när, vart o hur har putin sagt. NU KOMMER JAG. det nåt jävla hjärnspöke media har blåst upp.
som sagt sitt lugnt i båten o få inte panik,
ni kommer inte behöva prata ryska imorn
PS.. krigsministern ÄR en pajas. som ALLA dom andra som säger sej styra detta land.
nu ska jag titta på bikes o babes, o skita högaktnings fullt i putin
Är det någon som säger att de skall invadera och ockupera Sverige?
För att göra det krävs det att du rullar in trupp och pansar via Finland.
Du kan inte landsätta en ockupationsstyrka som kontrollerar landet även om du så tog alla ro-ro färjor som finns på Östersjön. Båtar med trupp tar vårat och finnarnas kustartilleri hand om ganska kvickt. Vi och de har sjömålrobotar som är effektiva nog att se till att ingen båt är ute på havet om så krävs.
Du måste komma från norr om du skall ta landet.
I det fallet måste du över Finland först. Det kan ta lite tid. Plus att det finns inga större samlingar trupper vid gränsen som är redo för det. De är mobiliserade vid Ukraina just nu.
Vad som eventuellt kan ske (som jag inte tror sker just i detta tillfälle) är att det kommer nålstick där de behöver det om situationen nere vid Ukraina skulle eskalera bortanför alla gränser.
Gotland är en väldigt bra strategisk plats att kontrollera båt och flyg i Östersjön.
I händelse av att ett regerätt krig bryter ut i Ukraina så finns risken att NATO blandar sig i. Då troligast med flyg.
Att från Rysslands sida då ta över Gotland och kontrollera luftrummet vore väldigt taktiskt.
Speciellt om man i samband med en konflikt vill göra något åt baltländerna. Då är Gotland livsviktigt att ta kontrollen över.
Det försvaret nu är upspelta över är att det på kort varsel har kommit in väldigt många landstigningsbåtar i Östersjön för att vara vinter. De brukar hålla sig på andra ställen denna period.
Att dessa har utfört landstigningsövningar under vintern är också utöver det normala.
Sen att vissa av dem som kom gick väldigt djupt i vattnet när de kom tyder på att de är fulla med trupp/materiel (alternativt har de fyllt balastankarna för att ge intryck av det).
Att försvaret reagerar är bara bra och ger förhppningsvis en uppskärpning av organisationen samt medvetandet ute bland folket.