Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ryssland ekonomi är ungefär lika stor som Italiens - eller var, innan sanktionerna.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kan inte Gotlands förklara sig självstyrande och gå med i NATO...?
Den svenska enklaven och frihandelszonen Gutland, med både svensk och NATO trupp.

Kan ibland tänka att NATO-konceptet hade fungerat bättre utan USA, sett till att skapa en stark allians med många medlemmar som säkrar fred för alla medlemsländer. USA´s historia och ledelse är inte någonting som skapar förtroende och pålitlighet upplever jag. Alla avslöjanden om global olaglig övervakning, krigsbrott, samt alla konflikter/krig de har i bagaget gör helt säkert att många länder aldrig kommer lita på ett NATO med USA, tyvärr. Hoppas verkligen att en ny generation Amerikaner kan ändra systemet de har och bygga upp mer förtroende.

Vill vi skapa en bättre värld så tror jag vi måste få bort den så kallade "eliten" som gärna tänker på makt och sina gemensamma intressen och få till mer direktdemokrati för större frågor. Tvivlar starkt på att vanligt folk är intresserade i att starta krig baserat på maktgalenskap med resultatet att de hade röstat nej till mer krig och andra idiotiska ting.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Så US and A har militärbaser/trupper och mobiliserar i östra europa med NATO, hundratals mil hemifrån men det är putin som är den som agerar hotfullt.
Jag vet inte med er men skulle det komma en massa folk och ställa sig med vapen utanför mitt hus så skulle iaf jag få lite höjd puls själv över vad fan det är de vill och håller på med. Det skulle kännas hotfullt.

Ingen sida är den snälla mysiga nallebjörnen som gör och har "rätt" är min känsla.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Jag vet inte med er men skulle det komma en massa folk och ställa sig med vapen utanför mitt hus så skulle iaf jag få lite höjd puls själv över vad fan det är de vill och håller på med. Det skulle kännas hotfullt.
Det är nog så Ukraina känner sig ganska exakt.
Inte minst med tanke på att Ryssland tog en del av landet för inte så länge sedan.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är nog så Ukraina känner sig ganska exakt.
Inte minst med tanke på att Ryssland tog en del av landet för inte så länge sedan.
Absolut, ukraina känner nog så också. Fast att ett land har militär i sitt land är väl inga konstigheter.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ryssland har väl ganska ofta hävdat att suveräna stater har suverän rätt att bestämma över sig själva. Med den inställningen ska de definitivt sedan inte komma och ha åsikter om andra suveräna staters interna förehavanden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så US and A har militärbaser/trupper och mobiliserar i östra europa med NATO, hundratals mil hemifrån men det är putin som är den som agerar hotfullt.

Ingen sida är den snälla mysiga nallebjörnen som gör och har "rätt" är min känsla.
Nej, US and A mobiliserar inte i östra Europa. De länder som har gått med i NATO är fortfarande högst självständiga och organiserar och pröjsar sitt eget försvar.
Däremot så hjälps NATO-länderna åt med exempelvis upprätthållning av territoriell integritet (som alla länder är ÅLAGDA att göra) och de i många fall närmast utfattiga länderna har kanske inte ens något eget flygvapen utöver möjligen några föråldrade MiG-21or och då roterar tex Danmark, USA och Norge med den uppgiften.

Ingen har alltså "kommit och ställt sig med vapen" någonstans utanför någons hus.
Däremot motsvarar Rysslands reaktion närmast att jag som välkänd inbrottstjuv känner mig hotad för att min granne har skaffat larm till sitt hus. Viss skillnad...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ryssland har väl ganska ofta hävdat att suveräna stater har suverän rätt att bestämma över sig själva. Med den inställningen ska de definitivt sedan inte komma och ha åsikter om andra suveräna staters interna förehavanden.
Ryssland är en sk skurkstat och har inte några moraliska aspekter. Maktspråk däremot.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ryssland är en sk skurkstat och har inte några moraliska aspekter. Maktspråk däremot.
Jo, det är ju en kleptokrati sedan länge. De känner antagligen att det allmänna läget i världen med ett svagt USA, det Kina som snart får en ekonomisk baksmälla och ett mjunigt EU är ett ypperligt tillfälle att knipa lite makt i världen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Absolut, ukraina känner nog så också. Fast att ett land har militär i sitt land är väl inga konstigheter.
Att ett land har ett annat lands militär oinbjudet hos sig är lite konstigt.

Men ja, jag förstår absolut att det är en känslig fråga för Ryssland.
Imo så är hotet från Ryssland mot sina grannar större än hotet från NATO/USA mot Ryssland.
Men det tror naturligtvis inte ryssarna och Putin.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När det andra landets militär är där mot landets vilja och skjuter på en är det ju konstigt. Tror det brukar kallas ockupation, även om nu Ryssland vill kalla det något annat.

Sen är ju inte Ryssland direkt omringat av NATO.
Här och exakt här är de "omringade" (röda markeringen) av NATO.
Som ni ser täcker det ju nästan hela landgränsen...typ...isch...
Nato.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad det gäller USA, Ryssland och Kina så är alla lika bra kålsupare när det gäller hur de arbetar. Dock är endast en av dem för någorlunda demokratiska värderingar och tycker att vi kan fortsätta leva självständigt.

Jag tror som sagt inte på att Ryssland kommer att invadera Ukraina just nu.
Det har dock med stor sannolikhet funnits planer på det.
Trupprörelserna är lite för stora för att inte vara det. Ryssland förberedde sig på att kunna ta chansen om den upstod och ville se hur omvärlden reagerade.
Det faktum att omvärlden reagerar så kraftigt tyder på att det finns mycket underrättelser på att en invasion var möjlig.
USA har fått nys om det och tror informationen är korrekta. De påbörjar processen att prata Ryssland ur från att göra det. Ryssland fortsätter. De kallas samman till ett stormöte och plötsligt av en slump så växer missnöjet som alltid funnits i Kazakstan till upplopp och döda. Kazakstan ser ut att kunna falla. Ryssland får panik och skickar dit fallskärmstrupper.
Stormötet hålls och de ryska trupperna kallas plötsligt hem utan någon förklaring.
Det är inte så att USA lite fint påpekade att gör ni något med Ukraina så ser vi till att de andra faller.
Det borde sluta ungefär här
Men...
Situationer förändras och saker händer. Det räcker med en liten sak för att det skall ta eld i krutdurken.
Ryssland har säkert planer på false-flag operationer mot egna trupper eller rebeller och skulle någon av dessa råka köra igång så blir det kalabalik.
Ukraina köpte väl nyligen turkiska drönare och bombade någon ställning på rebellsidan. En sådan drönare med "kemiska vapen" och det är igång.
Annars är ju klassikern terrorattentat av "Ukrainare" på rysk mark. Då är det också fritt fram.
Kollar man på desinformationen från Kremls kanaler så är det ju just dessa två saker som är aktuella.

Sen kan man ju alltid undra varför svensk truppförstärkning på Gotland brukar sammanfalla med Folk och försvar konferensen...?
:va

På väg till Nynäshamn gissar jag på...
Twitter_P4.jpg

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
USA har
När det andra landets militär är där mot landets vilja och skjuter på en är det ju konstigt. Tror det brukar kallas ockupation, även om nu Ryssland vill kalla det något annat.

Sen är ju inte Ryssland direkt omringat av NATO.
Här och exakt här är de "omringade" (röda markeringen) av NATO.
Som ni ser täcker det ju nästan hela landgränsen...typ...isch...
View attachment 467580
Ja det brukar det väl kallas

Vad visar bilden och vem är källan.
Jag har inte sagt att någon är "omringade", menar du att det skulle vara bra eller dåligt?

Här finns andra fina bilder. https://www.google.com/search?q=nat...DHbc2BAoQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=360&bih=572&dpr=4

Här finns dom tex. https://pl.usembassy.gov/nato_us/

Försvarar ingen. Det jag säger är om putin upplever nato som någon form av hot så är det antagligen bättre ju längre bort hotet finns.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
USA har

Ja det brukar det väl kallas

Vad visar bilden och vem är källan.
Jag har inte sagt att någon är "omringade", menar du att det skulle vara bra eller dåligt?

Här finns andra fina bilder. https://www.google.com/search?q=nat...DHbc2BAoQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=360&bih=572&dpr=4
Bilden var inte ett svar till dig.
Debatten från Ryskt håll är ju att de är omringade av NATO länder och detta har även förts fram i andra medier som ett skäl till varför de agerar som de gör.
Det är ju inte sant.
Vilket din länk även visar.
Där ser du ju svart på vitt vilka NATO länder som gränsar mot Ryssland.
Källa på bilden jag la in är Twitter. Du kan säkert bildsöka den för att få fram exakt vem som twittrade ut den.

Och tro det eller ej men jag kan använda google :tungan

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Alla länder har en armé, sin egna eller någon annans.
Jag föredrar att ha vår egna.
Synd att stora delar av vår politikerkader de senaste 30 åren inte tycker likadant.
Att nu i elfte timmen bygga upp det vi gett bort och rivit ned blir dyrt.
Men jag hoppas vi omfördelar lite pengar till försvaret, det finns slukhål att dra in pengar från.
Men med den regering vi har så blir det väl en ny värnskatt istället.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alla länder har en armé, sin egna eller någon annans.
Jag föredrar att ha vår egna.
Synd att stora delar av vår politikerkader de senaste 30 åren inte tycker likadant.
Att nu i elfte timmen bygga upp det vi gett bort och rivit ned blir dyrt.
Men jag hoppas vi omfördelar lite pengar till försvaret, det finns slukhål att dra in pengar från.
Men med den regering vi har så blir det väl en ny värnskatt istället.
Det har ju sedan 2015 ungefär gjorts helt om i försvarsfrågan. Nu satsas det på försvaret och utmaningen är tiden, personalen och utbildningen, inte pengarna.

Vi skall komma ihåg att det är väljarna som har åsikter, inte partierna. När det gäller försvaret, NATO osv så är politikerna generellt mer insatta än svennebanan, men folkopinionen hindrar många gånger politiken att göra vad de egentligen vill.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping