NisseHt
Yamaha samlare
Vad tror ni? Blir det ett angrepp mot Sverige?
Putin verkar vara helt skogstokig vad jag kan förstå
Putin verkar vara helt skogstokig vad jag kan förstå
Fast EU håller ju i princip på att bli en militärmakt med NATO som sin armé. Och Ryssland är ju den fiende som ger dom sitt existensberättigande.Vare sig EU eller NATO har något som helst att tjäna på något "bråk". NATO är en organisation där länder frivilligt anslutit sig för att ha ömsesidiga garantier ifall "någon" hoppar på dem. EU är ingen militär makt.
Efter murens fall ville konstigt nog alla demokratier som tidigare åtnjutit Sovjetiskt beskydd ändå ansluta sig fort som fan till NATO...
Mycket av fokus ligger ju på om Ryssland med militärt våld skall inta landområden och eventuellt hota Sverige i det avseendet, men jag tror det är ett misstag att se på det Ryssland gör med äldre tiders glasögon. Det handlar snarare om hybridkrigföring där Ryssland redan idag gör operationer i försök att påverka andra länder (inklusive Sverige) i syfte att destabilisera och på olika sätt påverka händelser till deras fördel. Vid en eskalerad konflikt där även militärt våld blir aktuellt är min gissning att det militära våldet bara är en del i en betydligt större helhet och vi får se ytterligare intensifiering av dessa andra typer av påverkan som kan ha väl så stor effekt, men som kanske inte får lika stort fokus eftersom alla är så upptagna med att oroa sig för enbart när landstigningsskeppen glider in. Kanske kommer Ryssland uppnå betydande och större effekter utöver de eventuella landområden som kan komma ifråga och kanske kommer utvecklingen aldrig gå över gränsen för vad som normalt klassas som krig.
Ja och jag tror ett misstag inte minst media ofta gör är att framställa det som att det finns två lägen - krig eller fred, där vi befunnit oss i fred länge. Jag tror det är mer rimligt att betrakta det som att vi länge befunnit oss i en situation av låggradig krigsföring, med delvis andra metoder än de traditionella, vartifrån läget nu eskalerar.Så är det. Ryssland bedriver fientlig verksamhet i många länder redan, inklusive Sverige. Krigsförberedelser, olovlig underrättelseverksamhet och destabilisering inkl mycket hög aktivitet på sociala medier och mot myndigheters och organisationers digitala resurser. Vi ser exempel som sprids även på detta forum.
Men stegen mellan skymningsläge, hybridkrigföring, ”små gröna män” och öppen krigföring är korta och ibland mycket snabba och eskalering är oftast oplanerad.
Så farlig som situationen är just nu har den inte varit på åtminstone 30 år sedan TV-stationen i Riga ockuperades.
Så farlig som situationen är just nu har den inte varit på åtminstone 30 år sedan TV-stationen i Riga ockuperades.
Putin börjar se slutet på sin tid vid makten och är galen nog att "go out with a bang" för att bli ihågkommen.
Det som är lite oroande är att han har koncentrerat trupptransportfartyg hitåt, och ser Gotland som en bra kobbe att bevaka sin gasledning ifrån.
Torped/Sjunkbombs övningar mot Nordstream 1&2 borde börja genomföras snarast.
Tyskarna kan elda Kol tills dom har tagit förnuftet till fånga och återuppbyggt kärnkraften...
Han vill sälja olja och gas. That's it. Att maximera priset på varorna är det han pysslar med.men se det med putins ögon.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|