Text av J von Braun:
Den ryska krigsmakten totalt utsliten - DEL 1
I dagarna fick jag en mycket intressant rapport i min hand från amerikanska Rand Corporation: ”Russia's Military After Ukraine”. Knappast en rapport som gemene man kastar sig över med sina 263 sidor (inte jag heller). Men med detta sagt så finns det en hel del intressant information i rapporten som är väl värd att lyfta fram. Rapporten överensstämmer också med mycket annat som jag tagit del av de senaste två, tre månaderna och som tagit en hel del tid att tränga in i. Ni som är extra intresserade finner rapporten på
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RRA2700/RRA2713-1/RAND_RRA2713-1.pf
Nu har jag egentligen inte denna tid men å andra sidan är den information som strömmat in så oerhört viktig och intressant att jag känner att jag måste se till att mina vänner och följare får en möjlighet att ta del av allt detta material. Det jag läst och analyserat motsäger nämligen en hel del av det de flesta av oss kan läsa i media. Detta material är dock inte felaktigt men tenderar ofta att endast visa oss en del av en mycket omfattande helhet. Det går nämligen inte så dåligt för Ukraina som många envetet tycks tro. Breddar man sin bild får man nämligen se en rad händelser och analyser som pekar på många positiva framgångar för Ukraina liksom de uppvisar rena katastrofer för Ryssland – den ena efter den andra i en enda lång bana.
Rysslands gigantiska militära förluster
Fortfarande strider den ryska krigsmakten i alldeles för hög utsträckning som om det var på 1800-talet. Visserligen har de i många stycken förbättrat sig men samtidigt ökar de ryska förlusterna dramatiskt. Det skulle inte alls förvåna om Ukraina medvetet byter några kilometer av sitt land mot tusentals döda och sårade ryssar. Jag har dock inga bevis för denna undran men de ryska framryckningarna föranleder allt större ryska förluster. Ryssland har en mycket gammaldags syn på militära framgångar och militär säkerhet. Genom att medvetet ”skänka” lite av sitt land (som man säkert räknar med att kunna ta tillbaka) förlorar ryssarna många fler soldater än de har råd med.
Jag har granskat Rysslands manskapsförluster månad för månad och kan se att förlusterna i januari 2023 i snitt låg på 651 döda och sårade per dygn. Ett år senare, dvs i januari 2024, låg motsvarande siffror på i snitt låg på 839 döda och sårade per dygn. En ökning på knappt 190 man per dygn. Ingen dramatisk ökning även om det på årsbasis rör sig om åtskilliga tiotusentals fler förluster.
Tittar vi nu på årets förlustsiffror, när det påstås gå så dåligt för Ukraina, så har Rysslands krigsmakt förlorat 36.020 man i döda och sårade under tre veckor i januari. Genomsnittet är 1.566 man per dygn. Det närmar sig en fördubbling i antal döda och sårade! Sedan det olagliga ryska anfallskriget startade uppges nu Putin har blivit av med hela 830.000 soldater.
Fängelse för vägrande soldater
Sajten Mediazona (
https://en.zona.media/ - engelskspråkiga artiklar) rapporterade att antalet ryska soldater som vägrar strida har fördubblats under 2024 (
https://en.zona.media/article/2024/12/27/ru_refuse). Man har granskat mängder av ryska militärdomstolars olika domar och fått fram dessa detaljerade och häpnadsväckande siffror. Dels känner de ryska soldaterna till de höga förlustsiffrorna som de ryska förbandens drabbas av, dels ser de ryska officerare som uppträder på ett sätt som gör att soldaterna misstänker att befälen medvetet skickar soldaterna in i döden. En anledning sägs vara att officerarna på detta sätt kan stoppa löner och andra ersättningar i egen ficka.
På nätet har flera forum dykt upp där man jagar personer som vägrar slåss mot Ukraina. Och som jag beskrev för en tid sedan är det många ryska soldater som på olika sätt saboterar sin egen utrustning. Det händer också att dokument försvinner, information ändras och att man på många andra sätt försvårar förbandens verksamhet.
Förlorad hårdvara
Tillsammans med de stora förlusterna av stridsvagnar, pansarfordon, kanoner och annan hårdvara räknar nog Ukraina med att nöta slut på ryssarnas enorma lager. Granskar vi satellitbilder från Rysslands tidigare gigantiska förråd med stridsvagnar, pansarfordon och annan hårdvara, som stått de helt oskyddade, är många av dessa idag helt tomma. Enligt Youtube-kanalen ”Covert Cabal” har tre fjärdedelar av alla stridsvagnar försvunnit (
). De har granskat ett antal centrala stridsvagnsreservbaser bl.a. 22 TsBRT (в/ч 42713), 111 TsBRT (в/ч 44284), 1295 TsBRT (в/ч 42718) och 1311 TsBRT (в/ч 42716). Samtliga ryska baser för hårdvarureserver uppvisar liknande resultat.
Enligt uppgifter från Ukrainas krigsmakt har Moskva förlorat nästan 9.900 stridsvagnar, 20.500 pansarfordon, 22.300 artillerisystem, fler än 35.000 last- och tankbilar och mycket annat. Då ska vi också tänka på att det i hög grad är Rysslands modernaste utrustning som sprängts i smådelar och att både nyproduktionen av Putins krigsleksaker, reparation av skadat utrustning samt uppgradering av äldre utrustning går oerhört långsamt. Inte bara lider Ryssland av bristen på reservdelar och elektronik utan man har också brister gällande verktygsmaskiner och arbetskraft. Det är ju inte bara soldater från Nordkorea, Nepal och Jemen man försöker importera utan även kvinnliga fabriksarbetare från Afrika och Latinamerika. Det är dock uppenbart att de språkproblem som ryssarna därmed fått på halsen också har inneburit ökade produktionsproblem. Ett ökat antal iranska drönare som dessa kvinnor är satta att montera har fallerat.
I morgon den 27/1 planerar jag att publicera del 2!