att göda en diktatur.
När Hongkong var fritt och demokratiskt så såg jag inget jätteproblem med att MTRX drev tågtrafik i Sverige, konstigt var det ju förstås, det är rätt märkligt att det kan bli billigare då allt arbete ändå sker här, men nu när Kina styr så är det väldigt annorlunda.
Det märkliga är att det verkar vara först nyligen som man har kommit på att Hongkong inte är demokratiskt längre och att MTRX således är en säkerhetsrisk.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Och eftersom jag inte gillar att stötta kommunister så köper jag således inte från Kina även om det, kortsiktigt, skulle vara billigare.
Du klara dig utan TV, stereo, dator, mobiltelefon och 1000 andra av våra billiga konsumtionsvaror?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Något köper du nog, bättre om du är medveten om vad tänker jag.

Jag ber om ursäkt att jag inte var tillräckligt tydlig. Några har redan tagit upp detta tidigare och jag väljer att citera en trevlig forummedlem som har liknande åsikt! :)
Kina går mycket riktigt inte att undvika om man lever ett normalt liv, men man kan absolut göra någonting för att mildra kineseriet.
Ingen har sagt att du kan välja bort Kina alltid. Men ibland kan du.

Det går naturligtvis inte att undvika köpa något tillverkat eller som ger pengar till Kina men att välja bort kinakåpor, bromsskivor och handtag tillverkade i Kina kan jag faktiskt göra.

Att jag ibland reser med tunnelbana, pendeltåg och Mälartåg och därmed stödjer Kina går tyvärr inte att komma ifrån. Man skulle kunna rösta bort de kinavänliga men det är bara teoretiskt. Om det blir billigare i pengar säljer våra styrande gärna bort det vi annars säger är viktigt...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ber om ursäkt att jag inte var tillräckligt tydlig. Några har redan tagit upp detta tidigare och jag väljer att citera en trevlig forummedlem som har liknande åsikt! :)

Det går naturligtvis inte att undvika köpa något tillverkat eller som ger pengar till Kina men att välja bort kinakåpor, bromsskivor och handtag tillverkade i Kina kan jag faktiskt göra.

Att jag ibland reser med tunnelbana, pendeltåg och Mälartåg och därmed stödjer Kina går tyvärr inte att komma ifrån. Man skulle kunna rösta bort de kinavänliga men det är bara teoretiskt. Om det blir billigare i pengar säljer våra styrande gärna bort det vi annars säger är viktigt...

Jag gör tvärtom, jag köper lite kinaskit ibland, men jag åker fan inte kollektivt!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Intressant analys.
Skulle vara kul att komma ihåg det avsnittet om tio år och se hur rätt han har i det stora perspektivet. Tycker han (i hela avsnittet iaf) lägger fram ganska mycket bakgrund, analys och trovärdiga iakttagelser för att motivera hur och varför han spår att olika samhällen (Kina i detta fallet) har för motgångar (eller medvind) framför sig.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Intressant analys.
Skulle vara kul att komma ihåg det avsnittet om tio år och se hur rätt han har i det stora perspektivet. Tycker han (i hela avsnittet iaf) lägger fram ganska mycket bakgrund, analys och trovärdiga iakttagelser för att motivera hur och varför han spår att olika samhällen (Kina i detta fallet) har för motgångar (eller medvind) framför sig.
Snubben känns som en domedagsprofet, även om han har en del bra poänger och insikt, så köper jag inte att kina har tio år, massa andra länder har 10 - 20 år, Ryssland självförstör sig till 2050 oberoende vad som händer...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Snubben känns som en domedagsprofet, även om han har en del bra poänger och insikt, så köper jag inte att kina har tio år, massa andra länder har 10 - 20 år, Ryssland självförstör sig till 2050 oberoende vad som händer...

Kanske det kanske.

Samtidigt, jag tror du överdriver inombords om du tänker dig att han hävdar någon form av totalt förstörelse a'la domedag, utan det handlar nog mer om en ökande nedgång i livskvalité osv. ökad svält, fattigdom och död osv.

En annan "rolig tanke" - om någon sagt till dig hur Sverige 2022 skulle vara tio år tidigare, alltså 2012... hur mycket hade du/vi trott på den personen?

67 dödskjutningar på ett år (medan grannländerna har 4 st, 4 st och 2 st...), en massa särskilt utsatta områden som där polis och räddningstjänst knappt kan utöva sitt arbete, klaner och gängkriminaliteten. Någon försöker förklara vad innebörden av IS är, någon sorts grupp du kanske har hört lite om i periferin än så länge - och att deras största källa av nyrekrytering skulle vara lilla Vivalla i Örebro. Massinvandringen 2015 och den fortsatt absurt stora invandringen (främst anhöriginvandring). Att vi planerade för att bygga 24 kärnkraftreaktorer (eller var det 22?), men så blev det bara 12, och på kort tid lyckades MP och S halvera dem till 6 stycken... pandemin, rysslands invasion av Ukraina...
Det händer grejer på tio år :näsblod

De enda två saker vi kan veta med säkerhet är att vi inte vet riktigt vad som kommer hända, och att såväl Sverige, som Kina och världen, kommer inte se likadant ut om tio år sedan som idag.

Men om du hört någon bättre analys om nutid och framtid än Zeihans så läser/hör jag den gärna - ska jag vara ärlig så har jag nog inte läst eller hört någon prata om framtiden, i synnerhet inte så intressant och välgrundat som honom.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur lång tid tror ni det tar innan staten avyttrar LKAB?
De med Vattenfall har ju varit uppe för diskussion ganska många gånger tidigare som lämpliga kandidater för att öka kortsiktiga vinsterna i statskassan.
Samt vem tror ni betalar bäst för dem då?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En annan "rolig tanke" - om någon sagt till dig hur Sverige 2022 skulle vara tio år tidigare, alltså 2012... hur mycket hade du/vi trott på den personen?

Om någon hade berättat för mig, någon gång under uppväxten och fram till 2012 att vi i framtiden skulle leva i energifattigdom, där företag tvingas i konkurs, vi hotas av rullande nersläckning och folk på allvar funderar på att kallställa sina hus och flytta ut i husvagnen över vintern så skulle jag inte ha trott på det.

Nu är vi där!

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Hur lång tid tror ni det tar innan staten avyttrar LKAB?
De med Vattenfall har ju varit uppe för diskussion ganska många gånger tidigare som lämpliga kandidater för att öka kortsiktiga vinsterna i statskassan.
Samt vem tror ni betalar bäst för dem då?

LKAB är nog lite för bra för statskassan för att ens de längst åt höger skulle vilja sälja det. Då är det troligare att MP/V lägger ner det.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Kanske det kanske.

Samtidigt, jag tror du överdriver inombords om du tänker dig att han hävdar någon form av totalt förstörelse a'la domedag, utan det handlar nog mer om en ökande nedgång i livskvalité osv. ökad svält, fattigdom och död osv.

67 dödskjutningar på ett år (medan grannländerna har 4 st, 4 st och 2 st...), en massa särskilt utsatta områden som där polis och räddningstjänst knappt kan utöva sitt arbete, klaner och gängkriminaliteten. Någon försöker förklara vad innebörden av IS är, någon sorts grupp du kanske har hört lite om i periferin än så länge - och att deras största källa av nyrekrytering skulle vara lilla Vivalla i Örebro. Massinvandringen 2015 och den fortsatt absurt stora invandringen (främst anhöriginvandring). Att vi planerade för att bygga 24 kärnkraftreaktorer (eller var det 22?), men så blev det bara 12, och på kort tid lyckades MP och S halvera dem till 6 stycken... pandemin, rysslands invasion av Ukraina...
Det händer grejer på tio år :näsblod

De enda två saker vi kan veta med säkerhet är att vi inte vet riktigt vad som kommer hända, och att såväl Sverige, som Kina och världen, kommer inte se likadant ut om tio år sedan som idag.

Men om du hört någon bättre analys om nutid och framtid än Zeihans så läser/hör jag den gärna - ska jag vara ärlig så har jag nog inte läst eller hört någon prata om framtiden, i synnerhet inte så intressant och välgrundat som honom.
Jag tycker att hans ordval är rätt domedagiga, visst det kan vara att de ordvalen är mer sensationalism än vad det är substansen i vad han säger, men ändå så är det snällaste jag kan kalla det "pessimistiskt". Även om jag håller med om en del av analysen så tycker jag att han cementerar ett ganska "worst case scenario" som väldigt troligt. Lite som att lyssna på en klimatpanikare.

Om vi haft den här diskussionen 2012?
Ja, då har jag nog trott dig. Kanske hade jag varit "någon". Sverige var på god väg hit redan då, och dom här diskussionerna har förts längre än så. 2015 bara accelererade ett befintligt problem.
Du får nog lägga till ännu ett decennium om någon annan än den Svenska "Progressiva" pseudoliberalvänstern skall vara vidare förvånad över hur det vart.

Absolut så håller jag med om att det är skralt med vettiga analyser över framtiden.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Kinas regim kräver lojalitet från studenter i Sverige

PUBLICERAD 12 JANUARI 2023
Forskarstudenter som antagits till studier i Sverige via ett kinesiskt program tvingas vara lojala mot kommunistpartiet, avslöjar Dagens Nyheter. Enligt dokument som tidningen tagit del av måste studenterna skriva under ett avtal där de lovar tjäna regimens intressen och riskerar ”konsekvenser” om de inte gör som kinesiska myndigheter vill.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Forskarstudenter som antagits till studier i Sverige via ett kinesiskt program tvingas vara lojala mot kommunistpartiet, avslöjar Dagens Nyheter. Enligt dokument som tidningen tagit del av måste studenterna skriva under ett avtal där de lovar tjäna regimens intressen och riskerar ”konsekvenser” om de inte gör som kinesiska myndigheter vill.

Kanske inte ta in några, just därifrån....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Så förvånad jag blir.

Inte.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection