Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om någon hittar drönare med dylik kapacitet på Elgiganten så säg till. Jag vill ha en som flyger så där.

Det intressanta blir här att om det var en drönare från öst. Så är det en ganska bra risk att exponera den inför en sådan här grej.
Kapaciteten flygtidsmässigt tyder ju på en militär drönare. För även en civil top line drönare med längst flygtid med extra batteripack skulle ha svårt att klara det där. Speciellt i de där förhållandena.

Sen är det med risken att göra hela grejen. Skulle en drönare störta eller haverera skulle det bli en ganska stor grej av det. Kanske inte Whiskey on the rocks klass, men inte långt ifrån.
Det är bara tänka er rubrikerna runt om i världen "Russian military drone crashes at Swedish nuclear power plant"
Det blir ju inte enkelt att bortförklara det.
Tja, jag tror inte att främmande makt i första hand använder sig av nåt hemsnickrat med massor av kyrilliska bokstäver på men kanske något från proffsmarknaden som man sedan modifierar efter egna behov? Ungefär som vi själva...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Man ska ju ha klart för sig att det finns många som tar tillfällen i akt att skruva upp temperaturen lite.
Både inhemska knäppskallar och främmande grupper kan se fördelar med ett oroligt läge.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tja, jag tror inte att främmande makt i första hand använder sig av nåt hemsnickrat med massor av kyrilliska bokstäver på men kanske något från proffsmarknaden som man sedan modifierar efter egna behov? Ungefär som vi själva...
Jag tror tvärtom, att det i allra högsta grad är "hemmasnickrat", däremot hittar man nog inga som helst identifierbara tecken på den, om man inte vill att det ska hittas vid en eventuell krash såklart...

Dels är kommersiella kameradrönare väldigt oflexibla och dyra, så man "hemmasnickrar" nog någonting bättre inom valfri försvarsmakt, dels är ju kommersiella drönare med den kapaciteten väldigt spårbara, CNN har köpt två, dom som filmar Dakar har köpt fyra, en snubbe som heter Vladimir har köpt åtta, osv...

Ring CNN och Dakarteamet och fråga om dom har sina kvar, typ...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Börjar det komma lite random strömavbrott, telemaster ramlar omkull helt oförklarligt, internet ligger nere och radion/tv har tekniskt haveri kan man börja oroa sig.

Tippar själv på att flyget kommer få lite oförklarliga störningar närmaste dygnen. Som för något år sen när Ryssland flexade musklerna.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
aha nu förstår jag va ni menar, rysjävlen flygar drönare runt omkring i sverige. o det vet man att dom gör o därför låter man dom vara. för man vågar inte skjuta ner dom, för då blir pappa putin sur på lilla sverige
kom med något bättre, ni har tittat på för många mac gyver filmer
.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Orolig, jag vet inte.
Tror Sverige långsiktigt skulle må bra av ett ofrivilligt kulturutbyte med Ryssland. Lite som ett tufft utvecklingssamtal.
Bara att få se värdegrunden på Södermalm rämna vore värt en vinter i Gulag.
Vad händer med islamisterna om Ryssland invaderar oss, blir de av med friskolelicensen? RUT, blir det kvar? Kan man förnedringsråna Spetsnaz? Hur blir det med Stockholmsveckan i Visby, och kommer Nyamko klamra sig fast i Riksdagen? Så många frågor.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det märks att folk på en viss politisk flygel inte vill landet väl och förlöjligar försvaret istället för att stötta det.
De flesta länder sluter ju upp när det dyker upp en extern fiende, men inte bland dessa individer. De engagerar sig ännu hårdare i att splittra och söndra.
Det märks speciellt på sociala medier där det puschas ganska friskt över hur dåligt landet är, att kvinnor inte borde bära uniform och hur vi borde invaderas. För invasionen är bättre än det vi har, säger folk både där och uppenbarligen här.
Undrar vart den logiken kom ifrån...?
Var det så Ukrainarna hörde ropen skalla innan Krim ockuperades?
Man skulle nästan kunna tro att den ekokammaren som dessa personer lever i styrs eller finansieras av någon i öst.

Hoppas hela muskelflexandet just nu i alla fall leder till att folk faktiskt inser vikten av ett stabilt och välfungerande försvar.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Samtliga kärnkraftverk har blivit spanade på med modell större drönare, samma kväll… vilket sammanträffande
Av en händelse flög det drönare över Umeå igår natt också. Jag blev rätt impad med tanke på att det blåste orkan (typ) men drönaren verkade helt opåverkad.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
vart ser du den fiende som är på väg ?????
jag ser bara en massa yra höns som skiter på sej för att usa käplar lite med rusland, inget nytt i det. o inte fan står ryssen o knackar på dörren.
o det som pågår på gotland är ju mer än löjligt.
o krigsministern står på tv o säger att et anfall inte kan utesluttas.
det säger ju mer om den pajasen än om putin
nä sitt ner i båten o ta det lugnt o snakka om något annat, typ motorcyklar

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Av en händelse flög det drönare över Umeå igår natt också. Jag blev rätt impad med tanke på att det blåste orkan (typ) men drönaren verkade helt opåverkad.
vilken drönare, det bara folk som är vaccinerade som kan se den. det ingår i det chips dom sprutar in i folk. så dom kan skrämma o kontrolera folk o ta ännu mer makt. snart stänger dom ner elförsörjningen o berättar för os. nä det finns ström, ni har blivit blinda det därför ni inte ser något i mörkeret. samtidigt som dom stjäler alla våra barn o använder dom kiruna gruvan
se detta var en historie, men berättar jag den varje dag så kommer ni tro på den till slut :galen :galen :galen :galen :galen :galen :galen :galen

• Haha
Reaktioner: JPT

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ursprungsrapporten från polisen gällande drönareincidenten:

En ordningsvakt från Forsmarks kärnkraftverk hör av sig till polisen då vakten sett en drönare som flyger över anläggningen inom skyddsområdet. Drönaren är av en större modell som står emot vind då det blåser kraftigt i området.

Polisen åker till platsen med patruller och helikopter och söker av området. De ser drönaren som rör sig runt Forsmark ett tag innan den försvinner mot Gräsö. Polisen försöker fortsatt lokalisera drönaren, även med en egen sådan, men utan framgång.

Det finns inga indikationer på att drönaren ska ha släppt ner något på området eller landat.

Enligt uppgift till polisen så befann sig någon form av föremål över både Ringhals, Barsebäck och Oskarshamn vid samma tillfälle. Frågor kring iakttagelser där hänvisas till respektive polisregion.

Det har upprättats en initial anmälan om obehörigt tillträde till skyddsobjekt, brott mot luftfartslagen och olovlig avbildning av skyddsobjekt. Brottsrubriceringen kan komma att ändras under utredningens gång. Det finns ingen misstänkt i nuläget.

Uppdatering 10:32;

Förtydligande. Det ska ha inkommit indikationer på att eventuella drönare ska ha setts vid Ringhals, men detta är inte bekräftade uppgifter.

Uppdatering 13:48;

Polisen bekräftar att drönare observerats över kärnkraftverken Forsmark och Oskarshamn. Gällande Ringhals kan polisen inte bekräfta att drönare observerats.Förundersökningar är inledda och dessa leds regionalt.

Incidenterna samordnas genom polisens nationella operativa avdelning, Noa. Polisen samverkar kontinuerligt med berörda myndigheter och aktörer.

Det finns i nuläget ingen misstänkt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad ska vi göra istället? Förbereda att göra om det vi gjorde på 40-talet, att låta trupptransitering gå genom Sverige? Det är bra att man uppvisar någon form av aktivitet som inte syltryggarna Knugen och Per Albin Hansson gjorde utan bara utbrast "Vi såg det inte komma".
Gustav V var mycket "Tyskvänlig" (som det heter när man vill skona någons sunkiga eftermäle) och ville snarare gå med i kriget på Tysklands sida. Särskilt anmärkningsvärt då det var ett drygt år efter Tysklands ockupation av Danmark och Norge.

PA Hansson och samlingsregeringen var absolut inga syltryggar utan höll Sverige utanför kriget vilket vi alla har skäl att vara tacksamma för idag. Tack vare det kunde vi inte bara avlyssna all trafik som sändes via svenska kablar och hjälpa de allierade med underrättelser, vi kunde också exportera tex livsviktiga kullager med nattliga flyg till Storbritannien, hjälpa till att organisera norsk och dansk motståndsrörelse, sätta upp flygförband till stöd för Finland med mera. Malmexporten till Tyskland fortgick, inte minst beroende på att Sverige var beroende av tyskt kol - både för att göra stål men framförallt för att värma våra städer vintertid. Kol i utbyte mot stål, och Sverige hade inget större val då att värna befolkningen är varje regerings första plikt.

Att förklara sig neutralt har annars ingen betydelse om främmande makt bara struntar i det, det fick tex Nederländerna osv bittert erfara. Det gäller att upprätthålla neutraliteten också.

Slutsatserna efter andra världskriget manar till eftertanke även vad gäller nutid.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Vad ska vi göra istället? Förbereda att göra om det vi gjorde på 40-talet, att låta trupptransitering gå genom Sverige? Det är bra att man uppvisar någon form av aktivitet som inte syltryggarna Knugen och Per Albin Hansson gjorde utan bara utbrast "Vi såg det inte komma".
när, vart o hur har putin sagt. NU KOMMER JAG. det nåt jävla hjärnspöke media har blåst upp.
som sagt sitt lugnt i båten o få inte panik,
ni kommer inte behöva prata ryska imorn
PS.. krigsministern ÄR en pajas. som ALLA dom andra som säger sej styra detta land.
nu ska jag titta på bikes o babes, o skita högaktnings fullt i putin

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
när, vart o hur har putin sagt. NU KOMMER JAG. det nåt jävla hjärnspöke media har blåst upp.
PS.. krigsministern ÄR en pajas. som ALLA dom andra som säger sej styra detta land.
Är det någon som säger att de skall invadera och ockupera Sverige?
För att göra det krävs det att du rullar in trupp och pansar via Finland.
Du kan inte landsätta en ockupationsstyrka som kontrollerar landet även om du så tog alla ro-ro färjor som finns på Östersjön. Båtar med trupp tar vårat och finnarnas kustartilleri hand om ganska kvickt. Vi och de har sjömålrobotar som är effektiva nog att se till att ingen båt är ute på havet om så krävs.
Du måste komma från norr om du skall ta landet.
I det fallet måste du över Finland först. Det kan ta lite tid. Plus att det finns inga större samlingar trupper vid gränsen som är redo för det. De är mobiliserade vid Ukraina just nu.

Vad som eventuellt kan ske (som jag inte tror sker just i detta tillfälle) är att det kommer nålstick där de behöver det om situationen nere vid Ukraina skulle eskalera bortanför alla gränser.
Gotland är en väldigt bra strategisk plats att kontrollera båt och flyg i Östersjön.
I händelse av att ett regerätt krig bryter ut i Ukraina så finns risken att NATO blandar sig i. Då troligast med flyg.
Att från Rysslands sida då ta över Gotland och kontrollera luftrummet vore väldigt taktiskt.
Speciellt om man i samband med en konflikt vill göra något åt baltländerna. Då är Gotland livsviktigt att ta kontrollen över.

Det försvaret nu är upspelta över är att det på kort varsel har kommit in väldigt många landstigningsbåtar i Östersjön för att vara vinter. De brukar hålla sig på andra ställen denna period.
Att dessa har utfört landstigningsövningar under vintern är också utöver det normala.
Sen att vissa av dem som kom gick väldigt djupt i vattnet när de kom tyder på att de är fulla med trupp/materiel (alternativt har de fyllt balastankarna för att ge intryck av det).

Att försvaret reagerar är bara bra och ger förhppningsvis en uppskärpning av organisationen samt medvetandet ute bland folket.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
vart ser du den fiende som är på väg ?????
jag ser bara en massa yra höns som skiter på sej för att usa käplar lite med rusland, inget nytt i det. o inte fan står ryssen o knackar på dörren.
o det som pågår på gotland är ju mer än löjligt.
o krigsministern står på tv o säger att et anfall inte kan utesluttas.
det säger ju mer om den pajasen än om putin
nä sitt ner i båten o ta det lugnt o snakka om något annat, typ motorcyklar
Helt sjukt att du inte är strateg på regeringskansliet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Alla vet ju att Putte definitivt anmäler före. Det är sen gammalt.
Ingen normalt funtad pratar om ett direkt anfall. Men att störa ut viktigt infrastruktur i närområdet för där msn har avsikt att operera är inget annat än fullt tänkbart. Då har väst fullt upp med att hantera interna bekymmer och Putte kan i lungan ro jobba med målet, att ”återförena” Sovjet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år